Mag geen beslissing maken over mijn eigen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Mag geen beslissing maken over mijn eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 00:05

Ik leg het verhaal even uit.
Ik heb in december 2009 een onwijs lieve friese jaarling gekocht.
Ik heb hem toen op een stal neergezet waar ze zeiden dat hij de hele dag buiten zou komen dit was echter niet het geval.
Daarom ben ik toen gaan verhuizen naar een nieuwe stal en daar begon het mee.
Mijn ouders waren het niet eens over mijn beslissing en wilde Daks dus niet verhuizen.( na veel gezeur heeft mijn pa dat wel gedaan maar niet van harte)
Toen hij op de nieuwe stal stond heb ik hem vrij snel laten castreren maar ook daar heb ik ruzie over gehad met mijn ouders.
Ze vonden het te vroeg en te zielig. (wat moet ik met een hengst tussen de merrie's)
Nu is het feit dat ik per 28 november weer ga verhuizen omdat er een aantal problemen zijn ontstaan op stal en ik een soort van eigen stuk heb gevonden.
Nu willen mijn ouders weer niet dat hij gaat verhuizen en staan er dus totaal niet achter.
Ik moet dus weer ergens vervoer zien te regelen.
Daks zijn beste maatjes verhuizen mee naar de nieuwe stal dus hij word er blijer van.
Op de nieuwe stal komen ze alleen snachts op stal en nu komt hij er misschien 2 uurtjes per dag uit. dus al met al is de nieuwe stal beter.
Wil ik ander voer proberen voor mijn Daks dan zit mijn moeder te zeuren.
Geef ik ene wormenkuur zegt ze alweer hij is pas gedaan ook al si dat dan al 12 weken geleden.

Ik ben 24 woon nog thuis en betaal alles voor daks zelf.
Ik heb hem ook zelf gekocht en hij staat op mijn naam dus het is mijn paard.

Hebben jullie tips om het gezeur over te laten gaan???
Of tips om hiermee om te gaan?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:11

Jemig, vervelend.

Ik denk dat je je wat duidelijker op moet gaan stellen. Wat je in de onderste twee zinnen aangaf: en betaal alles voor daks zelf.
, maar eens heel duidelijk tegen je ouders zeggen. Ondanks dat je thuis woont heb je m.i. toch echt wel recht op een eigen leven, zeker omdat je paard niets met het samenwonen onder 1 dag te maken heeft (tenzij er dingen spelen die ik niet weet natuurlijk....).
Ik zou echt eens een heel open gesprek met je ouders aangaan. Enne... de toon maakt de boodschap hè!

Ik denk dat je je paard echt heel blij gaat maken als ie meer naar buiten kan.

Daarbij: stel dat je er met je ouders niet uitkomt. Als je alles zelf regelt rondom je paard, moet je dit soort beslissingen dan wel overleggen met je ouders? Zelfde als wormenkuur: als jij vind dat je paard een wormenkuur nodig heeft, gewoon geven en niet over praten. Scheelt volgens mij een heleboel irritatie.

Veel succes ermee!

henk_z

Re: Mag geen beslissing maken over mijn eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:22

Volgens mij ben jij al 6 jaar een volwassen persoon(volgens de wet dan hè)
En volgens mij mag je dan zelf je beslissingen nemen.
Dus maw als jij het dier wil verhuizen dan ben JIJ de gene die daar over beslist en niet je moeder.
Henk

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:25

Jeetje wat erg, je zegt het idd zelf al..het is JOUW paard, JIJ betaald er alles voor.
Ik zou gewoon niks meer zeggen als ik m bijv. een wormenkuur ga geven, ze maken het er zelf naar..

Sterkte Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:28

Ehhhh gewoon niet meer met ze overleggen maar gewoon DOEN?
Zelfstandigheid dwing je voor een deel ook zelf af denk ik.

Fijn dat je een betere/prettigere stal hebt gevonden voor je paardje. Klinkt tof.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:58

Dat is wel vervelend maar ik zou ook zeggen niet overleggen maar gewoon doen.
Je bent oud en wijs genoeg om zelf je beslissingen te nemen over je eigen paard en bedoel voor ander voer te geven end daar hebben je ouders toch voor de rest niets mee van doen? Gewoon niet zeggen zo krijg je ook geen discussie over het verhuizen precies hetzelfde prima als ze niet willen helpen je kan vast iemand vinden die dat kan en wil doen.
Denk dat je zelf wat meer initiatief moet nemen en niet vragen wat ze er van vinden als je weet dat ze er toch moeilijk over gaan doen hou het dan gewoon voor jezelf en doe het gewoon.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:22

Alles zelf regelen en gewoon doen, maar dan bedoel ik ook echt alles zelf regelen, dus niet vragen om hulp bij vervoer bijvoorbeeld!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:56

Lastig hoor...

