[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:39

Wat bedoel je dan met reserve? Dat de auto veel zwaarder is dan de trailer? Of dat de auto veel meer mag trekken dan de trailer weegt?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:43

Dat herinner ik me nog prima! Met camionette (zo'n B-gebakje) op pad met 1 paard in. Ik had en heb een camera dus zie wat mijn paard doet.
Het is GEEN lolletje als je paard het hele transport staat te maaien, hupsen, dansen en zich tegen de wanden aan gooit. Heeft ie paar keer geflikt, waarvan 1x met hele felle wind. Ik heb die dag massa's schietgebedjes gedaan om thuis te raken. Niet veilig, gewoon thuis. Je bent net een plastic doosje wat rondstuitert.


In de Ifor staat paard superrustig. 1x gehad dat hij de hele rit aan het touw zat te sleuren en dus stond te wiegen. Rit naar huis vastgezet met de ketting, was snel klaar. Nu staat ie met lang touw weer op zijn doodse gemak tijdens een rit.
Ik voel het wel als hij gaat staan kappen, maar dat gebeurd zelden. Ofwel ziet hij buiten iets leuks, ofwel zijn we op bestemming en weet hij dat hij eruit mag. Dan voel ik mijn mitsu ook op en neer deinen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:34

Anoeska schreef:
Wat bedoel je dan met reserve? Dat de auto veel zwaarder is dan de trailer? Of dat de auto veel meer mag trekken dan de trailer weegt?


reserve slaat op bijna alle zaken. de volgorde voor mij zou zijn:
- auto heeft meer trekkracht dan het werkelijke gewicht van trailer en lading
- auto heeft ruim voldoende motorvermogen en koppel om comfortabel en ontspannen met de aanhanger te kunnen meekomen in het verkeer (80-100 km/h)

Meestal is de auto niet veel zwaarder dan de beladen trailer, maar zwaarder is altijd veiliger en confortabeler. Velen hier adviseren de zwaarste (diesel) motor die je in een bepaald model kan krijgen.
maar ik vind dat dat ook afhangt van het gebruik, verhuis je 2 keer per jaar je paarden van zomerwei naar stal over 10 km en rijd je maximaal 50. Dan heb je minder nodig dan dat je 3x per week je paard meeneemt naar training toernooi en bv ook nog frequent naar het buitenland gaat.

Heel veel ongelukken komen door een dansend paard achterin de trailer. zoek uit op welke manier jouw paard zich goed voelt in de trailer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:42

Het onderstel van de trailer doet ook veel. Heb het al een keer eerder genoemd in dit topic, toen wij onze oude (jaren '80) trailer inruilden voor een bijna-nieuwe keken we elkaar na een paar honderd meter rijden al aan van "zo, die ligt echt een stuk fijner achter de auto". Stond er nog niet eens een paard in.


Varekaj schreef:
en zich tegen de wanden aan gooit.

In feite heeft een trailer met paard een heel laag zwaartepunt. Adder onder het gras: op het moment dat het paard tegen een wand gaat leunen vlíegt het zp omhoog.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:48

Maakt daarin de 'instaphoogte' veel uit?

Als in, een ifor ligt echt mooi laag aan de weg, mijn trailer staat best hoog. (en is ook best groot) ik overweeg om deze in te ruilen voor 1 die lager ligt, maar heeft dat echt veel effect? ik heb een trailer uit 2001.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:18

Rex_Rolfo schreef:
Het onderstel van de trailer doet ook veel. Heb het al een keer eerder genoemd in dit topic, toen wij onze oude (jaren '80) trailer inruilden voor een bijna-nieuwe keken we elkaar na een paar honderd meter rijden al aan van "zo, die ligt echt een stuk fijner achter de auto". Stond er nog niet eens een paard in.


Varekaj schreef:
en zich tegen de wanden aan gooit.

In feite heeft een trailer met paard een heel laag zwaartepunt. Adder onder het gras: op het moment dat het paard tegen een wand gaat leunen vlíegt het zp omhoog.


De hoogte van het zwaartepunt met paard veranderd natuurkundig/technisch niet. Op het moment dat een paard gaat leunen veranderd de plaats waar de kracht aangrijpt van de vloer naar zeg ongeveer stanghoogte. Ook verplaatst het zwaarte punt zich meer naar de zijkant.
Dit houd in dat de lading beweegt. Het effect wat je beschrijft kan uiterst gevaarlijk en onaangenaam zijn, zeker in combinatie met een bocht en bv remmen.

