Hebben jullie een hooinet in de trailer en zo ja welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Hebben jullie een hooinet in de trailer en zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:42

Ik heb altijd een hooinet in de trailer hangen, maar nu ben ik laatst gewaarschuwd dat dat gevaarlijk kan zijn voor een paard. Het leek mij wel prettig als het paard onderweg wat afleiding door te eten had, maar nu ben ik gaan twijfelen. Zou een hooinet met kleine mazen soms veiliger zijn of is het beter om toch geen net op te hangen? Graag jullie adviezen.

TICKELS

Re: Hebben jullie een hooinet in de trailer en zo ja welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:43

Altijd een hooinet in de trailer! Heb er nooit problemen mee gehad.
Ze gaan daardoor ook gemakkelijk in de trailer en reizen rustiger.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:29

geen idee wat er gevaarlijk aan kan zijn. Mijn pony staat altijd met hooinet op de trailer. Als ze rustig is eet ze hier altijd van. Nooit problemen mee gehad. en vind het ook fijner als ze wat te doen heeft, want ze staat niet met alle vreugde op de trailer al gaat het nu super goed :)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:31

Ik heb ook 10 jaar hooinet in de trailer gehad.. Tot het inderdaad misging met een slokdarmverstopping, met een paard wat al 3 jaar met hooinet op trailer staat.
Komt omdat ze dan geen water hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:12

in het verhaal van joto kan ik me gedeeltelijk vinden, maar denk dat er dan toch wel al wat aan de hand moet zijn geweest. Weet niet hoelang hij dan zonder water stond?

En misschien dat ze bedoelen dat het gevaarlijk is omdat ze er met hun been in kunnen blijven haken. Je zal versteld staan hoeveel mensen niet weten dat je een hooinet goed hoog moet hangen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:14

Vjesta heeft idd een hooinet, flink hoog vastgeknoopt, en dan het touw nog een keer door de onderkant gehaald en omhoog strak getrokken zodat het echt niet te laag kan komen te hangen.

Gaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:22

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:28

Ik zou niet weten wat er gevaarlijk is aan een hooinet op de trailer. Op veilige hoogte hangen zodat ze er niet met een hoef in kunnen komen.

Zonder water: mijn paard drinkt wel vaker een paar uur niet, ook als hij hooi eet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:19

Hmm, 't zal wel gevaarlijk worden als je hem bijvoorbeeld aan het tussenschot knoopt, is ie dan leeg, dan hangt ie vrij laag en kunnen ze er met de benen bij. Kom nog wel eens mensen tegen die 'm zo ophangen omdat ze geen ring hebben waar je hem aan kunt vastknopen.

Op korte ritjes neem ik geen hooi mee, maar moet ze lang staan dan hang ik gewoon een hooinet op (een normale), goed hoog vastknopen en er is niks aan de hand.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:24

Ja daar ben ik dus ook voor gewaarschuwd. Er werd mij gezegd bij de dierenarts dat er heel snel een been in kan komen. Als ze gaan schapen over de vloer. (en ik heb hem niet aan het tussen schot hangen)
Desondanks ehb ik er nog steeds een hooi net inhangen. Ze is gewoon rustiger op de trailer met hooi.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:29

Ik gooi het hooi altijd gewoon op de grond. Thuis eet zij bij mij ook het hooi vanaf de grond , dus moet het in de trailer ook lukken.
Heb jij ook gelijk het probleem met eventueel een been in het hooinet opgelost :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:37

Daar kan mijn paard niet bij, tenzij hij met zijn hals onder de voorstang kruipt en dat zie ik niet zo zitten. :D

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:42

Gebruik ook een hooinet in de trailer, hoog vastgeknoopt. Zodat zij er niet met de benen bij kunnen. Op de grondleggen is voor mijn paarden geen optie. Dan kunnen ze er idd niet bij!
Water, bied ik ze vaak aan als ik ergens aankomt, rij ook niet zolang dat ze het in de trailer nodig zijn.
Zie hier verder ook geen problemen.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:51

Ik gebruik een Hooizak. Zit 1 gat in en is veel makkelijker te vullen. Voor de rest 2 lussen een een musketon haak en je hangt hem aan de trailies voor het raam. Kan er zo nooit bij met zijn been.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:57

Mijn paard wordt om de een of andere reden onrustig (ongeduldig?) van een hooizak. Er hangt er wel eentje in onze trailer, mijn zusje gebruikt 'm, maar ikzelf hang er een hooinet overheen als ik mijn paard vervoer.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:58

Al sinds ik ben geboren hangt er bij ons een hooinet in, nog nooit problemen mee gehad.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:58

Ook ik heb mijn paard altijd met hooinet op de trailer staan.
Gewoon een standaard hooinet. Die ik op dezelfde wijze vast knoop als Vjestagirl.
Hooi op de grond doe ik om 2 redenen niet! Ten eerste kan mijn paard er alleen bij als ze met haar hoofd onder de voorstang door gaat. Dat is opzich al gevaarlijk genoeg. Maar met een rubber gietvloer kan je beter helemaal niks op de grond leggen in verband met uitglijden!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:12

Ik knoop die van mij altijd goed vast. Ik heb zelf een net. Ik stop er eerst stro onder in en dan kuil. Anders valt het kuil er zo door heen.

Goed stevig en HOOG ophangen. Je hebt ook hooizakken, die schaf ik misschien in de toekomst nog aan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:23

Dank je voor al jullie reacties. Het gaat inderdaad om het gevaar dat hij met zijn hoef in het hooinet blijft hangen. Ik begrijp dat niemand zo'n met met kleine mazen gebruikt? Zou je met die 3x3cm mazen niet minder kans op ongelukken hebben. Ik hang het hooinet overdwars in een tweepaardstrailer. Jammer genoeg heb ik geen tralies voor het raam, waar ik het hooinet aan op kan hangen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:26

Ik gebruik ook altijd een hooinet heb er een klip/ haak aan zodat de knoop heel strak zit en ik hem er nooit hoef uit te halen. Ook met ophangen is het handig.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:26

wij hebben een zadelkamer voor in de trailer waar het hooitnet als ware ophangt. Dus als deze leeg is kan het paard nooit met zijn benen erin komen. De mazen zijn vrij groot, zo 10 bij 10 cm.
net hangt er altijd in en vaak voor vertrek vul ik hem iets, Dan loopt het paard meteen door de trailer in zodat ik de stang erachter vast kan maken.

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:27

Ik heb ook altijd een hooinet in de trailer, zo heeft ze wat te doen, heb ook wel een hooizak gehad, maar die had ze dan zo leeg geplukt en lag meer dan de helft op de grond, dus doe mij maar een hooinet en deze dan goed hoog in de trailer neerhangen, dan is het geen probleem.