Ik zou toch eens duidelijk maken dat het jou paard is en dat hun zich er niet zo mee moeten bemoeien...

Bij mij thuis bemoeien ze zich echt niet met mijn paarden hoor :n. Ik overleg wel veel dingen m.b.t. de paarden en dan zeggen ze wel eerlijk wat ze vinden. Maak ik een andere keus vinden ze het ook prima :j.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:01

Daks schreef:
Hebben jullie tips om het gezeur over te laten gaan???
Of tips om hiermee om te gaan?

Op jezelf gaan wonen??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:24

Eens met de anderen en niet meer overleggen maar gewoon doen. En inderdaad ook het vervoer zelf regelen, je hoeft niet alles te overleggen/vertellen thuis.

Als zijn vriendjes ook gaan verhuizen dan is er toch al vervoer, kun je niet met ze mee? Of een keertje extra rijden?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:38

Je bent 24! Sorry hoor maar dan hoef je toch niet alles meer te verantwoorden? Het is jou paard en jou beslissing... Net wat de rest zegt, stel je niet zo afhankelijk van je ouders op. Regel zelf vervoer en vraag ze niets meer. Wordt volwassen ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:57

Goed dat je de beste plek zoekt voor je veulen. Een veulen hoort nl. niet op stal....

Tja, dat je ouders zich overal mee bemoeien terwijl je 24 jaar bent, vindt ik erg apart.
Ik zou gewoon niets meer overleggen met je ouders over dit soort dingen. Je bent 24, je betaald alles zelf.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:05

Gooya schreef:
Jemig, vervelend.

Ik denk dat je je wat duidelijker op moet gaan stellen. Wat je in de onderste twee zinnen aangaf: en betaal alles voor daks zelf.
, maar eens heel duidelijk tegen je ouders zeggen. Ondanks dat je thuis woont heb je m.i. toch echt wel recht op een eigen leven, zeker omdat je paard niets met het samenwonen onder 1 dag te maken heeft (tenzij er dingen spelen die ik niet weet natuurlijk....).
Ik zou echt eens een heel open gesprek met je ouders aangaan. Enne... de toon maakt de boodschap hè!

Ik denk dat je je paard echt heel blij gaat maken als ie meer naar buiten kan.

Daarbij: stel dat je er met je ouders niet uitkomt. Als je alles zelf regelt rondom je paard, moet je dit soort beslissingen dan wel overleggen met je ouders? Zelfde als wormenkuur: als jij vind dat je paard een wormenkuur nodig heeft, gewoon geven en niet over praten. Scheelt volgens mij een heleboel irritatie.

Veel succes ermee!

dat zijn ook dingen die ik niet ga overleggen met anderen. snap ook niet zo goed waarom je dat zou `overleggen`? Als je iets gaat `overleggen` weet je dat je een tegenreactie kunt verwachten.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:11

wat andere mensen ook zeggen, je bent 24 en wil het beste voor je paard, dat zouden je ouders alleen maar moeten waarderen ipv discussies aan te gaan.

Zou dus inderdaad niet meer overlegggen met mijn ouders, jammer dan wat ze er van vinden. Jij hebt een blij paard wat met vriendjes mag opgroeien, daar gaat het toch om?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:12

Sonja schreef:
Ehhhh gewoon niet meer met ze overleggen maar gewoon DOEN?
Zelfstandigheid dwing je voor een deel ook zelf af denk ik.

helemaal mee eens.
jouw paard, jouw geld, je hoeft helemaal niets te vragen of te overleggen.
als je dingen begint te vragen, geef je het signaal dat je afhankelijk bent ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:31

ikenindi schreef:
dat zijn ook dingen die ik niet ga overleggen met anderen. snap ook niet zo goed waarom je dat zou `overleggen`? Als je iets gaat `overleggen` weet je dat je een tegenreactie kunt verwachten.

Als je doelt op die wormenkuur: M.i. heeft dat ook geen zin om te overleggen. Kwestie van gewoon doen.

Verder zou ik als ik TS was, het probleem wel uitgebreid met mijn ouders gaan bespreken. Waarom: Omdat zij er recht op hebben om te weten hoe ik (als ik TS zou zijn) me bij hun gedrag voel. Misschien hebben ze dat wel helemaal niet in de gaten. Dan geef je mensen ook geen kans om te veranderen.
Het overleggen gaat me dus niet over wat TS met haar paard doet, juist niet, maar om de houding van de ouders te bespreken. Of misschien (bijvoorbeeld) zeggen de ouders van TS wel: maar je vraagt ook alles aan ons en je komt daarin zo onzeker over bv. En daar kan je dan zelf weer wat van leren.
Als de ouders na zo'n gesprek geen begrip willen tonen of hun houding niet willen verbeteren, dan heb je in ieder geval niet zelf de deur dicht geknald, en je standpunt geprobeerd duidelijk te maken.

