ponyveulen op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

querido

ponyveulen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:25

Onze welshpony heeft een veulen en dat veulen wordt binnenkort opgehaald omdat ze verkocht is. Het zal nog best heftig worden denk ik, veulen gaat nu wel regelmatig van mama af maar zo alleen in een trailer lijkt me toch wel erg spannend voor zo'n kleintje..Nu heb ik geen ervaring met vervoer van ponyveulens en de nieuwe eigenaar ook niet, ik denk dat het veulen het best los kan staan met veel stro en hooi in de trailer, zelf zou ik de beentjes wat inpakken voor het geval hij valt maar zou graag weten hoe anderen een ponyveulen vervoeren.. tips zijn welkom!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:28

Gewoon idd lekker los laten staan, met een laagje stro of houtkrullen, en zonder stangen erin waar ze overheen kunnen gaan hangen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:30

Zo'n oplossing zonder schotten waar benen en hoofden onder en tussen kunnen en zonder touwen lijkt mij ook het beste. Zo hebben we onze shetlandmerrie met haar veulen ook vervoerd.

friesiszwart

Re: ponyveulen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:34

Ik zou de merrie meenemen om het veulen weg te brengen. Wel zo goed voor het veulen. Ongeacht of de merrie mee gaat tijdens het vervoer: let er wel op dat het veulen niet over de achterkant de trailer uit kan komen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:38

_Saida_ schreef:
Gewoon idd lekker los laten staan, met een laagje stro of houtkrullen, en zonder stangen erin waar ze overheen kunnen gaan hangen.

zo lijkt mij inderdaad de beste manier, beetje stro of mot en een lekkere pluk hooi
geen tussen schot en stangen.
beentjes niet inpakken, lijkt me namelijk alleen maar meer stress opleveren voor het veulen
ze vallen heus niet zomaar om

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:40

Gewoon lekker los, afhankelijk van welke trailer dat je hebt en hoe veel plaats je vooraan en achteraan hebt achter je pony zou ik een baal hooi of stro leggen als hij dan naar voor of naar achter schuift of valt, dan knalt het veulen niet tegen harde stukken van de laadklep.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:42

friesiszwart schreef:
Ik zou de merrie meenemen om het veulen weg te brengen. Wel zo goed voor het veulen. Ongeacht of de merrie mee gaat tijdens het vervoer: let er wel op dat het veulen niet over de achterkant de trailer uit kan komen.

Ja dat zouden we geen punt vinden als het wat meer in de buurt was maar het veulen gaat van eindhoven naar de achterhoek, dat op en neer is bijna 6 uur in trailer dat is zowel heel belastend voor de nieuwe baasjes als voor de merrie..

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:51

friesiszwart schreef:

Helemaal mee eens! als het veulen gezelschap heeft van een pony/paard wat gewend is in de trailer krijgt het een veel betere start in de trailer! ik heb dat met de mijne ook altijd gedaan.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:53

[quote="queridoJa dat zouden we geen punt vinden als het wat meer in de buurt was maar het veulen gaat van eindhoven naar de achterhoek, dat op en neer is bijna 6 uur in trailer dat is zowel heel belastend voor de nieuwe baasjes als voor de merrie..[/quote]

Ik heb indertijd mijn 2 jarige ijslander uit brabant gehaald (naar friesland) en mijn toen 12 jarige ijslander mee heen en terug genomen. Heb het in 2 dgn gedaan ivm de afstand. Heen met de 12 jarige, die daar een nachtje laten slapen ik bij een vriendin geslapen en terug met de 12 en de 2 jarige, was een relaxte reis.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:57

Auks schreef:
[quote="queridoJa dat zouden we geen punt vinden als het wat meer in de buurt was maar het veulen gaat van eindhoven naar de achterhoek, dat op en neer is bijna 6 uur in trailer dat is zowel heel belastend voor de nieuwe baasjes als voor de merrie..

Ik heb indertijd mijn 2 jarige ijslander uit brabant gehaald (naar friesland) en mijn toen 12 jarige ijslander mee heen en terug genomen. Heb het in 2 dgn gedaan ivm de afstand. Heen met de 12 jarige, die daar een nachtje laten slapen ik bij een vriendin geslapen en terug met de 12 en de 2 jarige, was een relaxte reis.[/quote]

Dat is ook nog een optie maar vraag me af of een onrustige moeder op de trailer niet gevaarlijker is dan een onrustig veulentje? De moeder is oersterk en hoewel ze best regelmatig van het veulen af ze best heftig reageren als we haar al de trailer op krijgen zonder veulen.. lastig hoor ;(

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:15

Tsja die afweging moet je idd maken.
Misschien is er een ander braaf dier wat mee kan?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:27

Moeder meenemen is nog altijd het beste maar als dit niet gaat zal ik zeggen: Stangen uit de trailer, laagje stro erin, zeiltje achter stevig dicht of er iets anders voor doen zoals een rek en rijden met die handel. Niets om de beentjes doen dit veroorzaakt onnodig veel stress. Zo heb ik het de laatste keer met mijn veulen ook gedaan en dit ging prima.