[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:01

Dat is waar :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:02

Towawreck is broertje van de Porsche Cayenne, kan me voorstellen dat dat geen straf is :D

Staat de Q7 ook op die basis? Q5 zou op de A4 gebaseerd zijn.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:04

Tarico schreef:
Wat me opvalt bij de Q3 is dat de auto zelf zo licht is. Ik heb even snel het kenteken van een collega bij rdw opgevraagd; massa ledig voertuig 1360, massa rijklaar 1460 en mag 1800kg geremd trekken.
Mijn Volvo mag ook 1800kg trekken maar die heeft een ledig gewicht van 1849kg.

Dat mag mijn Volvo van 1600kg ook trekken.

Trekgewicht heeft technisch gezien niets uit te staan met het eigen gewicht van het voertuig.
Een Range Rover doet niemand hier moeilijk over, maar daar zijn de verhoudingen nog veel groter. Bij een eigen gewicht van 2000kg mag ie 4000kg aan de haak hebben en met snelheidsbeperking (low gear) zelfs 6000kg! Dit zijn fabrieksspecs, niet het wettelijke gezemel van NL.

Zet die verhouding om naar de Q3 en dan zou ie 2720kg aan de haak hebben!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:17

De tmm van mijn mitsu is ook lager dan wat ie aan de haak mag. Hoeveel dat verschil exact is zou ik moeten nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:38

ikke schreef:
Trekgewicht heeft technisch gezien niets uit te staan met het eigen gewicht van het voertuig


Klopt, maar desondanks zou ik het wel meenemen in mijn overweging voor een nieuwe auto.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:06

Tarico schreef:
ikke schreef:
Trekgewicht heeft technisch gezien niets uit te staan met het eigen gewicht van het voertuig


Klopt, maar desondanks zou ik het wel meenemen in mijn overweging voor een nieuwe auto.

Het komt bij gewone auto's meer aan op rijvaardigheid en voertuigbeheersing als de verschillen groter worden.

Een van de belangrijke verschillen tussen personenwagens en vrachtwagens is dat bij vrachtwagens de aanhanger eerder remt dan de wagen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:03

Tarico schreef:
ikke schreef:
Trekgewicht heeft technisch gezien niets uit te staan met het eigen gewicht van het voertuig


Klopt, maar desondanks zou ik het wel meenemen in mijn overweging voor een nieuwe auto.

Gooi je er toch een paar zakken zand in. Is bij een plug-in niet heel veel anders.

Iemand al ervaring met de Mercedes AA klasse?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:05


BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:25

Tarico schreef:
ikke schreef:
Trekgewicht heeft technisch gezien niets uit te staan met het eigen gewicht van het voertuig


Klopt, maar desondanks zou ik het wel meenemen in mijn overweging voor een nieuwe auto.


Het eigen gewicht is een van de bepalende factoren voor de stabiliteit van een voertuig, een andere is geometrie.
Dat heeft veel te maken met de hoeveel kracht die er nodig is om het voertuig uit balans te brengen. een slechte geometrie en een laag eigen gewicht zorgen ervoor dat er een gevaarlijke combinatie ontstaat waardoor de toegestane trekkracht sterk wordt gelimiteerd.

Of anders gezegt een Smart is door zijn lage gewicht, vierkante onderstel en hoog zwaartepunt niet geschikt om veel te trekken. Een laag eigen gewicht is altijd gevoeliger voor slingeren en scharen dan een vergelijkbaar zwaarder voertuig.

het kan zijn dat het onderstel sterk genoeg is om meer te trekken. Een sterk onderstel heeft ook met de hoeveelheid materiaal en dus het gewicht te maken.

Ik durf te stellen dat auto,s met een hoog trekgewicht in het algemeen zwaarder zijn.

hybride auto,s dragen een hoog gewicht aan accu,s bijzich laaggeplaatst in de auto, wat stabiliserend werkt.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:51

BMHP schreef:
Tarico schreef:
Klopt, maar desondanks zou ik het wel meenemen in mijn overweging voor een nieuwe auto.


Het eigen gewicht is een van de bepalende factoren voor de stabiliteit van een voertuig, een andere is geometrie.
Dat heeft veel te maken met de hoeveel kracht die er nodig is om het voertuig uit balans te brengen. een slechte geometrie en een laag eigen gewicht zorgen ervoor dat er een gevaarlijke combinatie ontstaat waardoor de toegestane trekkracht sterk wordt gelimiteerd.

Of anders gezegt een Smart is door zijn lage gewicht, vierkante onderstel en hoog zwaartepunt niet geschikt om veel te trekken. Een laag eigen gewicht is altijd gevoeliger voor slingeren en scharen dan een vergelijkbaar zwaarder voertuig.

het kan zijn dat het onderstel sterk genoeg is om meer te trekken. Een sterk onderstel heeft ook met de hoeveelheid materiaal en dus het gewicht te maken.

