[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:50

Voor zover ik kan vinden kan die Skoda maar 1600kg trekken. Enkel de 2.0 RS kan meer trekken.
Dank je voor de linkjes, had helemaal niet aan landrover gedacht omdat die over het algemeen toch duur zijn in aanschaf en onderhoud.
We zoeken verder. Heb een leuke RAV4 gevonden helaas wel boven budget maar bijneenngarage dus hopelijk willen ze de oude auto inruilen.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:14

Had vandaag ook een dingetje: klant wilde taxi service met haar eigen trailer. Net 'nieuw' gekocht 4 mnd geleden met Bovag keuring.
Prima, wat jij wilt.

Kom ik daar, verlichtingskabel te kort voor achter mijn auto. Dat is nog op te lossen met verloopstekkers.
Echter ging ik eens beter naar de trailer kijken, bodemplaat lag los, deurtje onderaan rot, wanden ook op diverse plekken zacht. Sluitingen discutabel. Gasveren vd klep kapot dus loodzwaar.

Toch twee paarden (bijna 1250kg) geladen en op stap. Ben na paar km weer omgedraaid want 1 paard zorgde ervoor dat ik met een zwalkende combinatie de snelweg uit moest. Dat is onverantwoord en zeker met zo'n onbetrouwbare trailer. Ik moest nog 80km de weg uit.

Terug bij haar thuis eens op type plaatje gekeken: mtm 1600kg :roll:
Oeps! Was blij dat ik ben omgedraaid!
Ze schrok enorm toen we nog eens de trailer na zijn gelopen. Hebben er 4000,- voor betaald....

Mijn auto kan het hebben maar wat was ik blij weer terug te zijn.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:26

Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ik wilde graag een passat kopen om mijn pony te kunnen zo nu en dan te kunnen vervoeren, maar nu zie ik steeds meer voordelen als ik een auto zoek die toch meer mag trekken met oog om samen met een vriendin en haar pony wat vaker naar het bos en strand te kunnen..
Betreft mijn pony (410,5kg op de weegschaal, even uitgaande van 450kg voor het gemak), vriendin heeft een ijslandertje die wat kleiner is dan mijn pony en wat slanker gebouwd, dus ik denk dat zij nog een stuk lichter is dan mijn pony. Maar even uitgaande van dat ze samen max 1000 wegen (dat zullen ze echt bij lange na niet redden).
Maar wat is dan een leuke, degelijke en beetje betaalbare auto? Liefst op benzine. En hoeveel moet de auto minimaal mogen trekken?
Please help me out, ben al dagen alle topics op bokt aan het uitpluizen maar ik kom er niet uit haha. :)

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:28

cissy schreef:
Had vandaag ook een dingetje: klant wilde taxi service met haar eigen trailer. Net 'nieuw' gekocht 4 mnd geleden met Bovag keuring.
Prima, wat jij wilt.

Kom ik daar, verlichtingskabel te kort voor achter mijn auto. Dat is nog op te lossen met verloopstekkers.
Echter ging ik eens beter naar de trailer kijken, bodemplaat lag los, deurtje onderaan rot, wanden ook op diverse plekken zacht. Sluitingen discutabel. Gasveren vd klep kapot dus loodzwaar.

Toch twee paarden (bijna 1250kg) geladen en op stap. Ben na paar km weer omgedraaid want 1 paard zorgde ervoor dat ik met een zwalkende combinatie de snelweg uit moest. Dat is onverantwoord en zeker met zo'n onbetrouwbare trailer. Ik moest nog 80km de weg uit.

Terug bij haar thuis eens op type plaatje gekeken: mtm 1600kg :roll:
Oeps! Was blij dat ik ben omgedraaid!
Ze schrok enorm toen we nog eens de trailer na zijn gelopen. Hebben er 4000,- voor betaald....

Mijn auto kan het hebben maar wat was ik blij weer terug te zijn.

