vraag over wet paard kopen/verkopen en onderzoeksplicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindatexel

vraag over wet paard kopen/verkopen en onderzoeksplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 15:49

Wie kan mij vertellen of de wet ( europese wetgeving)zo is veranderd dat de koper van een paard geen enkele eigen onderzoeksplicht meer nodig heeft om een gebrek dat is ontstaan voor de verkoop financieel te verhalen op de verkoper.?
In mijn geval, ik had een paard gekocht uit Duitsland, dit paard beviel geheel niet. Paard was voorzien van een dierenarts attest dat het paard gezond was. De vrouw die hem kwam brengen zei mij dat, mocht het paard niet bevallen, zij het wilde kopen van mij. Binnen 3 weken kwam ik er achter dat het paard niet bij mij paste en ik heb haar gemaild dat zij het paard desgewenst van mij kon overnemen. Binnen 1 week heeft zij het paard opgehaald, ik heb haar de papieren icl. het dierenartsen raport van gezondheid overhandigd en zij heeft het paard meegenomen. Zij heeft niet om een nieuw raport gevraagd en ook niets gevraagd over de gezondheid, die goed was. Nu na 3 mnd krijg ik het bericht dat dit paard in een dure kliniek is behandeld voor een rotte tand die bij een routine check is ontdekt, het paard is daar behandeld ( geopereerd en diverse rondgenfoto's gemaakt) de tand is verwijderd, het paard staat nog in deze zeer luxe kliniek en er is mij medegedeeld dat ik, gezien de nieuwe europeese wetgeving, verantwoordelijke ben voor de gedane schade. Er is mij nooit medegedeeld dat dit paard een behandeling moest ondergaan, er is mij nooit iets medegedeeld en ik wordt nu voor een feit gezet.Men wil dus dat ik de luxe behandeling incl foto's en pension ga betalen, ik moet er eerlijkheids halve bij zeggen dat ( hier heb ik bewijs van) het paard voor alle doeleinde waar zij het paard voor wilde gebruiken ,haar zeer goed bevalt. Een rotte tand is ook niet ( volgens mij) een zo'n zwaar gebrek dat het paard niet goed meer functioneerd.
Ik heb haar gezegd dat ik na de feestdagen mij rechtsbij stand hierop zal zetten.
Wie weet hier meer van of heeft tips, raad, alvast mij dank,

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:54

Bij je rechtsbijstandverzekering neerleggen.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 17:10

als je goed leest vermeld ik dat ik de zaak bij mijn rechtsbijstand ga voorleggen. De vraag is ,en die kan ik op internet nergens vinden,....heeft de koper totaal geen onderzoeksplicht meer? Hoe zit dat dan met de keuringen die dierenartsen verrichten? Dan hoef je als koper toch ook een paard niet meer door de DA te laten keuren/rondgen? Werkeloze dierenartsen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:23

Ik heb er niets over gehoord dat de wetgeving is veranderd, het lijkt me dat je ook deze vraag gewoon bij je rechtsbijstand moet neerleggen, laten zij dat gewoon uitzoeken. Hier op Bokt krijg je vooral heel veel "meningen" en dan moet je maar net weten wie je serieus moet nemen en wie vooral niet ;)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:14

In beginsel hangt je onderzoeksplicht samen met de spreekplicht en de omstandigheden van het geval en is daar geen algemene regel voor te geven. Omdat de koper het paard vermoedelijk beter kende dan jij, hoef je je er niet al te veel zorgen over te maken. Overigens ook niet over het internationale recht, want als ik het goed begrijp, heb jij het paard in tweede instantie verkocht en is het paard toen in Nederland opgehaald, zodat de nederlandse rechter bevoegd is en het Nederlandse recht moet worden toegepast in een geschil.

In dit geval heb jij een paard verkocht dat mogelijk iets aan zijn mond had. Het is maar de vraag of dat er al zat op het moment dat jij het verkocht. Bovendien is niet voldaan aan het vereiste dat men tijdig over het paard heeft geklaagd. Tenslotte is het maar zeer de vraag of de tand het paard ongeschikt maakte voor het gebruiksdoel (vermoedelijk recreatie/basissport). Tenslotte hebben we het in dergelijke gevallen alleen over de ontbinding van de overeenkomst en niet over het vragen van een schadevergoeding voor schade waarvan de koper je niet in de gelegenheid heeft gesteld die op je eigen manier (bijvoorbeeld tegen lagere kosten) op te lossen.