Ik durf te stellen dat auto,s met een hoog trekgewicht in het algemeen zwaarder zijn.

hybride auto,s dragen een hoog gewicht aan accu,s bijzich laaggeplaatst in de auto, wat stabiliserend werkt.

Wat jij beschrijft is een afgeleide van de realiteit. Dat is iets anders dan het puur technische verhaal hoeveel gewicht nodig is om gewicht van plek te krijgen. Daar speelt maar een factor: de wrijvingscoëfficiënt van de aandrijving op de ondergrond.

Als dat gewicht echt zo'n punt is, waarom werkt het principe van trekker-oplegger dan zo goed? Dat staat haaks op jouw bewering dat gewicht DE bepalende factor is.
Beetje trekker weegt zo'n 7 - 10 ton, mogen veelal zo'n 25 - 35 ton trekken op de schotel, bij een schoteldruk van pak 'm beet 6 - 10 ton, dit alles afhankelijk van de bekeken combinatie.
Dat betekend dat ze grofweg 3 a 4 keer hun eigen gewicht kunnen en mogen trekken, bij een relatief zeer korte wielbasis (wordt hier ook afgeraden!) en tegenwoordig niet zelden met 400 - 600pk onder de voeten (vinden velen hier ook volstrekt onnodig).
Enne, van dat lage zwaartepunt blijft bij veel vrachtwagens ook niet zoveel over.

Weleens in GB geweest? Daar mogen vrachtwagens bijna een mtr hoger zijn terwijl ze niet breder zijn dan in NL en om nu te zeggen dat die wagens dagelijks omvallen; dat loopt ook wel los.


Waar het echte punt dan zit? Nou, reken eens uit wat de wieldruk per cm2 is van een gemiddelde vrachtwagen ten opzichte van de veelal breed geslofte personenauto..........

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:26

Als t goed is remt een oplegger of aanhanger van een vrachtwagen maar een fractie eerder hoor. ;) Moet eigenlijk min of meer gelijktijdig zijn.
En ondanks dat een goeie oplooprem ook aardig in de buurt komt, zou ik me bij het gewichtsverschil van die Audi en trailer daar toch t meeste zorgen over maken. Het remvermogen.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:34

Een oplooprem werkt later als de rem van de auto, daar ligt ook het gevaar. Bij hard remmen krijg je namelijk gewoon een stoot van de aanhanger mee naar voren voordat de aanhanger begint te remmen. Als hij dan eenmaal remt blokkeren de wielen meteen en gaat de boel schuiven ipv remmen, zo krijg je de scharende combinaties omdat het trekkende voertuig beter remt dan de aanhanger en de aanhanger het trekkende voertuig dus voorbij wil.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:20

ikke schreef:
BMHP schreef:

Het eigen gewicht is een van de bepalende factoren voor de stabiliteit van een voertuig, een andere is geometrie.
Dat heeft veel te maken met de hoeveel kracht die er nodig is om het voertuig uit balans te brengen. een slechte geometrie en een laag eigen gewicht zorgen ervoor dat er een gevaarlijke combinatie ontstaat waardoor de toegestane trekkracht sterk wordt gelimiteerd.

Of anders gezegt een Smart is door zijn lage gewicht, vierkante onderstel en hoog zwaartepunt niet geschikt om veel te trekken. Een laag eigen gewicht is altijd gevoeliger voor slingeren en scharen dan een vergelijkbaar zwaarder voertuig.

het kan zijn dat het onderstel sterk genoeg is om meer te trekken. Een sterk onderstel heeft ook met de hoeveelheid materiaal en dus het gewicht te maken.

Ik durf te stellen dat auto,s met een hoog trekgewicht in het algemeen zwaarder zijn.

hybride auto,s dragen een hoog gewicht aan accu,s bijzich laaggeplaatst in de auto, wat stabiliserend werkt.

Wat jij beschrijft is een afgeleide van de realiteit. Dat is iets anders dan het puur technische verhaal hoeveel gewicht nodig is om gewicht van plek te krijgen. Daar speelt maar een factor: de wrijvingscoëfficiënt van de aandrijving op de ondergrond.

Als dat gewicht echt zo'n punt is, waarom werkt het principe van trekker-oplegger dan zo goed? Dat staat haaks op jouw bewering dat gewicht DE bepalende factor is.
Beetje trekker weegt zo'n 7 - 10 ton, mogen veelal zo'n 25 - 35 ton trekken op de schotel, bij een schoteldruk van pak 'm beet 6 - 10 ton, dit alles afhankelijk van de bekeken combinatie.
Dat betekend dat ze grofweg 3 a 4 keer hun eigen gewicht kunnen en mogen trekken, bij een relatief zeer korte wielbasis (wordt hier ook afgeraden!) en tegenwoordig niet zelden met 400 - 600pk onder de voeten (vinden velen hier ook volstrekt onnodig).
Enne, van dat lage zwaartepunt blijft bij veel vrachtwagens ook niet zoveel over.

