Vraag m.b.t. aankoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Vraag m.b.t. aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:39

:wave:

Allereerst: Sorry als het hier verkeerd staat, wist niet waar ik het moest plaatsen. :o

Als bokkers mogelijk het verhaal herkennen, ik zou jullie willen vragen om dit dan voor je te houden of even te PB'en. Ik plaats dit topic puur om wat duidelijkheid te krijgen in dit gedeelte en niet over de mensen die erbij betrokken zijn (ik weet niet welk verhaal waar is, dus geen negatieve dingen naar niemand toe). :)

Momenteel ben ik bezig met de eventuele aankoop van een paard, het enige wat nog moet gebeuren is de keuring en als die goedgekeurd wordt dan zou hij verkocht zijn.
Wij willen hem via de verzekering laten keuren, omdat hij dan direct verzekerd is als hij goedgekeurd wordt.

Toen wij later een keer naar de KNHS belden, bleek hij daar nergens in het systeem te staan (ging over zijn paspoort).
Hierop ben ik op bokt gaan zoeken en vond ik iemand die een topic over hem (was toen nog niet zeker of het echt hetzelfde paard was) had geplaatst. Ik heb haar gemailt met de vraag of zij wist hoe het zat bij hem qua paspoort, omdat we bezig zijn met eventuele koop.

Ik kreeg terug dat zij het erg apart vond dat wij hem wilde kopen, omdat degene waar hij bij staat hem onder voorbehoud (zonder papieren) van haar gekregen had en nimmer mocht verkopen. Dit uiteraard nadat gebleken was dat we het over hetzelfde paard hadden.

Hier werd het verhaal voor mij natuurlijk nogal vreemd, we hebben degene die hem nu heeft gebeld en zij zegt dat er niks van waar is en het paard gewoon van haar is (ze heeft ook alle papieren van hem).

Nu weet ik ten eerste niet, wat ik hiermee moet en wat er nu waar is. Dit zoeken we nog uit, daarover plaats ik dit topic ook niet.

Maar mijn vraag is: mocht de koop van het paard wel doorgaan, wat kan die ander dan nog?
Kan zij bijvoorbeeld claimen dat het paard nog van haar is, terwijl alle papieren bij ons dan aanwezig zouden zijn?

Kunnen er ooit een keer nieuwe papieren aangevraagd zijn? En als dit zo zou zijn, kan degene met de originele papieren (zijn die dan nog geldig?) hier wat mee qua dat zij zegt dat het paard van haar is?

Ik hoop dat jullie mij hierop antwoord kunnen geven! :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:45

Papier is GEEN eigendomsbewijs in Ned. Diegene die het laatste halfjaar financieel verantwoordelijk is geweest voor het paard kan aantonen de eigenaar te zijn! Al zou ik op deze manier nooit een paard willen kopen!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:46

PercyLeen schreef:
Papier is GEEN eigendomsbewijs in Ned. Diegene die het laatste halfjaar financieel verantwoordelijk is geweest voor het paard kan aantonen de eigenaar te zijn! Al zou ik op deze manier nooit een paard willen kopen!

Bedankt voor je reactie. :)

Ik moet eerlijk zeggen nu ook wel een beetje te twijfelen, het paard is alleen zo leuk en echt wat ik zocht!
Maar in gezeur erna heb ik ook geen zin...

Karolien_

Re: Vraag m.b.t. aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:49

Hoe was het contact met de vorige eigenaresse? Misschien heeft zij er wel helemaal geen bezwaar tegen als jij hem koopt.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:50

Nou infeite als je voor het paard betaald ben je eigenaar ( degene die de onderhouds kosten betaald )
Als hun geen contract hebben opgesteld kan dit natuurlijk ooit wel eens mondeling afgesproken maar geen bewijzen van dus dan hoef jij je niet druk te maken is tussen die vrouw en de eigenaaresse op dit moment

Ze kan niks doen het is gewoon niet haar paard meer en wat hun hebben afgesproken sta jij buiten als het paard gezond is wens ik je veel plezier ermee
en de problemen tussen die 2 blijft tussen die 2 het zij zo

Papieren zijn inderdaad geen eigendoms bewijzen
Vaak wel een soort van bewijsje dat je het paard niet hebt gestolen of iets
Maar meer ook niet echt ( handig voor wedstrijden denk ik en slacht geloof ik ook )

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:50

Opzich kan je hem kopen als je alle papieren er dan maar wel bij krijgt.
Laat dan bij de koop en contract door jullie beiden en de derde persoon tekenen dat jij het paard gekocht hebt van wie en voor welk bedrag.
Het is dan aan hun om uit te zoeken van wie het paard volgens hun wel was.

