Hoe dit probleem op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gaellehtc

Hoe dit probleem op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:41

Zoals de titel al zegt: probleem . En wel een betalingsprobleem.

Bij mij kwam iemand inmiddels 4.5 jaar geleden met een merrie met veulen. Weggestuurd van haar stal ( hopeloos gedrag eigenaar leerde ik helaas te laat), kwam ze bij mij haar veulen stallen voor de opfok. Heb dat veulen 3,5 jaar hier gehad. In die tijd kwam de eigenaresse regelmatig logeren met haar oudere paard, om zo van haar 'veulen' te genieten. 3 jaar lang heb ik haar op regelmatige basis logies verleend. Mijn gastvrijheid, uit mijn eigen zak betaald. Dus zowel logies eigenaar als logies paard. In het laatste jaar begon ze allerlei commentaar te hebben op zowel mij als mijn clienten. Ze heeft ze gewoon meerdere malen beledigd, omdat zij vond dat ze het niet goed deden. Ook heeft ze mij meerdere malen beledigd. Met de gedachte dat ze toch gauw met haar 'veulen' naar huis zou gaan, heb ik het maar gelaten. Op de dag dat ze haar paard kwam halen ( maart vorig jaar), zou ze achterstallig stalgeld voldoen ( 7 maanden). Ik kreeg een enveloppe met daarin maar het halve bedrag. Tot op heden heeft ze het ontbrekende stalgeld nog niet voldaan. Ze heeft iedere keer weer smoesjes om het niet te betalen. Helaas is er geen overeenkomst getekend, maar heb ik wel alle correspondentie bewaard, zodat ik kan aantonen dat ze hier daadwerkelijk gestaan heeft. Ook het nodige gedateerde fotomateriaal.

Hoe haal ik mijn recht? Iemand ervaring?

ps Zou echt graag het stalgeld willen ontvangen, omdat ik heb uitgerekend dat de kosten gemaakt voor haar paard en de werkelijk berekende kosten ( ze had niet zoveel geld) een tekort vertonen van ongeveer 800 euro. Tel daarbij op 3 maanden stalgeld en de verleende gastvrijheid. Natuurlijk ben ik zelf hierin ook schuldig door het niet genoeg rekenen van stalgeld, maar het was voor een 'vriendin' in nood...
Inmiddels moeten mensen wel een contract tekenen, een stallingsovereenkomst.

Reacties mogen ook via Pb
Laatst bijgewerkt door gaellehtc op 13-01-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:56

Ik denk dat je weinig kunt als je geen overeenkomst hebt laten ondertekenen.

Je had eigenlijk in een contract moeten zetten dat de een week voor de nieuwe maand het bedrag voor die maand overgemaakt moest hebben.

frankiej

Re: Hoe dit probleem op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:36

enne volgende keer paard op stal houden tot er betaald is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:03

Idd. Je had het paard nooit moeten laten ophalen. Nu heb je echt geen middelen meer op haar tot betaling te dwingen.
Dat het paard aantoonbaar bij jullie op stal heeft gestaan is verder geen bewijs dat ze niets betaald heeft, tenzij in de correspondie van haar kant dat duidelijk wordt (verzonden correspondentie van jullie kant kan als niet ontvangen worden weggewimpeld).

Misschien kun je het beste een deurwaarder inschakelen.

Punz

Re: Hoe dit probleem op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:09

Mondelinge oveeenkomst is ook een overeenkomst, dus in principe moet je je bedrag kunnen vorderen. Adder onder het gras: je moet wel íets kunnen aantonen. Heeft ze in het verleden wel met enige regelmaat betaald, zodat je in ieder geval iets hebt waarmee je kunt aantonen dat jullie een prijs overeengekomen zijn? En als ze betaald heeft: is dat terug te vinden ( bankafschrift??) In dat geval moet je, als je ook kunt aantonen dat het paard inderdaad bij jou gestaan heeft ( bv door getuigenverklaringen) toch een redelijke basis hebben om een zaak te beginnen. Moet je je wel afvragen of dit uiteindelijk de ( financiele) moeite loont. Eea wordt natuurlijk heel veel lastiger als ze altijd gewoon contant betaald heeft.... Dan wordt het toch erg lastig vrees ik.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 00:07

Dank jullie voor jullie reacties

Inmiddels heb ik juridische hulp. ( Spontaan aangeboden en erg blij mee). Mondelinge afspraken blijken inderdaad onder bepaalde omstandigheden rechtsgeldig. Een heel ingewikkeld verhaal. Incasso is gestart. Ook dat is redelijk gecompliceerd. Ben zelf heel benieuwd hoe het zal verlopen. Door alle mails en andere correspondentie schijn ik heel sterk te staan. Ik zou het graag geloven, maar ik heb dit nog nooit in de 20 jaar dat ik nu een stal run bij de hand gehad. Heb wel geleerd dat ik veel te naief ben in dit soort zaken, teveel op de eerlijkheid van de mensen vertrouw.

Zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Misschien onder een ander topic, maar ik denk dat mijn leerschool in deze misschien andere mensen tot nut kan zijn.

Nogmaals dank voor de hulp en het meedenken. Mocht iemand nog nuttige tips hebben of vragen: aub schroom niet