Hoe pony laten afvallen? Op een verstandige manier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Hoe pony laten afvallen? Op een verstandige manier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:43

Hey!

Sinds afgelopen woensdag heb ik een pony gekregen. Deze staat nu hier bij mij in Limburg.
Alleen is de pony kortgezegd gewoon veel te dik.... :Y)
Pony werd de laatste 2.5 maand niets meer mee gedaan, hiervoor werd hij elke dag gereden op de manege door een verzorgmeisje.

Het is een 8 jarige pony van 1.40.

Qua voer krijgt hij :

Ochtend wat basisbrok(iets minder dan 0.5 kg) + hooi
Avond wat basisbrok(iets minder dan 0.5 kg) + hooi.
Hij heeft een liksteen tot zijn beschikking.

De brok heeft hij volgens de staleigenaar nodig omdat hier óók voedingsstoffen inzitten.
Zelf heb ik zoiets : laat die brok lekker weg.
Maar aan de andere kant, er zit wel weer vanalles in. Het is eiwit-arm brok. (voor de mensen die het precies willen weten kan ik het bekijken)

Ik zou graag tips willen hoe ik alles nu het beste kan gaan aanpakken. :)
Met rijden en dit beperkte voer zou ik een heel eind moeten komen?
Bij de eigenaar kreeg hij zowiezo alleen hooi en wortelen. Stond hij wel stil.

Ik heb de mogelijkheid om 6 dagen per week naar stal te gaan en te rijden.
Ik wil dit nu eerst gaan opbouwen naar 3x per week 20 minuutjes. En dit gaan opbouwen naar langer rijden en meerdere keren per week. In combinatie met longeren en op mijn vrije dagen lekker buiten joggen.(want ja baasje moet ook wat aan het gewicht doen :Y) )

Graag tips gevraagd! :D

Hierbij een foto van de pony :
Afbeelding

Nu moet ik zeggen dat hij vanzichzelf een erg dikke nek heeft, hij is erg lang hengst geweest.

Eilinora

Re: Hoe pony laten afvallen? Op een verstandige manier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:46

hoeveel basisbrok krijgt hij?

je hebt hem nu een paar dagen,zou het gewoon proberen met dit rantsoen en veel rijden/longeren
als hij dan nog niet afvalt kun je zijn voer gaan aanpassen..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:46

hoeveel brok krijgt hij?
en hoeveel hooi?
in plaats van brok kan je ook een vitaminebrokje geven, pavo vital of marstall force bijvoorbeeld, daar zit alles in wat ze nodig hebben zonder dat je te veel voert (je hoeft hier minder als 100 gram van te voeren)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:48

Heb het aangepast in de tekst.

Qua voer, ik voer zelf niet die mogelijkheid heb ik niet.
Op stal word alles op vaste tijden gevoerd. Dus ik zal het eerst toch echt met de basisbrok moeten proberen.
Ik heb evt. een muesli staan waar echt geen bal inzit. Dat kan bij uitzondering gevoerd worden door de staleigenaar. Maar wil het eerst even zo proberen.

Hooi krijgt hij naar mijn mening voldoende. Ikzelf zou meer geven... (ik geef al snel teveel)
Maar opzich is dit prima, ik kan natuurlijk geen gewicht noemen.
Om het hooi maak ik mij echt geen zorgen. Hij is wel op minder gezet, want bij de eigenaar kreeg hij meer dan voldoende.

Het is meer de vraag : Wat moet ik doen met rijden? Longeren?
Hoevaak, hoelang?

Ik heb gisteren(de dag na de aankomst) 10 minuten gereden, echt alleen maar beetje laten draven en uitrazen.
Straks ga ik weer rijden, denk 15 minuten, veel stapwerk.
Morgen mag hij aan de longe, en elke zondag is hij vrij. :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:29

Heb je de mogelijkheid om hem stro te geven? Zit niks in, wel veel vezels en dus lekker vulling en ze doen er vaak nog veel langer over dan met hooi. Wat je aan stro geeft, laat je weg aan hooi. Dus bijv. 2 voerbeurten stro en 2 voerbeurten hooi. 1 kg brok vind ik best veel. Kun je dat halveren? Overigens zijn de meeste brokken eiwitarm, maar bevatten net als de meeste muesli's wel relatief veel suiker. Laat hem geleidelijk afvallen en bouw het werk ook voorzichtig op. Wel een leuk beestje hoor!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:34

Ik zou hem inderdaad terug in het brok zetten, maximaal 2x 1/4 per dag. En daarbij hooi voeren, geen kuilgras. Lekker opbouwen met rijden en dan moet je gewoon per week bekijken hoe hij eruit ziet.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:34

Brok weglaten. Brokken zitten vol met melassen, en dat zijn dikmakers.