Weleens in GB geweest? Daar mogen vrachtwagens bijna een mtr hoger zijn terwijl ze niet breder zijn dan in NL en om nu te zeggen dat die wagens dagelijks omvallen; dat loopt ook wel los.


Waar het echte punt dan zit? Nou, reken eens uit wat de wieldruk per cm2 is van een gemiddelde vrachtwagen ten opzichte van de veelal breed geslofte personenauto..........

We praten over totaal verschillende zaken. Ik heb het niet over de kracht die nodig is om iets van zijn plaats te krijgen. Ik praat over stabiliteit.

Smart en de Mercedes A1 zijn bv, niet stabiel die hebben elektronica nodig die ingrijpt bij stuurfouten, ik verwijs naar de Eland test. In mijn betoog heb ik slingeren en scharen genoemd. de Elandtest of uitwijkmanouvre is een stabiliteits test.

Als je over lange afstanden met een paardentrailer rijd wil je een stabiele combinatie. Of iets van zijn plaats komt is niet zo een probleem, een panda krijgt dat op het vlakke ook voor elkaar.

Het is jammer dat je steeds met je vrachtwagens komt omdat er wesenlijke verschillen tussen auto,s en vrachtauto,s bestaan.
De oplegger is zo succesvol omdat de schotel tussen bijde assen van de trekker aangrijpt. Daardoor is bij een zijdelingse kracht op de schotel de kracht op vooras en achteras in dezelfde richting.
Bij een personenauto waar de kracht achter de achteras aangrijpt is de kracht op de achteras in tegengestelde richting als op de vooras. Dit resulteerd in grotere krachten en meer instabiliteit.

Als een combinatie snel instabiel is moet je langzamer rijden en minder gewicht trekken om niet te gaan slingeren. vergelijk dit maar met een landbouw trekker die relatief veel met een lage snelheid mag trekken. Ik durf daarmee geen 100 te rijden.

Ik snap de relatie van de bandenspanning/wieldruk tussen auto,s en vrachtauto,s niet in jouw betoog.
Bij een lage bandenspanning gaat een combinatie eerder slingeren dan bij een hoger spanning. Een hoge bandenspanning is weer minder comfortabel. Het is als alles in het leven, je wint hier wat en je verliest daar wat.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:09

Het wordt geen Q3. We kijken toch verder voor een Tiguan, ondanks dat een Audi luxer aandoet dan een VW.
Waarom?
Omdat wij het fijn vinden als we een achterbank hebben die verschoven kan worden, zodat we tenminste kunnen kiezen voor meer beenruimte. Mijn man met maat 44 had moeite met uitstappen van de achterbank. De deuropening is dan gewoonweg te krap. Als je bij de Tiguan de bank naar achteren schuift, heb je meteen tot max. 18 cm meer ruimte. Wij gaan dus liever voor meer praktische zaken, dan voor uiterlijk.

Ik weet, we gaan een nieuw tijdperk tegemoet met een 18 jarige dochter, die waarschijnlijk niet meer met ons meegaat op vakantie. De kans dat we nog vaak met iemand achter in de auto rijden wordt dus steeds kleiner, maar als dat dan toch gebeurd, dan zit je tenminste fatsoenlijk.

Het viel ons wel op de de Tiguans in Duitsland veel goedkoper zijn dan in NL. Terwijl de Q3's ongeveer even duur waren. Eens kijken hoe dat ook al weer met de BPM zit en of het dan echt veel goedkoper is dan in NL. Het aanbod van Tiguan's met de opties die wij wensen (automaat, leren bekleding, benzine e.d.) is in NL ook niet zo groot.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:00

palousa_boy schreef:
Een oplooprem werkt later als de rem van de auto, daar ligt ook het gevaar. Bij hard remmen krijg je namelijk gewoon een stoot van de aanhanger mee naar voren voordat de aanhanger begint te remmen. Als hij dan eenmaal remt blokkeren de wielen meteen en gaat de boel schuiven ipv remmen, zo krijg je de scharende combinaties omdat het trekkende voertuig beter remt dan de aanhanger en de aanhanger het trekkende voertuig dus voorbij wil.

