[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:09

Ik ben aan het kijken voor een suzuki Jimny is dat geschikt om een trailer met shetlander te trekken? Mijn trailer weegt 600 kg. In totaal komt er maximaal 300 kg in wat op totaal 900 komt. Het verschilt per auto kwa trekkracht 1100 of 1400. Op papier moet dit kunnen maar is het ook uitvoerbaar en vooral veilig!

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:50

De Jimny is ook al weer 20 jaar op de markt, welke heb je op het oog?

Wat betreft trekken: voor de veiligheid wil je een auto met redelijk wat eigen gewicht en veel stabiliteit. Kort door de bocht: zwaar, lang, breed en laag.

De Jimny is licht, kort, smal en hoog. Dus ondanks dat ie de 900 kg mag trekken zijn er in mijn ogen heel veel betere alternatieven. Zelfs 'gewone' auto's als een Golf zou ik liever voor een trailer zetten dan een Jimny. Het gaat niet alleen om gewicht, een paardentrailer vangt ook nogal wat wind. Niet alleen van de wind zelf, maar ook van een tegemoet komende vrachtauto enz.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:17

Ik heb nog niet specifiek 1 auto op het oog maar het model spreekt mij wel aan. Een 'gewone' auto wil ik dit keer niet meer. Zelf zit ik ook niet lekker in de golf. Ik ben vrij klein en vind het lekker als ik hoog zit. Zal een vitara beter zijn?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:02

Renault Megane (grand) scenic? Gewone auto, je zit weliswaar wel iets hoger dan in een gewone auto, mag ook vaak tussen 1300 en 1500 aan de haak. Ik heb 'm gehad en reed er best graag mee rond, al had die van mij geen trekhaak dus nooit als trekauto getest. Ik ben zelf 1m60 met korte pootjes. Was met die auto helemaal prima.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:40

Ethelate schreef:
Helaas mag ik de Kadjar echt alleen dat type selecteren.
Ik had de "Citroën C4 Spacetourer (5-D) 1.5HDI BLUE HDI BUSINESS 96KW EAT AUT" niet in het lijstje gezet, maar die is & automaat, & 96KW en 1600kg trekvermogen. Was meer ook esthetische keuze :D

Zelfde voor de Renauld Mégane Estate 15DCI Bose, 86kW, met 1700kg trekvermogen, schakel en de Opel Insignia Sports Tourer 1.6CDTI Business Executive 81Kw, 1600kg trekvermogen, schakel.

Ik zit nu zelf meer te selecteren op Adaptive Cruisecontrol, bijtelling enz, maar de keuze wordt er niet makkelijker op :D


Waarom selecteer je de megane uit? Die heeft een heel interessant trekvermogen en degelijke auto, vind ik. Mijn voorkeur in het lijstje zou daar naar uit gaan of de skoda octavia combi, omdat ik liever kies voor types die al wat langer gemaakt worden. Te veel drama gezien met nieuwe modellen, plus heb weinig met Opel.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:24

Renault of welke Franse auto valt voor mij af! Ook stationsauto´s vind ik echt helemaal niks. ik hou van compacte auto´s :).

Ook werk ik in agrarische sector en vind het zonde om een mega dure auto te laten stinken naar alles wat ik er maar in mee sleep :+

Als jullie ideeën hebben brand maar los. Er gaat in de trailer een shetlander van 150 kg en geen grote kwpner! trailer met shetlander en sulky komt uit op ongeveer 800 kg. Ook zit ik te kijken naar een suzuki vitara maar dat kan dus kwa veiligheid dus ook niet?

Mijn budget is max 6000

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:04

Heren! Ik heb even jullie hulp nodig.

Mijn vriend heeft interesse in deze auto:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/je ... 5be59741c8

Is er iemand die me zou kunnen helpen met opzoeken wat dit type zou mogen trekken? Er hangt geen trekhaak aan dus dat staat helaas niet gespecificeerd... en in België heb je geen rwd om dat soort zaken met nummerplaat uit te vissen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:26


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:11

Hmz, komt niet helemaal overeen. Jij toont een 2.0 met 1800 massa en die wat ik toon is 1.9 met 1900 massa.

Als ik even tel is 2300 trekvermogen met 910kg trailer en 1100kg paard wel voldoende. Ik heb BE, daarmee zit ik ook safe.
Dan zou ik enkel nog zekerheid moete hebben dan ik met een trailer TMM 2600 erachter mag rijden als de auto maar 2300 mag trekken. Eens bij de politie polsen lijkt me nuttig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:22

Is toxh dezelfde RR. Vriend is er wel van gecharmeerd.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:23

lianne484 schreef:
Renault of welke Franse auto valt voor mij af! Ook stationsauto´s vind ik echt helemaal niks. ik hou van compacte auto´s :).