Heb jij een trailer met een 100 km toelating Rex?
Deze trailers hebben extra schokbrekers op de assen wat een veel betere stabiliteit tijdens het rijden heeft. Een juiste (zeker niet te lage) kogeldruk en bandenspanning helpen ook flink. Als alles goed is merk je weinig, Als iets niet klopt ga je bij een relatief lage snelheid slingeren.

Ik heb mijn lege carvan eens opgehaalt en kon nauwelijks 70 rijden (zeer lage kogeldruk). Met de paarden trailer wat hooi en andere zware zaken (tegels) opgehaald. Een achterband was niet op spanning en ondanks dat de trailer ver van zijn maximale belading afwas en ook hier in combinatie van een lage kogeldruk vervelend te rijden.

Doordat de trailer regelmatig achter de auto hangt is de bandenspanning van de auto verhoogd. ik heb voor +0,2 bar en achter +0,5 bar. Bij normaal gebruik van de auto is dit dus eigenlijk te hoog en is negatief voor het weggedrag

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:51

Ik heb inderdaad de 100 toelatings eissen voor mijn trailer bij aankoop lateninstalleren ivm de extra schokdemping.
Kostte nauwelijks meer. Ik heb het echter niet officieel aangevraagt aangezien ik geen behoefte heb om 100 te rijden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:41

Sizzle schreef:
Ik heb inderdaad de 100 toelatings eissen voor mijn trailer bij aankoop lateninstalleren ivm de extra schokdemping.


Ik heb een 2e hands ATEC, ik heb overwogen om de schokdempers nog aantebrengen. Naderhand was toch wel een wat groter bedrag. Om 100 te mogen rijden is er tevens een eis dat de banden niet ouder dan 6 jaar mogen zijn. Ik ga geen geld weggooien om goede banden te vervangen, hoewel ouderdom een relatief groot probleem is bij trailerbanden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:51

Oude banden zijn glad, dus die vervang ik sowieso in dat geval.
Ik heb 1x met oudere (maar goed profiel) banden gereden die uitgehard waren, dat was niet grappig in de regen (uitbreken in de bocht).

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:10

Trailerbanden hebben vaal veel minder km gedaan, profiel is bijna nooit het issue, droogte scheuren en beschadigingen wel. Ik heb vorig jaar een lekke band gehad en niet meer teruggewisseld doordat dezelfde band lang niet geleverd kon worden. Bij de keuring zat toch een kleine bobbel aan de binnenkant.

Ik ken het uitbreken in de bocht van Pirellies. eerste 5 mm een superband, daarna voeldij hij harder en gleed eerder weg. Ook de slijtage die in het begin fors was werd minder. Ik ben overgestapt op Continental. die hadden over de gehele levensduur een contantere prestatie en vond ik prettiger.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:17

BMHP schreef:
De hoogte van het zwaartepunt met paard veranderd natuurkundig/technisch niet. Op het moment dat een paard gaat leunen veranderd de plaats waar de kracht aangrijpt van de vloer naar zeg ongeveer stanghoogte. Ook verplaatst het zwaarte punt zich meer naar de zijkant.
Dit houd in dat de lading beweegt. Het effect wat je beschrijft kan uiterst gevaarlijk en onaangenaam zijn, zeker in combinatie met een bocht en bv remmen.

De crux zit hem erin dat een paard op eigen benen staat. Daardoor krijgt de combi de stabiliteit van een aanhanger-met-laag-zwaartepunt. Zet een opgezet paard goed vast in de trailer (of op aanhanger, was ooit nieuwsbericht over :D ) en het zwaartepunt ligt een stuk hoger.

Als een paard in een bocht naar binnen gaat hangen (zoals de passagier in een motor met zijspan) werkt het positief. Helaas zal ie eerder naar buiten gaan hangen en dat is niet bevordelijk voor de stabiliteit :(

Citaat:
Heb jij een trailer met een 100 km toelating Rex?
Nee, gewoon standaard (max 90 km/h)


BMHP schreef:
Ik ben overgestapt op Continental. die hadden over de gehele levensduur een contantere prestatie en vond ik prettiger.

