3,5 jarige zadel/ruiter leren kennen, dan op de weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

3,5 jarige zadel/ruiter leren kennen, dan op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:00

Zelf ben ik van mening een paard na 4-jarige leeftijd in te rijden. Mijn nu 5-jarige arabier heb ik als 3,5 jarige gekregen. Ik heb een half jaar veel grondwerk gedaan en heel veel wandelingen in verschillende omgevingen gemaakt. Alles rustig aangedaan. Op 4-jarige leeftijd zat ik erop en op 5 jarige leeftijd zijn we pas echt serieus begonnen met rijden. Dit paard is zeer lief, heeft nog nooit een stap verkeerd gedaan en het inrijden onder begeleiding van mijn instructrice is zeer goed verlopen. deze arabier is een stevige arabier om te zien

Nu heb ik een 3,5 jarige arabier, zeer sierlijk om te zien. Hij heeft een heel ander karakter, zeer dominant. Heeft een half jaar geleden geprobeerd naar me uit te halen, te steigeren en me weg te jagen. Heb ik allemaal met mijn instructrice opgelost, door heel duidelijk te maken wie de baas is. Ik doe nu ook grondwerk met hem, wandel veel. Hij probeert me soms nog uit, maar heeft daar bijna geen kans toe. Hij luistert heel goed naar stap, halt en draf en vindt het leuk om te werken en dingen te leren. Anderen, waaronder ook mijn rij-instructrice raden me sterk aan hem nu aan een zadel en ruiter te leren wennen en de basis (sturen en hulpen, NIET NAGEVELIJK). Als dat er goed inzit om hem dan niet meer te rijden en gewoon verder grondwerk te doen en dan weer op te pakken, als hij 4,5 jaar is. Hoe kijken mensen, die veel ervaring hebben met inrijden hier tegenaan? Zeker omdat hij een ander karakter heeft als mijn eerste paard

meintje

Re: 3,5 jarige zadel/ruiter leren kennen, dan op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:35

afgaande op jouw verhaal, lijkt dat me wijs. zeker omdat je niet van plan bent om je paard meteen door te rijden. maar zijn gedrag geeft wel aan dat hij toe is aan een uitdaging.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:59

ik vind het ook een goed plan.
eerlijk gezegd: je kan een paard nageeflijk rijden, en aan teugel rijden, ik zou hem zeker niet in de krul laten lopen, maar wel stimuleren om nageeflijk te worden, beter goed geleerd dan nadien dingen af te moeten leren

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:06

Ik als onervaren ruiter heb 3 jaar geleden een 3 jarige gekocht die alleen zadelmak was. Ik heb echt de mazzel gehad dat het een super braaf en eerlijk dier is. Anders was het niet goed gekomen.
Ik heb haar ingereden met een lang teugeltje. Omdat ik zelf niet meer kon als stap draf en galop. En ik toch alleen maar recreatief rij. Nu 3 jaar later ben ik me meer gaan verdiepen in de dressuur. En begint het ook te kriebelen om wedstrijden te gaan rijden. Ik ben dan ook fanatiek aan het lessen. Mijn paard pakt het fijn op. Is super voor het been en heel licht in de hand/mond. Ik merk alleen dat ze het heel moeilijk vind om de overgang te maken van hobbelen in het bos met lang teugeltje naar de ontspanning met een contact teugel en de nageeflijkheid. Maar ik ervaar dit niet als vervelend. Wel denk ik dat als het 3 jaar geleden meteen goed was gegaan dat het wat sneller was gegaan. Maar ach ik heb de tijd.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:09

Ik had hem doorgepakt nu en daarna gewoon 2-3 keer in de week blijven rijden (en dan niet te lang, goed=goed). Ik zou hem, omdat hij zo brutaal is, niet weer een jaar stilzetten en alleen grond werk gaan doen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:45

Als het mijn paard was geweest zou ik er ook mee aan de gang gaan. Zoals Silverbrumby ook al zegt zou ik een paar keer per week blijven rijden ook al is het maar een half uur. Zodra je merkt dat hij echt enorm zijn best voor je doet (dat kan dus ook twee rondjes netjes de bak door zijn) belonen door te stoppen.

Nagevelijk rijden is geen probleem, is juist beter voor de bespiering, maar let erop dat je geen valse knik krijgt doordat je zelf teveel vraagt. Zorg ervoor dat de nagevelijkheid van achter uit komt.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:49

Inderdaad Saffier. Nageeflijk rijden is juist beter voor de rug dan met het hoofd de lucht in, en dan bouwt het dier daar spieren op. Dat leer ik een jong paard al heel vroeg, eerst aan de longeerlijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:28

Ik snap niet zo goed waarom je zo dikgedrukt NIET NAGEVELIJK neer hebt gezet. Het lijkt me veel beter voor een jong paard wanneer deze meteen op een correcte manier naar nagevelijkheid wordt gereden en zo vanaf het begin af aan z'n lichaam op een juiste manier gebruikt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:34

Anoeska schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je zo dikgedrukt NIET NAGEVELIJK neer hebt gezet. Het lijkt me veel beter voor een jong paard wanneer deze meteen op een correcte manier naar nagevelijkheid wordt gereden en zo vanaf het begin af aan z'n lichaam op een juiste manier gebruikt.

Waarschijnlijk om reacties ter vermijden zoals
"zo een jong paard in de krul trekken is sielug :+ "

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:38

Duhelo schreef:
Anoeska schreef:

Waarschijnlijk om reacties ter vermijden zoals
"zo een jong paard in de krul trekken is sielug :+ "

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dat het paard voor-neerwaarts moet leren lopen, zal ik zeer zeker stimuleren. Maar niet echt in de krul lopen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:54

Ik ben het ermee eens dat een paard (Ook tijdens het inrijden) moet leren nageeflijk te lopen. Nageeflijk betekend dus niet in een valse krul. Ik heb met mijn paard ook veel grondwerk gedaan en zorgde ervoor dat hij lang en laag en voorwaards liep, over de rug. Het resultaat was een paard met een fijne aanleuning en een paard die plezier heeft in zijn werk. En dit paard was me er eentje hoor (steigeren tegen het baasje en bijten in het baasje). Het nare gevolg is dat hij tegenwoordig chagrijnig wordt als hij niet voor me mag werken (tijdens een blessure bijvoorbeeld).

Ik vind het trouwens heel goed dat je lekker rustig aan doet met het inrijden van je paard, niets mis mee hoor!;)