Ga brokken afbouwen, en vervangen voor muesli. Bij voorkeur melasse vrij.
Marstall heeft muesli waar enkel natuurlijke producten inzitten.
http://www.marstall.nl is de website.

Succes!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:47

Ik volg dit topic ook even! :) mijn pony is namelijk ook niet de magerste. :o

Qua voer zou ik het zo houden, en dan gewoon 'veel' laten lopen. t liefste eigenlijk dat hij de hele dag loopt, vrijwillig, dus bijv in een paddock. niet dat je dan zelf hoeft te rijden.. Is hij na 10 min of een kwartiertje rijden al bezweet dan? en is hij dan ook echt zo moe dat hij niet meer vooruit te branden is?
Niet dat je het uiterste eruit moet halen. Maar hij mag na het rijden wel moe zijn. vind ik dan. Dan weet je ook gelijk dat je goed aan zijn conditie werkt. ;)
Met het rijden zou ik niet al te veel van hem gaan vragen in het begin. Als zijn conditie iets beter is zou je dat kunnen doen ;)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :) en voor de rest, ik lees mee!! :D zelf heb ik t zelfde probleem.. Maar mijn pony staat bij mij thuis, zonder ijzers. en ik heb geen bak tot mijn beschikking, dus dat gaat hier een beetje moeilijk.

Succes voor de rest! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 12:49

Bedankt voor de reacties!
Qua voer moet ik overleggen op stal. Zij voeren op vaste tijden en ook zelf, wij mogen niet voeren.
Voorlopig laat ik het brok even zo.

Hij staat op stro en knabbelt dit ook lekker :j
Daarbij 2x per dag minimaal hooi. (dus niet teveel, en ook niet te weinig)

Ik heb nu 20 minuten gereden, veel gestapt en gedraafd, geen galop gedaan.
Meneer was braaf, liep zich alleen op te fokken omdat iemand aan het springen was.
Hij was niet bezweet, ondanks zijn dikke vacht.

Ik ga het rijden dus maandag opbouwen naar een half uur. Ik hou zijn ademhaling goed in de gaten en hoe hij zweet.
Morgen longeer ik hem, zondag is hij vrij.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:53

Marion71 schreef:
Heb je de mogelijkheid om hem stro te geven? Zit niks in, wel veel vezels en dus lekker vulling en ze doen er vaak nog veel langer over dan met hooi. Wat je aan stro geeft, laat je weg aan hooi. Dus bijv. 2 voerbeurten stro en 2 voerbeurten hooi. 1 kg brok vind ik best veel. Kun je dat halveren? Overigens zijn de meeste brokken eiwitarm, maar bevatten net als de meeste muesli's wel relatief veel suiker. Laat hem geleidelijk afvallen en bouw het werk ook voorzichtig op. Wel een leuk beestje hoor!

stro geven zal ik apsolutee niet doen..
daar krijgen ze verstoppingen van in de darmen en dat kan nare gevolgen hebben (zwaare koliek) en met een triest afloop..)
zal hem wel terug zetten met brok en geen kuil (voordroog) geven ivm veel ei witten.
gewoon normaal droog hooi minder brok meer beweging.!

succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:54

niet terug in brok zetten want hij heeft dit absoluut nodig als hij dus meer aan het werk gaat. :j

het enige wat je hoeft te doen is hem aan het werk te zetten.
de vitamines gebruikt hij omdat zijn stofwisseling anders word door de beweging en dan gaat hij vanzelf afvallen .
je hebt al een goed trainibgsschema opgezet dus dan komt het wel goed.

te snel afvallen is heel erg slecht voor paarden.
komt wel goed als je hem gaat trainen,ik vind hem eigenlijk wel meevallen qua dikte als ik de foto zie

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:00

Brok minder, maar opletten dat hij niet 'traag' wordt. Op zich hebben paarden bij goed hooi of kuil geen brok nodig. Maar sommige hebben echt een handje nodig om te werken.

