pony gechipt maar verder niks bekend..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

pony gechipt maar verder niks bekend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:46

om bij het begin te beginnen:

heb twaalf jaar geleden op de markt een pony gekocht voor de manegelessen.
hardstikke leuk dier maar wel al wat ouder, nu twaalf jaar later is ze dus erg oud en
wil afscheid van haar gaan nemen.
omdat ik in principe tegen chippen ben, chip ik pas als ze weg gaan ( verkocht/slager ed)
dus deze week de veearts gehad om te chippen bleek er dus al een chip in te zitten, chipnummer
opgeschreven en vandaag naar de khns gebeld voor informatie maar daar blijkt ze dus niet te zijn
geregisteerd. op www.chipnummer.nl is ze ook niet bekend.
nu kwam de veearts ermee dat het misschien wel een buitenlands chipnummer is of is geregisteerd bij een
andere organisatie dan de khns.

nu is mijn vraag:
zijn hier bokkers mee bekend of moet ik het laten rusten en er gewoon een nieuw paspoortje bij aanvragen?

gr alja

Aroree

Re: pony gechipt maar verder niks bekend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:50

Ik snap niet veel van je verhaal, is ze ziek? Of helemaal op?

Kun je niet gewoon voor inslapen kiezen? Dan zit je niet met dat hele chipgebeuren! Als je in laten slapen griezelig vind ivm tegenstribbelen kun je eventueel om een dubbele dosis vragen..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:51

het gaat er niet om dat ik haar laat afmaken maar om het feit dat ze gechipt is en er geen paspoort bij zit en nergens te traceren is.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:52

Oh omdat je het over afscheid nemen had.. :?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:52

ja ze gaat naar de slager.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:00

Normaal gesproken moet de DA kunnen zien uit welk land de chip komt.
Ik heb eigenlijk geen idee of je een paspoort zo aan kan vragen, denk eigenlijk van wel met een verklaring van de DA met het chipnummer en een registratie formulier.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:26

Heb je via deze pagina bij een van de links gekeken? http://www.chipnummer.nl/page/chipnumme ... aarden.htm . Volgens mij als ik het zo lees, worden bij chipnummer.nl alleen huisdieren geregistreerd. Misschien kom je bij een van de links wel bij een instantie die jouw chip geregistreerd heeft staan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:16

Ik heb geen antwoorden voor je.

Maar om eerlijk te zijn ben ik wel nieuwsgierig naar jouw redenen dat je tegen chippen bent.

Mijn moeder was ook absoluut tegen en daarom staat ons schatje op mijn naam. (wat ik natuurlijk helemaal niet erg vond toendertijd :D )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:19

Als je nu opnieuw laat chippen moet je een half jaar wachten voordat ze geslacht kan worden.
Ik zou mijn verlies nemen en in laten slapen....dat halve jaar wachten zal ongeveer hetzelfde kosten aan voer en stalling dan je aan slachtwaarde krijgt. Als het dier op is, en zijn laatste gang moet gaan, zou ik dat zelf zo snel mogelijk gedaan zien worden.

Ik ben overigens ook anti-chip, maar ik ga in dit topic niet uitleggen waarom. Ga maar even zoeken op mijn boktnaam en het woordje chip, komt er genoeg naar boven.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:23

De eerste cijfers van de chip geven aan uit welk land ze afkomstig is.

Heb je zelf het nr ergens staan? bv 05609810-... is een begincode van België.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:29

@Jet: het komt ook wel eens voor dat paarden met een huisdierenchip zijn gechipt
@TS: heb je hier al gekeken? http://www.ndg.nl/

Chips kunnen via diverse organisaties geregistreerd worden. Ik meen wel eens een topic gezien te hebben waarin naar voren kwam dat je aan het nummer kan zien via welke organisatie de betreffende chip uitgegeven is. Wellicht dat je kan googelen op het begin van het nummer en dat je zo kan achterhalen via welke organisatie die uitgegeven is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:36

Tegenwoordig beginnen de chips inderdaad met een landcode, maar ik neem aan dat dit diertje tenminste 12 jaar geleden gechipt is, en toen was die landcode nog niet algemeen, toen begon de code van de chip ook vaak met een fabrikantcode, dus of je echt nog iets kunt achterhalen, hangt daar een beetje vanaf.