Wow dat is best wel bizar, en dat was een 2paards trailer? Wist niet dat die er ook waren met zo'n lage mtm. :=

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:29

Uitgaande van een tweepaardstrailer van 800 kg moet je dus minimaal 1800 kg kunnen trekken. Liever iets meer om wat marge te hebben.

Ik ook niet Gowlan! Dacht dat de lichtste 1800kg was. Nam ook aan dat ze m voor haar paarden had gekocht. Voortaan kijk ik eerst op de plaatjes voordat ik de auto ervoor knoop.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:17

Ja dat is voor mij dus nog wat lastig. Ik zal een trailer altijd lenen of huren en de auto zal ook voor persoonlijk gebruik dienen.. Dus dat is sowieso lastig vind ik :(

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:37

1800-2000 trekgewicht is inderdaad wel een mooie richtlijn. Op autotrack.nl kun je bij uitgebreid zoeken ook trekgewicht invullen. Een sterke Passat of Mondeo oid is zo gek nog niet, achterwielaandrijvers als BMW of Mercedes mogen vaak net wat meer trekken dan een voorwielaandrijver.

Open deur: bij een tweepaardstrailer is (zo goed als) altijd rijbewijs BE nodig.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:49

BE heb ik gelukkig wel. Iemand ervaring met hyundai Santa Fe (max trekgewicht 2000) voor een 2paards trailer met 2 pony's?
En uiteraard voor en nadelen van het soort auto zelf? :)

Zo zie ik overigens ook een aantal Volvo S80-jes voorbij komen met trekgewicht 1800kg, maar zou dat voldoende zijn?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:05

cissy schreef:
Voortaan kijk ik eerst op de plaatjes voordat ik de auto ervoor knoop.

Als een trailer teruggekeurd is, ziet je dat op het plaatje of alleen in de papieren? Ik vermoed het laatste, plaatje zal technisch maximale massa zijn.

Gowlan schreef:
BE heb ik gelukkig wel. Iemand ervaring met hyundai Santa Fe (max trekgewicht 2000) voor een 2paards trailer met 2 pony's?
En uiteraard voor en nadelen van het soort auto zelf? :)

Denk dat de Sante Fe met 1800 kg weinig moeite heeft. Hou er wel rekening mee dat een hoge auto een hoger verbruik betekend, met name bij hogere snelheden (iets met weerstand kwadratisch aan snelheid)

Om even bij de Passat te blijven die je noemde: deze bad boy mag 2200 trekken. Zal wel niet super zuinig zijn met een flinke V6, maar het oor wil ook iets :D

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:11

Rex_Rolfo schreef:
cissy schreef:
Voortaan kijk ik eerst op de plaatjes voordat ik de auto ervoor knoop.

Als een trailer teruggekeurd is, ziet je dat op het plaatje of alleen in de papieren? Ik vermoed het laatste, plaatje zal technisch maximale massa zijn.

Gowlan schreef:
BE heb ik gelukkig wel. Iemand ervaring met hyundai Santa Fe (max trekgewicht 2000) voor een 2paards trailer met 2 pony's?
En uiteraard voor en nadelen van het soort auto zelf? :)

Denk dat de Sante Fe met 1800 kg weinig moeite heeft. Hou er wel rekening mee dat een hoge auto een hoger verbruik betekend, met name bij hogere snelheden (iets met weerstand kwadratisch aan snelheid)

Om even bij de Passat te blijven die je noemde: deze bad boy mag 2200 trekken. Zal wel niet super zuinig zijn met een flinke V6, maar het oor wil ook iets :D

