Mando schreef:Wij zijn een EEG land met open grenzen dus met geldige papieren mogen de paarden gewoon de grens over. Geen probleem.
Het zou anders zijn als je bv naar Zwitserland vervoer die behoort nog niet bij de EEG en zullen exportpapieren wel getoond moeten worden.
Ik weet dat niet zo zeker hoor.. Een aantal jaar geleden heb ik nogal wat Europese buitenlandse kopers (engeland, finland, zweden, duitsland en belgie) bij mijn paarden gehad. Ik weet dat de kopers naar engeland, finland en zweden een export papier moesten hebben om het paard naar hun land te mogen vervoeren.. Voor belgie en duitsland heb ik dat toen niet nagevraagd bij het VWA..
Omgekeerd hebben wij wel eens een hengst (op een veiling) in engeland gekocht. Wij werden toen door de defra (engelse aid) aangesproken of wij de nodige papieren voor de export voor de hengst hadden. Ondanks dat wij ons goed hadden (dachten we) laten informeren over de papieren. Mochten wij het paard niet meenemen naar nederland en is hij weer op de veiling verkocht.