Als je de identiteit niet meer onomstotelijk kunt vaststellen, is de enige optie een vervangpaspoort en daarmee worden paarden per definitie ongeschikt verklaard voor menselijke consumptie.
Mocht je de indentiteit van het dier nog wel kunnen achterhalen, is een duplicaat-paspoort mogelijk en daarmee mogen dieren alleen nog in uitzonderingsgevallen geslacht worden en niet eerder dan tenminste 6 maanden na afgifte van het duplicaat-paspoort.

Overigens geldt dat elk dier dat ouder is dan 1-9-2009 dat pas voor het eerst geïdentificeerd wordt, dat daar automatisch een vervangpaspoort bij komt en het dier dus niet meer geschikt is voor menselijke consumptie en dus niet geslacht mag worden.
Iets om rekening mee te houden als je nog meer oudere pony's zonder chip hebt rondlopen en die eigenlijk wil laten slachten.

Elk paard geboren binnen de EU moet tenminste geïdentificeerd zijn (mét chip en paspoort) vanaf het moment dat ze een half jaar oud zijn. Zijn ze dat niet, zijn ze niet correct geïdentificeerd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:33

ik ben nu op mijn werk maar het nummer begint met 985100005 en dan nog 5 cijfers maar die weet ik niet uit mijn hoofd.
het gaat me er trouwens niet om dat ik geld voor de pony wil vangen want dat kan me gestolen worden maar vind slachten 100x diervriendelijker dan inslapen en daarom kies ik daarvoor!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:46

Codes die beginnen met 3 cijfers, die hoger zijn dan 900 (en dat is hier het geval) schijnen inderdaad codes van de fabrikant te zijn en niet van het land.
Jammer...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:45

Kan het niet gewoon zijn dat de eigenaar destijds het chipnummer nooit heeft laten registreren? Onze E pony had ook al een chip, nummer uitgelezen (stond nergens geregistreerd), nieuw papier ingevuld door de dierenarts, geschetst en dit formulier opgestuurd naar een paspoort uitgevende instantie. Binnen 2 weken had ik het paspoort binnen. Daarna kun je de pony (voor zover mij bekend) gewoon ter slacht aanbieden. Eventueel kan de DA in het paspoort verklaren dat de pony de afgelopen maanden niets bijzonders heeft gehad vwb medicijnen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:14

Als je nu een paspoort aanvraagt bij een ouder paard/pony, kan het dier niet meer voor consumptie aangeboden bij de slacht. Het kan wel worden aangeboden bij het slachthuis, maar het dier gaat hoedan ook met Rendac mee. Dit is per 1 januari 2010 veranderd en dat kan gelezen worden op de site van Productschappen Vee, Vlees en Eieren: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsu ... HsuOpbPREY .

Dit stukje vond ik overigens ook nog:

Paard

registratie Paardenchip

Ik heb een paard of pony met een chipnummer, maar vind geen registratiegegevens. Hoe kan dat?

Heeft u het nummer wel ingevoerd na geklikt te hebben op "U kunt hier zoeken naar paarden"? Indien ja: het is mogelijk dat een paard of pony een chip heeft, maar niet geregistreerd staat in de centrale database. Dat betekent dat het betreffende dier ooit is gechipt, maar dat er geen officieel paspoort werd gemaakt door een paspoortuitgevende instantie. Dit dient alsnog te gebeuren, voor vervoer over de weg is een paspoort dat correspondeert met het chipnummer verplicht. Paspoortuitgevende instanties vindt u in dit pdf document.

Dit stond weer op de site van chipregistratie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:59

Alja schreef:
ik ben nu op mijn werk maar het nummer begint met 985100005 en dan nog 5 cijfers maar die weet ik niet uit mijn hoofd.
het gaat me er trouwens niet om dat ik geld voor de pony wil vangen want dat kan me gestolen worden maar vind slachten 100x diervriendelijker dan inslapen en daarom kies ik daarvoor!

Slachten kan altijd, heb je geen paspoort en geen chip voor nodig.
Het vlees mag dan alleen niet gebruikt worden voor menselijke consumptie.
Maar als je de slacht diervriendelijker vindt dan inslapen, is die mogelijkheid er altijd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 16:53

voor slachten heb je zeker wel een chip en paspoort nodig anders mag het dus niet eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:00

Alja schreef:
voor slachten heb je zeker wel een chip en paspoort nodig anders mag het dus niet eens.

