[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:11

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik voor opvolger van mijn Kodiaq zou willen.
De Volvo XC40 PHEV is zeker een kanshebber, maar nu zag ik ook de Lynk & Co 01…
Heeft iemand al ervaring met de Lynk & Co 01?

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:27

Nee geen ervaring heb sinds donderdag een Volvo v60 PHEV Diesel voor de trailer staan.
Gelijk dit weekend de trailer erachter gehad.
Trekt super makkelijk je voelt hem niet eens er achter hangen,

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:02

Zouden jullie mee willen denken?

Ik rijd nu een Ford Kuga, benzine en rijd daar voornamelijk trailerkilometers mee. Werkkilometers maak ik met een kleinere auto.

Nu krijg ik de mogelijkheid om een leaseauto te gaan rijden. Het heeft de voorkeur om elektrisch te gaan rijden, als ik echt perse benzine wil is dat een een optie.

Zouden jullie mee willen denken?
Is het mogelijk om fijn comfortabel en veilig elektrisch een trailer te trekken?

Ik verwacht max 15.000 km prive te gaan rijden per jaar en moet er ook mee kunnen parkeren in binnensteden (voor werk). Voor werkverkeer is de actieradius erg belangrijk net als de mogelijkheid om snel te laden.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:28

Zal liggen aan hoeveel je mag voor leasen. Wij dachten dat ook te doen, maar de auto’s die kunt trekken zijn heel erg duur per maand.

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:18

Ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar vind het lastig m'n vraag te beantwoorden dus ik stel 'm gewoon ;) Ik heb sinds begin dit jaar m'n BE, dus ik wil eigenlijk niet meer afhankelijk zijn van mijn stiefvader en gewoon zelf op pad kunnen. Natuurlijk is een eigen auto die de trailer kan trekken dan het allerfijnst, maar ik rij zo'n 500 km pw voor werk etc, dus ik denk dat ik dan bijna wekelijks op pad zou moeten wil het rendabel zijn met de extra kosten in mijn normale verbruik, de wegenbelasting en verzekering etc.'

Mij lijkt het dus slimmer om een goed adresje te zoeken om een wagen te huren om de trailer aan te hangen. Zijn er mensen met tips en ervaringen? Wat voor type auto (denk al gauw een busje?) zoek ik dan het beste op, of misschien tips voor goedkoper bedrijf? (al vind ik service en kwaliteit wel belangrijk, dus daar betaal ik liever wat meer voor!)

Ik heb een Westfalia Jupiter (2paards) waar ik mijn paard in zijn eentje in vervoer, paard+trailer zijn samen net iets minder dan 1500kg. En heb dus m'n BE, dus ik hoef niet op de 3500kg te letten. Omgeving Zwijndrecht (onder Rotterdam)

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:54

Faya__ schreef:
Zouden jullie mee willen denken?

Ik rijd nu een Ford Kuga, benzine en rijd daar voornamelijk trailerkilometers mee. Werkkilometers maak ik met een kleinere auto.

Nu krijg ik de mogelijkheid om een leaseauto te gaan rijden. Het heeft de voorkeur om elektrisch te gaan rijden, als ik echt perse benzine wil is dat een een optie.

Zouden jullie mee willen denken?
Is het mogelijk om fijn comfortabel en veilig elektrisch een trailer te trekken?

Ik verwacht max 15.000 km prive te gaan rijden per jaar en moet er ook mee kunnen parkeren in binnensteden (voor werk). Voor werkverkeer is de actieradius erg belangrijk net als de mogelijkheid om snel te laden.

Het ligt eraan hoe ver je met die trailer wil rijden, hoe duur je auto mag zijn (leasebedrag) en wat je bereid bent aan bijtelling te betalen.
Ik schat in dat je afhaakt...

Ik zou de Kuga houden en de kleine eruit en dan een lease-auto zonder privé-gebruik. Dat zou best eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn. Laat je niet gek maken wat een auto vooral NIET kost!


Oriotti schreef:
Ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar vind het lastig m'n vraag te beantwoorden dus ik stel 'm gewoon ;) Ik heb sinds begin dit jaar m'n BE, dus ik wil eigenlijk niet meer afhankelijk zijn van mijn stiefvader en gewoon zelf op pad kunnen. Natuurlijk is een eigen auto die de trailer kan trekken dan het allerfijnst, maar ik rij zo'n 500 km pw voor werk etc, dus ik denk dat ik dan bijna wekelijks op pad zou moeten wil het rendabel zijn met de extra kosten in mijn normale verbruik, de wegenbelasting en verzekering etc.'

