Wat te doen, jong paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Wat te doen, jong paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:29

Ik zit een beetje te dubben.
Mijn 4,5 jarige merrie is nog nooit gemeten qua schofthoogte. Dit wil ik wel heel graag laten doen.
Nou is er 7 februari een “schofthoogte op meet dag” georganiseerd op mijn rijvereniging.
Hier kan je met je eigen paarden/pony’s heen komen.

Ook ik wil hier graag heen,maar mijn probleem is dat ze nog nooit ergens anders is geweest.
Ik weet dus
a. niet hoe ze gaat reageren.
b. of ze het toelaat dat die man dat bij haar doet
c. of ze daar geen gekke of enge dingen uithaalt ofzo…..

tja, eigenlijk moet je het gewoon uitproberen zeker?! Ze is nog compleet onbeleerd verder…

ik denk bij mezelf, ik moet het gewoon doen!! eens moet de 1e x naar de rijvereniging zijn toch.. :+

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:30

Is ze verder nooit weg geweest?
Op ander terrein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:32

Het duurt nog even voor het 7 februari is ;)
Ik zou haar vast een keer (of een paar keer) meenemen, daar een rondje wandelen/poetsen (hetzelfde als je thuis zou doen) en dan weer naar huis. Dan went ze vast aan de omgeving, en jij weet een beetje wat je kan verwachten. Dan is de stap als er iemand komt meten een stuk kleiner en ben jij waarschijnlijk een stuk minder zenuwachtig (en je paard dus ook ;) )

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:34

Ik zou het niet doen zo direct de eerste keer.
vooral omdat er dan waarsch. ook best veel andere paarden zijn waar ze dan op reageerd
en dan is het al met al best een hectische dag voor je merrie..
andersijds moet het wel eens de 1e x zijn...en aangezien het nog geen 7 feb is..
misschien eerst een paar x keer gewoon naar de manege met je merrie
en als ze dan goed reageerd op andere paarden & mensen kan je altijd toch gaan en of daarop je keuze maken.
is ze er nog niet klaar voor zijn vast wel mensen op de manege die dat kunnen en een meetstok hebben?!
op een niet zo'n drukke dag!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:35

Nou ze is op haar 1,5 jarige leeftijd gekocht en toen hoefde ze vanaf de eigenaar een kwartier in de trailer.
dus: eerste eigenaar, bij ons op boerderij, en ze is nog in groningen geweest 2 jr.Om lekker van de wei te genieten. En nu is ze 3 weken weer terug.
Dus ze heeft in haar 4,5 jaar maar 3 x in de trailer gestaan!!
Waarvan wel heel braaf.
En toen ze na 1,5 jaar bij ons terug kwam 3 weken terug was dat savonds in het donker en ze heeft helemaal niks geks gedaan ofzo…..

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:37

Als ze onbeleerd is, waarom wil je haar dan meten? Ik bedoel, ik snap dat je nieuwsgierig bent, maar momenteel is er niet echt een praktisch nut toch?

Maar als je het wilt doen, als een soort van ervarings-dingetje voor haar (waarbij jij gelijk weet hoe groot je paardje is :) ), dan zijn er natuurlijk een aantal dingen die goed moeten gaan.
- Gaat ze makkelijk op de trailer? Zo niet, is de club op loopafstand en weet je al hoe ze is met wandelen?
- Hoe reageert ze op vreemde/nieuwe dingen? Wordt ze alleen een beetje kijkerig, of heb je een snuivend, piafferend paard aan de hand dat niet meer stil kan staan?
- En idd, is ze al eens op vreemd terrein geweest en hoe reageerde ze daar op?
- Hoe reageert ze als vreemde mensen dichtbij komen/haar lijf aanraken?

Als de optelsom uit dit lijstje nog steeds een rustig paard is, waarom dan niet ;)

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:41

Denk niet dat je al te veel problemen zal ondervinden, mits ze ook correct is opgevoegd. Mijn nu 3,5 jarige is als veulen (3mnd) mee geweest naar de keuring toen nog met mams. Maar toen ze anderhalf was ook weer naar de keuring geweest en er was niets aan de hand, ze zijn meestal wel druk met de omgeving, ze zien veel en komen vermoedelijk gewoon ogen te kort.

De andere kant als je toch echt zo veel problemen verwacht, vindt ik dat je nogal wat op je hals haalt om hem alleen maar mee te nemen om het te laten meten. Dat kun je net zo goed laten doen als de dierenarts bv. hem toch komt enten ofzo.