De oplooprem reageert op het remmen van de auto, ja. Maar bij mijn trailer nog altijd heel vlot en voelt bijna gelijktijdig met de auto. Maar misschien ook omdat hij zwaarder remt dan de auto. Ongeveer hetzelfde idee als bij de vrachtwagens waar ik in gereden heb.
Als je eerst een duw krijgt van je trailer, lijkt me dat er iets aan reparatie toe is? ;)
Ik heb het nog nooit voorelkaar gekregen om de wielen van de trailer te laten blokkeren.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:45

Al zouden de wielen van een paarden trailer blokkeren dan gaat hij idd hoogstens een beetje stuiteren (kijk maar wat hij doet als de remmen vastgeroest zijn) en dan afhankelijk van oa je snelheid soms een beetje raar doen.
Maar als ik kijk naar onze schamelwagen (dus met sturende vooras) van een meter of 6, dan laat die iets ander gedrag zien als ik vol op de rem trap.

Bij normaal remmen is het ook geen probleem maar helaas zijn er een hoop gekken op de weg die graag je reactievermogen testen (en daarna hard wegrijden).

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:03

Ooit meegemaakt dat de trailer blokkeerde (remschoen probleem) en het enige wat gebeurde is dat het voelde als een handrem. Dit was een lichte auto en daardoor voelbaar.
Een kennis van mij voelde met zijn Landcruiser niets (rem niet goed afgehaald) en mocht daarna alles vervangen, duur grapje :+

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:40

Even een vraagje.

Ik heb een Volkswagen golf die max 1300 kilo mag trekken. En een trailer atec starlijn. Leeg 650 kilo. Nu heb ik een kwpn'er van 174. Ik heb hem nooit gewogen maar ik denk dat hij toch wel naar de 700 kilo gaat. Kortom de combinatie wordt wel heel krap.

Nu is de vraag of een andere trailer die lichter is of een zwaardere auto. Wat zou voordeliger zijn? Bestaan er lichtere trailers die ook nog betaalbaar zijn

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:58

Auto die meer mag trekken. Atec zijn al de lichtste op de markt. Mag je trailer eigenlijk 700kg laden?

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:40

Varekaj schreef:
Auto die meer mag trekken. Atec zijn al de lichtste op de markt. Mag je trailer eigenlijk 700kg laden?

Nee hoor, de polyester Heja 5* trailers zijn nog lichter. Die blijven onder de 600 echte kilo's!

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:48

Is dat wat, zo'n trailer?

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:53

MaritB schreef:
Is dat wat, zo'n trailer?

Ik ken er drie in mijn directe omgeving die in hele mooie staat zijn, 20+ jaar oud en gewoon up-to-the-job.

Dus ja, ik denk wel dat het goede trailers zijn. Je moet alleen wel rustig reizende paarden hebben. Als ze de samba gaan staan dansen op zo'n ding, ben je niet blij als chauffeur.

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:56

Ik heb vroeger met een hele lichte trailer gereden en je voelt dan inderdaad iedere misstap. Wat hij precies woog weet ik niet meer, maar ik kon hem zelfs op gras alleen naar voren trekken :+ Was eigenlijk ook wat te laag, maar paard bukte gewoon heel braaf met instappen.
In mijn huidige ifor kunnen ze rustig gaan staan maaien zonder dat het merkbaar is.

Wat dat betreft zou een zwaardere trailer achter een lichte auto eigenlijk veiliger zijn.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 07:58

Mijn trailer is niet heel licht maar wel hoog. Instap is hoger dan meeste (dat besef kwam pas toen ik m al had, blond)

Maar vroeg me af maakt dat nog veel uit? Mijn paard is niet heel rustig op de trailer (veel omstappen) gaan we uiteraard nog wel mee oefenen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:25

Sizzle schreef:
Ik heb vroeger met een hele lichte trailer gereden en je voelt dan inderdaad iedere misstap. Wat hij precies woog weet ik niet meer, maar ik kon hem zelfs op gras alleen naar voren trekken :+ Was eigenlijk ook wat te laag, maar paard bukte gewoon heel braaf met instappen.
In mijn huidige ifor kunnen ze rustig gaan staan maaien zonder dat het merkbaar is.

Wat dat betreft zou een zwaardere trailer achter een lichte auto eigenlijk veiliger zijn.


Nee, meer gewicht achter een auto maakt dat een combinatie bij een lagere snelheid gaat slingeren en eerder kan scharen bij bv. het remmen.

een lichte trailer kan wat beweging van de paarden best hebben, het wordt alleen meer doorgegeven naar de auto. Zorgen dat de paarden rustig op de trailer zijn helpt wel. Lichtere paarden in de trailer helpt ook.

De weg voor veiliger is altijd zwaardere auto met reserve; daarachter een goedbeladen trailer met voldoende kogeldruk. En heel belangrijk een rustig paard. Een paard in paniek kan bijna elke combinatie in de problemen bregen.