[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:08

ikke schreef:
amanda1980 schreef:
gaat om een opel astra station. ik lees hier toch aardig wat astra's die trekken.
ben me nu aan het verdiepen in het trailer rijden. ik zelf rij niet. mijn vriend is ervaring genoeg.

Astra die maar 1100kg mag trekken? Wat is dat voor een gribusding? Weet je wel heel zeker dat die getallen kloppen??
Zelfs mijn oude Kadett stationcar mocht meer aan de haak hebben en die had zo'n armetierig 1700-tje (D) van Isuzu erin liggen!

en bedankt he.

gaat om deze (op link is niet van mij maar wel exact dezelfde)
http://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/7796980/techniek

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:23

amanda1980 schreef:
ikke schreef:
Astra die maar 1100kg mag trekken? Wat is dat voor een gribusding? Weet je wel heel zeker dat die getallen kloppen??
Zelfs mijn oude Kadett stationcar mocht meer aan de haak hebben en die had zo'n armetierig 1700-tje (D) van Isuzu erin liggen!

en bedankt he.

gaat om deze (op link is niet van mij maar wel exact dezelfde)
http://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/7796980/techniek

Eerlijk gezegd vallen die prestaties me zwaar tegen, als in: ze zijn er dus niet echt beter op geworden.
Zelfs mijn Escort van '96 mag meer hebben!

Blijft uiteindelijk overeind dat het geen auto voor een geladen trailer is, ondanks het aardige koppel bij een fatsoenlijk toerental.

lientje04
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: oosten vh land!

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:31

ik heb sinds 2 wkn een ssangyong kiron en die bevalt super!

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:20

opisop_shop schreef:
Iemand ervaring met de Citroen C5 Station voor een trailer?
De tweepaards trailer weegt leeg 650 kilo, het paard weegt 600kilo (ik neem 1 paard mee).
De auto mag 1500kilo trekken.

Verder heb ik geen gegevens van de auto, hij is van een vriendin en ik neem hem mee omdat mijn vader op vakantie is en ik zijn Ford Station dus niet mee kan nemen, waar ik normaliter mee rijd.

Amanda, je trailer komt dan leeg op 1099kg of lees ik het verkeerd enis dat incl. je paard?
Trailer terugzetten in gewicht geldt toch alleen voor de max. last die erin mag en heeft toch niets met het eigenlijke gewicht te maken?


c5 heb ik ook eens naar gekeken. Zou het moeten kunnen hebben op papier. Hoe hij het daadwerkelijk op de weg doet durf ik niet te zeggen.

Ikke, wat ben je toch lekker bot over de astra. :')
niet iedereen is handig of heeft het geld om er een disco voor te zetten, daarom wordt de vraag hier gesteld over of de auto het kan hebben... :')

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:08

Ikke mag dan bot zijn maar -zoals jij zegt: " niet iedereen heeft het geld... enz" of andere excuses om er toch een lichtere en onveiligere auto voor te zetten- mensen willen niet luisteren! Blijkbaar is het de enige manier?

Nogmaals; paardrijden is een dure hobby als je ook met je paard op stap wilt. Je hebt het geld of niet en dus kun je wel of niet met je paard op stap.
Onveilge combinaties zijn geen optie. Niet voor jou / de wet maar al helemaal niet voor je paard en de andere weggebruikers.

Geef wat minder geld uit aan dekjes en andere onzin en wat meer aan een veilige combinatie! Of blijf met je paard thuis! Simple as that!

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:23

Je slaat de spijker op z'n kop en dat is precies de reden waarom mensen hier in dit topic vragen stellen of het wel of geen veilige combinatie is. Daarom vind ik dat er op een vraag niet altijd maar meteen een bot antwoord hoeft te komen. Denk dat we allemaal wel begrijpen dat er geen trailer achter een Nissan Micra kan, maar het zijn juist de nét wel/nét niet combinaties die hier ter sprake komen of het kan qua papierwerk en hoe de ervaringen zijn.

Daarnaast ben ik ook met je eens dat je beter op safe kan spelen en anders de weg niet op moet met je paard erachter. Zowel voor jezelf, als paard als medeweggebruiker. Dus ja, paarden zijn een idioot dure hobby.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:53

mellamoshan schreef:
Je slaat de spijker op z'n kop en dat is precies de reden waarom mensen hier in dit topic vragen stellen of het wel of geen veilige combinatie is. Daarom vind ik dat er op een vraag niet altijd maar meteen een bot antwoord hoeft te komen. Denk dat we allemaal wel begrijpen dat er geen trailer achter een Nissan Micra kan, maar het zijn juist de nét wel/nét niet combinaties die hier ter sprake komen of het kan qua papierwerk en hoe de ervaringen zijn.

