[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:05

Orthos schreef:
- Een auto waarmee ik met mijn B rijbewijs mag rijden.
- Niet duurder dan 190 euro wegenbelasting p/k.

Vanwege de wegenbelasting zoek je een benzine auto van max 1450 kg leeggewicht.

Als de auto 1500 moet kunnen trekken én je wilt dat doen met rijbewijs B mag de MTM niet boven de 2000 kg liggen. Immers 2000 + 1500 = 3500, ga je daarboven dan heb je BE nodig.

Met wat zoeken kun je vast een middenklasser (type Passat, Mondeo, Mazda 6 enz) vinden die aan die voorwaarden voldoet. Of kijk je naar de Freelander etc omdat je zelf fan bent van een SUV achtige auto? Gezien de link, budget zo rond de 8000 euro?

jasmijnxlady

Berichten: 303
Geregistreerd: 27-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:31

Hoi allemaal,
Zijn hier mensen die mee willen denken? Wij zoeken een auto met 4x4 die een tweepaardstrailer met twee volwassen KWPNers erin kan trekken. We willen graag een benzine auto. 4x4 is vereist agz we een steile stoep op moeten om stal te kunnen verlaten. Ik zie door de bomen het bos niet meer... :')

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:32

Dodge Ram ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:38


s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:47

Idd handige lijst.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:25

Handige lijst inderdaad! Ik kom zelf veel minder benzines tegen met voldoende vermogen tov diesels. Bovendien verbruiken die oude benzines vaak opmerkelijk meer ten opzichte van diesels van hetzelfde bouwjaar. Veel succes met je zoektocht!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:45

Oke, ik wil even raad vragen.
Momenteel een Mercedes GLK van 2011, mag 2000kg trekken.
Helaas gebruik ik de trailer toch minder als gedacht, en kost het eigenlijk best veel om zo te rijden.
Heerlijke auto maar het kan goedkoper...

1100 euro voor klein omniumverzekering.
Ongeveer 700-800 euro wegentaks per jaar.
Gemiddeld 6,9l/100km, dit als ik afstanden van ongeveer 20km op ongeveer hetzelfde tempo kan rijden.
Nadeel is dat ik voor mijn werk vaak wel veel km rijdt, maar steeds heel korte stukken (thuiszorg met eigen auto), waardoor ik gemiddeld op een 7,5 tot 8,1l/100km zit.
Uitgeteld dat ik voor werk ongeveer een 30km per dag rijdt, sta ik zowat iedere 2 weken aan de tank.
Gemiddeld aantal KM met een tank is 650-750km.

Voor een kleine SUV helemaal niet slecht, maar wellicht kan er hier of daar toch iets van geld bespaard worden...
Ik ben maar eens aan het neuzen, vindt het een zalige auto maar als ik iets leuks tegen kom....
Vorige auto (geen trailer dat wel niet, maar een 1,9 dieselmotor) deed ik rond de 850km tot 900km met een tank. Oude dieselauto dus was behoorlijk wat.
Ik ben gewoon een beetje verwend :o

Wat ik zoek, een auto waar een anderhalf paardstrailer aan kan. Moet ik dan toch eens met meer paarden weg dan huur ik wel een auto of kijk ik heel lief naar schoonbroer.
Maar het is wel fijn om een auto te hebben zodat ik bij nood toch een paard kan laden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:32

Nadeel van die hele korte stukken is dat de motor niet goed op temperatuur komt en dus ook relatief veel blijft verbruiken. Duurt vaak toch een km of 15-20 voor je blok echt warm is en zo zuinig mogelijk loopt.

Eigenlijk is je gebruik perfect voor een elektrische auto, een Nissan Leaf oid. Die mag alleen niet trekken, dan zou je een Tesla Model X moeten hebben maar die is niet echt goedkoop in aanschaf. Een andere optie is een hybride met minimaal 20-30 km range puur elektrisch (er zijn er ook die na 2-3 km de accu al leeg hebben).