Voor de rest heel veel rijden. Mijn paard was zo'n 200 kg te dik toen ik haar kreeg. Ik heb voornamelijk buiten gereden, met veel draf en galop. Binnen 4 maanden was ze echt perfect geen gram vet te veel. :-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:01

Caboclo: Dat is onzin :)
Van stro kúnnen ze inderdaad strokoliek krijgen, maar dat is echt in hele extreme gevallen waarbij paarden vaak extreem veel stro hebben gegeten en vervolgens voor lange tijd stil staan waardoor de darmen niet meer optimaal kunnen werken.
Stro is namelijk ook gewoon ruwvoer, net als hooi of kuil. Alleen is het grover, bevat het minder (nagenoeg geen) voedingsstoffen en is het rijk aan ruwe celstof.

TS:
Ik zou die brok écht weg laten en in plaats daarvan inderdaad een hele lichte muesli van Marstall of Dodson & Horell voren. Eventueel een Pavo Summerfit koek kan ook (een halve dan per dag).
Kun je niet je voer klaar zetten in emmertjes voor de stal, zodat de pony gewoon tegelijkertijd meegevoerd wordt? Dus dat ze ipv de brok het emmertje geven?
Ik zou niet een minimale hoeveelheid hooi geven. Hoeveel kg krijgt de pony nu ca?
Ik zou wel gewoon voldoende hooi geven, mooi tegen de verveling en goed voor de maag en de darmen.
En zorgen dat er genoeg schoon stro in de stal ligt ter aanvulling van het hooi, zijn ook goede darmvullers zonder dat je paard er vet van wordt.

ellepel:
Ik vind persoonlijk dat het werk wat de pony moet gaan verrichten (dus 3x per week 20 min) niet dusdanig zwaar is dat de pony bijgevoerd moet worden met brok.
Gewoon zorgen dat er genoeg ruwvoer voor handen is, eventueel een licht krachtvoer zoals een muesli van D&H of Marstall waar wel wat voedingsstoffen in zitten maar geen snelle suikers e.d.
Eerst de pony maar even laten teren op de vetreserves die hij heeft.
Al zou hij langer en vaker aan het werk moeten dan zou ik wel een brok bijvoeren, of eventueel meer van een licht krachtvoer (zoals de muesli)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:32

Focussed, het punt is nu gewoon even, dat ik even wil afwachten hoe het op die stal allemaal in zn werk gaat.
Alle paarden krijgen daar op vaste tijden brok, hetzelfde. de een wat meer dan de ander.
Ik wil niet nu direct gaan eisen dat ze mijn pony perse speciaal aangepast moeten voeren. Hij is niet levensgevaarlijk te dik.

Ik heb emmertjes, en ik heb muesli. Ik zal morgen eens in overleg of dat een optie is. Dat ik het in het voerhok voor hem klaarzet. :j
Die muesli is suiker-arm, eiwit-arm, zit geen drol in.

KG aan hooi kan ik echt geen oordeel over doen, ik weeg het niet ;) het iig minder dan een halve plak van een grote baal. Dus 2x per dag iets minder dan een halve plak. Het is goed droog hooi.
Hier maak ik me wel het minste druk om. Als hij meer nodig is, krijgt hij dit. Normaliter zou hij halve plak krijgen, staleigenaar heeft dit nu eerst gehalveerd om te kijken hoe hij het erop doet.
Hij neemt hier zn verantwoording voor dat dit goedkomt :j dat zit wel goed.

Ook gaat de pony vanaf maandag meer aan het werk.
Ik heb hem nu 3 dagen, en heb 2 dagen gereden, hij heeft spierpijn, morgen longe, elke zondag vrij ivm staltijden.
Vanaf maandag wil ik meer gaan rijden. Wie weet pak ik hem dan wel elke dag 20 minuutjes. het is maar net wat zijn lijf aangeeft. heeft hij veel spierpijn dan mag hij een keer aan de longe.

Even over stro eten.
Dit knabbelt hij lekker een beetje op. Niet veel. Dus kan geen kwaad.
Straks zodra de weilanden weer begaanbaar zijn gaat hij gewoon weer lekker naar buiten. Tot die tijd komt hij minimaal 2x per dag uit zijn stal.
Ik ben fel tegen stalpaarden, maar ik leer nu dat je er soms niet aan ontkomt.
De pony stond tot 3 dagen geleden 24/7 op stal, dus hij is wat gewent. En dit is altijd beter.
Verder graag hier geen discussie over, dit op stal staan was wegens omstandigheden. Het is niet goed te praten I know, eigenaar weet ook precies hoe ik erover denk, en hij zelf vind het ook niet kunnen, maar het kón gewoon even niet anders.

Ik zal vanavond even uittypen wat precies mijn bedoeling is met het rijden, ik moet nu werken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:44