[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TomDe
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:24

Hoi,

We zijn op zoek naar een nieuwe auto die onze 10 jaar oude toyota hilux dient te vervangen. Daar we liefst een wagen willen die iets minder dan de huidige 12l verbruikt en wat goedkoper is in verzekering zijn we aan het zoeken op de SUV markt. We vervoeren wekelijks over korte afstanden één groot paard (ik vermoed dat die +- 600 kg zal wegen) naar wedstrijd of op les. Onze trailer weegt 1000kg (gewogen op de keuring). (we hebben een BE rijbewijs).

Onze voorkeur gaat uit naar een Volkswagen tiguan (diesel 4x4 versie). Zou binnen de cijfertjes moeten kloppen, mag 2300 kg trekken en weegt zelf 1780 kg (dus nog steeds minder dan het totale gewicht van trailer + paard).

Heeft iemand ervaring met deze wagen of een soortgelijk model van een ander merk?

Alvast bedankt,

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:40

Hier een tiguan, 4x4 diesel 170pk.
Trek er een anderhalfstrailer mee met een paard van ong 600kg.
Het is dat ik de trailer in de spiegels zie anders zou ik hem bijna vergeten. Trekt alsof het niets is.
Merrie is ook nogal een wiebelkont soms, je hoort en voelt het wel maar heeft geen effect op rijgedrag van de auto.
Soms hangt er een volgeladen 2-paards achter en ook dat trekt vlot.
Bij het wegrijden op de parking stonden we laatst op zompig gras. Paarden opgeladen en gewoon rustig wegrijden zonder problemen.

Verbruik zonder trekken: 6-7l
Met geladen anderhalfs: 8l
Met 2paards gaat hij ook wel naar de 12.

In zijn segment is het best een goede auto.
Je moet hem natuurlijk niet willen vergelijken met de hilux.

Qua verzekering is hij niet veel duurder dan een gewone personenwagen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:34

De Tiguan is een fijne auto. Wij hebben er in proefgereden, maar werden het niet eens over de prijs met de garage.
Ik lees trouwens je opmerking over " Zou binnen de cijfertjes moeten kloppen, mag 2300 kg trekken en weegt zelf 1780 kg (dus nog steeds minder dan het totale gewicht van trailer + paard)." maar je hebt een B-E, dus dan is dat helemaal niet van toepassing. Je mag 2300 trekken en met je paard/trailer zou je dus op de 1600 uitkomen, meer dan voldoende trekgewicht dus!

TomDe
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:17

Je opmerking klopt, maar wat het voertuig wettelijk mag trekken (2300kg) is blijkbaar echt het maximum. Men raadt aan om steeds minder dan het eigen lege gewicht (85%) van de wagen te trekken, dan ben je zeker safe. Ik weet dat hier veel discussie over is maar ik denk een goede regel voor herhaaldelijk gebruik, eens uitzonderlijk meer trekken dan het eigen gewicht zal idd geen probleem zijn.

Ik verwacht zeker van de tiguan niet de trekcapaciteit als van de hilux (deze is gigantisch) maar voor dagelijks gebruik (+- 30.000 km per jaar) is de hilux net iets te log en zwaar.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:57

De nieuwe Hilux is wel een andere wagen dan de Hilux van 10 jaar geleden.
Maar als je niet per sé een pickup wilt/nodig hebt dan snap ik dat je er geen koopt, je boet duidelijk in op gebied van gebruiksvriendelijkheid op sommige vlakken.

TomDe
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:21

Ik heb met de nieuwe ook al eens een testrit gedaan, rijdt inderdaad soepeler maar het verbruik blijft toch aan de stevige kant met +- 10 liter.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:34

Dan doet de Amarok merkelijk beter.
Staat nu 2300 km op en gemiddeld zo'n 8,9l.
Dus ik verwacht dat dat nog daalt tot 8,5 eigenlijk...
En da's een 3.0l ipv een 2.4l...

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:27

Nu de nieuwe ifor williams volgend jaar leverbaar is probeer ik mij toch alvast te verdiepen in een trekauto. Paard weegt 650 dus totaal met trailer zit ik afgerond toch op 1400 kg wat achter de auto hangt.
Toegestaan laadvermogen trailer is 1600kg.

