Verdoving bij bezichtiging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petronella09

Verdoving bij bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 23:52

Hallo,

Ik heb even gezocht of ik het antwoord op deze vraag al ergens kon vinden, maar dat is niet gelukt, dus bij deze een nieuw topic.

Mijn vraag is: hoe kun je herkennen of een paard verdoofd is als je hem/haar voor de eerste keer gaat bekijken? Ik las dat je een bloedmonster kunt nemen en laten analyseren, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk.
Is een paard, als hij verdoofd is, nog wel in staat om te draven en te galopperen? Of is hij dan helemaal versuft? En wat is de "gebruikelijke" dosis verdoving als een verkoper een paard rustiger wil laten overkomen?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben waar ik rekening mee ga houden als ik weer paarden ga bekijken.

Alvast hartelijk bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:53

let op de ogen, alertheid van de oren en evoeligheid van de huid. Meestal zin die wat minder....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:53

Je hebt middelen die 3 maanden doorwerken, bijvoorbeeld als een paard pijn heeft, dan is hij met rijden braaf en na 3 maanden beginnen de problemen.

Petronella09

Re: Verdoving bij bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:28

Bedankt dames (gok ik :), daar kan ik wat mee!
Bij de aankoopkeuring kan het dus nog steeds nut hebben om bloed te prikken, mits die binnen 3 maanden na de eerste bezichting plaats vindt - goede tip

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:30

Waarom ben je er zo bang voor dat een paard verdoofd word? Slechte ervaring?

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:32

Je bedoelt denk ik pijnstilling? Dat zie je niet namelijk.
Verdoving om het paard rustig te krijgen zie je gelijk aan het gedrag. Daar kun je ook niet op zitten.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:41

Jahoor, dat kan wel. Als een paard van die gele muisjes heeft gehad kun je er gewoon op rijden. Maar als dat uit is gewerkt komt het normale karakter weer tevoorschijn. En als je een onwetende koper bent zie je dat niet. Dus meerdere keren gaan kijken, misschien een keer onaangekondigd als je het niet vertrouwd, maar lijkt me dan al niet slim om daar een paard te kopen als je het niet vertrouwd... wat helpt is altijd iemand meenemen en meerdere keren gaan kijken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:44

Bij de keuring (lijkt me wel dat je dat doet) neemt mijn DA altijd bloed af dat hij een half jaar bewaart.
Zo kan altijd bekeken worden of het paard iets toegediend heeft gekregen .

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:52

@ Nicole: ja, ben inderdaad van plan om een aankoop keuring te laten uitvoeren door een dierenarts.
@ Stoer: geen slechte ervaring, maar wat wantrouwig aangelegd... Dit weekend heb ik een paardje bekeken dat erg koel en rustig overkwam, wat mij wel bevalt. Toen ik dat mijn vriend (geen paardenman) vertelde, vroeg hij zich af of dat paard dan niet gesedeerd kon zijn. En dat kan natuurlijk, en ik heb ook wel eens gehoord dat dat gebeurt, vandaar de vraag.
Het is iets lastiger dat ik aan het zoeken ben naar een jong, nog niet ingereden paard, dus je kunt het niet aanvoelen als je erop zit.
Maar ik ga zeker meerdere keren kijken, en vooralsnog vertrouw ik het wel hoor.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:59

Je bedoelt een verdoving in bv een been zodat een paard niet kreupel loopt? Lijkt me dat je daar als particulier niet zomaar aan kan komen. Of bedoel je orale pijnstillers. Anyway beiden zijn niet te zien aan een paard. Waarom wil je dit weten?
norski schreef:
Je hebt middelen die 3 maanden doorwerken, bijvoorbeeld als een paard pijn heeft, dan is hij met rijden braaf en na 3 maanden beginnen de problemen.

Wat voor middel is dat dan?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:04

Er zijn een paar smerige methoden die men toe kan passen om het dier rustig te laten lijken:
Een paard kan ook gedrogeerd zijn door wateronthouding (dat effect is dus weg zodra het dier weer drinkt) Let er dus op of het wel water in zijn stal heeft als je gaat kijken.
Het dier kan een poos eenzaam en zonder prikkels opgesloten zijn. Dit maakt ze rustig maar dat duurt ook maar even. Als koper merk je dit vaak niet omdat vlak voor je komst het beest weer gewoon gestald wordt.
Er kan bloed getapt zijn. Daar worden ze ook goed rustig (zeg maar suf) van. Dit kunnen ze zo afmeten dat je nog net wel kan rijden en het dier keurig op zijn benen blijft staan.
En nog smeriger, het dier kan alcohol ingespoten gekregen hebben. Het is dus suf van dronkenheid. Wat na een nachtje goed de roes uitslapen ook weer over is (afgezien van de kater dan)

