op zoek naar een nieuw paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlot2000

op zoek naar een nieuw paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 18:32

Hallo bokkers

In oktober 2010 is mijn lieve merrie Charlot afgekeurd wegens een blijvende beenblessure.
Zie ook mijn topic: [BEH] Paard onregelmatig, maar geen dik of warm been.. help!
Ik ben hier echt helemaal kapot van geweest, maar nu we besloten hebben dat ze lekker kan blijven en we haar gaan gebruiken als (beetje dure) grasmaaier, krijg ik er ook wel weer zin in om een nieuw paard te zoeken.
Maar oh wat vind ik dit eng... Ik heb jaren lang alleen maar op mijn Charlot gereden en wij waren 2 handen op 1 buik.
We zijn begin 2010 begonnen met wedstrijden en in augustus geeindigd met 13 winstpunten in de B. Wat was ik trots!
Daarna begon het geklooi.. en het is dus nooit meer goed gekomen.

Mijn voordeel is dat ik alle tijd heb en er keuze genoeg is.. maar ik vergelijk steeds alle paarden met mijn vertrouwde Charlotje.
Maandag ga ik weer bij een paard kijken, ik blijf net zolang paarden proefrijden totdat ik de 'klik' vind...

Herkennen jullie dit gevoel en hebben jullie nog tips voor mij?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:50

Ik heb precies hetzelfde gehad als jou, begin 2010 heb ik met mijn draver een paar wedstrijden gereden en toen bleek dat hij atactisch was. Het is niet heel zeker of het ataxie is, want op de foto's is niets te zien maar het is wel zeker dat hij niet meer kan werken.
Dus werd hij maar grasmaaier en ging ik op zoek naar een paard om op te rijden.
Maar ik vergeleek die paarden eigenlijk niet met mijn eigen paard, ik keek gewoon of het een leuk paard was en hoe hij onder het zadel was. Een klik heb ik toch nooit met een paard dat ik niet ken, dat komt pas na een tijd.

Dus ik zou zeggen, probeer niet te kijken of het nieuwe paard op je eigen paard lijkt, je eigen paard heb je toch nog! je hoeft geen vervanger voor hem te hebben.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:08

Je geeft zelf al de belangrijkste tip: proefrijden totdat je de 'klik' vindt....

Toen mijn vorige paardje overleed wist ik dat ik A: een vos, B: een kleine E-ponymaat, C: een jonge, D: een ruin wilde hebben, precies als mijn vorige pony.
Ik heb heel wat pony's/paarden proef gereden, maar de klik was er niet, geen love at first side. Een advertentie in de Telegraaf (haha, moet je nagaan, is al 12 jaar geleden, Marktplaats was er toen nog niet eens, of misschien wel, maar niet bij ons in ieder geval :D) bracht me bij een hengstenhouder die me tipte over een merrie die te koop stond. En tja, die was alles wat ik totaal NIET wilde: A: een schimmel, B: een paard van 1.64m, C: 12 jaar oud, D: een merrie.

Ik had meteen zoiets: "Ik wil noooooooit een schimmel, is me veeeeeeel te groot, veeeeeeeel te oud, etc etc.". Op aandringen van de hengstenhouder toch maar eens gaan kijken, op een druilerige regenachtig zondag. Ze stond in een groepje, achterin de weide, zwart van het in de modder rollen, en onooglijk dik. Maar toen ze naar het hek kwam galoperen met de hele meute achter zich aan, oren naar voren en luid hinnikend wist ik het zeker: Deze werd van mij. Een week later op een zonnige dag wezen proefrijden, helemaal geweldig.
Ze was alles wat ik niet wilde hebben, maar inmiddels staat deze dame alweer 12 jaar hier op stal en is nog steeds alive and kicking!

Ga dus lekker rondkijken, vergelijk rustig met je Charlot, en kom dan tot de conclusie dat je een klik moet hebben en dat dat ook best kan zijn met een paard dat NIET op haar lijkt. Denk ook niet dat je dat moet willen, een exacte kopie van haar. Dat gaat alleen maar tegenvallen....
Veel succes met je zoektocht!

friesiszwart

Re: op zoek naar een nieuw paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:58

Heel herkenbaar het verhaal van Divine. Ik wilde een paard goed doorgereden verkeersmak en in ieder geval geen bruine. Wellicht weet je nu al, het is een bruine geworden die net zadelmak was maar wat heb ik een plezier aan dat paard mogen beleven.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:03

Zoooo moeilijk, een zoektocht naar "het" paard.
Na een verschrikkelijk lastig, maar o zo lief, dier, dat een echte kronkel in z'n kop bleek te hebben, en na verschillende ongelukken en ongelukjes aan de kant gezet is, werd hier ook een zoektocht gestart. Het eerste wat er geprobeerd werd na het opstappen was stilstaan. En de verademing als het beest bleef staan......................... Dit werd ook niet het paard voor het leven, maar wel het paard wat het vertrouwen weer terug gaf, en daarna (2 jaar later) kwam pas het paard weer "voor het leven".

