Veulen gekocht maar niet op tijd opgehaald

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Veulen gekocht maar niet op tijd opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:23

Wat kan een verkoper voor stappen ondernemen als hij een veulen de hele zomer al vast houd voor de koper. Maar de koper als een hele tijd te laat is met ophalen en de aanbetaling al op is aan stallingskosten?
Kan de verkoper dan stallingskosten gaan doorberekenen?

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:33

Heb je een contract?

Ik lees even mee interessant

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:54

Contact opnemen met de koper? Of is deze onbereikbaar?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 23:55

Dat contact verloopt ernstig vaag. Ze zou al meerdere keren komen. Maar mijn vraag is kan je stallingskosten doorberekenen? Op papier staat eind november veulen ophalen.

angell81

Re: Veulen gekocht maar niet op tijd opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:10

Ik denk dat ik dan zou zeggen: als ze momenteel niet in de mogelijk is om het veulen op te halen, ze dat eerlijk moet zeggen. Dan kan je haar langer voor haar vast houden maar dat je dat alleen kan doen als ze de stallingskosten wel betaald. Zo niet dan ga je op zoek naar een andere eigenaar en dat de aanbetaling is verrekend met de stallingskosten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:12

ik kon ook mijn net aangekochte veulen niet ophalen door de sneeuw, uiteindelijk gelukkig wel.

Als jij denkt dat het wel kan, kun je dan niet afspreken dat je het veulen brengt, met natuurlijk vergoeding van de brandstofkosten?

En anders een termijn stellen waarin het veulen opgehaald met zijn.
Laatst bijgewerkt door Casca op 28-12-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:13

ligt het aan het slechte weer? bij ons op de straat is het al vanaf eind november een schaatsbaan,wil ik ook liever niet met een trailer op pad,maar netjes overleg zou dan wel gepast zijn..

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:15

angell81 schreef:
Ik denk dat ik dan zou zeggen: als ze momenteel niet in de mogelijk is om het veulen op te halen, ze dat eerlijk moet zeggen. Dan kan je haar langer voor haar vast houden maar dat je dat alleen kan doen als ze de stallingskosten wel betaald. Zo niet dan ga je op zoek naar een andere eigenaar en dat de aanbetaling is verrekend met de stallingskosten.

zelfde mening..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:17

Ik zou in ieder geval vanaf dit moment vooral schriftelijk gaan communiceren. Als alle termijnen zijn verlopen en het gesprek blijft zo vaag, kun je de koper op de hoogte stellen van de situatie (aanbetaling is nu op, je bent nog niet geweest enz.) en vervolgens melden wat je plannen zijn (ik houd het veulen nog vast onder die en die voorwaarden...of: ik ga proberen het veulen aan iemand anders te verkopen....of ....) via een aangetekende brief en hem/haar x weken (weet niet, zijn hier termijnen voor?) de tijd geven om te reageren. Meld dus ook wat je gaat doen als er geen reactie komt.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:23

je kan een datum stellen inderdaad. Schriftelijk en als je het echt niet vertrouwd aangetekend. Een datum waarop het veulen uiterlijk opgehaald dient te zijn en betaald. En anders ga je kosten rekenen voor stalling. Lijkt me niet meer dan logisch. Brengen kan ook als je daar een goede afspraak over kan maken. Zorg wel dat je je geld krijgt! Zeker als je je twijfels hebt over het verloop van het contact.

En niet het aanbetaalde bedrag teruggegven. Ook niet als je aan iemand anders wilt gaan verkopen. Daar moet je mee op passen.

Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:25

Snap zowiezo niet dat je het de hele zomer vast houdt.. je had het dier wellicht al aan 324324 andere
mensen kunnen verkopen die WEL hun afspraken nakomen. Maar goed het kwaad is al geschiedt.

Heb je niet in het papier gezet dat als de koper zijn afspraken (ook mondeling) niet na komt je het
recht hebt de koopovereenkomst te ontbinden mits je de koper een aangetekende brief stuurt dat
je het contract zult ontbinden en de reden waarom?

Volgens mij kun je zowiezo een aangetekende brief sturen wat dat betreft hoor..

Ik ga nu een paard ophalen bij fokker en laten keuren, heb netjes op papier gezet dat als het
dier wordt afgekeurd ik haar vandaag nog terug breng en mijn geld in contanten terug krijg.
(heb vroeger eens meegemaakt met een pony dat de handelaar mn vader een paard van 1.80
wou aansmeren omdat hij geen geld wou teruggeven) Ik was toen 11 ;(

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:13

Ligt er ook een beetje aan wat de reden is... met het huidige weer en gladheid kan ik me zo voorstellen dat mensen niet graag met een trailer onderweg zijn.
Ik denk dat het een klein beetje aan jezelf ligt en de situatie van de koper. En dat in overleg met de kopers.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:33

Ik vind het niet echt abnormaal hoor, zeker veulens worden wel op deze manier verkocht....doen wij ook wel. Nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het dit jaar misschien meer gebeurt dan andere jaren dat mensen hun veulens niet komen ophalen omdat veel mensen hun stallen vol hebben.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:51

Ik neem aan dat het veulen dit voorjaar is geboren en dan is het niet meer dan normaal dat hij de zomer bij zijn moeder blijft. Ik zou als koper ook niet te vroeg een veulen bij zijn moeder willen weghalen. Daarnaast is de koper pas één maand te laat en die hele maand is het ook nog eens bagger geweest op de weg. Ik neem aan dat je de koper handgeld hebt laten betalen toen de verkoop rond was. (Dat is nl. wel gebruikelijk in dit soort situaties.) Ik zou schriftelijk een termijn stellen waarbinnen de koper het veulen moet ophalen, (wel rekening houdend met sneeuw/ijstoestanden op de weg) en ook een schriftelijke reactie van de koper vragen. In de brief kun je dan een bepaling opnemen, dat als hij binnen een redelijke termijn het veulen niet komt ophalen, dat je het veulen dan aan een ander mag verkopen. Als de koper zich niet aan de afspraken houdt, dan mag je het handgeld overigens houden.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:57

Wel vind ik het meer dan normaal dat de koper even van zich laat horen en uitlegt waarom het langer duurt. Ookal is er een aanbetaling gedaan, de verkoper wil toch weten waar ze aan toe is.

Inderdaad aagetekende brief met datum anders gaat het veueln de verkoop weer in en zijn ze de aanbetaling kwijt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:38

Alikesflame schreef:
Dat contact verloopt ernstig vaag. Ze zou al meerdere keren komen. Maar mijn vraag is kan je stallingskosten doorberekenen? Op papier staat eind november veulen ophalen.

Dan kun je toch gewoon aangeven dat ze voor december (en verder) stallingskosten moeten betalen? Op zich snap ik dat je met deze omstandigheden liever niet een paard vervoert als het niet heel hard nodig is, maar dan hoor je wel de kosten van dat dier op het oude adres te dragen. Op het toekomstige adres van het veulen sparen ze nu tenslotte de (voer-)kosten uit en een veulen van een half jaar oud eet al een leuke hoeveelheid hooi weg.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 16:45

Gelukkig is het hele probleem opgelost en is het veulen inmiddels opgehaald!
Bedankt voor de tips.