Trailer kiezen; maar van welk materiaal? Hellup!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Trailer kiezen; maar van welk materiaal? Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:05

Beste allemaal,

Om te beginnen dank je wel voor het lezen!

Momenteel ben ik me een beetje aan het oriënteren op een nieuwe trailer. Maar ik zie door alle materialen het bos niet meer....
De trailerboeren prediken allemaal hun eigen waar. En ook via Google en Bokt kom ik er niet echt meer uit.
Wie zou mij hierin alsjeblieft een beetje willen adviseren? Dus puur ff qua materiaal.

De trailer zal 24-7 buiten staan in weer en wind. Ik ben niet zo van het onderhouden of klussen :D

Wat is dan het meeste geschikt? Voor de vloer? En voor de wanden?
* Hout: lijkt mij af te vallen gezien het bovenstaande :D
* Polywood: kan ik weinig over vinden.
* Polyester: licht, mooi en onderhoudsvrij, maar kwetsbaar (scheuren, scherpe splinters)
* Volpolyster: zelfde als hierboven?
* Aluminium: licht, stevig en onderhoudsvrij, maar veel enge verhalen over corrosie.....

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:05

Aluminium!! Verkleurd niet, onderhoudsvrij en stevig. Een aluminium trailer is niet echt licht qua gewicht. Hij zit op hetzelfde gewicht als de polyester uitvoeing maar is beduidend zwaarder dan zijn houten uitvoering.Nadeel is misschien dat de aluminium delen dubbelwandig zijn en bij drukke paarden zie je soms deuken aan de binnenkant door het schoppen.
Als ie dof of vies word kun je hem even cleaneren met aluminiun cleaner en hij is weer als nieuw.
Ik lees die verhalen over contact-erosie hier ook. Ik doe veel mel aluminium veetrailers . Deze worden na elke rit schoongespoten en ontsmet maar ik heb nog nooit een geoxideerde aluminium trailer gezien.Ook niet als ze 10-15 jaar zijn. Uitzondering is misschien de aluminium toplaag op hout van de IFOR WILLIAMS. Deze bevatten een coating en willen bij de carrosorie-ringen op de zijwand nog wel eens corroderen. Contact erosie zal in theorie best bestaan maar in de praktijk valt het 100% mee
Laatst bijgewerkt door Karreman op 25-10-10 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:08

Aluminium!
Die van ons is nu 17...................... met schopranden van hout aan de binnenkant tot plm 50 cm.
Helemaal dubbelwandig en geïsoleerd, komt uit Zweden. Wil nooit meer een andere!

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:29

Hier mijn mening incl. onderbouwing, wellicht heb je er iets aan. Ik heb mij de afgelopen maanden erg verdiept in trailers (merken, typen) en gebruikte materialen. Heb uiteindelijk een Böckmann Uno gekozen met als optie CFF plus chassis (met schokdempers), reservewiel en een extra 'rolo zeiltje' van volledig gaas. Materiaal: hout (plywood met kunststofcoating).

Volpolyester (bij enkele trailers ook wel polyester genoemd) valt voor mij af, dat zijn 2 polyester (glasvezel met hars) lagen met plywood ertusssen. Als er iets vocht tussen komt gaat het rotten en na plm. 5 jaar buiten staan lost de blanke laklaag langzamerhand op door oa. UV straling. De binnenste houtlaag is zeer, zeer moeilijk te vervangen mocht dat nodig zijn. Been there, thone that!