Conti Ecocontact3 kwam heel goed uit testen. Maar naar paar jaar werden ze knetterhard, ondanks voldoende profiel toch vervangen want grip op nat wegdek was veel te weinig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:23

Na hoeveel kilometer gemiddeld is het interessant om een trailerband te laten vervangen? De mijne zitten er nu een jaar onder (trailer is maar een jaar oud :Y) )

Ik heb van maart tot september wekelijks 60km gemaakt voor verplaatsingen naar training. Gemiddeld 70km/week erbij voor wedstrijden, een rit of 10 in totaal om makkelijk te rekenen. Dat maakt 240/maand x 6 maanden = 1440km aan les en 700km aan wedstrijden = 2140km. Dan tel ik de ritten om hooi te halen niet mee, om de paarden van weiland te verzetten, naar extra trainingen voor cross, de ritten van/naar de crossen zelf... Ik gok dat ik toch op 2500km uit kom op zo'n 6 maanden tijd.

Nu in de winter gaat ie veel minder van zijn plek moeten komen.

Correctie: het zullen er meer zijn. Ben een rit als "taxi" van 160km, een wedstrijdrit van 120km en een "wandelrit" van 170km vergeten bij te tellen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:44

Als je veel km maakt zie je het vanzelf aan je profiel.
Het risico zit hem juist in weinig km.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:12

In heb de mijne na 9 jaar laten vervangen, omdat het rubber inderdaad droog begon te worden.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:26

Dat heb ik ook gehad met m'n reserve band op de auto, die hing gewoon zo zonder bescherming achterop de auto. Die heb ik er een keertje vanaf gehad omdat ik er iets achter moest doen ofzo en schrok eigenlijk van hoe die band er van dichtbij uit zag. Het aantal scheuren was Nietmeer te tellen en druk dat gaf de meter nieteens meer aan. Gelijk dus maar meteen een nieuw bandje op gegooid en daar wel een hoesje omheen gedaan (zal vast wel iets schelen).

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:26


BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 06:55


Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:45

Land rover zou ik enkel kopen als ik zelf een handige Harry was. Fijne auto's maar erg prijzig als er iets vervangen moet worden. Je ziet ze bij ons nog veel te koop staan met relatief weinig KM.
Die uit de link is wel heel erg goedkoop, daar zit vast een grote reparatie achter verstopt.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:54

mag maar 2 ton trekken....valt behoorlijk tegen....dacht dat die landrovers van die beesten waren?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:06

connie64 schreef:
mag maar 2 ton trekken....valt behoorlijk tegen....dacht dat die landrovers van die beesten waren?

Weegt zelf ook maar 1350 en heeft een 1.8 motortje. Mijn subaru was zwaarder, trok minder met een 2.0 motor. 2 ton zou voor mij overigens ruim genoeg zijn. Maar deze auto zal vast iets mis mee zijn, gezien de prijs en de km-stand. Zag ook dat het een import auto is. Wellicht is daar wat ‘misgegaan’ met de km-stand.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:57

Zouden zo maar eens miles kunnen zijn ipv km's :+

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:16

Niks mis mee hoor. Die Freelanders kosten gewoon niet meer.
Ik heb geen ervaring met benzine maar mijn td4 is van 2003 en heeft ondertussen 330000 gelopen.
Ondertussen wel een keer een ruilmotor in gezet omdat de krukas was gebroken maar dat kwam waarschijnlijk omdat mijn lieftallige echtgenote dacht dat ie ook wel op benzine bleef lopen...
Deed ie ook wel... een tijdje...
Verder is t een fijne auto. Prima voor de trailer tot 2000kg maar als je vaak met twee paarden op stap moet, prefereer ik de Defender die we ook hebben.
En 1350kg lijkt me wat weinig. Zoals gezegd heb ik geen ervaring met de benzine maar die van ons weegt 1650kg.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:17

connie64 schreef:
mag maar 2 ton trekken....valt behoorlijk tegen....dacht dat die landrovers van die beesten waren?

Zijn t ook. In het terrein legt die Subaru van jou het geheid af, tegen deze Land Rover! ;)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:48

sflj schreef:
connie64 schreef:
mag maar 2 ton trekken....valt behoorlijk tegen....dacht dat die landrovers van die beesten waren?

Zijn t ook. In het terrein legt die Subaru van jou het geheid af, tegen deze Land Rover! ;)


Bodemspeling is inderdaad groter dan van de forester, maar deze heeft geen lage gearing in tegenstelling tot de forester.
De Freelander is geen tereinauto en komt in de buurt van de Forester maar legt het op bijna alle fronten af tegen de Subaru.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:59

sflj schreef:
Niks mis mee hoor. Die Freelanders kosten gewoon niet meer.

Maar deze is ook amper gebruikt als ik kijk naar de stand.
Maar T gaat m niet worden denk ik.