Paard heeft zich omgedraaid in trailer bij uitladen, wat nu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Paard heeft zich omgedraaid in trailer bij uitladen, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:19

Hoi Hoi,

Ik heb vanmorgen de schrik van mijn leven gehad zo ongeveer |(
Ik was met mijn merrie naar de binnenbak van de manege gereden met de trailer..
Eenmaal aangekomen was ze al vrij gespannen, het is geen trailer liefhebber dus dit roept vaak al wel wat onrust op, maar ze waren er met trekkers bezig buiten en ik heb het idee dat ze hier sterk op reageerde..

Normaal gesproken maak ik haar dus aan de voorkant los, loop dan naar achteren om de stang achter haar weg te doen.
Het is er 1 die vaak een paar keer tegen de stang aan 'beukt' en dan uiteindelijk wel wacht tot ik hem achter haar weg haal.

Vanmorgen dit dus op deze manier gedaan, en terwijl ik aan het wachten was tot ze rustig werd om de stang te verwijderen bedacht madame zich vanmorgen echter geen moment, en heeft zich geprobeerd om te draaien met alle ellende van dien.
Ze is gevallen maar kon godzijdank uiteindelijk uit zichzelf weer opstaan en eruit komen.

Tijdje rond gelopen, behalve een klein schaafwondje geen (zichbare) gebreken en ze liep ook niet kreupel o.i.d. maar toen moesten we weer naar huis.
Eenmaal bij stal natuurlijk t zelfde drama door alle stress van daarvoor.. gelukkig was er iemand die kon helpen uitladen maar succesvol was dit niet.

Nou mijn vraag; hoe pak ik dit aan?

Ik ben eigenlijk altijd alleen helaas :( het heeft erg veel tijd gekost om dit paard zowiezo alleen te kunnen laden, maar het ging de laatste tijd echt prima..
Het gaat om een 1 1/2 paards trailer.

Nu heb ik al de hele dag topics over dit onderwerp gezocht maar nu toch mijn vraag hoe jullie dit aan zouden pakken?

Ik heb het volgende idee :

Paard losmaken voor, longeerlijn aan het halster, dan via het voordeurtje om de trailer heen naar de achter klep en haar dan uit de trailer laten komen?
Zo kan ik druk uitoefenen met de lijn en kan ze zich niet omdraaien?

Ik ben zo bang dat ze dit nu vaker gaat proberen :n

En anders eventuele creaties om toch een schot in een 1 1/2 paards trailer te zetten?

Alvast heel erg bedankt,

dennisje

Re: Paard heeft zich omgedraaid in trailer bij uitladen, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:21

ik zou een trailer cursus gaan doen kan nooit kwaad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:24

ik denk dat het verstandig is om gewoon even iemand te vragen de klep naar beneden te doen en de stang los te halen...dan kun jij bij haar blijven staan en zorgen dat ze recht naar achteren loopt en niet gaat draaien.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:25

geerke schreef:
ik denk dat het verstandig is om gewoon even iemand te vragen de klep naar beneden te doen en de stang los te halen...dan kun jij bij haar blijven staan en zorgen dat ze recht naar achteren loopt en niet gaat draaien.

Ja, maar TS geeft aan alleen te zijn.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:26

je hebt ook trailers met een klep vooraan dat je paard niet achterwaards eruit moet.
Kan je hier naar kijken ? Misschien trailer wisselen ?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:27

Idd wat geerke zegt, bij die binnenbak is vast iemand die je daar mee kan helpen.
Verder; alleen rust zal je redden.
Doe het een paar keer zo, in alle rust (wees zelf ook niet gespannen!) Dan komt t vast goed!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:27

Maar op de plek waar je uitlaadt kun je wel iemand vragen om even te helpen?
Er is vast wel iemand?

Hier ook geen trailerprinses, maar de mijne blijft gelukkig heel braaf staan. Dus als je de stang weghaalt blijft ze gewoon staan net zolang tot ik het commando geef dat ze achteruit mag.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:29

daantjuhhh schreef:
geerke schreef:

Ja, maar TS geeft aan alleen te zijn.