Aluminium ('planken'), op zich mooi onderhoudsarm materiaal. Zelf heb ik er niet voor gekozen. Contactcorrosie, vooral tussen verzinkt / gegalvaniseerd staal en aluminium valt wel mee hoor. Tussen RVS en aluminium is dit wel een aandachtspunt. Verder kunnen de gebruikte aluminiumlegeringen (vooral de vloeren die zelden een gemaakt zijn van geanodiseerd aluminiumbehandeling) heel slecht tegen amoniak en zouten. Al moet ik zeggen dat de gebruikte trailers die ik gezien heb er na enkele jaren er nog goed uitzagen. Aluminium zitten sneller deuken in als een paard graag trapt op de trailer (ook met trapbescherming!). Verder is een aluminium door de goede warmtegeleiding van het materiaal zeer koud in de winter (ondanks dat er lucht in de holle planken zit, werkt dit niet isolerend gezien de koudebruggen van de kopse kanten van het materiaal). Voor het paard heb ik liever iets wat isolerender is, vooral bij een lange trailerrit bij koude temperaturen). Ook de prijs van aluminium is veel duurder dan hout. Voor de meerprijs van een alu bodem en wanden kun je voor dezelfde prijs bij een houten trailer over plm. 14 jaar de wanden en bodem vervangen door hetzelfde materiaal.

_0123456789

Re: Trailer kiezen; maar van welk materiaal? Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:21

Ik heb er ook weinig tot geen verstand van, maar ik heb een Hotra Elegance, en die staat ook het hele jaar buiten. En onderhoud, tja ik was 'm zo'n 3x per jaar en dan zn onderhoud bij de dealer.. Maar hij is nog steeds echt in hele goede staat!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:39

Royallady, onze dubbelwandige aluminium trailer is helemaal geïsoleerd, geen holle ruimtes dus. In de zomer lekker koel, de hele ponyclub van onze dochter zette hun drinken bij ons in de trailer. :+
In de winter tochtvrij en niet koud, maar ook niet te warm/benauwd.
Onze trailer is niet van alu planken gemaakt.......... UME uit Zweden. Er zitten net als bij de Volvo ook 3 rolbeugels in, verplicht in Scandinavië. Boven de bescherming zit geen deukje................

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:43

Om te beginnen dank voor alle reacties! Even antwoord geven:

@ Karreman: dank je wel. Vind het maar lastig; zowel positieve als negatieve verhalen gehoord.
Ben je zelf ook dealer? En is aluminium echt zo zwaar? Ik dacht zelf dat dit juist lichter was.

@ Royallady: Dank je wel, hier heb ik zeker iets aan.
Waarom heb je uiteindelijk toch gekozen voor Plywood met coating? Want dit kan dan toch ook rotten, net als bij volpolyester?
Zelf ervaar ik die geleiding van aluminium niet echt als nadeel. Als die reden wegvalt, is aluminium dan voor mij een betere keuze?
Ik ben namelijk wel een beetje bang dat een houten trailer die 24/7 buiten staat niet lang meegaat..... zeker geen 14 jaar i.i.g....

@ Linky: dank je wel voor je uitleg! Waarom heb je voor Zweden gekozen?

Nee, ik ben er nog niet helemaal uit... ik zou heel graag meer ervaringen willen lezen.
Waarom hebben jullie voor een specifiek materiaal gekozen? Of waarom juist niet?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:37

@Rumpleteaser: Hieronder nog wat achtergrondinformatie hoe ik tot een keuze ben gekomen.

Ik ben begonnen met trailer merken / typen te vergelijken, o.a. heb ik gekeken naar de constructie, gebruikte materialen, assen, afwerking (oa. kitranden, vooral tussen de wanden en het onderste staalprofiel aan de buitenzijde, binnenzijde tussen vloer en wand en tussen de bovenkant achterlijst naast de achterklep en het dak), hoogte en mogelijke opties. Na verloop van tijd had ik nog 2 merken en typen over: Weijer (Traveller) en Böckmann (Uno). Beide veel trailer voor je geld. Vooral bij Böckmann zag ik dat men steeds de trailers verbeterd. Weijer is daarintegen vrij conservatief, een gesprek met de fabrikant van Weijer heeft me echter de doorslag gegeven om toch een Böckmann Uno te kiezen.

