Problemen met medeleaser

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne1408

Problemen met medeleaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:08

Hallo,

Ik leas een pony samen met een meisje van een boer. Die boer is al 75 en bepaald weinig over de pony.
Samen betalen bij precies even veel dus hebben we eigenlijk even veel te zeggen.
Ik rijd deze pony al bijna 2 jaar, ik heb hem het eerste half jaar geleasd met een vriendin, en het andere half jaar met een andere vriendin. Nu al een jaar met dit meisje.
Ze komt rechtsstreeks van een manege af en heeft verder niet veel ervaring, ze reed prima en ik kende haar al en leek me leuk om met haar Apaché te rijden.

Ze begon heel serieus, lekker dressuuren in de bak, 1x per week gingen we naar les, ik de ene week, zij de andere week.
Nu sinds Augustus hebben we al geen les meer gehad, geen idee waarom eigenlijk niet meer, we gaan nog steeds met sprongen vooruit dus dat is geen probleem.

Het meisje is alleen qua serieus rijden heel erg 'achteruit' gegaan, 9 van de 10 keer is ze aan het springen of buitenrijden of laat ze er anderen op rijden.
Springen en buitenrijden vind ik helemaal prima, hartstikke leuk! Alleen ze rijd dan helemaal niet aan het been en niet over de rug.
De dagen erna is hij dan heel stijf en slecht aan het been, heel fijn dus...

Als ze dan gaat buitenrijden is het ook crossen, crossen, crossen.. Oh en nog is crossen.
Dit doen ze aan een kanaal, op een smal pad, allemaal leuk en aardig maar best wel gevaarlijk.
Deze pony is een jaar geleden ook onderuit gegaan tijdens buitenrijden met een ander meisje doordat hij onder haar vandaan rende en de bocht door vloog, niks aan over gehouden gelukkig, alleen wat stijf een paar dagen maar daardoor vind ik het niet fijn dat ze dan gaan crossen, dat is gewoon uit angst voor dat zoiets weer gebeurd alleen dat het dan echt fout gaat.

Ik kan natuurlijk niet heel veeleisend gaan doen en tegen haar zeggen dat ze alles anders moet doen en evt. moet stoppen dat ik iemand anders ga zoeken om mee te gaan leasen.

Er zijn ondertussen plannen tussen mij en mijn ouders om deze pony te kopen, daar weet zij ook vanaf en ze zou het heel leuk vinden. Dan zou ik verhuizen naar een stal waar dat allemaal niet zo goed kan, het kan wel maar je kan niet doen en laten wat je wilt.

Ik heb dit topic geopend om een beetje te kijken wat jullie zouden doen als jullie mij waren.
Ook vond ik het eventjes heel fijn om dit op te schrijven!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes, Suzanne

suuzepuus

Re: Problemen met medeleaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:10

Misschien kun je eens met het meisje gaan praten en vertellen wat je dwars zit. Verder kun je niks. jullie hebben beide evenveel over het dier te vertellen dus tja.... zoalng hij niet van jou is kun je niks doen!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:12

Ik zou haar niet meer erbij willen als verzorgster als ik de pony kocht :)
Ik hoop dat je de pony gauw kunt kopen tot die tijd maar even doorbijten.. Of een gesprekje met haar aangaan

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:16

Suuszepuus; Ik zal inderdaad met haar gaan praten, heb al af en toe wat laten weten dat ik het vervelend vind.

Shilady; Dat wil ik ook niet, maar er is 50% kans dat ik de pony koop, maar dus ook 50% kans dat het niet door gaat. Het gaat me nu vooral erom als ik de pony wel krijg.

Vaak is het ook dat mn kast ook een puinhoop is, in de kast zijn vrijwel alle spullen van mij, er ligt 1 dekje en 1 halster en haar cap van haar in. Verder is alles(behalve het zadel, is van de boer) van mij.
Daar gaat ze ook niet heel voorzichtig mee om, dat heb ik ook al heel vaak tegen haar gezegd maar dan zegt ze, ja zal er op letten, maar later is het alweer een puinhoop..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:24

Ik vind het jammer om te lezen dat jij al met haar hebt gepraat en daarna vervolges weer niet luistert want dan valt er niet zoveel te onderhandelen en te regelen ... Ik hoop echt dat het goed komt en dat je de pony krijgt
maar probeer nog 1x met haar te praten weet niet hoe oud ze is ?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:26

Even oud als ik, allebei 16. :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:32

Op je 16e weet je heel goed dat je voorzichtig moet zijn met een pony en met de spullen lijkt mij. Ik zou met haar gaan praten. Springt ze niet veel te vaak met de pony? En dat crossen.. dat kan af en toe wel, maar dan verantwoord. Zo klinkt het niet wat jij beschrijft.
Vind dat het tijd wordt dat dat meisje een beetje verantwoordelijkheidsgevoel krijgt!
Kunnen jullie ook niet weer beginnen met lessen?
Succes, ik hoop echt dat ze er wat aan wil doen. Vind dit niet oke.
Vind het ook niet oke dat ze er anderen op laat eerlijk gezegd. De pony is immers niet van haar zelf!
(of samen met haar ouders erbij praten?)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:39

Het lijkt mij het beste om met haar te gaan praten, niet tussen neus en lippen door maar echt een gesprek aan gaan en vertellen wat je dwars zit. Dit wel op een rustige toon doen anders kan ze meteen tegenover je gaan staan.
Leg haar uit waarom je met bepaalde dingen zit. Dat je graag wilt dat ze rekening houdt met het paard en er voorzichtig mee om gaat. Dat ze jouw spullen mag gebruiken maar alleen wanneer ze er voorzichtig mee om gaat en het weer netjes op bergt.
Doet ze dit niet dan moet ze maar haar eigen spullen gaan kopen maar dan mag ze jouw spullen niet meer gebruiken.