Mij lijkt het dus slimmer om een goed adresje te zoeken om een wagen te huren om de trailer aan te hangen. Zijn er mensen met tips en ervaringen? Wat voor type auto (denk al gauw een busje?) zoek ik dan het beste op, of misschien tips voor goedkoper bedrijf? (al vind ik service en kwaliteit wel belangrijk, dus daar betaal ik liever wat meer voor!)

Ik heb een Westfalia Jupiter (2paards) waar ik mijn paard in zijn eentje in vervoer, paard+trailer zijn samen net iets minder dan 1500kg. En heb dus m'n BE, dus ik hoef niet op de 3500kg te letten. Omgeving Zwijndrecht (onder Rotterdam)

Als je niet te vaak gaat en het verhuurbedrijf zit om de hoek, is dat zeker een te overwegen oplossing.
Ik heb geen concrete tips voor je voor bedrijven maar ik heb het in het verleden wel gedaan en het werkt prima. Wel opletten dat de bus het echt kan en mag trekken. Dat was bij mij een dingetje omdat de verhuurder enkele bussen had die geen 2 ton mochten trekken en dat is met twee paarden toch wel wenselijk.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:20

Elektrisch en trailer gaan in mijn ogen niet samen. Mijn ex heeft de Volvo XC40 elektrisch als leasewagen waarmee ik een paar keer op pad ben geweest met de trailer. Met een pony van 450 kilo erin had ik bij 7 graden nog 80 km actieradius. Niet elke supercharger kan een trailer onder qua hoogte. Dus dat maakt het spannend als je een onbekende route aan het rijden bent. Continu anticiperen op alle factoren die de actieradius naar beneden kunnen halen. Harde wind is lagere actieradius. Kou ook. Bij 15 graden en zon lukte 150 km met die pony mee. Heb m’n eigen paarden er niet mee vervoerd. Die zitten samen wel aan de 2000 kilo. Ik denk dat ik dan zelf had mogen gaan duwen :') Voor mij de doorslag om zelf de benzine versie van de XC40 te kopen. Dat heeft ook geen mega hoge actieradius ivm verbruik, maar die kan ik tenminste in 5 minuten weer volgetankt hebben ipv een half uur wachten tijdens de elektrische opladen :D Mocht je alleen korte stukjes rijden dan kan het prima. Maar ik had berekend dat als ik naar het strand zou willen (130 km) ik in het slechtste geval heen en terug 2 x kon gaan laden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:56

Iemand ervaring met de Jeep Cherokee? Een 3,5 liter V6 op benzine?

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:05

Hi, die heb ik gehad in de grand cherokee uitvoering. Geweldige auto, sterk, stoer, goede trekker. Alleen erg dorstig en roestte onder m'n kont weg. Als je voor zo'n grote gaat is wellicht de Nissan patrol of Toyota landcruiser een technisch beter alternatief

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:00

vladimir1979 schreef:
Hi, die heb ik gehad in de grand cherokee uitvoering. Geweldige auto, sterk, stoer, goede trekker. Alleen erg dorstig en roestte onder m'n kont weg. Als je voor zo'n grote gaat is wellicht de Nissan patrol of Toyota landcruiser een technisch beter alternatief

Dat roesten doen die oude Toyota's en Nissans net zo hard. Dat ligt niet zozeer aan de auto alswel gebrek aan aandacht van de eigenaar.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:22

tja mijn huidige suburban had al veel roest toen ik hem kreeg, daar was weinig verder tegen te doen behalve stukken er uit en lassen...maar zie je toch best veel met amerikanen...dus dat is me niet onbekend. Heb het idee dat die Jeeps best ook nog aardig mee gaan als ik zo de km standen zie van de autos die te koop aangeboden worden...ik heb zo weinig met nissan of toyota dus zoek iets wat er voor mij nog beetje leuk uit ziet om te rijden...maar iets luxer als mijn suburban uit 73, dat is gewoon gratis workout :Y) 8-)

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:47

BarbaraNova schreef:
tja mijn huidige suburban had al veel roest toen ik hem kreeg, daar was weinig verder tegen te doen behalve stukken er uit en lassen...maar zie je toch best veel met amerikanen...dus dat is me niet onbekend. Heb het idee dat die Jeeps best ook nog aardig mee gaan als ik zo de km standen zie van de autos die te koop aangeboden worden...ik heb zo weinig met nissan of toyota dus zoek iets wat er voor mij nog beetje leuk uit ziet om te rijden...maar iets luxer als mijn suburban uit 73, dat is gewoon gratis workout :Y) 8-)

Dat bespaart je de sportschool :D maar stuurbekrachtiging kan er ook achteraf nog op; even checken hoe dat bij z'n opvolgers gemaakt is; dikke kans dat je dat gewoon om kunt zetten.