Dat betekent dat het wel gebruikt mag worden voor dierentuinen, of vernietigd moet worden
Maar als je de slacht diervriendelijker vindt dan inslapen, is die mogelijkheid er altijd.
Neem anders even contact op met het plaatselijke slachthuis.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 09:49

Cassidy schreef:
Alja schreef:

Dat betekent dat het wel gebruikt mag worden voor dierentuinen, of vernietigd moet worden

Maar voor slachten (op het slachthuis) moet je je paard toch vervoeren en bij vervoer heb je toch per definitie een chip en paspoort nodig?

Je kunt natuurlijk ook de slachter of je DA vragen om het dier bij je thuis te laten schieten (dan zit je dus niet met die chip/paspoort), alleen moet je dan wel bedenken hoe je al het bloed gaat opvangen bij het verbloeden. Of, igv de DA zou hij/zij na het schieten misschien de euthesaat kunnen inspuiten ipv het verbloeden (weet niet zeker of dat kan hoor), daar merkt het dier dan natuurlijk niks meer van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:03

Cassidy schreef:
Alja schreef:

maar dan brengt het geen geld op?En kost het waarschijnlijk alleen maar.
Economisch gezien is slachten veel gunstiger,inslapen kost hier z'on 300 euro en het ophalen 450 euro(frankrijk)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:55

Muizenissen schreef:
Maar voor slachten (op het slachthuis) moet je je paard toch vervoeren en bij vervoer heb je toch per definitie een chip en paspoort nodig?
Er is zoveel dat niet mag. Tenzij je de pech hebt in een algemene controlefuik terecht te komen, of toevallig een net blauwe pet treft die ruzie met z'n vrouw heeft, is de pakkans dermate klein dat ik het er wel op zou durven wagen.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:27

EricPrast schreef:
Muizenissen schreef:
Er is zoveel dat niet mag. Tenzij je de pech hebt in een algemene controlefuik terecht te komen, of toevallig een net blauwe pet treft die ruzie met z'n vrouw heeft, is de pakkans dermate klein dat ik het er wel op zou durven wagen.

Ja, zo lust ik er nog wel een paar! :roll: Als je mijn quote gebruikt moet je 'm niet uit z'n context halen en verdraaien waar het om ging. De discussie waar ik op reageerde ging er niet over wat je allemaal kunt doen, ongeacht wat de regels zijn, maar juist wat je kunt doen binnen de regels. Lees anders de quotes in mijn bericht maar eens goed door.

Geerke: ik krijg de indruk dat de TS de keuze tussen schieten en euthesaat niet zozeer maakt op basis van de kosten (danwel eventuele opbrengst, wat hier volgens mij niet aan de orde is), maar veel meer op basis van de manier die voor haar het beste voelt. Of dat klopt kan natuurlijk alleen Alja ons vertellen ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:45

@Muizenissen. Als je het echt volgens de regels wilt doen, is er een manier om een pony naar het slachthuis te krijgen. Paspoort is alleen nodig als je het dier met een trailer vervoert. Op het moment dat jij met een paard langs de weg rijdt hoef je het niet bij je te hebben.
Dus als je alles volgens de regels wilt doen, trek je een pony die echt niet meer kan uit zijn stal, kwakt er een zadel op en rijdt naar het slachthuis. Desnoods wandel je erheen. Jawel, dat kan BINNEN de regels. Om geslacht te worden is dan ook geen paspoort nodig, want het vlees gaat niet voor consumptie.

Maar of je een pony die echt niet meer kan en daarom dood moet dit nog aan moet doen, omdat jij je zorgen maakt over de wetgeving en geen regels durft te overschrijden en daar een boete voor durft te riskeren, daar heb ik dan zo mijn twijfels over.
Durf burgerlijk ongehoorzaam te zijn, durf een keertje harder te rijden dan de maximum snelheid, durf een keertje een paard te vervoeren zonder paspoort. Je zult zien dat het soms best wel fijn voelt om even lekker te doen wat niet mag. Om eens een risico te nemen. Om een paard snel aan een waardig einde te helpen zonder dat je je bekommerd om dat oerwoud van regeltjes en wetgeving....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:00

@Cassidy
Een paard zonder chip mag wel geschoten worden, maar niet geslacht.
Bij mijn paard konden ze niet gelijk de chip vinden en hij mocht pas de slachterij verder in (na het schieten en verbloeden) als men de chip gevonden hadden.

En schieten kun je thuis ook laten doen. Dan hoef je niet in overtreding ivm het vervoeren zonder chip.