Ook werk ik in agrarische sector en vind het zonde om een mega dure auto te laten stinken naar alles wat ik er maar in mee sleep :+

Als jullie ideeën hebben brand maar los. Er gaat in de trailer een shetlander van 150 kg en geen grote kwpner! trailer met shetlander en sulky komt uit op ongeveer 800 kg. Ook zit ik te kijken naar een suzuki vitara maar dat kan dus kwa veiligheid dus ook niet?

Mijn budget is max 6000

Waarom zou dat qua veiligheid niet kunnen? Een vriendinnetje van mij had een grand vitara en is daarmee vol aangereden. Auto was total loss, maar door het sterke frame had zij alleen wat blauwe plekken.
Ding trok trouwens ook met gemak een grote trailer met paard en koets. Was dan wel de grand vitara trouwens

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:09

Omdat je rekening moet houden met uitzonderingen. Bijvoorbeeld sterke zijwind op de weg. Een lange zware auto gaat meer in te brengen hebben dan een kortere wagen.
Door een lange combi ligt je zwaartepunt beter verdeeld dan bij een korte combi.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:42

Met harde wind ( windkracht 4 en harder) ga toch al niet weg met de trailer. Ik zal de trailer misschien afhankelijk van het weer 1 a 2 keer in de maand er achter hangen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:38

lianne484 schreef:
Er gaat in de trailer een shetlander van 150 kg en geen grote kwpner! trailer met shetlander en sulky komt uit op ongeveer 800 kg. Ook zit ik te kijken naar een suzuki vitara maar dat kan dus kwa veiligheid dus ook niet?

Mijn budget is max 6000

Vitara is er in diverse uitvoeringen (link), van barbie-jeep tot serieuze auto. Gezien je budget zit je te kijken bij de eerdere generaties, auto's van 20 jaar of ouder.

Een oudere Vitara zal iets meer reserves hebben dan een Jimny of Terios, maar om nu te zeggen dat ik laaiend enthousiast wordt... Het gewicht zal het probleem niet zijn, karretje met stoeptegels zou ik er zo achter hangen. Maar een trailer vangt nu eenmaal meer wind een laag aanhangertje. Niet alleen als het stormt, ook van de vrachtwagen die je tegemoet komt op de 80 km weg enz.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:15

Hebben jullie alternatieve dan?

Ik denk dat een karretje stoep tegels nog wel meer weegt. Net wat info over me sulky gevonden. Die weegt dus maar 35 kg en daarbij me shet van maximaal 150 kg.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:36

Het gaat niet alleen om het gewicht. Een karretje tegels is laag en een dood gewicht.
Een trailer is hoog (hoger dan je auto iig) en lang. Wie weet zelfs langer dan je auto. Die pakt veel meer wind, het kantelpunt ligt veel hoger boven de grond én je lading is niet gefixeerd.
Met een fikse zijwind of tegenwind van een vrachtwagen heeft dat veel meer impact op een trailer dan op een karretje stoeptegels, zelfs al weegt die laatste misschien wel het dubbele.
Een volle koelkast die rechtop staat duw Je ook sneller omver dan eentje die al op zijn kant ligt.

Een lange auto waarvan het eigen gewicht veel meer verdeeld is over die lengte heeft dan veel meer in te brengen om die trailer goed op de weg te houden dan een kort bakje.

Het hoeft niet snel fout te gaan. Maar als het fout gaat, dan is het waarschijnlijk wel gelijk heel goed mis.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:58

Varekaj schreef:
Het hoeft niet snel fout te gaan. Maar als het fout gaat, dan is het waarschijnlijk wel gelijk heel goed mis.

Amen. Als je veilig rijdt én geluk hebt zijn autogordels, airbags en kreukelzones volkomen overbodig. Maar dat éne rotmoment dat je ze nodig hebt zou je ze niet graag missen.

Zo ook met een auto voor de trailer. Heel vaak zal het met een kleinere auto ook goed gaan. Als je geluk hebt misschien wel je hele leven. Maar net zo goed als dat ik een auto zonder gordels enz niet als veilige auto ga promoten ga ik een kleinere auto niet als ideale trekauto promoten.