Als je keurt dan is een bloedje trekken dus geen overbodig luxe. Neem wel je eigen VA mee voor de onpartijdigheid.
Het beste is nog altijd een paard van een partikulier kopen of van een goed bekend staande handelaar. Eerst bezichtigen vervolgens nog eens gaan kijken zonder afspraak, gewoon omdat je toevallig in de buurt was. (je kunt er ook nog eens stiekem iemand anders op af sturen als "geinteresseerde"). Neem altijd iemand mee die ook al eens een paard gekocht heeft. Neem je tijd, is tie weg dan was deze niet voor jou bedoeld en zoek je gewoon verder. Laat je niet onder druk zetten met :' je moet voor morgen beslissen', 'anders gaat hij naar de slacht' en 'er is nog een andere geinteresseerde...'
Kies een braaf en nieuwsgierig paard, kijk vervolgens pas naar het gebruiksdoel en hoe hij er uit ziet.

Eefje_rudmer, wat zijn gele muisjes??

Petronella, in welke omgeving zit je, kan ik je helpen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:38

Of een uurtje eerder komen dan de afspraak is?
Tegenwoordig heb je ook middelen die niet te zien zijn via bloedonderzoek.
Of ze homeopathisch zijn weet ik niet dus kan je helaas ook geen namen geven hiervan.
Als je het niet vertrouwd, niet doen. Luister naar je gevoel.

eefje_rudmer schreef:
Jahoor, dat kan wel. Als een paard van die gele muisjes heeft gehad kun je er gewoon op rijden. Maar als dat uit is gewerkt komt het normale karakter weer tevoorschijn. En als je een onwetende koper bent zie je dat niet. Dus meerdere keren gaan kijken, misschien een keer onaangekondigd als je het niet vertrouwd, maar lijkt me dan al niet slim om daar een paard te kopen als je het niet vertrouwd... wat helpt is altijd iemand meenemen en meerdere keren gaan kijken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:22

Als je het niet vertrouwd zou ik helemaal niet verder gaan met de mogelijke aankoop. Meestal zijn dergelijke voorgevoelens niet om niets en er zijn zat leuke paarden op te wereld.

Koop je van een particulier? Spreek dan eens af dat je wanneer je daar zin in hebt gewoon even langskomt om een stukje met het dier te wandelen.
Tenzij ze bereid zijn het beest constant vol te spuiten zul je hem dan wel een paar keer treffen zonder verdovende middelen en iemand die het beste met zijn dier voor heeft vind het heus niet erg als jij eens 's avonds bij de deur staat om even wat met het paard te doen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:46

bastiano680 schreef:
Je bedoelt denk ik pijnstilling? Dat zie je niet namelijk.
Verdoving om het paard rustig te krijgen zie je gelijk aan het gedrag. Daar kun je ook niet op zitten.

Zou ik niet durven zeggen....
Als een paard uit revalidatie komt, zal een veearts soms aanraden om iets te geven om hem eerst langzamerhand terug aan het werk te kunnen hebben zodat hij niet constant de lucht in springt.
Als je er niet zou kunnen op zitten, dan zou je ook niet opbouwend kunnen werken ;)

Deze middeltjes blijven slechts enkele dagen in het bloed hangen en als de dosis goed afgesteld is, zul je dus het verschil van een wild paard en een braaf paard niet werken.
Het is enkel bij een overmatige dosis dat je dit zult merken dat ze te loom zijn...
Dus tegen dat je hem uitgetest hebt en dat er een aankoopkeuring plaats vind, is dit er al lang uit...

Wat er wel wordt gedaan, is bij kreupele paarden dat deze worden recht gespoten, dit komt dan na langere tijd (enkele maanden) pas aan het licht...

Gewoon bij een betrouwbaar persoon kopen en dan heb je dit niet ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:02

Ten eerste; laat je vooral niet gek maken door paniek zaaiende verhalen van kennisen of hier op het forum ;)

Neem je tijd om het paard meerdere malen te komen bekijken, als de verkopers netjes zijn vinden ze dit ook geen probleem. Hebben ze haast met de verkoop dan even achter je oren krabben en wellicht verder gaan zoeken!

Laat het dier keuren door een vertrouwd arts of kliniek. Zij kunnen je goed adviseren.
Succes