Voorlopig kan je dus rustig afwachten tot je verzekeraar in de gelegenheid is te reageren.

succes

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 17:16

mevr. bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik heb een mail waarin zij zegt dat het paard prima functioneerd en dat het gebrek uit kwam na een algemene gebits inspectie, niet na lichamelijke klachten. Zij wist in medio November dat dit speelde en heeft mij hier NIET van op de hoogte gesteld, maar pas op 24 december jl. Het paard is 23 december geopereerd en nu wil zij de kosten op mij verhalen , zonder mij de keuze te hebben gegeven het paard terug te nemen. Het is inderdaad een recreatie paard. Ik had inderdaad deze schade voor een veel lagere prijs kunnen oplossen met mijn eigen dierenarts en niet nu enkele duizende euro's schade te moeten betalen aan deze mevr..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:58

Degene die het paard aan jou verkocht heeft en degene die het paard van jou gekocht heeft kennen elkaar, als ik zo de OP lees. Al eens in overweging genomen dat ze je er misschien gewoon op een gruwelijke manier in proberen te luizen voor een paar duizend, omdat ze van begin af aan al wisten dat paardlief een rotte kies had?

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:02

EricPrast schreef:
Degene die het paard aan jou verkocht heeft en degene die het paard van jou gekocht heeft kennen elkaar, als ik zo de OP lees. Al eens in overweging genomen dat ze je er misschien gewoon op een gruwelijke manier in proberen te luizen voor een paar duizend, omdat ze van begin af aan al wisten dat paardlief een rotte kies had?

Ik moet je zeggen Erik,....eerlijk gezegt heb ik eigenlijk ook dit gevoel over deze zaak. Ik kan het niet hard maken maar jij ben de enige niet die dit zegt, ook mijn rechtsbijstand adviseur trekt zijn twijfels.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:19

FloortjeM schreef:
In beginsel hangt je onderzoeksplicht samen met de spreekplicht en de omstandigheden van het geval en is daar geen algemene regel voor te geven. Omdat de koper het paard vermoedelijk beter kende dan jij, hoef je je er niet al te veel zorgen over te maken. Overigens ook niet over het internationale recht, want als ik het goed begrijp, heb jij het paard in tweede instantie verkocht en is het paard toen in Nederland opgehaald, zodat de nederlandse rechter bevoegd is en het Nederlandse recht moet worden toegepast in een geschil.

In dit geval heb jij een paard verkocht dat mogelijk iets aan zijn mond had. Het is maar de vraag of dat er al zat op het moment dat jij het verkocht. Bovendien is niet voldaan aan het vereiste dat men tijdig over het paard heeft geklaagd. Tenslotte is het maar zeer de vraag of de tand het paard ongeschikt maakte voor het gebruiksdoel (vermoedelijk recreatie/basissport). Tenslotte hebben we het in dergelijke gevallen alleen over de ontbinding van de overeenkomst en niet over het vragen van een schadevergoeding voor schade waarvan de koper je niet in de gelegenheid heeft gesteld die op je eigen manier (bijvoorbeeld tegen lagere kosten) op te lossen.

Voorlopig kan je dus rustig afwachten tot je verzekeraar in de gelegenheid is te reageren.

succes

Of het NL recht is zou ik niet zo heel zeker over zijn, al helemaal niet als het paard niet officieel geimporteerd is naar Nederland. Dat was bij een kennis het hangijzer. En in Duitsland gelden iets andere termijnen dan in Nederland, zo lijkt het.
Daarnaast zou ik wachten tot je 'officieel' iets hoort van een advocaat van de koper, om te voorkomen dat je per ongeluk dingen schrijft/zegt die anders uitgelegd kunnen worden.