Met de Böcmann Uno had ik 3 mogelijkheden:

1. Volledig plywood (met weerbestendige coating)
2. Opbouw van plywood met aluminium bodem (meerprijs van +/- 400,-)
3. Bodem en opbouw volledig aluminium (de prijs weet ik zo niet, maar dat was een redelijk hoog bedrag).

Belangrijkste was toch wel de prijs de doorslaggevende factor. Ik was nu zo'n 5000,- kwijt met als opties 15" wielen, trapbescherming van hard kunststof, schokdempers, extra gaas zeiltje en reservewiel. Daarnaast zet ik er zelf een stabilisatiekoppeling op (Stabifix 4), camera, achteruitrijcamera en wellicht nog een 3e remlicht op).

Voor de meerprijs van een volledig aluminium uitvoering tov. plywood kan ik over ca. 14 jaar de gehele bodem en opbouw vervangen, dan heb ik weer bijna een nieuwe trailer voor hetzelfde geld als ik nu een aluminium zou kopen. Mijn trailer staat straks ook buiten. Erg belangrijk is dat je af en toe de kit randen controleerd en zonodig vervangt (of laat vervangen). Kit is een materiaal die onderhoud vergt. Verder niet uitspuiten met de hogedruk spuit, dan gaat een trailer lang mee. Een stalgenootje van mij heeft een trailer van plywood met coating. Deze is al 13 jaar oud, en is nog in prima staat (staat elke dag buiten). Andere factoren die meespelen heb ik hierboven al vermeld.

De trailer is bijna volledig boutje-moertje bevestiging, dus mocht er later met een paneel iets aan de hand zijn, is deze redelijk eenvoudig te vervangen (plywood met coating is in de handel wel aan te komen).

Maar goed, dat is mijn keuze geweest. Als je het geld hebt liggen, kun je ook een volledig aluminium trailer kopen. Ik vermoed dat die langer dan de levensduur van plywood meegaat, maar heb daar geen ervaring mee. Wel weet ik dat de gebruikte aluminium legering slecht tegen amoniak en zouten kan. De aluminium bodem van een Böckmann is niet geanodiseerd, dus ik voorzag daar wel mogelijke problemen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:41

@Rumpleteaser: die konden we als demo krijgen, de verkoop in Nederland is nooit echt van de grond gekomen. Maar wij zijn vreselijk blij met onze grote supertrailer!

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:56

Ik ben geen dealer maar doe veel reparatie/resauratiewerk aan trailers. Het klint idd onlogisch omdat aluminium van zichzelf een licht materiaal is maar de wanden zijn wel dubbelwandig.. Een alu trailer is daarom meestal zo'n 125-150 kg zwaarder dan zijn houten soortgenoot.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:06

@ Royallady: super, dank je wel voor alle informatie! Ik ben wel erg benieuwd naar je onderzoek... misschien stuur ik je wel ff pb :)
Is je bodem ook van Plywood? Ben je dan niet bang voor rot op een gegeven moment?
Al lijkt dat soort rot mij inderdaad makkelijker te vervangen dan aantasting van aluminium?

@ Linky: vandaar!

@ Karreman: Oh, zit dat zo! Tja, ik ben (nog) echt een leek... ik heb weer veel om over na te denken....
Hoe kijk jij aan tegen Plywood in relatie tot Aluminium? Qua wanden en qua bodem?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:50

playwood heeft als basis betonplex en in denk dat 75% van de verkochte trailers een houten opbouw hebben Ik zou dan wel kiezen voor de wat duurdere merken.Deze hebben vaak een betere afwerking qua afkitten en montage en zullen daarom ook langer meegaan.Je komt dan bij de Duitse merken of bij bv Henra of Titan uit.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 09:17

@ Karreman; duidelijk, dank je wel. Plywood versus aluminium is dan nog wel een afweging waard.

@ Royallady: dank je wel voor de pb!