Of -en dan kom ik terug op iets wat ik al veel heb gezegd in dit topic- je pakt een doorsnee middenklasser die 1500-1600 kg mag trekken. Of diesel of benzine de voorkeur heeft hangt af van hoeveel je per jaar rijdt en wat voor consequenties dit in belasting en eventueel verzekering heeft (je bent van België?).

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:42

Wat rex-rolfo zegt.
Ik zit met hetzelfde 'probleem', doe dan wel 100-200km per dag maar steeds kleine stukken. Als ik een keer 30km door rijd zal het veel zijn. Dat is gewoon killing voor het verbruik bij een dieselmotor.
Hij draait nu rond de 7-8l/100km maar hiervoor kreeg ik hem ook nooit onder de 6,5.
Geen enkele auto trouwens waarmee ik veel korte afstanden reed. Dus heb me er maar bij neergelegd.
Heb gelukkig wel een grote tank erin anders zou ik om de 3 dagen aan de pomp staan.
Geeft je werk kilometervergoeding?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:17


Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:32

Varekaj schreef:
Jessol, als de auto een MTM heeft van 1955 en hij mag 1400 max. trekken, dan zit je op 3355 totale combinatie.
Je kan er dan gerust een trailer met MTM 1400 achter knopen, je bent dan nog steeds OK voor je B-rijbewijs.
Alleen is zo'n trailer niet zo makkelijk te vinden. Als het maar voor 1 pony is kan je kijken naar eentje met MTM 1200 en ledig gewicht 600kg. Dan heb je 600kg laadvermogen en ben je nog ruim onder de wettelijke limieten. Atec en Weijer hebben volgens mij zulke trailers.

Super! Ik vond twee trailers te huur die hieraan voldoen, lijkt mij een mooie oplossing om toch iet of wat onafhankelijk te zijn! Nu nog er deftig mee leren rijden voor ik op pad ga met ponylief erin. :')

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:32

Wat mag die trekken?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:06

Jammer dat je GLK maar 2000 mag trekken. Anders had ik wel interesse gehad. Ik doe ook iets van 50-70km/dag, variërend van 7km tot 20km/rit. Maar vanaf maart tot oktober heb ik wel 3-4x/week de trailer er achter hangen en de 4x4 is voor mij onmisbaar.
Helaas weegt de trailer zelf al 900kg leeg en met 2 paarden erop van elk pakweg 500-550kg + hooi + tonnetjes water erbij is dat helaas te krap.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:27

Rex_rolfo, Tesla X is onbetaalbaar voor me, zelfs met een lening erbij gaat dat hem niet worden. Buiten het feit dat echt niet mijn type auto is.
Outlander heb ik destijds ook naar gekeken, erg mooie auto maar me net iets te groot. Ben wel groot en lang, stoer ook maar zo een groot ding is niet handig.
Ik ben (denk ik) inderdaad op zoek naar zo een middermoot auto, met net iets meer PK erin, die wat mag trekken, maar daarin is zo veel keuze dat het gewoon niet meer duidelijk is wat nu een beetje kan trekken of wat niet.

Varekaj, ik heb de 200 serie, is een 2.2 dieselmotor, wellicht als je kijkt naar een 300 of 350 serie, zijn wel weer iets duurder in aankoop, maar die mogen wel meer trekken.
Ofwel moet een van je paarden een paar kilootjes kwijt haha

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:14

De tinker mag er wel wat kwijt maar de andere zit nu op zijn ideale gewicht en die gaat weer bijkomen in spiermassa als het goed is. Dus al bij al blijft het nipt :P

Qua middenklassers hoor ik best goede verhalen over Ford, zoals de Mondeo. Ikzelf rij heel graag met de skoda octavia break of superb (ook fijn voor de portemonnee) maar geen idee hoe ze een trailer trekken en zeker de superb is toch heel wat auto qua lengte.

