Problemen met paard uitladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

michellee73

Problemen met paard uitladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:08

Hallo!
Ik kon hier zo 1 2 3 niks over vinden, dus open ik een topic :)

Sinds augustus neem ik mijn nieuwe paard mee op pad, maar elke keer dendert ze zo gauw de trailer af.
We komen net van de les weer en nu ging het dus weer fout. Ze lag op de knieen op de klep. Maar je kunt haar gewoon echt niet rustig houden, het begint al als mijn vader de klep open doet en ik voor in de trailer sta.

Wie herkent dit en kan me helpen? :)

aslo

Re: Problemen met paard uitladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:59

Heb ook zo'n paard gehad. Nam dan een emmer met muesli mee in de trailer. Als zij stond te eten, maakte een ander de klep en stang los. Dan met de emmer onder haar neus liet ik haar rustig uit de trailer lopen. De eerste paar maal ging ze nog wel snel, maar het werd steeds beter. Na een aantal keren had ik de emmer niet meer nodig, maar was een handjevol al voldoende. Dit gekoppeld aan een commando ( toe maar) . Een maandje later liep ze zonder problemen op commando de trailer uit zonder hulpmiddelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:53

Met inladen al oefenen met 'jojo-en'. Dus naar binnen lopen, halverwege op de klep stoppen, pasje achteruit, weer stoppen, paar pasjes vooruit, weer stoppen, paar pasjes achteruit, etc. Zij moet zowel voor- en achteruit alleen op jouw commando gaan. Dat ga je niet in één keer aanleren, en je zult ook af en toe weer moeten oefenen als ze weer gaat stormen, maar grijp meteen, zo snel ze weer in haar oude gedrag lijkt te vervallen, in. Zodra ze maar iets te hard, of op eigen intiatief gaat, opnieuw inladen (ook en vooral als ze er net uitgestormd is), halverwege halthouden, en weer gaan jojo-en.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:45

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:04

die van mij deed het ook
gewoon goede bodem op je klep en snel zijn,
we nade altijd uit met hoofdstel voor extra controle.
werkte top

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:42

gewoon trailer laden trainen werkt stukken beter :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:44

Ibbel schreef:
Met inladen al oefenen met 'jojo-en'. Dus naar binnen lopen, halverwege op de klep stoppen, pasje achteruit, weer stoppen, paar pasjes vooruit, weer stoppen, paar pasjes achteruit, etc. Zij moet zowel voor- en achteruit alleen op jouw commando gaan. Dat ga je niet in één keer aanleren, en je zult ook af en toe weer moeten oefenen als ze weer gaat stormen, maar grijp meteen, zo snel ze weer in haar oude gedrag lijkt te vervallen, in. Zodra ze maar iets te hard, of op eigen intiatief gaat, opnieuw inladen (ook en vooral als ze er net uitgestormd is), halverwege halthouden, en weer gaan jojo-en.

Zo hebben we het met die van mij ook gedaan, omdat ze altijd wat nerveus is.
Om haar even wat extra te ondersteunen houden we meestal de balk tegen der kont, zodat ze kalm blijft. Niet terugduwen dus, maar alleen er tegenaan houden.
Maar of dat werkt/okee is, daar zijn de meningen over verdeeld.

VALINSKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:46

Tja, hadden wij ook hebben nu wel een trailer met voorklep en hebben hem toen tijdelijk aan de voorkant uitgeladen.
Toen dat goed ging wisselde we het af en ging achteruitladen ook steeds beter.

Maar niet iedereen heeft een voorklep, inderdaad kan je dan uiteraard een trailertraining doen, succes !

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:16

ja ik zo gewoon training doen..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:18

cissy schreef:
gewoon trailer laden trainen werkt stukken beter :)

tja ligt aan je paard en wat jij er van vind he.
ik vond het geen probleem daarbij was mijn merrie toen al 24.
het idee om dan een cursus te gaan volgen daarvoor vind ik in dit opzicht licht overdreven he.
trouwens ook geen top ervaring met de cursussen dus ik zou het zo en zo niet doen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:34

ik heb alleen maar goede ervaringen met trailer laden :D (zie mijn site in onderschrift) en ook een paard van 24 verdient het om fatsoenlijk geladen te worden.
Als het voor jou werkt is het prima, maar mijn ervaring is dat als je er 1 keer goed de tijd voor neemt dat zo enorm veel scheelt in de toekomst, mits je op de juiste manier oefent en daar schort het helaas nog wel eens aan.
Gezien het aantal topics met problemen over trailer laden kan het geen kwaad er eens over na te denken waarom die mensen allemaal een probleem hebben, vaak is het gewoon een gebrek aan training en desinteresse bij de eigenaar. Tot het fout gaat en dan verschijnt er weer een nieuw topic.... Het paard zal je dankbaar zijn als je m gewoon leert hoe te laden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:22

Een trailer met de mogelijkheid om voor uit te laden?