Ik denk zelf aan een V70 van een jaar of 10 oud. Ik geef vrij weinig om de looks, als t maar een veilig combinatie is!

Wat ik erg lastig vind, voor welk bedrag heb je nou een goede 2e hands trekauto?
Dat je onderhoud krijgt snap ik, maar ik heb altijd kleine auto's gereden en weer verkocht met nauwelijks afschrijving en enkel grote en kleine beurt. Dus eigenlijk heel weinig kosten gehad..

Wat is nou een normaal onderhoudsbudget per maand voor een trekauto?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:16

Hangt er een beetje vanaf hoeveel je zelf wil en kan doen, en de staat van de auto bij aankoop.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:22

diesel_ schreef:
Nu de nieuwe ifor williams volgend jaar leverbaar is probeer ik mij toch alvast te verdiepen in een trekauto. Paard weegt 650 dus totaal met trailer zit ik afgerond toch op 1400 kg wat achter de auto hangt.
Toegestaan laadvermogen trailer is 1600kg.

Ik denk zelf aan een V70 van een jaar of 10 oud. Ik geef vrij weinig om de looks, als t maar een veilig combinatie is!

Wat ik erg lastig vind, voor welk bedrag heb je nou een goede 2e hands trekauto?
Dat je onderhoud krijgt snap ik, maar ik heb altijd kleine auto's gereden en weer verkocht met nauwelijks afschrijving en enkel grote en kleine beurt. Dus eigenlijk heel weinig kosten gehad..

Wat is nou een normaal onderhoudsbudget per maand voor een trekauto?

Onderhoudsbudget ligt aan je kilometers.
Voor jouw beeld: mijn V70 (uit 2002) kost per keer zo'n 1000 euro. Dit is dan een volledige beurt plus APK, op basis van 20.000km per jaar (= 1 beurt). Ik doe niks zelf, behalve vloeistoffen controleren en waar nodig bijvullen.
Klein tipje: ga voor de 2521cc 5-cilinder, liefst met turbo, maar zonder heeft ie ook wel een acceptabel vermogen. Bij de jongere Volvo's (na 2007) is dat wat lastiger in NL, maar in Duitsland wel te vinden.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 19:47

Dank voor je bericht ikke!
Dat valt me mee, ik rij echt maximaal 12.000 per jaar trouwens.
Heb je tussendoor geen verassingen gehad met hoge kosten?
En hoelang heb je deze V70 al?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:54

diesel_ schreef:
Dank voor je bericht ikke!
Dat valt me mee, ik rij echt maximaal 12.000 per jaar trouwens.
Heb je tussendoor geen verassingen gehad met hoge kosten?
En hoelang heb je deze V70 al?

Ik heb de auto nu een kleine drie jaar, tonnetje mee gereden (nu 300k op de klok) en de rembekrachtiging begint het nu op te geven. Kosten: 600 euro. Als ik de fora lees, is dat soort van niet vreemd. Is ook niet spannend of zo, maar moet gewoon eens gebeuren. Het is ook niet vreemd om 40k te rijden met de bijgeluiden die het geeft (verder werkt alles gewoon).

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:59

helder dankjewel!

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:32

Hoi bokkers.
Ik heb een vraag.

Na jaren afhankelijk te zijn van anderen heb ik besloten om mijn eigen 2 paards trailer aan te schaffen.
Een polyester wil ik het liefst.

Natuurlijk moet er een andere auto komen, een Volkswagen Passat TDI lijkt me wel wat, en dan de uitvoering die 1800 kilo mag trekken.
Is het dan raadzaam om mijn E daarvoor te halen?
En zou een Passat geschikt zijn?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:09

Het is niet raadzaam maar verplicht... Hoe zou je met een 2 paards onder de 3500 willen blijven?

Die wegen sowieso 2000 kg dan moet je een auto hebben die max 1500 weegt maar die mag geen 2 paards trekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:00

Theoretisch kun je de trailer laten terugkeuren om onder de 3500 kg toegestane maximale massa te blijven. Maar ja, hoeveel nuttig laadvermogen hou je dan nog over? Zou dus inderdaad voor E achter B gaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:50

Je E halen is altijd nuttig, al is het maar omdat je dan veel minder gedoe hebt met "mag het of mag het niet". En ook voor de verrichtingen en dergelijke, je steekt er toch altijd wel wat van op.