Daarnaast ben ik ook met je eens dat je beter op safe kan spelen en anders de weg niet op moet met je paard erachter. Zowel voor jezelf, als paard als medeweggebruiker. Dus ja, paarden zijn een idioot dure hobby.

En dus ga je voor een klasse betere auto's.
Het prijsverschil in de heb tussen de kleine middenklasse en de grote middenklasse is niet zo groot als men denkt. Het weegt zeker niet op tegen de risico's! Ook de verbruikscijfers lopen niet zoveel uiteen, maar het beetje extra gewicht geeft wel dat beetje meer degelijkheid aan het voertuig, zowel in rij- als in trekgedrag!
Dat verschil tussen de 1100 - 1200kg van de kleine middenklasse en de 1400 - 1600kg van de grote middenklasse zal je de kop niet kosten; het wordt pas serieus richting 1900 - 2000kg eigen gewicht. Dan gaat niet alleen de wegenbelasting tellen, dan beginnen de meesten ook serieus te zuipen.........

Pebbs

Berichten: 181
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:59

een Chevrolet Avalanche :D :D :D

kimenragna

Berichten: 1339
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:01

hyundai matrix (voor 1,5 paardstrailer)

Mariska_D

Berichten: 1152
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Markelo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:04

BMW 535 . Heel fijn :j!

mb1
Berichten: 154
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:35

BMW X5 voor een 2 -paards trailer, super!

Donkerblauw

Berichten: 8521
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Gotham City

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:21

Een Landrover Freelander 2 en een Toyota Landcruiser. Beide voor een 2-paardstrailer.

Crista

Berichten: 3024
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:39

Wij hebben sinds kort een Hyundai ix35, en af en toe voor de menwedstrijden een Nissan interstar diesel extra verhoogd en verlengd (kan me marathonwagen mooi in) voor een 2 paardstrailer.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:12

opisop_shop schreef:
Iemand ervaring met de Citroen C5 Station voor een trailer?
De tweepaards trailer weegt leeg 650 kilo, het paard weegt 600kilo (ik neem 1 paard mee).
De auto mag 1500kilo trekken.

Als die auto ook een kogeldruk heeft van 100 kg dan mag het met E.
Tweepaards heeft vaak een hogere kogeldruk dan een 1,5 paards dus hou daar rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:33

Hoe meer ik me erin verdiep hoe minder ik er van ga snappen!! Gister waren mijn vriend en ik op een paarden gebeuren en dat was gelijk een mooie gelegenheid om eens wat autos te bekijken.
Uiteindelijk zagen we een auto die we en mooi vonden en die me sterk genoeg leek om een anderhalf paards trailer te mogen trekken. (overigens stonden er meer onveilige combinaties dan veilige combinaties :=) De auto die we zagen was een dodge calibre. Thuis aangekomen zijn we gaan zoeken.. De auto had naar mijn idee pk en koppel genoeg ook een kogeldruk van 80kg maar tot mijn verbazing mocht hij maar 1200kg trekken :? Dat vonden wij wel wat aan de lage kant..we willen er een anderhalf paards trailer achter en 1 rank paard in.. en wil niet een net aan combinatie.. Dus verder gaan zoeken. Vonden we een dodge die wel 1500 mocht trekken maar daar zit dan weer een kogeldruk van 60kg bij.. Hoe tegenstrijdig is dit? ik ga er echt steeds minder van snappen.. raak er gewoon compleet van in de war.. Ik geef het bijna op.. inmiddels zijn we dus al van het idee personen auto afgestapt.. en dan kijken naar de iets grotere autos.. Maar zelf nu lijkt het onmogelijk?? Van de chervrolet captiva kunnen we ook al geen kogeldruk vinden.. Zou het nog schelen met de kogeldruk als je een 1 paards trailer neemt?!