Sterkte, maar ook veel plezier gewenst, want wat is het leuk om zo maar bij iedereen in de "keuken" te kijken, en allemaal nieuwe mensen met dezelfde hobby te leren kennen. En wat leer je er weer veel van.

Dus ook veel plezier en succes gewenst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:53

texelse schreef:
Zoooo moeilijk, een zoektocht naar "het" paard.
Dus ook veel plezier en succes gewenst.

Nah, soms niet. Soms komt het paard bij je, kijkt je aan en kruipt in je binnenzak "ik ga met jou mee, boeit niet wat jij daarvan denkt!"
Ze voldoet maar aan twee van m'n eisen: het is een meisje en ze is braaf. Voor de rest is het niet veel, maar al biedt je een miljoen..............

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:11

je moet sowieso vaker dan 1x gaan proefrijden, en als de mensen waarbij je het paard koopt te opdringerig zijn..kan je maar beter ergens anders zoeken :+ want die willen meestal het paard kwijt omdat er wat aan mankeert.
succes met zoeken ;)

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 14:40

Dank jullie wel allemaal!! Ik vind het ook wel weer leuk hoor.. maar gewoon heel spannend.
Ik heb nu bij meerdere gekeken en dat leek wel ok.. maar het was het niet helemaal.
Ik heb echt geen haast en vertrouw er dus maar op dat de juister merrie of ruin wel voorbij komt!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:03

Ik heb mijn paard niet op basis van een klik gekocht. Klinkt misschien heel vreemd, maar ik wilde geen emotiebeslissing nemen.
Ik had een lijstje gemaakt met voors en tegens. Hier een selectie op gemaakt van paarden die ik wilde gaan bezoeken. Het éérste paard waar ik naar toe ging, bleek geheel aan mijn wensen te voldoen. Ik voelde eigenlijk helemaal geen emotionele klik met dit paard. Ik vind dat ook lastig hoor, dat krijg ik pas als ik echt met dieren aan de slag ga, dan worden ze een soort "eigen". Eerder heb ik dat niet.
Na het paard nog een keer bezocht te hebben, heb ik 'm gekocht.
Het heeft lang geduurd voordat we elkaar "gevonden" hebben, maar wat een geweldig super fijn paard is dit.

Als je iemand bent die graag een paard koopt waar je een goed gevoel/klik mee hebt, dan zou ik je wel willen adviseren een soort wensenlijstje te maken.

Ik wens je heel veel succes bij het vinden van de ware.

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:55

Ik heb geen eigen paard maar ik heb bij een handelaar gereden en veel paarden gezien en ingereden. Vaak komt de klik pas naar een poosje en je vind ook niet heel snel een paard dat helemaal bij je past. Ik heb veel paarden bereden maar met eentje had ik echt een hele goeie band + klik en dat ben ik nooit meer bij een paard tegen gekomen!!

Als ik jouw was zou ik gewoon kijken of het paard je bevalt en of het wel het juiste beestje voor je is, en het is slimmer om vaker dan 1x proef te rijden want paarden zijn de ene keer lief en de andere keer kunnen ze heel vervelend zijn!

Succes met zoeken :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:03

ik heb hetzelfde als gooya. Ik was aleen op zoek naar een onbeleerde merrie, tinker, boven de 1,55, Liefst bont (gaf niet als het effen was maar dan moet de bouw wel heel goed zijn), en de belangrijkste eis. Niet drachtig.

Ik koop een dier dus redelijk op mijn eissen lijstje. Beiden dieren die ik nu heb voldoen ook beiden aan het lijstje een 3 jarige merrie en een jaarling die beiden boven de 1,55 zijn of gaan komen. Hebben ze maar 1 keer bekenen en getest op gebreken dit was goed dus konden ze komen.

Maar veel plezier met je zoektocht en ik zou zeggen ga vaak kijken zeker als ze al bereden zijn. Test ze dan even een klein beetje.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:55

Zucht,ik zoek ook al 5 maanden !
Al tig paarden gezien en gereden,maar het wil nog niet lukken.
Ook ik vergelijk teveel met mijn vorige paard.
Buiten dat,zoek ik echt een hele brave goedzak, en zo makkelijk is dat niet.
Zondag weer een nieuwe kans.