Het is niet goedkoop maar 1 van de beste investeringen ooit die ik al gedaan heb. Wat een rust geeft dat.

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:27

Hallo allemaal,

Kom ook even om advies vragen, wie heeft er ervaring met de VW Tiguan 2.0 TSI?
Dus de benzine uitvoering en geen diesel.

Heb zelf de Sirius S-75 (2-paards trailer) die volgens de papieren een ledig gewicht heeft van 891 kgs.
Over het algemeen zal er 9 van de 10x maar 1 paard in staan van ik denk nog geen 600 kgs.

Nu heb ik zelf een MB ML die 3500 kgs mag trekken, maar het is een diesel auto.
Omdat mijn woon - werk verkeer maar 12 km is, enkele reis, rijd ik gewoon te weinig kilometers voor een diesel auto die per maand ook nog eens veel kost.

Daarom zit ik er over na te denken om de ML weg te doen en een benzine auto aan te schaffen, wat me dan alleen aan wegenbelasting al 150 euro scheelt.

Maar hoe rijd de Tiguan (benzine uitvoering) met een trailer erachter? En hoe trekt hij het met als er wel een keer 2 paarden in de trailer staan?
De benzine 2.0 TSI mag 2200 kgs trekken

(Ps. als iemand nog interesse heeft in een zeer nette Mercedes ML uit 2008 met weinig km op de teller, let me know!)

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:34

Wij hebben een Tiquan 1.4 en een 1,5 paards trailer. Onze auto mag 1600 kg trekken.
Maar dit gaat prima hoor en rijdt super.
Kan je niet helpen als het gaat om een 2 paards trailer.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:57

Ik ga woensdag naar een GrandVitara 2006 met drie deuren kijken. Staat wel dat ie 1600 kan trekken.

Is er iets dat ik in mijn achterhoofd moet hebben? Ben niet super bekend met Suzuki’s.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:48

Zoals bij iedere auto: kijk goed naar onderhoud, is dat regelmatig gedaan?
En bij een oudere auto, als ie bevalt na de proefrit: laat een aankoopkeuring doen bij een onafhankelijke garage. Kost je (minder dan) 50 euro, dan weet je iig of alles het naar behoren doet. Zo'n keuring is uitgebreider dan een APK en vertelt je ook wat er aan onderhoud te verwachten is.

Vraag verder waar hij voor is gebruikt. Heeft ie zijn leven lang hard moeten werken of is ie van een oud omaatje geweest?

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:18

Thatgrumpyh schreef:
Ik ga woensdag naar een GrandVitara 2006 met drie deuren kijken. Staat wel dat ie 1600 kan trekken.

Is er iets dat ik in mijn achterhoofd moet hebben? Ben niet super bekend met Suzuki’s.

Ik heb een Grand Vitara 5 deurs uit 2008 mag 1850 trekken doet dat makkelijk.
Maar slurpt behoorlijk en is geen snelle auto.
Maar hij doet waar voor ik hem heb en dat is trekken.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:18

Dankje Assie, zal het in mijn achterhoofd houden! Ik vindt hem een tikkeltje te duur, maar zal kijken of ik daar iets van af krijgt. Is 8000 voor 136k op de teller.

Ja, Scooby, ik ga hem ook alleen gebruiken voor trekken en niet heel lange afstanden.

WilliamsO2
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:20

Jow,

Even een vraagje, mensen met een CX5 (benzine)? Moet haast wel denk ik? :+

Zo ja, hebben jullie dan de 2WD of de 4WD? Voldoet de 2WD ook aan de meeste terreinen waar jullie komen bijvoorbeeld of beter verder kijken voor de 4WD?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:28

WilliamsO2 schreef:
Jow,

Even een vraagje, mensen met een CX5 (benzine)? Moet haast wel denk ik? :+

Zo ja, hebben jullie dan de 2WD of de 4WD? Voldoet de 2WD ook aan de meeste terreinen waar jullie komen bijvoorbeeld of beter verder kijken voor de 4WD?

Altijd voor de 4-WD gaan, als je een goede kunt vinden :j maar beter een goede 2-WD dan een slechte 4-WD.