We willen een auto die niet ouder is dan uit 2007 (liefst 2008) met niet teveel km. dus wel 2ehands.. Iemand wat in de aanbieding?? :O *zucht*

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:43

Ik zou nooit een éénpaards trailer nemen, risico van omkantelen is veel groter aangezien het zo smal is.
Dodge Calbire is niet echt een trekauto, veel auto's zien eruit als een 'jeep', maar hebben niet het juiste onderstel om zoveel te mogen trekken.
Dodge ram mag 3500 trekken ;-).
Ik heb een Nissan x-trail voor de trailer staan; mag 2000kg trekken. Is voor mij voldoende.
Heb een 2 paards trailer die 800 weegt, en meestal maar één paard mee. Auto trekt nog voldoende op, zelfs met 2 paarden erachter, zit dus zeker niet aan zijn limiet.
Deze zijn 2e hands niet overdreven duur.
Ik zou persoonlijk niet durven rijden met een auto die maar 1200 of 1400 mag trekken, met paarden achter. Je voelt gewoon zo erg het verschil tussen mijn auto en bv een patrol of dogde die 3500 mogen trekken.
Gewicht van de auto tegenover gewicht dat erachter hangt is in mijn ogen ook belangrijk. zoveel te meer de auto in gewicht weegt, zoveel te fijner de combinatie rijdt en remt.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:46

Ik heb een Citroen C5, mag 1500 kilo trekken.
Trailer (volpolyester, 1,5 paards) weegt 540 kilo, max beladen gewicht 1200.
Werkt prima.:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:48

Een enorm zware auto willen we liever niet. We zoeken een auto die ong 1500 mag trekken En hij moet ook prive gereden worden dus een enorme slurpbak zien wij niet zitten :n Er moet toch wel een middenweg zijn?
Je ziet honderden autos rijden met trailer.. kan me niet voorstellen dat die allemaal onverzekerd rondrijden?

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:07

je zou ze de kost eens moeten geven, daar sta je nog versteld van hoeveel mensen met een net niet combi rondrijden!

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:36

Verzekering heeft niets te maken met welke auto de trailer getrokken wordt.... Toch niet in België.
Mijn trailer is verzekerd en mijn auto is verzekerd voor het mogen trekken van 2000 kg. Heb ik hem speciaal voor moeten laten keuren, zelfs dat weten veel mensen niet, dat auto's speciaal gekeurd moeten worden vooralleer je meer dan 750 (meestal) kg mag trekken.
Dus als je een nieuwe koopt, moet je eerste naar de keuring, voor je je paard kan vervoeren.
Ik rij al heel men leven met mensen mee met trailer, we zijn nog nooit tegengehouden, veel mensen riskeren het dus toch om zo de baan op te gaan en idd bij een ongeluk onverzekerd voor de dag te komen.
Voordeel van een zwaardere auto is dat hij niet ineens het dubbel verbruikt als je gewicht vervoerd, wat met je wel voorhebt met auto's die maar net genoeg of net te weinig mogen trekken.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:13

Share schreef:
Hoe meer ik me erin verdiep hoe minder ik er van ga snappen!! Gister waren mijn vriend en ik op een paarden gebeuren en dat was gelijk een mooie gelegenheid om eens wat autos te bekijken.
Uiteindelijk zagen we een auto die we en mooi vonden en die me sterk genoeg leek om een anderhalf paards trailer te mogen trekken. (overigens stonden er meer onveilige combinaties dan veilige combinaties :=) De auto die we zagen was een dodge calibre. Thuis aangekomen zijn we gaan zoeken.. De auto had naar mijn idee pk en koppel genoeg ook een kogeldruk van 80kg maar tot mijn verbazing mocht hij maar 1200kg trekken :? Dat vonden wij wel wat aan de lage kant..we willen er een anderhalf paards trailer achter en 1 rank paard in.. en wil niet een net aan combinatie.. Dus verder gaan zoeken. Vonden we een dodge die wel 1500 mocht trekken maar daar zit dan weer een kogeldruk van 60kg bij.. Hoe tegenstrijdig is dit? ik ga er echt steeds minder van snappen.. raak er gewoon compleet van in de war.. Ik geef het bijna op.. inmiddels zijn we dus al van het idee personen auto afgestapt.. en dan kijken naar de iets grotere autos.. Maar zelf nu lijkt het onmogelijk?? Van de chervrolet captiva kunnen we ook al geen kogeldruk vinden.. Zou het nog schelen met de kogeldruk als je een 1 paards trailer neemt?!

