vraagje 1,5 paards/2 paards en trekauto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

vraagje 1,5 paards/2 paards en trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:00

hoi,
ik ging er altijd van uit dat mijn autootje geen trailer mocht trekken. Blijkt nu dat het in principe toch wel mogelijk zou zijn... dus ik neus nog eens eventjes rond. Plus ik vraag me af wat het verschil is qua stabiliteit tussen een 1,5 paards en 2 paards trailer (een 1 paards vind ik te gevaarlijk/onstabiel).

Eventjes wat meer info:
- paardjes: een grotere, luxe type tinker van 153cm en +- 500 à 600 kg en veulen in de groei MAAR het is NIET de bedoeling om ze alle 2 mee te nemen, aangezien ik er maar 1 tegelijkertijd kan rijden. Het gaat er in eerste instantie om dat ik mijn merrie kan meepakken op vakantie, wandelingen, lessen, ... als ze alle 2 mee moeten zoek ik wel ander vervoer.
- ik voorzie dus ook geen intensief gebruik, schat zo 1 keer in de maand of max 1 keer per week in de winter als onze bak niet rijdbaar is.
- ik blijf in België dus meestal vrij vlakke wegen en ook niet direct de grote reisafstanden
- auto: ford focus hatchback 5-deurs TDCI 1.6, 66kw, +- 4 jaar oud- op mijn autopapieren kon ik niet direct iets vinden, maar volgens internetbronnen mag hij 1200 à 1300 kg trekken

Kortom mijn vragen:
- is een 1,5 paards trailer veilig genoeg, of toch maar beter een 2 paards? Wat zijn de voor/nadelen?
- mag ik überhaupt een 2 paards trailer trekken, ook als ik maar 1 paard laad?
- wat zijn de gemiddelde gewichten van de respectievelijke trailers?
- is het te doen met mij auto en paardje?
- en hoe zit het nu met BE? Geremde trailer, dus ik moet een BE hebben?

bedankt!

Lielle

Re: vraagje 1,5 paards/2 paards en trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:07

ik ben bang dat je hier allerlei antwoorden krijgt die op de nederlandse wetgeving betrekking hebben, dus ik zou eea zelf ook goed uitzoeken. In Nederland geldt de regel die in de link hieronder staat uitgelegd, geremd heeft iig niets met B of BE te maken, dat gaat alleen over het lege gewicht van je auto en het maximaal toegestane gewicht van je aanhanger.

http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

WB anderhalf- of twee paards, in mijn ervaring maakt het qua stabiliteit weinig uit. Voordeel van een anderhalfpaards is oa dat je droog kunt opzadelen, en het is wat lichter. Jouw zit met 1200/1300 kg trekvermogen al erg laag, ik zou dan zeker niet voor een 2paards gaan.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:10

Een 2-paards mag je met geen enkele gewone luxe wagen trekken. Moet je ook niet willen! :n

Een 1,5 paards is stabiel genoeg. Volgens mij mag je geen 2 paards trekken, ook niet met 1 paard erin of je moet de trailer terug laten keuren. Gewichten trailers zou je even moeten googelen, dat durf ik echt niet te zeggen. Dacht dat een 1,5 paards zo op de 750 kg zat, leeg. Je auto ken ik niet goed genoeg, je moet wel in de papieren terug kunnen vinden wat hij mag trekken, kijk daar goed naar, anders krijg je er problemen mee.

BE: als trailer + laadvermogen zwaarder is dan gewicht + laadvermogen van je auto (en dat is bij een luxe wagen al snel het geval) en/of als trailer + laadvermogen + auto + laadvermogen > 3500 kg.

Ik heb zelf in september mijn E gehaald, ik mocht wel met onze combi rijden zonder E, maar ik ben ontzettend blij dat ik toch het rijbewijs heb. Het heeft me veel meer zekerheid gegeven in het rijden ermee. Ik was er € 700,- voor kwijt, een bedrag dat ik het 100% waard vind.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:13

kay27 schreef:
Een 2-paards mag je met geen enkele gewone luxe wagen trekken. Moet je ook niet willen! :n

dat is niet waar. Dat mag wel, mits je er geen twee paarden op zet. Mijn luxe auto (Ford Mondeo) mag 1800 kg trekken en zit dus met een tweepaards met 1 paard erop ruimschoots goed. Bij BE wordt er gekeken naar het daadwerkelijk gewicht, terugkeuren is dus NIET nodig. lees de link eens die ik hierboven heb geplaatst.