Ik ben inderdaad practisch altijd alleen, vandaar het grote probleem.
Heb helaas geen familie die iets hebben met paarden, laat staan dat ze haar uit de trailer durven halen...
Alleen tijdens de lessen zijn er mensen aanwezig, rest van de keren dat je naar de binnenbak gaat ben je eigenlijk altijd alleen..

En meteen een niewe trailer ligt op het moment eigenlijk niet in het budget, plus dat ze dit in alle 15 jaar nog noooit eerder heeft gedaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:29

En als je haar vast laat staan als je de stang weg haalt? Gaat ze dan hangen? Of blijft ze dan staan?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:30

Focussed schreef:
Maar op de plek waar je uitlaadt kun je wel iemand vragen om even te helpen?
Er is vast wel iemand?

Hier ook geen trailerprinses, maar de mijne blijft gelukkig heel braaf staan. Dus als je de stang weghaalt blijft ze gewoon staan net zolang tot ik het commando geef dat ze achteruit mag.

het is de bak van de rijvereniging, daar is overdag nooit iemand tenzij er toevallig nog iemand wil rijden op dat moment.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:31

Focussed schreef:
En als je haar vast laat staan als je de stang weg haalt? Gaat ze dan hangen? Of blijft ze dan staan?

Dan krijg ik nog grotere problemen denk ik.
Zodra de klep normaal gesproken naar beden gaat begint ze al met der kont tegen de stang te duwen, zodra de stang weg is komt ze er ook uit.
Dus die hangt zich zelf op, of breekt me hele trailer af :z

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:31

geen tussenschot plaatsen in je anderhalfs,maar juist zij stangen. dus zo dat je paard altijd in het midden staat.
iemand die een beetje handig is met metaal en laswerk kan er zo een frame in maken.

succes

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:33

kvika schreef:
geen tussenschot plaatsen in je anderhalfs,maar juist zij stangen. dus zo dat je paard altijd in het midden staat.
iemand die een beetje handig is met metaal en laswerk kan er zo een frame in maken.

succes

Dit vind ik nog best een goede tip!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:35

Ik vang dit probleem altijd op door in en uit te laden met een lang halstertouw of een leadrope. Een longeerlijn is te lang, daar kom je te snel mee in de knoop als het er op aan komt. Verder heb ik een kort zweepje bij de hand.

Inladen:
Loop voor het paard uit naar binnen en loop vervolgens via het voordeurtje weer naar buiten om de stang dicht te doen. Het zweepje heb je om eventueel een ondersteunende hulp te kunnen geven als ze nog een stapje naar voren moet doen.
Vervolgens doe je de stang dicht en loop je weer naar voren. Dan pas zet je haar vast.

Uitladen:
Maak het paard los, loop weer via het deurtje naar achteren, maak de klep los en daarna de achterstang. Loop vervolgens weer naar voren en begeleid haar op die manier de trailer uit. Zo kun je altijd ingrijpen als dat nodig is.

Ik heb deze methode geleerd bij het Balingehof omdat ik ook graag alleen op pad wilde gaan met mijn paarden en ik vind hem ideaal. Sommigen laten hun paard zelfstandig de klep op lopen, maar het risico dat je dit soort problemen krijgt is daardoor aanwezig.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:36

Misschien met een longeerlijn, paard losmaken, longeerlijn vastmaken, om de voorstang heen en dan zelf binnendoor naar achter lopen. Dan hangt je longeerlijn om de voorstang heen en kun jij haar dus vasthouden en de achterstand los maken. Dan kun je haar denk ik beter in de gaten houden dan wanneer je zelf buitenom loopt.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:36

kvika schreef:

succes

Dank je wel,
Ja dat is een beter idee inderdaad.
Vriendlief is erg handig dus die zou het wat dat betreft kunnen.En dan heeft ze bij der benen nog wel de ruimte om te verstappen,Ze stond juist op deze 1 1/2 onderweg veel stabieler dan in de vorige 2 paardstrailer . Alleen hopen dat ze der dan nog in wil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:37

als je longeerlijn vastmaakt en je gaat dan om de trailer heen om de klep open te doen + de staf heb je geen zicht op wat ze uitspookt. Mocht ze in die korte tijdspanne toch proberen zich weer om te draaien dan gaat dat echt wel branden in je handen hoor als ze de longeerlijn er doorheen trekt. Kans zit er ook in dat ze in paniek raakt omdat ze nog altijd druk aan d'r hoofd voelt, of gewoon al vanwege het "gewicht" van de longeerlijn dat ze denkt dat ze nog vasthangt en niet achterwaarts kan.