Daarnaast zou ik haar niet nemen als verzorgster voor je pony mocht je hem kopen. Het klikt op dit moment helemaal niet tussen jullie omdat jullie totaal anders met de pony en met je spullen omgaan en dat zou dan alleen maar voor problemen zorgen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:37

Bedankt voor jullie reactie's.
Heb er zeker wat aan. :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:12

Als jij wel die pony koopt betekent dat niet ook automatisch dat je de verzorger erbij 'koopt', je bent niet verplicht om haar er dan 'bij' te houden.
Koop je de pony dan kun je een ander gesprek aangaan dan wanneer je samen met haar de pony blijft verzorgen. Dus misschien wel handig om eerst te weten of je de pony koopt of niet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:28

Probeer ook duidelijk uit te leggen waarom iets niet goed is of gevaarlijk.
Dat ze weet dat het ten nadele is van Apache. Hopelijk denkt ze dan meer aan het paard en gaat het beter.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:30

Bedankt voor jullie reactie's. :)
Ga het er binnenkort met haar over hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:34

C_arola schreef:
Het lijkt mij het beste om met haar te gaan praten, niet tussen neus en lippen door maar echt een gesprek aan gaan en vertellen wat je dwars zit. Dit wel op een rustige toon doen anders kan ze meteen tegenover je gaan staan.
Leg haar uit waarom je met bepaalde dingen zit. Dat je graag wilt dat ze rekening houdt met het paard en er voorzichtig mee om gaat. Dat ze jouw spullen mag gebruiken maar alleen wanneer ze er voorzichtig mee om gaat en het weer netjes op bergt.
Doet ze dit niet dan moet ze maar haar eigen spullen gaan kopen maar dan mag ze jouw spullen niet meer gebruiken.

Daarnaast zou ik haar niet nemen als verzorgster voor je pony mocht je hem kopen. Het klikt op dit moment helemaal niet tussen jullie omdat jullie totaal anders met de pony en met je spullen omgaan en dat zou dan alleen maar voor problemen zorgen.

idd, als de pony een blessure krijgt door het crossen dan heb jij daar ook last van,dus ook in dat opzicht vind ik dat je "recht van spreken" hebt. Als jij risico-volle dingen zou doen, zou zij dat wsl ook niet waarderen.
Verder raad ik je aan om het niet te hebben over je plannen om de pony te kopen, want dat kan wel eens nadelig werken... persoonlijk zou ik bij koop de verzorgster er niet bijnemen.

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:41

Ik zou het zeker met haar erover hebben want weet je wat er anders gebeurt dan krijg je op een gegeven moment zulke irritaties dat je alles wat je dwars zit er verkeerd uit kunnen floepen dus vertel gewoon wat je dwars zit ! echt heel erg belangrijk het is natuurlijk niet echt leuk maar als zij gevaarlijk bezig is moet ze daar op gewezen worden want stel het gaat fout dan denk je ook had ik maar......

succes!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:44

als je haar koopt, wat is dan nog het probleem? dan is het jouw pony, en dan ben je toch van haar af?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:52

fried_egg schreef:
als je haar koopt, wat is dan nog het probleem? dan is het jouw pony, en dan ben je toch van haar af?

die kans is 50% dus zo gemakkelijk is het niet ;)

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:00

Maar TS schrijft toch dat het haar nu er vooral over gaat wat te doen als ze de pony wel krijgt. Dus daar ga ik dan maar even op in. En dan lijken me alle problemen opgelost.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:56

Het gaat me eigenlijk over allebei.
Ik vroeg het nu omdat ik die pony toch nog niet kan kopen.
En voor wat ik kan doen voor als ik de pony wel wel koop, wat niet een hele grote kans is. ;)

Bedankt voor de reacties!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:27

Voor nu :

kun je niet gewoon een keer een vriendelijk , rustig gesprek hebben waarin je goede afspraken maakt ?

Je kunt anders desnoods nog zeggen dat ze jouw spullen niet meer mag gebruiken , omdat ze er niet netjes mee om gaat
en je haar al een paar keer gewaarschuwd hebt. Nadeel hiervan kan wel zijn dat zij dus haar eigen spullen moet gaan
gebruiken , en ze die dan ook in de kast kwijt wil natuurlijk , waardoor alles wellicht een beetje te vol komt te hangen en
er nog meer spullen in de kast terecht komen waar ze een zooitje mee kan gaan maken :P

Is het geen mogelijkheid om zelf alleen de pony te gaan huren ? Of vind t ze het nog wel leuk verder om het beestje te hebben ?