We willen een auto die niet ouder is dan uit 2007 (liefst 2008) met niet teveel km. dus wel 2ehands.. Iemand wat in de aanbieding?? :O *zucht*

Het "probleem" zit 'm in de constructie van de auto, maar ook in de constructie van de motor. Zo mocht op een zeker moment de gewone Escort Diesel meer trekken dan de turbo-Diesel!! Reden: koelingsproblemen bij de turbo-Diesel!

Ik heb eens lijstjes met minimale richt-eisen opgesteld, maar die vind ik zo gauw niet terug. Ik kom nog wel een lijstje tegen voor een twee-paards:
Citaat:
2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min. 2000kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

Dit is wat overdreven voor een 1,5-paards; met name het trekgewicht en de kogeldruk (1600 resp.75kg zijn prima richtgetallen).
De overige waardes laten ook wel enige marge voor afwijking, maar hoe lager je gaat, hoe "krapper" je combi wordt.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:31

De chevrolet captiva heb ik ook naar gekeken. Maar de benzine uitvoering vind ik nou niet bepaald een trailertrekker.
Ondanks dat ie z'n uiterlijk ervoor wel mee heeft.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:22

Als ik het goed begrijp, wil je verzekerd zijn dan (andere zaken zijn mij duidelijk B / BE rijbewijs en gewichten e.d.):
Moet de kogeldruk welke genoteerd is op de trailer hetzeflde zijn als die van de trekhaak van de auto?

Dat zou inhouden dat vrijwel niemand met de juiste combi rond tuft...........
Ik heb 4 trailers bekeken, 1,5 p en 2 paards en allen hadden op het type plaatje 100kg als maximale kogeldruk staan.
Er zijn echter maar bar weinig auto's die ook daadwerkelijk 100kg mogen hebben.

Er zijn wel meer auto's die 2 ton mogen trekken, maar vaak dan bij 75/80 kg kogeldruk. (dus mag hier dan wel een 1,5 / 2 paards trailer achter met maximaal 100kg kogeldruk?)

Is er hier wel eens iemand geweest die een verzekeringsmaatschappij (specifiek paardentrailer) heeft benaderd om te vragen hoe het nu daadwerekijk zit, met de kogeldrukken e.d.?
En wat nu wel dan wel niet verzekerd is?

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:29

josie schreef:
Als ik het goed begrijp, wil je verzekerd zijn dan (andere zaken zijn mij duidelijk B / BE rijbewijs en gewichten e.d.):
Moet de kogeldruk welke genoteerd is op de trailer hetzeflde zijn als die van de trekhaak van de auto?

Dat zou inhouden dat vrijwel niemand met de juiste combi rond tuft...........
Ik heb 4 trailers bekeken, 1,5 p en 2 paards en allen hadden op het type plaatje 100kg als maximale kogeldruk staan.
Er zijn echter maar bar weinig auto's die ook daadwerkelijk 100kg mogen hebben.

Er zijn wel meer auto's die 2 ton mogen trekken, maar vaak dan bij 75/80 kg kogeldruk. (dus mag hier dan wel een 1,5 / 2 paards trailer achter met maximaal 100kg kogeldruk?)

Is er hier wel eens iemand geweest die een verzekeringsmaatschappij (specifiek paardentrailer) heeft benaderd om te vragen hoe het nu daadwerekijk zit, met de kogeldrukken e.d.?
En wat nu wel dan wel niet verzekerd is?

Nope, je hebt het verkeerd begrepen.

De FEITELIJKE kogeldruk (dus als oom agent je langs de weg zet voor controle) van de trailer, moet lager zijn dan de toegestane kogeldruk van de auto c.q. trekhaak (de laagste waarde wordt aangehouden).
Daarmee rijdt vrijwel iedereen met een 1,5-paards achter een stevige middenklasser met een technisch legale combi rond.

Ook de 2000kg bij 100kg kogeldruk, die je als papieren vuistregel moet hanteren bij een tweepaards trailer, wordt door vrijwel alle grotere 4x4's gehaald en ook een zeer ruime selectie aan bestelbussen kan die gewichten handelen. Het is echt niet zo moeilijk om met een legale combi te rijden, maar je moet wel even tijd besteden aan het zoeken op de juiste waardes.

HeleenM
Berichten: 193
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:31

volvo voor 2 paardstrailer hadden het laatst wel moeilijk met al die modder, we moesten door de trakker worden gesleept :D