Misschien dat een renault grand scenic in een zware motorversie wel aan 1500kg raakt om te trekken? Mijne mocht 1300 aan de haak (als hij er eentje had gehad). Ook zuinige auto (ik had een 1.? diesel) en erg fijn qua ruimte en om mee te rijden. Ik zat ermee op 285000 km en als ik mijn jeep niet had gekocht voor de trailer, dan zou ik daar nu nog met alle plezier mee rondgereden hebben.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:37

Die Scenic is niet mijn type auto.. Ja ja ik wil ook wat haha

Skoda Octavia heb ik ook naar gekeken, vooral die nieuwere versies zijn ontzettend mooi, maar moet inderdaad even uitzoeken hoe die zitten qua trekken.
En redelijk voordelig, en zuinig. En tegenwoordig kan je van merken zoals Skoda en Seat eigenlijk niks meer zeggen dat ze onderdoen voor Audi, BMW,...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:13

Mijn vriend werkt in de offshore en elke keer als hij thuis is mag hij vanuit de werkgever bij Avis of Sixt een leasewagen ophalen. In onze 7 jaar samen hebben we dus al echt vanalles gehad. Met de skoda supberb zijn we 2 weken naar Zuid-Frankrijk geweest, diesel automaat en echt, HEERLIJK. Mijn vriend is best groot en heeft ook in die auto, zowel als bestuurder als passagier, meer dan voldoende beenruimte.
Met de octavia ook Frankrijk ofwel Luxemburg wijn halen, da's al te lang geleden.

Nu vragen we enkel een break als we op vakantie gaan of weten dat we bijvoorbeeld met mijn schoonbroer en schoonzus weekendje de wijnboer gaan bezoeken. Voor de rest hebben we vaak gewone stadsauto's zoals een polo, DS4 (kakbak), opel meriva (rampzalig), audi A1 (jeej!) BMW 1 (jeej!) of mercedes B (ook jeej), renault clio (bwoah)...

En inderdaad, skoda hoeft écht niet meer voor die grote merken onder te doen qua rijcomfort en dergelijke.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:54

Oef heerlijk! Fijn ook dat je dan relatief veel auto's een keer kan testen!

Oef sh/t ik ben verliefd, niet goed niet goed niet goed

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:42

Oeh vertel, welk bakje is de gelukkige :D

Ja wel handig zo! Ik had nooit aan skoda gedacht, maar nu ik ermee gereden heb... moest ik de 4x4 en trekvermogen niet nodig hebben, de superb had allang op de stoep gestaan.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:47

Wij trekken de trailer met een Lexus RX450H... die kan prima trekken maar schakelt boven de 50 km/h wel over op de diesel motor. Mag 2200kg trekken als ik het goed zeg.

Ik leen ook regelmatig een Kia Sportage. Dit vind ik ook een hele fijne auto :)

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:49

Varekaj schreef:
Oeh vertel, welk bakje is de gelukkige :D

Ja wel handig zo! Ik had nooit aan skoda gedacht, maar nu ik ermee gereden heb... moest ik de 4x4 en trekvermogen niet nodig hebben, de superb had allang op de stoep gestaan.

Ehm, die Superb is ook in een 4x4-uitvoering leverbaar.......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:05

Hij hangt alleen wat te laag bij de grond Ikke -O- De bodems waar ik overheen moet zijn helaas niet allemaal vlak maar met bobbels met een "zink/put". Met de jeep kan ik dat opvangen, met een gewone auto qua hoogte moet je mikken om niet met de onderkant over de grond te slepen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:11


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:19

Denk dat wel hoor. De technische fiches eens opzoeken bij skoda?
Vind 'm ook prachtig maar daarmee raak ik niet eens over de eerste hobbel op mijn weilanden :))
En bij het andere weiland bungelen de wieltjes alle 4 in de lucht dankzij het traktorspoor waar ik doorheen moet :')

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:29

Sleepvermogen valt me tegen, 1600kg. Is geen vette met een paard van gemiddeld 800kg.

Maar jezus wat een bak!