Roest is gewoon een ding bij oudere auto's uit het pre-verzinkte carrosserie-tijdperk.
De volgende vraag is dan: hoe simpel zijn vervangdelen te krijgen?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:13

Er zit stuurbekrachtiging op hoor maar hij is heel stug en verhoogd, dus gratis trilplaat...

de vervangdelen zijn gewoon nog goed te krijgen voor deze auto iig. Vorig jaar nog een nieuw spatbord er op gezet. Geen idee hoe dit bij andere merken is, maar wil sowieso nieuwer, dit is nu mijn enige auto en ik ga uit elkaar, dus als ik dan "even" een keer naar Rotterdam wil ofzo is dat met deze auto een behoorlijke uitdaging...

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:30

Ik ben aan het kijken voor een andere auto. Mijn Citroën Xara Picasso heeft na 18,5 jaar zijn glorie wel een beetje verloren.

Nu rijdt ik niet veel met mijn lichtgewicht trailer (TTM 1300 kg) en mijn pony en ik kom met wat ik daadwerkelijk trek niet boven de 1100 kg uit. Ik rijdt zo wie zo weinig, mijn huidige auto heeft na 18,5 jaar nog geen 118.000 km op de teller staan

Ik zoek daarom een auto die wel een trailer mag trekken maar niet overdreven groot en zwaar is, want dat vind ik een beetje zonde van het geld voor een auto die toch wel heel veel op de oprit staat.

Nu heb ik een leuke Hyundai ix20 1.4 Go gezien van 5,5 jaar oud met 89.000 km op de teller.
Alleen nu vind ik de prijs van 15.000 euro nog best fors en begin me af te vragen of ik economisch gezien niet net zo goed een nieuwe kan kopen. Ik kan zelf niet sleutelen aan een auto, dus ben voor onderhoud en reparatie van de garage afhankelijk.

Ik ben heel benieuwd wat autokenners op Bokt hier van vinden of dat zij misschien nog andere type auto's kunnen adviseren.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:41

Sosha schreef:
Ik ben aan het kijken voor een andere auto. Mijn Citroën Xara Picasso heeft na 18,5 jaar zijn glorie wel een beetje verloren.

Nu rijdt ik niet veel met mijn lichtgewicht trailer (TTM 1300 kg) en mijn pony en ik kom met wat ik daadwerkelijk trek niet boven de 1100 kg uit. Ik rijdt zo wie zo weinig, mijn huidige auto heeft na 18,5 jaar nog geen 118.000 km op de teller staan

Ik zoek daarom een auto die wel een trailer mag trekken maar niet overdreven groot en zwaar is, want dat vind ik een beetje zonde van het geld voor een auto die toch wel heel veel op de oprit staat.

Nu heb ik een leuke Hyundai ix20 1.4 Go gezien van 5,5 jaar oud met 89.000 km op de teller.
Alleen nu vind ik de prijs van 15.000 euro nog best fors en begin me af te vragen of ik economisch gezien niet net zo goed een nieuwe kan kopen. Ik kan zelf niet sleutelen aan een auto, dus ben voor onderhoud en reparatie van de garage afhankelijk.

Ik ben heel benieuwd wat autokenners op Bokt hier van vinden of dat zij misschien nog andere type auto's kunnen adviseren.

Hele andere insteek: klein autootje wat werkt voor wekelijks gebruik en als je dan met je pony weg wil, auto huren die capabel is?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:42

Nee, ik heb graag een trailer voor als het nodig is. Dat huren vind ik weer zo'n gedoe.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:55

Sosha schreef:
Nee, ik heb graag een trailer voor als het nodig is. Dat huren vind ik weer zo'n gedoe.

Als je het echt aan jezelf wil hebben: neem iets met minimaal een 4-cilinder motor.

Even een selectie gemaakt voor je op gaspedaal.nl
Dit is wat er te koop staat wat capabel is voor jouw eisen: https://www.gaspedaal.nl/zoeken?bmin=20 ... 0&srt=pr-a

Of het er echt goedkoper op wordt ten opzichte van je Xara, vraag ik me af.

