paieren afgeven aan opfokstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

paieren afgeven aan opfokstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:35

Ik heb een Andalusiër en Lusitano zitten in de Eifel, de mensen van deze opfok vragen me om de documenten/ papieren op te sturen van de paarden.
De papieren zijn nog niet volledig in orde en de paarden staan dus nog niet alle 2 op mijn naam, ze zijn er nog mee bezig.
Ben ik verplicht om de passen dus op te sturen? Is dit niet riskant? Kan ik dit niet oplossen door een copie op te sturen?

Mootje

Re: paieren afgeven aan opfokstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:42

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:49

Tja, als de dieren daar ook geënt worden, moeten de papieren daar wel zijn ja. Lijkt mij ook wel logisch. Wat je zou kunnen doen is een soort contract opstellen waarin jullie beiden tekenen dat de paarden jouw eigendom zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:49

Mootje schreef:
Dit is de wetgeving in NL: [TAO] Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring? Hoe het zit in Duitsland weet ik niet.

Als de stalhouder de paspoorten wil, en jij weigert hen op te sturen is denk ik riskanter!

Ik denk het niet, uit de link besluit ik dat ze er zelf nog niet aan uit zijn...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:50

kleinvosje schreef:
Tja, als de dieren daar ook geënt worden, moeten de papieren daar wel zijn ja. Lijkt mij ook wel logisch. Wat je zou kunnen doen is een soort contract opstellen waarin jullie beiden tekenen dat de paarden jouw eigendom zijn.

We wonen 300 km van elkaar...ik moet de papieren nu opsturen, dus contract zal niet lukken. Ik kan nu helemaal niet zo ver rijden om contract op te gaan maken...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:52

Lang leve email & fax :)*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:53

Inderdaad. Eerst een contract opstellen en doorsturen, dat moeten ze dan ondertekend terugsturen en daarna stuur jij de papieren van de paarden op!

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:58

Als eigenaar van een opfokstal vraag ik altijd het paspoort. De dieren moeten immers geent worden en die entingen moeten worden bijgeschreven in het paspoort. Ik neem aan dat je zowiezo al een contract hebt getekend toen je je paarden bracht. Daarbij zijn de mensen waar jouw paarden staan voor 1000% te vertrouwen, anders had ik je er niet naartoe doorverwezen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:00

een kopietje volstaat tot alles in orde is toch eerst ook? tevens een duidelijk contract op stellen en dan maar hopen dat ze goed opgroeien;)

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:03

In duitsland is er verschil tussen eigendoemsbewijs en papieren paard. Met papieren word passpoort bedoeld lijkt mij en dus mogekijkheid om entingen in te schrijven en andere zaken indien nodig. Het eigendoemsbewijs krijg je na betaling bij de aankoop van een paard uit Duitsland. Dat is net als autopapieren wie de papieren heeft is de eigenaar.
Dus zou me er niet druk maken om paspoort. Ze kunnen er niets mee en is normaal dat de stal dit vraagt.
Laatst bijgewerkt door KC op 05-12-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:04

De opfok waar mijn veulen staat (5 minuten bij mijn andere merrie vandaan dus ga met regelmaat langs) heeft het paspoort van mijn paard.
Paspoort lijkt mij niet meer dan logisch want de dieren dienen geent te worden.
Papieren vind ik een ander verhaal en had ik NIET afgegeven

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:19

Hier staat alles precies beschreven (Even bij veel gestelde vragen kijken)
Concreet: Het paspoort moet ten alle tijden bij het paard aanwezig zijn ( ook tijdens vervoer!)
Een kopie mág dus niet!
De bekeuringen voor de stalhouder lopen enorm op als er geen paspoort overlegd kan worden bij een controle. Wij stellen dus ook als eis dat de pensionklanten hun paspoort achter laten. We zijn daar ook niet blij mee ( hebben gelukkig niet met wedstrijdpaarden te maken) maar het wordt ons verplicht door de overheid.
Het paspoort is trouwens géén eigendomsbewijs, en ik zou me dus geen zorgen maken dat het paard ineens op een andere naam staat.
Verder kunnen jullie alle vragen op de site wel zo`n beetje lezen, anders is er bij de PVE een folder te verkrijgen waarin alles nog eens duidelijk staat ( Ik heb een hele stapel aangevraagd, en iedere eventuele nieuwe klant krijgt op verzoek een folder mee. Scheelt een hoop onduidelijkheid.)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:48

claudnr9 schreef:
Als eigenaar van een opfokstal vraag ik altijd het paspoort. De dieren moeten immers geent worden en die entingen moeten worden bijgeschreven in het paspoort. Ik neem aan dat je zowiezo al een contract hebt getekend toen je je paarden bracht. Daarbij zijn de mensen waar jouw paarden staan voor 1000% te vertrouwen, anders had ik je er niet naartoe doorverwezen.