Alternatieven zijn er vele. Als het maar wat groter is dan zo'n doosje op wielen. Wat hoger zijn b.v. de compacte SUV's als RAV4, Sportage enz. Of Grand Vitara, toch net even wat meer auto dan de 'gewone' Vitara. En ook binnen je budget verkrijgbaar (voorbeeld)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:06

Mijn pajero sport valt zelfs binnen je budget. Akkoord, oude auto met een hoop roest en werk aan, maar op 3 jaar tijd zal die bijna 60.000 km gemaakt hebben met ongeveer 1/3 van de tijd een trailer er achter. En ik heb me werkelijk waar geen seconde onveilig gevoeld tot nu toe.

Je trekauto hoort in verhouding te zijn met wat je er achter gaat hangen.
Ik kan met een gewoon enkel assertje met TMM 750 ook wel mijn shet vervoeren van 200kg. Of dat verstandig is? Dat laat ik aan een ander over om te testen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:30

Lijkt er op dat ik beter een vrachtwagen koop :')

Voor wie zoekende is, het SCHIJNT dat de nieuwe X5 hybride 3,5t mag trekken maar ik ga het nog verder uitzoeken. Hij komt mogelijk in de plaats van onze huidige X5 (want hybride, 100% aftrekbaar) en dat zei de man van de garage. Onze huidige mag 2700 kg

Bedoel dit niet als reactie op bovenstaande want ik weet dat het daar niet van toepassing is, maar gewoon even algemeen

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:34

Kom op, het is een Shetlander! Laten we dingen wel in proportie houden!

Als jij in staat bent een fatsoenlijke Grand Vitara met zo'n 2.5 6-pitter te vinden, vooral doen. Ding heeft power genoeg voor wat jij wil.
https://www.autoweek.nl/auto/17499/suzu ... ara-25-v6/


Granoek schreef:
Lijkt er op dat ik beter een vrachtwagen koop :')

Voor wie zoekende is, het SCHIJNT dat de nieuwe X5 hybride 3,5t mag trekken maar ik ga het nog verder uitzoeken. Hij komt mogelijk in de plaats van onze huidige X5 (want hybride, 100% aftrekbaar) en dat zei de man van de garage. Onze huidige mag 2700 kg

Bedoel dit niet als reactie op bovenstaande want ik weet dat het daar niet van toepassing is, maar gewoon even algemeen

Een vrachtwage is in NL in ieder geval de goedkopere oplossing :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:36

Ikke, ook als je het rijbewijs er nog bij telt? Want dat kost hier al een fortuin :')

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:44

Granoek schreef:
Ikke, ook als je het rijbewijs er nog bij telt? Want dat kost hier al een fortuin :')

Ik kan niet oordelen over jouw situatie want ik ken de Belgische regelgeving daarvoor echt te slecht maar in NL moet je het serieus overwegen.
De auto kost de helft in aanschaf bij gelijke staat van onderhoud, wegenbelasting is 27,50 per maand tot 23 ton TMM (boven 12 ton TMM betaal je 8 euro BZM per gereden dag op de autosnelweg).
Rijbewijs kost tussen 5000 en 7500 euro, met E richting 10.000, inl CCV-B. Maar het is een beroepsopleiding, dus (deels) aftrekbaar van de belasting. Code 95 is prive niet nodig.
Ik betaal voor mijn wagen (12 ton TMM) 600 euro verzekering per jaar, maar dat zou goedkoper moeten kunnen als je beter zoekt. Ik heb ook geen kwart-tarief aangevraagd, moet nog eens; kan namelijk wel.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:46

Damnnnnnn
Groot verschil inderdaad, ik denk zelfs dat het rijbewijs hier nog niet eens ZO duur is als dat

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:19

Varekaj schreef:
Het hoeft niet snel fout te gaan. Maar als het fout gaat, dan is het waarschijnlijk wel gelijk heel goed mis.


Maar dat gaat toch ook goed fout als je een paard van 600 kg achter in je trailer heb zitten met een dikke auto er voor? Mijn ervaringen zijn dat dat wel lekker door duwt.

Maar ik neem alle tips over. We gaan proberen een knap jeepie te vinden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:35

Daarom suggereerde ik voor jou ook een Golf. Bij dat 600 kg paard was ik minimaal naar een Passat gegaan ;)

Omdat je wagentje én pony wilt vervoeren: Let erop dat je voldoende gewicht op de trekhaak hebt (kogeldruk). Teveel kan minder kwaad dan te weinig!