Tzt willen we een kleine auto er weer bij kopen voor de dagelijkse ritjes, maar een grotere auto voor boodschappen en paard is niet verkeerd. :) drinken doen ze denk ik wel.
Wauw een passat die 2200 mag hebben, die lust denk ook wel een slokje ja haha.
Ik heb overigens heel internet doorgebladerd over kogeldruk, maar het is me maar niet duidelijk :n
Iemand die het in jip en janneke taal kan uitleggen? :+
En hoe weet ik nou vooraf, stel ik zie een leuke auto, of hij interessant is? Er vanuit gaande dat er dan dus een 2paards achter moet kunnen. Als alles te moeilijk wordt moet ik het idee (ben ik bang) los laten en gewoon een 'simpele' passat of vergelijkbare auto zoeken die 1400 (of 1500?) mag trekken voor 1 pony.. Maar tot het alles duidelijk is en ik een mooie selectie kan maken hou ik hoop :):)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:29

Kogeldruk is het gewicht dat op de kogel van de trekhaak mag duwen. Dit hangt af van de auto maar ook van de geplaatste trekhaak (laagste bepaalt). Vandaar dat dit niet bij de algemene specificaties staat. Als het goed is heeft een auto met trekhaak een sticker onder de achterklep met daarop deze gegevens. Vuistregel is dat je voor een anderhalf paards 60-75 kg nodig hebt, voor een tweepaards 100 kg.

Iets teveel gewicht op de trekhaak mag eigenlijk niet maar is meestal niet zo'n grote ramp. Een trailer die de auto uit de achtervering trekt (negatieve kogeldruk) is direct en met heel weinig waarschuwing gevaarlijk, zie post 11:24 uur.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:21

Rex_Rolfo schreef:
cissy schreef:
Voortaan kijk ik eerst op de plaatjes voordat ik de auto ervoor knoop.

Als een trailer teruggekeurd is, ziet je dat op het plaatje of alleen in de papieren? Ik vermoed het laatste, plaatje zal technisch maximale massa zijn.


Dit was de MTM op typeplaatje vd trailer, vind dat erg weinig voor tweepaards.
Trailer lag ook vol met losse takjes en schors en wat verdroogde keutels, zo was hij afgeleverd zei ze.
Sorry maar als bedrijf lever je toch zo geen trailer af??!! Ze hadden er 4000,- voor betaald.
Echt mn oren klapperden ervan.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:35


Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:16

ikke schreef:
Je zou eens kunnen beginnen bij deze:
https://www.autotrader.nl/auto/volvo-v7 ... ot-4000-cc

En als dat niet genoeg is, is zoiets er ook nog:
https://www.autotrader.nl/auto/volvo-v7 ... 000-cc%7C2

Als je een beetje kunt chauffeuren doen ze rond 1:10 gemiddeld en de jongere mogen 2000kg aan de haak hebben maar ik weet niet precies waar de scheiding ligt.


Bedankt voor je bericht (denk aan mij bedoeld?).
Ik zoek persoonlijk een oudere (niet direct een oldtimer natuurlijk, don't get me wrong) auto / zijnde occassion in een minder prijzige categorie (tot €5000 als daarvoor een degelijke auto te vinden is voor enkele jaren).
Dit is wel iets waar ik voor spaar voor in de toekomst (ik hoor veel mensen die een lening nemen voor een auto maar dat sla ik graag over), maar daar gaat wel wat jaartjes overheen helaas voor ik zo'n bedrag bij elkaar gespaard heb. :)
Wel hele mooie auto's overigens!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:48

Heeft iemand hier een idee? Het is zoveel inmiddels, dat zoeken in dit topic een week in beslag gaat nemen...

Ik zoek een auto die zo'n 2000 kg kan trekken voor mijn trailer, maar die (zonder aanhanger) wat minder zuipt dan 8 liter zoals mijn huidige auto doet. Of zijn de trekwagens allemaal zo duur in verbruik?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:31

8l/100km is zo gek nog niet, zeker benzine. Diesel zou iets zuiniger moeten kunnen maar hangt erg af van je rechtervoet en de afstanden die je rijdt (koud blok verbruikt meer).

Maar kort door de bocht, ja, een goede trekauto is sterk en zwaar, zal dus altijd een relatief hoog verbruik hebben.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:48

GamblersCup schreef:
Heeft iemand hier een idee? Het is zoveel inmiddels, dat zoeken in dit topic een week in beslag gaat nemen...