Kan je ook niet met die 2 personen in kwestie ene keer afspreken om het een en ander door te nemen, zodat hun het ook eens zijn en jij straks niet met de gevolgen zit.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:51

Karolien_ schreef:
Hoe was het contact met de vorige eigenaresse? Misschien heeft zij er wel helemaal geen bezwaar tegen als jij hem koopt.

Degene waar hij nu bij staat (en dus zegt de eigenaar te zijn), kent die persoon niet waarmee ik nu contact heb en heeft het paard ook bij iemand anders vandaan.

Nu zegt degene waar ik contact mee heb (die dus ook zegt de eigenaar te zijn, ofwel haar vader is dat) dat zij het paard rechtstreeks aan degene heeft gegeven waar hij nu staat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:54

Ik zou LDRD even een pb-tje sturen, die is thuis in de juridische wereld..
Maar heel eerlijk gezegd zou ik m'n vingers er niet aan willen branden, er staat genoeg te koop.. (buiten dat, veel gevallen van "niet door mogen verkopen" hebben een medische reden)
Laatst bijgewerkt door kamsel op 07-11-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:54

moeilijk verhaal als je hem zo leuk vind. maar als ik heel eerlijk ben loop ik liever weg bij zo'n verhaal. ben ook op zoek dus zo ongeveer met dezelfde dingen bezig waar ik op let en gewoon weglopen en denken het stikt van de paarden. Eén ervan is vast voor mij!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:06

Vreemd verhaal zeg. Wat vindt zij ervan dat degene waar het paard nu staat ontkent dat hij/zij haar kent? Weet je of degene waar jij contact mee hebt er bezwaar tegen heeft dat jij hem koopt?

Hoe dan ook, als er niets op papier staat heeft zij eigenlijk geen poot om op te staan. Zij zal die afspraken niet hard kunnen maken en heeft de schijn dus tegen zich.

Ik denk dat ik het paard gewoon zou kopen (mits goed gezond). Voor je eigen gemoedsrust kun je aan degene waar je contact mee hebt vragen wat zij ervan vindt dat jij hem koopt en wat de reden dan was dat zij hem op die manier heeft weg gegeven.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:18

Weet je zeker dat het KNHS het paspoort heeft afgegeven? Misschien is daar door de huidige houder van het paard een nieuw papier aangevraagd, maar was je paard oorspronkelijk bij een ander stamboek ingeschreven. Dan zou het kunnen dat hij met goed zoeken 2 chips heeft intussen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:41

Karolien, ik heb nog geen reactie terug gehad van haar - mocht ik morgen nog geen mail hebben zal ik zelf nog eens mailen. :j

Degene waar het paard nu bijstaat zei dat in het paspoort een paar letters gedrukt stonden, bij de KNHS hebben we het telefoonnummer van die 'vereniging' (het staat op internet als stamboek, maar zij hadden het over een vereniging of iets in die trand). Helaas krijgen we daar steeds geen gehoor bij.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:40

iedereen bedankt voor de info, maar daar de verkoper door mijn vraag (zo wordt het iig naar mij verteld) het paard uit de verkoop heeft gehaald is het dus niet meer nodig. ;)

vind het erg jammer, gebeurt niet vaak dat ik me gelijk vertrouwd voel op een vreemd paard.
Maarja, het zal wel zo moeten zijn dan he.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn op 08-11-10 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:41

Mandarijn schreef:
iedereen bedankt voor de info, maar daar de verkoper door mijn vraag het paard uit de verkoop gehaald en het is dus niet meer nodig. ;)

Nou dat zegt dus ook alweer genoeg, paardenhandel, het blijft smerige handel!

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:49

PercyLeen schreef:
Mandarijn schreef:
iedereen bedankt voor de info, maar daar de verkoper door mijn vraag het paard uit de verkoop gehaald en het is dus niet meer nodig. ;)

Nou dat zegt dus ook alweer genoeg, paardenhandel, het blijft smerige handel!

Ben ik mee eens. Hoef je ook niet meer te twijfelen. Geen handvol, maar een landvol. Gewoon blijven doorzoeken. Je kunt er beter nu meer tijd in steken en overal zeker over zijn, dan dat je nu het 'verkeerde' paard koopt. Succes!