Schoolopdracht Export

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiimm_

Schoolopdracht Export

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:24

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes, op google staat er eigenlijk niets over, misschien dat jullie me kunnen helpen.

- Welke 2 rassen worden het meest naar het buitenland verkocht en waarom?
- Welke paarden worden met een speciale gebruiksdoel naar het buitenland verkocht en waarom?
- Naar welk land gaan de meeste paarden en waarom willen ze een speciaal type paard?
- Hoe vinden de kopers de juiste paarden op de Nederlandse markt?
- Welke regels gelden er in dat land voor de invoer van paarden vanuit Nederland?

Al worden er maar een paar van deze vragen beantwoord, daar ben ik heel blij mee.

Ik dank jullie zeer als jullie me kunnen helpen! :)

Iris82

Re: Schoolopdracht Export

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:26

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:35

Kiimm_ schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes, op google staat er eigenlijk niets over, misschien dat jullie me kunnen helpen.

- Welke 2 rassen worden het meest naar het buitenland verkocht en waarom?
Het meest voor de hand liggend lijken mij de kwpners en de friezen.
- Welke paarden worden met een speciale gebruiksdoel naar het buitenland verkocht en waarom?
- Naar welk land gaan de meeste paarden en waarom willen ze een speciaal type paard?
De friezen worden voornamelijk naar de USA verkocht volgens mij. De kwpners zijn veel meer internationaal verspreidt. Ik denk dat je ook daar de USA en landen als Saoedi Arabië wel onder kunt rekenen.
- Hoe vinden de kopers de juiste paarden op de Nederlandse markt?
Via via en meer internationaal gerichte handelsstallen.
- Welke regels gelden er in dat land voor de invoer van paarden vanuit Nederland?
Kwestie van even opzoeken of contact opnemen met de betreffende stamboeken.

Al worden er maar een paar van deze vragen beantwoord, daar ben ik heel blij mee.

Ik dank jullie zeer als jullie me kunnen helpen! :)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:46

Voor de regels die gelden bij de invoer van paarden vanuit Nederland moet je land per land gaan kijken. Binnen Europa geldt de Europese regelgeving en daar kan je meer over vinden op www.vwa.nl en dan bij exporten (je mag evt pb'en als je er niet uitkomt)... Kort door de bocht gezegd moeten deze paarden een geldig paardenpaspport hebben met medisch inlegvel en dienen ze gechipt te zijn (enkele zijn ook geregistreerd met DNA-onderzoek, maar sinds ik dacht 1 juli 2010 moet elk paard dat geboren wordt gechipped worden en komt de DNA methode te vervallen). Ernaast moet de eigenaar/houder van het paard verklaren dat het dier niet in contact is geweest met dieren die ziek zijn in de voorbije 14 dagen. Voor het export wordt het dier dan gecontroleerd door een toezichthoudend dierenarts op besmettelijke ziektes, identificatie chip,... Binnen de Benelux is er afgesproken dat paarden die voor niet-commercieel vervoer naar 1 van de 3 landen reizen, deze mogen reizen zonder een gezondheidsverklaring. Van het moment er sprake is van commercieel vervoer (waar dus ook de handel onder valt) komt deze afspraak te vervallen.

Buiten Europa heeft Nederland over het algemeen bindende afspraken met die landen gemaakt. Zo moeten bv. de merries en hengsten die naar Amerika gaan een CEM test ondergaan en vrij zijn van ectoparasieten (wordt gecontroleerd adhv labo-onderzoek en VWA dierenarts) als aanvullende voorwaarden.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:52

Eisen derde landen (landen buiten Europa) die een afspraak hebben voor export met Nederland:

http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... en/paarden

Eisen binnen Europa:

http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... en/paarden

Toch maar even snel opgezocht, want is nogal onduidelijke site en de stamboeken zoals hierboven vermeld kunnen je met dit niet verder helpen. Verder denk ik wel dat Fjordina gelijk heeft aangaande friezen en KWPN'ers (doe zelf regelmatig exporten van paarden als toezichthoudend dierenarts en deze rassen kom ik toch het meest tegen, naast de shetland pony's naar Frankrijk/Italie/Belgie)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 14:29

Dank jullie wel, heb veel informatie :)

Wat ik nog graag wil weten is : Wie betaald het wat de VWA doet? De eigenaar of de koper, of iemand anders?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:53

Huiswerktopics zijn niet toegestaan.
Daarom hier een slotje.