josie schreef:Als ik het goed begrijp, wil je verzekerd zijn dan (andere zaken zijn mij duidelijk B / BE rijbewijs en gewichten e.d.):
Moet de kogeldruk welke genoteerd is op de trailer hetzeflde zijn als die van de trekhaak van de auto?
Dat zou inhouden dat vrijwel niemand met de juiste combi rond tuft...........
Ik heb 4 trailers bekeken, 1,5 p en 2 paards en allen hadden op het type plaatje 100kg als maximale kogeldruk staan.
Er zijn echter maar bar weinig auto's die ook daadwerkelijk 100kg mogen hebben.
Er zijn wel meer auto's die 2 ton mogen trekken, maar vaak dan bij 75/80 kg kogeldruk. (dus mag hier dan wel een 1,5 / 2 paards trailer achter met maximaal 100kg kogeldruk?)
Is er hier wel eens iemand geweest die een verzekeringsmaatschappij (specifiek paardentrailer) heeft benaderd om te vragen hoe het nu daadwerekijk zit, met de kogeldrukken e.d.?
En wat nu wel dan wel niet verzekerd is?
Nope, je hebt het verkeerd begrepen.
De FEITELIJKE kogeldruk (dus als oom agent je langs de weg zet voor controle) van de trailer, moet lager zijn dan de toegestane kogeldruk van de auto c.q. trekhaak (de laagste waarde wordt aangehouden).
Daarmee rijdt vrijwel iedereen met een 1,5-paards achter een stevige middenklasser met een technisch legale combi rond.
Ook de 2000kg bij 100kg kogeldruk, die je als papieren vuistregel moet hanteren bij een tweepaards trailer, wordt door vrijwel alle grotere 4x4's gehaald en ook een zeer ruime selectie aan bestelbussen kan die gewichten handelen. Het is echt niet zo moeilijk om met een legale combi te rijden, maar je moet wel even tijd besteden aan het zoeken op de juiste waardes.