Als je lef hebt, zou je een oude(re) Saab kunnen kopen. Ik heb nog wel een onderhoudsadresje voor je.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:05

Die Hyundai is wel een 4 cilinder.
Maar ik zie dat ik misschien eens tussen de Opels moet zoeken.

Ik wil niet een net zo oude auto terug. Dan kan ik net zo goed mijn huidige nog aanhouden.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:07

Sosha schreef:
Die Hyundai is wel een 4 cilinder.
Maar ik zie dat ik misschien eens tussen de Opels moet zoeken.

Ik wil niet een net zo oude auto terug. Dan kan ik net zo goed mijn huidige nog aanhouden.

Leeftijd is niet heilig.
De V70 wordt 22 jaar oud, heeft bijna 400k op de teller and still going strong :j

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:12

Ja Volvo V70 is een prachtige auto, maar dan betaal je aan wegenbelasting volgens mij ook wel behoorlijk

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:24

Sosha schreef:
Ja Volvo V70 is een prachtige auto, maar dan betaal je aan wegenbelasting volgens mij ook wel behoorlijk

V70 is ook overkill in jouw situatie dus het zou niet mijn advies zijn maar een late Saab 900 (90 - 94) weegt amper 1300 kilo, mag 1500kg aan de haak hebben en doen dat ook moeiteloos, met of zonder turbo.

Dat is het punt met latere auto's; ze worden steeds zwaarder maar de prestaties binnen jouw eisenlijstje worden er niet beter op.
Houdt er dus rekening mee dat het in de heb niet echt goedkoper wordt.
Als ik 'm even terug zoek, zit jouw Xara iets boven 1200kg.
Met wat andere eisen erbij, is dit dan het resultaat: https://www.gaspedaal.nl/benzine?bmin=2 ... 0&srt=pr-a

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:40

Sosha schreef:
Nu heb ik een leuke Hyundai ix20 1.4 Go gezien van 5,5 jaar oud met 89.000 km op de teller.
Alleen nu vind ik de prijs van 15.000 euro nog best fors en begin me af te vragen of ik economisch gezien niet net zo goed een nieuwe kan kopen.

Auto's zijn inderdaad best duur geworden sinds Covid, ook voor een gebruikte betaal je nog fors.

Hyundai maakt tegenwoordig prima auto's, de IX20 heeft een beetje een senioren imago, je kunt er dan ook genoeg vinden met lage km stand. Voor een automaat moet je zo te zien bij de 1.6 zijn.

Veel mensen gaan ook richting Renault Megane voor een betaalbare auto die ook een trailer met paard kan trekken. Als je niet boven de 1100 kg uit komt is de keuze zelfs nog veel groter. De link naar gaspedaal van ikke geeft je een goed uitgangspunt.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:49

Hier idd ook een megane (station) mag 1700 trekken. Maar heb die wel in de lease via m’n werk. Weet niet of ik hem privé aan zou schaffen. Maar nog geen problemen mee gehad. Zou zelf naar een Kia of Mazda kijken als ik privé een trek auto moest kopen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:51

Ja ik zie in de link van ikke dat Kia ook zeker een optie is.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:57

Rex_Rolfo schreef:
Sosha schreef:
Nu heb ik een leuke Hyundai ix20 1.4 Go gezien van 5,5 jaar oud met 89.000 km op de teller.
Alleen nu vind ik de prijs van 15.000 euro nog best fors en begin me af te vragen of ik economisch gezien niet net zo goed een nieuwe kan kopen.

Auto's zijn inderdaad best duur geworden sinds Covid, ook voor een gebruikte betaal je nog fors.

Hyundai maakt tegenwoordig prima auto's, de IX20 heeft een beetje een senioren imago, je kunt er dan ook genoeg vinden met lage km stand. Voor een automaat moet je zo te zien bij de 1.6 zijn.

Veel mensen gaan ook richting Renault Megane voor een betaalbare auto die ook een trailer met paard kan trekken. Als je niet boven de 1100 kg uit komt is de keuze zelfs nog veel groter. De link naar gaspedaal van ikke geeft je een goed uitgangspunt.

Toch zie ik ook bij auto's dat de gekte eraf raakt.
Ik houd Marktplaats al een poosje in de gaten met de optie voor een vroege LR lightweight en waar die vorig jaar nog moeiteloos voor 10k+ weg gingen, zie je nu al dat ze langer blijven staan.