Ok, thx voor je antwoordje. Die mensen zijn inderdaad erg goed voor de paarden, maar het doet wat vreemd om documenten op te sturen via de post, heb schrik dat ze verloren zouden raken en ook wist ik niet dat dit verplicht was om documenten af te geven.
Ook al zijn mensen te vertrouwen, mij hebben ze altijd gezegd nooit aan iemand de papieren van mijn paarden te geven, zelfs geen copie.
Nu, ik zal ze dan opsturen, ben gerust gesteld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:51

aangetekend opsturen,

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:54

KC schreef:
In duitsland is er verschil tussen eigendoemsbewijs en papieren paard. Met papieren word passpoort bedoeld lijkt mij en dus mogekijkheid om entingen in te schrijven en andere zaken indien nodig. Het eigendoemsbewijs krijg je na betaling bij de aankoop van een paard uit Duitsland. Dat is net als autopapieren wie de papieren heeft is de eigenaar.
Dus zou me er niet druk maken om paspoort. Ze kunnen er niets mee en is normaal dat de stal dit vraagt.

Ik heb maar 1 document. Namelijk de afstamming van het paard met daarin de vacinaciones. Vroeger mocht je die nooit aan iemand geven!! Blijkbaar zijn de wetten veranderd...vind het maar logisch dat ik eerst even informeer ivm zo'n belangrijke zaken.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:58

Zou het inderdaad wel aangetekend opsturen, zodat het ook veilig bij hun terecht komt!!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:01

Heb je een andalusiër of een PRE. Als het een PRE is dan kun je het paspoort naar de opfok doen. De carte de titularidad (eigendomsbewijs) hou je zelf. Zo heb ik het ook gedaan voor mijn PRE hengst.

Hoe het met de Lusitano zit weet ik niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:06

claudnr9 schreef:
Zou het inderdaad wel aangetekend opsturen, zodat het ook veilig bij hun terecht komt!!

Ja tuurlijk...zou wel heel dom zijn om niet aangetekend te verzenden :+ . Wij krijgen hier veel post, aangetekend verzenden is GEEN garantie dat het NIET zoek raakt, wij hebben er ervaring mee. Maar kom, ik zal het erop wagen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:08

femiaans schreef:
Concreet: Het paspoort moet ten alle tijden bij het paard aanwezig zijn ( ook tijdens vervoer!)
Een kopie mág dus niet!
De bekeuringen voor de stalhouder lopen enorm op als er geen paspoort overlegd kan worden bij een controle. Wij stellen dus ook als eis dat de pensionklanten hun paspoort achter laten. We zijn daar ook niet blij mee ( hebben gelukkig niet met wedstrijdpaarden te maken) maar het wordt ons verplicht door de overheid.
Het paspoort is trouwens géén eigendomsbewijs, en ik zou me dus geen zorgen maken dat het paard ineens op een andere naam staat.
Verder kunnen jullie alle vragen op de site wel zo`n beetje lezen, anders is er bij de PVE een folder te verkrijgen waarin alles nog eens duidelijk staat ( Ik heb een hele stapel aangevraagd, en iedere eventuele nieuwe klant krijgt op verzoek een folder mee. Scheelt een hoop onduidelijkheid.)

En dat werkt dus niet.
Als ik namelijk met mijn paard op stap ga, al is het maar buitenritje of rondje dorp aan de hand,
of naar de vereniging met de trailer, dan moet ik als eigenaar de papieren weer hebben.
(en dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden, waar jullie dan niet mee te maken hebben)
Zie me al 2 x per dag bij de stalhouder aanbellen,
waarvan ik dan weer verwacht dat ie die dingen netjes in een kluis
bewaard.
Ook al zijn het niet wedstrijd paarden, is dat wel een ontzettend gedoe.

Bij opfok kan ik het me voorstellen (en inderdaad mijn Duitser heeft een eigendoms papier) dat het handig is.
Bij gewone pension stalling meer dan waardeloos.
Mijn Nederlandse fjord heeft geen eigendomspapier, daar zou ik nog veel meer moeite mee hebben.
En laten we eerlijk zijn, je denkt dat je je paard op een vertrouwd adres neer zet.
Maar ook daar kan soms iets mis gaan.
Vind het in het geheel niet praktisch.
Heb ik wel vaker last van bij onlogische regelgeving, dat ik daar niet mee uit de voeten kan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:09

Mijn Lusitano-hengstveulen staat hier in Nederland op een opfokadres.
Hij heeft ook nog geen stamboekpapieren en nog geen paspoort, wel een chip.