Het fijnste is gewoon als het begrip van twee kanten kan komen. En kan dat niet... tsja dan houdt het op natuurlijk. Dan lijkt mij dat TS oud en wijs genoeg is om voor zichzelf op te komen en de juiste beslissingen te nemen.

Nogmaals, het gaat me niet om wat TS met haar paard doet, maar over hoe ze hier met haar ouders uit kan komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:32

Je ouders willen vast invloed op je houden en je klein houden. Bekend verschijnsel, heb ik hier ook en meerdere die ik ken. Misschien eens met je ouders praten en vertellen dat je graag je eigen fouten maakt en wat meer dingen zelf wilt beslissen en het erg fijn zou zijn als ze dan achter je zouden staan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 13:47

Aukelizzy dit heeft niks met volwassen worden te maken.

@Iedereen.
Ik doe ook wel wat goed is voor mijn paard maar word er gek van dat als ik thuiskom en zeg dat hij zijn wormenkuur heeft gehad er gelijk negatief commentaar komt.
Ook als ik bijvoorbeeld verslag van de dag kom is er altijd negatieviteit in het gesprek.

Ze hebben al nooit echt achter mij gestaan wat betreft paarden.
Het gaat mij er meer om dat ik het gezeur niet meer aankan.
Op mijn zelf gaan wonen is de eerste 3 jaar nog geen optie. Reden via pb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:54

Tja lastig probleem en om nu thuis helemaal niks meer te vertellen is ook lastig.. Klinkt voor mij een beetje als een probleem wat veel algemener is dan alleen het bemoeien met je paard.. En erg lastig op te lossen. Kan je dan alleen maar veel kracht toewensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:57

Begin er dan gewoon niet over , als je op alles dat je zegt commentaar krijgt , dan had je al veel eerder moeten leren om je eigen dingen voor jezelf te houden , dan heb je dat gezeur ook niet ;)

Hou het gesprek met je ouders dan gewoon wat oppervlakkiger , dan krijg je ook geen teleurstelling over hun reacties te verwerken.

Wil je toch je verhaal kwijt dan doe je dat bij vrienden , of hier op Bokt :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:58

Niet alles vertellen,dat doe ik ook niet.Vanmiddag komt de smid, ijzers zijn er in korte tijd steeds af.Man weet het niet, hoeft ook niet wat niet weet wat niet deert.Scheelt ook een hoop gezeur,het is jou paard jij betaald alles hebben ze geen lor mee te maken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:59

lastig..het is jou paard..dus jou verantwoordelijkheid..ik snap ook niet waarom je dan alles met je ouders bespreekt..je bent 24 en wat jij voor je paard wil is toch alleen maar het beste?regel het dus gewoon zelf zonder je ouders overal bij te betrekken..dat maakt blijkbaar het probleem alleen maar lastiger..

verder denk ik voor jou dat het fijn is om een plekje voor jezelf te gaan zoeken zodat je verder zelfstandig kan worden en overal je eigen beslissingen in kan gaan maken..
succes!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:00

ben het eens met de rest, gewoon doen en verder zwijgen thuis. Erg jammer dat je je verhaal thuis niet kwijt kan, maar dat lijkt mij de makkelijkste oplossing om van het gezaag af te zijn.

Het is jouw paard en je wilt er het beste voor, dat zij daar niet mee akkoord zijn, is hun probleem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:10

Ga met mijn voorgangers mee, gewoon doen. Maar kan begrijpen dat het lastig is, je wilt ook vertellen wat je hebt gedaan en dingen kwijt. Ik vertel ook veel, aan wie moet ik het anders vertellen? (heb geen stalgenoten) en tja, als ze vragen; hoe is het met de paarden dan vertel je dingen. Jammer dat ze niuet achter je staan, en zo moeilijk doen met de keuzes die je maakt. Terwijl je gewoon het beste voor je paard wilt.

Gewoon lekker zelf vervoer regelen, en hem verhuizen, zo te horen is dat nieuwe plekje veel beter. En misscihen als ze weer moeilijk doen; 'jouwn paard, jou geld, jou verantwoordelijkheid'. Zijn het eigenlijk wel paardenmensen je ouders, of leken?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:01

marleen_usar schreef:
Niet alles vertellen,dat doe ik ook niet.Vanmiddag komt de smid, ijzers zijn er in korte tijd steeds af.Man weet het niet, hoeft ook niet wat niet weet wat niet deert.Scheelt ook een hoop gezeur,het is jou paard jij betaald alles hebben ze geen lor mee te maken.

dit wilde ik ook zeggen....gewoon niets zeggen maar wormspuit halen en geven, merken ze niets van toch?