Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KimDiva schreef:hoihoi,
een vriendin van mij heeft een probleem,
gisteren ging ze haar veulentje verhuizen, alleen wou haar veulentje niet in de trailer,
ze begon te bokken en te steigeren..
Wie weet er een manier hoe ze haar veulentje veilig in de trailer kan krijgen?
Mijn pony is er toen ik m ging ophalen ook zo ingezet, liep een paar maanden later keurig en zonder problemen de trailer in dus geeft, mits je t goed doet, geen trauma's.cissy schreef:Als het kan neem de mamma mee om het veulen te verhuizen, minder traumatisch voor het veulen mits mamma braaf is op de trailer.
Als veulen alleen op de trailer gaat zorg dan wel voor een veulenrek op de klep zodat ie niet onderweg eruit kan springen..... zal de 1e niet zijn..
Ging prima, niks aan het handje.
Suzanne F. schreef:KimDiva schreef:hoihoi,
een vriendin van mij heeft een probleem,
gisteren ging ze haar veulentje verhuizen, alleen wou haar veulentje niet in de trailer,
ze begon te bokken en te steigeren..
Wie weet er een manier hoe ze haar veulentje veilig in de trailer kan krijgen?
Een veulentje is wel echt een makkie, die weegt nog niks. 2 man ernaast, armen in elkaar achter de kont en hup kont omhoog en op de voorbenen de trailer in.
Met een groot volwassen paard heb je pas echt een probleem. Met een veulentje of shetlander ofzo niet hoor. Gewoon doortastend zijn, niet er aan hangen of trekken. Lijn of touw achter de kont en anders de kont de lucht in zoals ik net zei.
Suzanne F. schreef:Een veulentje is wel echt een makkie, die weegt nog niks. 2 man ernaast, armen in elkaar achter de kont en hup kont omhoog en op de voorbenen de trailer in.
Met een groot volwassen paard heb je pas echt een probleem. Met een veulentje of shetlander ofzo niet hoor. Gewoon doortastend zijn, niet er aan hangen of trekken. Lijn of touw achter de kont en anders de kont de lucht in zoals ik net zei.
Sky_As schreef:hahah.....een pony veulentje misschien...een veulen bij ons op stal heeft de hoefsmid een gebroken neus geslagen....
als een veulen van 100/150 kilo niet wil.....kun je niet zoveel....
en met dat touw achter de kont...sommige laten zich achterover vallen.... dan helpt het niks.
In ieder geval zorgen dat er iemadn met verstand van trailerladen bij is, die meerdere oplossingen heeft.
trailer klemzetten in een gang dat ze er in ieder geval al niet langs kunnen springen....
veulen met halstertouw aan een longeersingel bij de moeder om de buik vastmaken....
met een shafer en een pak stro rustig erop duwen...er zijn 101 mogelijkheden om een veulen/paard erop te krijgen...
belangrijkste is dat er iemand bij is die ziet wat kan helpen en die doorzet op de juiste momenten.

Mijn merrie en veulen hebben 4mnd onafgebroken samen op het land gestaan en ik ben dus niet die eigenaar geweest die het vergeten is maar ik ben die eigenaar geweest die het vooral belangrijk vond dat merrie en veulen lekker samen moesten genieten ipv oefenen met laden
ajesca123 schreef:Een veulen hoort inderdaad niet te slaan maar ik heb toch het levende bewijs op stal staan dat er zeker veulens zijn die het doen hoor.
Doe in ieder geval geen dingen waar je je niet goed bij voelt want dan gaat het 9 van de 10 keer mis.
Misschien een streepje sedasan geven zodat de scherpe kantjes er af zijn waardoor ze minder fel reageert dan voorkom je ook dat ze zich zelf pijn doet want achterovervallen is ook voor zon kleintje behoorlijk pijnlijk.
Heel veel succes!

PercyLeen schreef:Is mij wel geadviseerd door een ervaren handelaar/fokker. De veulens worden hier dan ook los vervoerd, een beetje groot veulen kan vast komen te zitten onder de stang, dan ben je nog verder van huis!
PercyLeen schreef:Moeder meenemen is levens gevaarlijk! Mijn veulen is gespeend op stal en mijn merrie wou wel dwars door de staldeur heen, ze stond te springen op stal! Ik had haar niet graag op de trailer gehad hoor!!
Mijn veulen is met 10 dagen oud vervoerd samen met de moeder en later nog een keer samen met de moeder en uiteindelijk dus alleen maar dan nog liep ze er niet zo op hoorMijn merrie en veulen hebben 4mnd onafgebroken samen op het land gestaan en ik ben dus niet die eigenaar geweest die het vergeten is maar ik ben die eigenaar geweest die het vooral belangrijk vond dat merrie en veulen lekker samen moesten genieten ipv oefenen met laden
![]()
Mijn veulen heeft overigens geen kick gegeven toen ze bij de moeder weg moest en alleen de trailer op! Ze liep zo mee aan het touwtjw en met een klein beetje hulp stond ze op de kar, relaxed om zich heen te kijken! Schot eruit, stangen eruit en zeiltje dicht, rijden maar!
simbake schreef:we hebben een touw achter haar gat gedaan, met 2 man een hand gegeven en zo onder haar gat, longeer lijn naast de trailer. maar tevergeefs.. ze is koppig en al behoorlijk sterk voor een bijna jaarling te zijn. ze stijgerd of bokt niet maar gewoon haar dwars zetten en niet vooruit te krijgen.. heeelllppp
Suzanne F. schreef:simbake schreef:we hebben een touw achter haar gat gedaan, met 2 man een hand gegeven en zo onder haar gat, longeer lijn naast de trailer. maar tevergeefs.. ze is koppig en al behoorlijk sterk voor een bijna jaarling te zijn. ze stijgerd of bokt niet maar gewoon haar dwars zetten en niet vooruit te krijgen.. heeelllppp
Als je haar kont optilt moet ze toch wel lopen??