(is overigens voor TS niet relevant)

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-01-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:16

Volgens mij rij-instructeur mocht het niet. Maar ik weet wel dat het altijd heel moeilijk is al die regeltjes, en dat ook de sterke arm der wet er moeite mee heeft. Volgens de rijschoolhouder dus niet, heeft ook uitgelegd waarom (zou het kunnen dat je dan aan gewicht al meteen boven het gewicht van je auto zit?). Ik heb het niet erg goed onthouden omdat ik het nu ook niet meer zo relevant vind, ik mag met iedere combi rijden (mits de combi zelf oké is).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:17

Ik zou achter een Ford Focus echt geen anderhalfpaards met 600 kilo paard willen hangen, en qua gewicht (en mogelijk kogeldruk) ga je dat ook niet redden. Anderhalfpaardstrailer weegt rond de 700 kilo, zo niet meer (ook al staat er op het papier vaak een lager gewicht, dat is het leeg-leeg gewicht, zonder bodem, zonder deurtje, zonder evt. zadelkamer, zonder tussenschot, dus van dat papieren gewicht kun je niet uitgaan). Dan heb jij 550 kg paard, dus je zit voor je het weet (ver) boven die 1200 kg. Zelfs al kan die auto het motorisch aan, als je moet remmen, uitwijken of een hellinkje op moet, kun je het schudden. Je hebt qua eigen gewicht van je auto en qua vermogen gewoon niets over, en dan gaat die trailer met je kostbare paard er in met jou aan de haal...

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:19

@ Lielle: Een 2-paards zit al snel aan MTM 1800 kg (zo niet meer) en er zijn maar weinig luxe wagens die onder dat gewicht blijven, dan mag je daar dus niet mee rijden met alleen B. Ook al laad je maar 1 paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:22

kay27 schreef:
@ Lielle: Een 2-paards zit al snel aan MTM 1800 kg (zo niet meer) en er zijn maar weinig luxe wagens die onder dat gewicht blijven, dan mag je daar dus niet mee rijden met alleen B. Ook al laad je maar 1 paard.

ik zeg toch ook dat het met BE is, zie laatste regel. Met B mag het niet, daar ben ik het mee eens.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:58

Oh ja, sorry, ik ben verward geraakt door enerzijds het gewichtverhaal en anderzijds het B/BE verhaal. Je hebt gelijk dat het met BE wel mag.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:31

De focus 5d hb 1.6 tdci mag in NL, 1200kg trekken bij een kogeldruk van 75kg.
Reken op 600kg voor een kleine 1,5 paardtrailer tot ca 750gk gewicht voor een de iets zwaardere trailers, blijft er nog 450 - 600kg laadvermogen over. Het wordt krap aan want wat weegt die tinker? ook ergens tussen de 500 - 600kg?
Ik zou dus eerst het paard daadwerkelijk wegen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:38

Lielle schreef:
ik ben bang dat je hier allerlei antwoorden krijgt die op de nederlandse wetgeving betrekking hebben, dus ik zou eea zelf ook goed uitzoeken. In Nederland geldt de regel die in de link hieronder staat uitgelegd, geremd heeft iig niets met B of BE te maken, dat gaat alleen over het lege gewicht van je auto en het maximaal toegestane gewicht van je aanhanger.

http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

WB anderhalf- of twee paards, in mijn ervaring maakt het qua stabiliteit weinig uit. Voordeel van een anderhalfpaards is oa dat je droog kunt opzadelen, en het is wat lichter. Jouw zit met 1200/1300 kg trekvermogen al erg laag, ik zou dan zeker niet voor een 2paards gaan.

En zie ook:
[TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Daarom hier een slotje.