Kan je deze trailer niet verkopen of ruilen tegen eentje met laadklep voorin? Verder denk ik dat veel oefneen op trailerladen toch handig kan zijn, en dan vooral met rare situaties, eerst op vertrouwd terrein. Als je er ooit mee naar kliniek moet en er is daar ook net lawaai of wat aan de gang, dan komt bovenop de stress van de kliniekreden ook nog eens de stress van angst. Geen aanrader denk ik.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:38

Kort touwtje aanklippen.
Klep naar beneden
Stang los
Belletje laten rinkelen
(leer haar dan dat als het belletje rinkelt dat ze naar achteren moet lopen) Ze heeft dit 15 jaar goed gedaan dus ze zou wel achetruit lopen. Belonen als ze het goed doet. Door de beloning die ze associeert met het belletje zou ze zo naar achteren lopen om de beloning te gaan halen.
Ga aan de kant staan waar ze naar toe neigt als het ware. Dus dat ze er niet afvalt. Hou haar dan tegen.
Pak dan het korte touw vast zodra je er makkelijk bij kunt. En je drukt haar voor de rest zelf naar achteren.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:39

fjordnina schreef:
Ik vang dit probleem altijd op door in en uit te laden met een lang halstertouw of een leadrope. Een longeerlijn is te lang, daar kom je te snel mee in de knoop als het er op aan komt. Verder heb ik een kort zweepje bij de hand.

Uitladen:
Maak het paard los, loop weer via het deurtje naar achteren, maak de klep los en daarna de achterstang. Loop vervolgens weer naar voren en begeleid haar op die manier de trailer uit. Zo kun je altijd ingrijpen als dat nodig is.

Dit is dus helaas geen optie, omdat ze dus vanmorgen begon zodra ik der los maakte aan de voorkant. Daarbij blijft ze niet staat als ik de stang er achter weghaal zodat ik weer naar voren kan lopen. En het gaat hier om een 1 1/2 paards trailer, en dus niet echt veilig om langs haar heen naar voren te lopen helaas..

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:43

Het gaat hier om een paarda wat normaal gesproken ook wel met regelmaat op concours gaat, heeft altijd in een 2 paards trailer gestaan, nu sinds een jaar heb ik deze trailer.
Afgelopen zomer vaak genoeg mee gehad zonder enig probleem. Dus wat dat betreft kent ze echt wel wat, op concours is het ook altijd druk en rumoerig.

Vanmorgen is er echter iets geweest wat dit uitgelokt heeft, en ik ben bang nu ze het een keer heeft gedaan ze het gaat herhalen. Maar het draaien past ook echt niet! ze komt vast te zitten en valt.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:44

Dan doe je haar toch eerst los en dan de klep etc naar beneden

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:44

Klep open doen, stang laten zitten.
Dan paard losmaken, longeerlijn eraan en door het oog halen waar je ze aan vast zet.
Dan naar achteren lopen en longeerlijn enigzins op spanning houden.
Stang van binnen uit losmaken, met dus de longeerlijn in je hand.
Zorg dat er niet teveel speling op staat, zodat ze niet ineens om kan draaien.
Het oog waar je ze aan vast zet werkt dan als een soort katrol..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:45

Cissy @ bokt heeft hier veel ervaring mee, en kan je wellicht helpen, misschien kun je haar een pb sturen?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:46

apple01 schreef:
Dan doe je haar toch eerst los en dan de klep etc naar beneden

Dit is het hele probleem? Paard los gemaakt, toen de klep en de stang weg willen doen, en toen is ze omgedraaid.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:47

Snackie schreef:
Cissy @ bokt heeft hier veel ervaring mee, en kan je wellicht helpen, misschien kun je haar een pb sturen?

Ga ik doen, dank je wel!