De opmerking van Mikey moet je inderdaad ook goed over nadenken.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:43

ik zal even de punten beantwoorden

Trailer: makkelijk
Vreemd terrein: Toen bij ons wel goed (maar ze werd wel sterk!!)
Loopafstand: Nouja op haar rug wel, ernaast niet. Is al 25 minuten fiesen dus wel erg lang..
Vreemde mensen: Ze is altijd super nieuwschierig en als je der maar aait is het goed! Dus dat zit wel goed.
Vreemde nieuwe dingen: Sterk word ze, ze wil alles zien en ontdekken! Dus dat is niet op een bange manier, maar op een manier van YEAAHHH! Leuk, nieuw, laat me kijken! Joepie joepie! Snapje? Ze wordt niet gevaarlijk of gemeen ofzo!!

laura_power

Re: Wat te doen, jong paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:44

Ja kempes: het gaat erom, dat ze sowieso aan de ervaring moet wennen, het gaat niet perse om het meten, komt alleen toevallig goed uit haha!
want ik wil later ook wedstrijden rijden e.d. en ga daar op de manege rijden.
dus ze moet ook wennen aan meer paarden, onbekende mensen en voorwerpen e.d. snappen jullie?!
het meten kan ik ook zelf natuurlijk laten doen thuis,.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:49

Ik zou dat paard gewoon meenemen. Zeer leerzaam uitje voor je paard. Zelf niet teveel gaan stressen. Ze zal toch een keertje mee van huis moeten, dit lijkt mij een uitstekende gelegenheid.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:56

Ja zo dacht ik er ook over.. maar aan de andere kant, straks vind ze het heel eng ofzo. en dan heeft ze er altijd nare herrinneringen aan.
zijn er nog eventuele tips ofzo, of is dat alleen maar onhandig..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:58

Dat denk ik niet hoor.
Ik zou me niet te druk maken.
Het komt wel goed!
Gewoon zelf rustig proberen te blijven.
En neem iemand mee.
Je vader ofzo.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:59

Nou nee mijn vadr niet hahahaha.
das wel de laatste :P

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:59

Ik zou eerst weer eens bezig gaan met aan de trailer wennen, daarna eens meenemen naar vreemd terrein.
Gewoon haar eraan laten wennen dat ze ook eens ergens anders mee naartoe gaat :j

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 13:02

dus conclusie:

een oefen momentje, een x op een dag naar de manege gaan (wanneer het rustig is) en dan even daar naar binnen even vast zetten enzo.. :D

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:03

Ja even tutten.
Rondje over terrein stappen.
Dan weer op gemak inladen en terug naar huis.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:04

kun je haar niet nu al een keer meenemen naar de vereniging,
dan kan ze alvast wennen is voor de persoon die straks gaat meten ook fijner
als hij een beetje een gemakkelijk paard naast zich heeft staan ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 13:11

jipperdepip, dat is net het idee dat ik hierboven zei haha :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:12

laura_power schreef:
Ja zo dacht ik er ook over.. maar aan de andere kant, straks vind ze het heel eng ofzo. en dan heeft ze er altijd nare herrinneringen aan.
zijn er nog eventuele tips ofzo, of is dat alleen maar onhandig..

Thuis laten wennen aan de meeststok. Bij gebrek aan beter voldoet een lange stok met een klein stokje als dwarslatje ook. Gewoon laten ruiken en rustig laten bekijken. Niet ineens dat ding op de schoft gooien maar met beleid. Paard goed de tijd geven om alles te bekijken. Zorg dat je de stok rustig netjes rechtop tegen het paard kan zetten. Stapt/springt ie weg, weer opnieuw laten kijken en ruiken en nog eens doen. Dat dwarslatje als laatste even op de schoft leggen maar daar verwacht ik niet veel reactie op als het een paard is wat poetsen en manen kammen gewoon is. De meeste amok komt van de stok rechtop ernaast. En dat kan je dus gewoon in rust trainen.

Ik zet de stok eerst bij het hoofd rechtop en verhuis hem geleidelijk via de hals naar achteren. Wel laat ik hem elke keer even contact maken met het paard.

Gewoon rustig doordoen en herhalen tot het paard het normaal vindt. Tussendoor de oren van de kop banketstaaf en met je stem belonen als ie het braaf ondergaat.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:24

Ik zou het zien als een training, ze leren er alleen maar van. De reactie is altijd een verrassing. Maar dat is altijd zo toch, en je kan beter zo je paard aan ander terrein laten wennen dan voor het eerst op wedstrijd, zie het gewoon als een extra ervaring en training voor je paard, die is dan weer een stapje verder.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:01

Misschien is het mogelijk om af te spreken dat je op een rustig moment kunt komen. leg de meetmeneer/-mevrouw even uit dat het meten niet echt belangrijk is, maar dat een positieve ervaring met een vreemde, in een vreemde omgeving jullie doel is.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 16:02

zodat de vreemde man of vrouw dat ook weet, en dus extra lief en rustig doet en goed beloont! he, dat is een goede :D moet ik zeker aan denken!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:39

nou update: ik was daarstraks bij mn vriend op de boerderij en ik vertelde over mijn idee,en hij zei: dat was mijn moeder ook al van plan! (om daar met haar heen te gaan)
dus dat is mooi en komt helemaal goed :D