Zo lang ik niks heb kan ik ook niks inleveren.
Evt entingen schrijven zij op, en zo gauw ik wel een paspoort heb gaat dat hun kant op, zodat ze de entingen kunnen registreren.
En anders doen ze dat allemaal in 1x als hij met 2,5 naar huis komt...

edit: mijn merrie staat hier dicht bij huis in pension, haar paspoort heb ik thuis liggen en gaat altijd mee als we met de trailer weg gaan en naar de staleigenaar op de dag dat ze geënt worden en ik er niet bij kan zijn...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 05-12-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:09

Lisenka schreef:
Heb je een andalusiër of een PRE. Als het een PRE is dan kun je het paspoort naar de opfok doen. De carte de titularidad (eigendomsbewijs) hou je zelf. Zo heb ik het ook gedaan voor mijn PRE hengst.

Hoe het met de Lusitano zit weet ik niet.

PRE, ik heb geen verstand van die zaken en heb nog niet lang haar: 'documento de accompanamiento' ontvangen. Dit is dus enige document dat ik gekregen heb en die ik dus zal moeten opsturen. De carte de titularidad heb ik nog niet ontvangen. De Lusitano is zo wie zo nog niet ongeschreven op mijn naam, het kost allemaal massa's geld :n .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:11

ik heb van mijn hengstveulen trouwens ook nog een eigendomsbewijs.
als ik dat heb blijft dat gewoon bij mij en paspoort gaat naar de opfok...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:15

Sjolvir schreef:
femiaans schreef:
Een kopie mág dus niet!

En dat werkt dus niet.
Als ik namelijk met mijn paard op stap ga, al is het maar buitenritje of rondje dorp aan de hand,
of naar de vereniging met de trailer, dan moet ik als eigenaar de papieren weer hebben.
(en dan heb ik het nog niet eens over wedstrijden, waar jullie dan niet mee te maken hebben)
Zie me al 2 x per dag bij de stalhouder aanbellen,
waarvan ik dan weer verwacht dat ie die dingen netjes in een kluis
bewaard.
Ook al zijn het niet wedstrijd paarden, is dat wel een ontzettend gedoe.

Bij opfok kan ik het me voorstellen (en inderdaad mijn Duitser heeft een eigendoms papier) dat het handig is.
Bij gewone pension stalling meer dan waardeloos.
Mijn Nederlandse fjord heeft geen eigendomspapier, daar zou ik nog veel meer moeite mee hebben.
En laten we eerlijk zijn, je denkt dat je je paard op een vertrouwd adres neer zet.
Maar ook daar kan soms iets mis gaan.
Vind het in het geheel niet praktisch.
Heb ik wel vaker last van bij onlogische regelgeving, dat ik daar niet mee uit de voeten kan.

Ik vind het ook niet logisch dat iemand de stamboekpapieren van jouw paard moet bijhouden. De chip zit er niet voor niets. De chip zou voldoende info moeten geven over het dier. Controleurs moeten maar een chiplezer bij hebben als ze op controle gaan.
Bij problemen kan de eigenaar dan gecontacteerd worden als er vragen zijn over het papier. ivm inentingen, alles wordt geregistreerd via computer. Mijn veearts noteert chipnummer en steekt dat in de computer met behandelingen erbij. Zo kan ook achterhaald worden of paard ingeent is.
Papier is waardeloos, zo heb ik nog maar onlangs de papieren gekregen van mijn PRE (terwijl ze al 2 jaar geworden was.......), terwijl ze al ettelijke keren ontwormd en ingeent geweest is. Dit staat er dus niet in.

Ik heb geen eigendomsbewijs. Is dat de carte titularidad?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:20

Het probleem is dat die chips niet in een centrale databank opvraagbaar zijn.
Dan zou je de papieren weg kunnen denken.

Voordeel van die databank zou dus opsporen etc. van eigenaar en paard kunnen zijn en indien
netjes bijgehouden en alle wijzigingen doorgegeven zou dat moeten kloppen.
Nadeel, elk paard staat geregistreerd.. (is voor veel mensen weer een nadeel, het woord belasting..
en dierziekten bestrijding.... doet dan weer velen de haren overeind staan.l)

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:20

Ja, de carte de titularidad is eigendomsbewijs. Verkoper en koper moeten deze ondertekenen en de koper moet die dan opsturen naar het stamboek om het paard op naam te krijgen (samen met koopovereenkomst)