Ik durfde het niet hardop te zeggen maar heb hetzelfde gevoel als EricPast.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 10:32

maar het paard is verkocht in Nederland, het heeft hier 5 weken gelopen en was mijn eigendom, getuigen genoeg die dit kunnen verklaren. Is het dan toch een in duitsland verkocht paard omdat het niet off. geimporteerd is?. Er zaten trouwens wel import papieren bij en een verklaring van de vorige eigenaar dat zij mij dit paard had verkocht, mocht er bij de grens problemen komen. maar ik weet niet of dit off. importpapieren zijn, zag er wel erg off. uit. Ze hebben die papieren met het paard weer mee genomen toen zij het paard weer ophaalden.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:08

Alane schreef:
FloortjeM schreef:

succes

Of het NL recht is zou ik niet zo heel zeker over zijn, al helemaal niet als het paard niet officieel geimporteerd is naar Nederland. Dat was bij een kennis het hangijzer. En in Duitsland gelden iets andere termijnen dan in Nederland, zo lijkt het.
Daarnaast zou ik wachten tot je 'officieel' iets hoort van een advocaat van de koper, om te voorkomen dat je per ongeluk dingen schrijft/zegt die anders uitgelegd kunnen worden.

Ik durfde het niet hardop te zeggen maar heb hetzelfde gevoel als EricPast.

Als advocaat vlak bij de (weliswaar Belgische) grens procedeer ik me suf over grensoverschrijdende geschillen. De relevante verdragen bepalen dat van toepassing is het recht van het land waar de overeenkomst is uitgevoerd of contractueel uitgevoerd had moeten worden. Voor de verkoop van roerende zaken is dat de plaats waar geleverd wordt. Levering vindt (ook europees) plaats door feitelijke terhandstelling. Dat is in Nederland uitgevoerd. Ik ga er dus vanuit dat de overeenkomst in nederland is uitgevoerd en dat dus nederlands recht van toepassing is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:57

In het geval van de kennis had het paard nooit "officieel" Duitsland verlaten, terwijl ook hier het paard in Nederland is geweest.
Ik ben geen jurist, en hoe het helemaal precies in elkaar zit met exportpapieren binnen de EU kan ik je evenmin een antwoord opgeven en/of hoe dit juridisch aangepakt wordt evenmin

België Nederland gelden weer andere regels vanuit de toenmalige Benelux, zo heb ik weer begrepen van anderen. Officieel mag ik mijn paard niet vanuit Duitsland zo meenemen de grens over om in Nederland te starten maar wordt het oogluikend toegestaan, ik begreep dat dit dus voor België- Nederland anders is.

FloortjeM

Re: vraag over wet paard kopen/verkopen en onderzoeksplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:12

@alane: ik ben wel jurist, ik weet dit echt zeker. Het verdrag waar ik het over heb, geldt ook voor overeenkomsten tussen NL en Duitsland. Zo zie je maar weer dat het verschil tussen de ene en de andere uitkomst in de details zit en er geen wetmatigheden uit slechts een geval zijn af te leiden. Maar laten we niet verder offtopic gaan.

@ts: rustig afwachten en zeker niks gaan betalen

lindatexel

Re: vraag over wet paard kopen/verkopen en onderzoeksplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:23

Mijn rechtsbijstands adviseur heeft inmiddels een brief gezonden waar wij de claim verwerpen op 4 punten: 1) Paard was in goede conditie, mevr heeft kans gehad om dit door een dierenarts te laten nazien maar dit nagelaten. Verkoper heeft vermeld wat er te vermelden was en heeft niets achter gehouden. 2)een bewijs dat de tand al in deze conditie was ten tijde van overdracht, zie ook punt 1, zij heeft het paard op eigen risico meegenomen zonder keuring. 3) Zij was medio november op de hoogte gesteld door paardentandarts en dierenarts dat het paard een probleem aan het gebit had ( ontstoken tand) zij heeft gewacht tot NA de behandeling om mij dan op 24 december jl pas te laten weten dat het paard een gebrek had en dat behandeling inmiddels had plaats gevonden. Met deze te late actie ( ongev 1 mnd gewacht) heeft zij de rechten en belangen van de verkoper geschaad. Op deze grond heeft zij geen rechten meer tot claimen van deze schade.
4) Zij heeft tot nu toe geen bewijzen tot waarheid geleverd van deze schade.
Ik had dus wel een off Import bewijs uit Hessen, het paard had geen off Export bewijs naar Duitsland ( gezien de grote haast van deze mevr. werdt dat ook een beetje moeilijk) dus off is dit paard nog steeds in Nederland, het is nog steeds niet off uitgevoerd.
Ik wacht verder haar reactie af of zij de claim toch wil doorzetten.