Ik zoek een auto die zo'n 2000 kg kan trekken voor mijn trailer, maar die (zonder aanhanger) wat minder zuipt dan 8 liter zoals mijn huidige auto doet. Of zijn de trekwagens allemaal zo duur in verbruik?

Als in 8ltr per 100km en dat zijn echte getallen met legaal 2 ton aan de haak (inkl 100kg toegestane kogeldruk)?

Dan god op je blote knietjes danken en heel zuinig zijn op die auto!

Dus nee, ik denk dat dat onhaalbaar wordt. Mijn V70 haalt dat niet eens en de V70's die ik hierboven aanhaal, inderdaad voor Gowlan, gaan het niet beter doen.

@Gowlan: voor jouw budget is met enig zoeken wel een fatsoenlijke V70 met 2521cc turbo (2.5T, eventueel AWD) te vinden. Ik denk niet dat mijn V70 met 300k op de klok dat opbrengt als ik 'm in zou ruilen op iets wat lijkt op de links die ik hierboven neerzet.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:28

GamblersCup schreef:
Heeft iemand hier een idee? Het is zoveel inmiddels, dat zoeken in dit topic een week in beslag gaat nemen...

Ik zoek een auto die zo'n 2000 kg kan trekken voor mijn trailer, maar die (zonder aanhanger) wat minder zuipt dan 8 liter zoals mijn huidige auto doet. Of zijn de trekwagens allemaal zo duur in verbruik?


Met mijn Forester kom ik op de snelweg redelijk in de buurt daarvan.
met de trailer (1750 kg beladen met Arabier en QH) wordt dat 12 liter en het laatste stuk in de bergen nog meer. mijn 2003 170 PK Subaru verbruikt meer dan bv mondeo,s of een passaat. Zuiniger zijn de diesels, maar in Nederland zijn de belastingen op diesel een probleem.

Voordeel daartegen is het mooie koppel van diesels.

In de benzine auto,s kom je bij de grotere sterkere motoren en dus ook verbruikers.
welke auto rijd je nu Gamblerscup?
een verbruik van 8 liter / 100 km met 2000 kg aan de haak lijkt mij een nieuwe nominatie voor de enige echte zuinige Bokt-trekauto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:02

Gowlan schreef:
Ik zoek persoonlijk een oudere (niet direct een oldtimer natuurlijk, don't get me wrong) auto / zijnde occassion in een minder prijzige categorie (tot €5000 als daarvoor een degelijke auto te vinden is voor enkele jaren).

Autotrack vindt 158 benzine auto's tussen 4 en 5000 met een trekgewicht vanaf 1751 kg. Van 98dkm voor een '98 E klasse (heerlijke auto en goedkoper in de verzekering dan een C klasse) tot 1,9 miljoen (typefout?) voor een Audi A8.
Vanaf 2001 kg trekgewicht blijven er 32 over, de auto's met precies twee ton blijven net in de "lage" categorie hangen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:49

Zoals ik er tussen haakjes bij had geschreven rijdt ie 8 liter ZONDER aanhanger (anders had ik iedereen deze auto aangeraden :D ) Met aanhanger 12, 14, 17... hangt er vanaf waar we rijden. Maar met aanhanger maakt verbruik me niet zoveel uit, ik rij vaker zonder. En dat doet ie dus met gemiddeld 8/100 liter. Veel snelweg, waar ik al braaf 130 km/h instel ipv de normale 180 - 200 km/h rijd, om het verbruik niet teveel op te laten lopen (Duitse Autobahn). Nu ik elke dag 150 km moet rijden voor mijn werk, lopen de dieselkosten aardig op. Vandaar dat ik uit wil zoeken of het goedkoper kan, maar wel gewoon nog mijn trailer kan trekken. Anders wordt t misschien mijn 2-paards trailer ruilen voor een 1,5 paards. Dan zijn er alweer meer mogelijkheden. Ik rij nu een VW Tiguan.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:16

Ik kom er niet helemaal uit met de zoekfunctie.
Voor mezelf probeer ik uit te zoeken wat voordeliger is omdat ik wat meer de trailer wil pakken.
Ik heb geen trailer en geen auto tot mijn beschikking die kan trekken.

Maar vanwege aardig woon-werk verkeer moet de auto wel relatief zuinig zijn.

Tesla model X rijdt goedkoop, maar dat kan mijn portemonnee niet aan :y)

Dus welke auto rijdt er relatief zuinig en kan een 1.5 paard trailer trekken?
Wat modellen die ik uit kan pluizen zou fijn zijn. Budget ben ik nog niet helemaal uit omdat ik wil gaan leasen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:46

KellyR schreef:
Ik kom er niet helemaal uit met de zoekfunctie.
Voor mezelf probeer ik uit te zoeken wat voordeliger is omdat ik wat meer de trailer wil pakken.
Ik heb geen trailer en geen auto tot mijn beschikking die kan trekken.

Maar vanwege aardig woon-werk verkeer moet de auto wel relatief zuinig zijn.

Tesla model X rijdt goedkoop, maar dat kan mijn portemonnee niet aan :y)

Dus welke auto rijdt er relatief zuinig en kan een 1.5 paard trailer trekken?
Wat modellen die ik uit kan pluizen zou fijn zijn. Budget ben ik nog niet helemaal uit omdat ik wil gaan leasen.


ik kijk alleen naar oude zware bakken, geen idee van de nieuwe lease auto,s.

Met jouw Pre of Fries? heb je ongeveer 650 kg lading paard, zadel enz. een trailer van een 750 kg, dan begin je met minimaal 1400kg achter de auto. Dus als je rekent op 1500 kg kan je een 1,5 paardstrailer trekken beladen met paard.

Dus lease auto met trekhaak met 1500 kg trekvermogen.
Dat zijn middenklasse auto,s en met het trekvermogen niet meer zuinig.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:09

Ikke, je had gelijk!
De auto is net bij de garage geweest en de automaatbak olie was girt girt zwart! Dat hoorde doorzichtig te zijn zei de monteur. Dus dat was geen overbodige luxe. Er zat geen gruis is, dat was wel weer goed.
Motorolie ook vervangen, was in 2015 gebeurd.
Bougies ed. was nog goed.
Alleen de monteur zag wel dat de onderste motorsteun kapot is, die moet zsm vervangen worden, daarvoor belt hij ons terug, moet eerst een rubber voor besteld worden.
Vind het best spannend, zaterdag gaan we met de sleurhut op pad. Maar dat zal vast wel goed komen.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:32

@ gamblerscup: meeste trekauto's zijn nu eenmaal (terecht) zwaarder dus verbruik zal bijna altijd vrij hoog zijn.
Ik heb ook een tiguan en die loopt 6l/100km als ik beetje oplet, vaak toch rond de 7. 8l met een anderhalfs erachter en bij 2-paards of minder ideale route klimt hij idd naar 11-12l/100km of meer.
Nu let ik er bij trekken niet persé op, moet hij het ding gewoon vlot vooruit krijgen maar zonder trailer maak ik er wel een sport van om hem zo laag mogelijk in verbruik te krijgen.
Rijgedrag heeft veel invloed. Deze auto werd mij verkocht als 1 met een verbruik van 8 a 10l per 100 naargelang rijgedrag. Weet niet hoe ze er mee reden maar ik moet er dus gewicht achter hangen om aan dat verbruik te komen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:09

KellyR schreef:
Dus welke auto rijdt er relatief zuinig en kan een 1.5 paard trailer trekken?

Middenklasser met een fatsoenlijke motor in het vooronder. Diesel of benzine (of hybride) is een keuze die je zelf mag maken.

Een Passat trekt (ongeveer) net zo goed als een vergelijkbaar gemotoriseerde Tiguan, voordeel is dat ie wat lager is en dus wat minder luchtweerstand heeft.