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:02

Een en ander hangt uiteraard af van het budget. Aluminium is wat mij betreft superieur maar heeft ook z'n prijs natuurlijk! Als het enigzins betaalbaar mag blijven zou ik gaan voor een PPL opbouw: hout met een kunststof toplaag. Dit materiaal is nagenoeg onderhoudsvrij en verkleurd niet of nauwelijks. Bij wat voor trailer dan ook is een houten bodem het eerst aan de beurt voor vervanging. Mijn ervaring: een houten bodem gaat vaak een jaar of 8-10 mee (ook al ligt er een mooie gietvloer of verlijmde rubber mat op). De optie is dan om voor een aluminium bodem te kiezen. Hebben redelijk wat trailers in onderhoud en deze bodems gaan erg lang mee

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:29

@ Elegance: dank je wel voor je input! Ik sluit me er ook wel bij aan :)

Budget speelt wel een rol, maar niet een enorme grote.
Want ik spaar dan liever wat langer voor iets goeds. Maar goed; dat geldt voor mij persoonlijk ;)

Aluminium lijkt mij ook uitstekend, maar ik neig toch wat meer naar Plywood opbouw denk ik...
Vanwege het gewicht van de trailer en de flexibiliteit bij eventuele reparaties.
Als er iets misgaat met een Plywood is dat makkelijker (en sneller) te repareren dan aluminium.
Er is mij trouwens door zowel in dit topic als per pb wel op gewezen dat als ik voor Plywood ga,
dan wel goed moet opletten op de kwaliteit van de afwerking.

Qua bodem zou ik liever voor aluminium gaan, denk ik......

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:15

* Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met een Plywood opbouw die 24/7 buiten staat in weer en wind?

* en weet iemand hoe kwetsbaar polyester nu eigenlijk is? Blijkbaar is het leuk materiaal, zolang er niks kapot gaat.
Want de schade goed repareren is dan erg duur. Maar hoe snel beschadigd polyester nu eigenlijk?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:47

Polyester kan beschadigen door trapbeschadigingen van het paard waardoor de opvullaag van de zijwanden, die uit multiplex of soms zelfs spaanplaat bestaat , vochtig kan worden.
Ook de bevestiging van de stangen kan een teer punt zijn. Als deze teveel belast worden kunnen daar ook scheuren ontstaan.
Het kan ook een gevolg zijn van het verkeert monteren van de slotbouten waarmee de zijsteunen, spatborden, hang en sluitwerk zijn bevestigt!
Heb ooit een koetsentrailer kunnen kopen van 6 jr oud met een onbeschadigde polyester opbouw en toch waren de zijwanden zo slap als een vaatdoek omdat deze verkeerd afgemonteerd was.
Maar ook hier geld weer het verhaal van goekope en duurdere merken. Kwaliteit moet tenslotte betaald worden.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:05

Polyester verkleurd sneller dan bijvoorbeeld ppl. Polyester moet je eigenlijk echt 1 x per jaar in de was zetten, anders is binnen een paar jaar de "glans" volledig verdwenen. En uit ervaring: ben diverse volpolyester trailers tegengekomen waarbij het hout (tussen het polyester) volledig was weggerot. Zoals Karreman al zegt: wanden zijn daarna zo slap als een vaatdoek.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:54

Een materiaal kies ik op basis van een heleboel eigenschappen.
Op dit moment heeft plywood wel de voorkeur, zoals ik hierboven schreef.

Waar ik op dit moment nog een beetje onzeker over ben is het feit dat mijn trailer straks 24/7 buiten staat.
En ik me afvraag of Plywood dan wel een goede keuze is.

Polyester heeft niet mijn voorkeur, gezien de kwetsbaarheid.
Vandaar mijn vraag over hoe kwetsbaar het spul (van een goede trailer) nu eigenlijk is.
Maar ja; misschien wel verstandiger met het Nederlandse weer?
Maar ja; die rot van binnen!

Aluminium lijkt mij ook een goede keuze, naast Plywood.
Maar is zwaarder en wat lastiger te repareren.
Al lijkt mij dat aluminium ook weer niet zo snel stuk gaat en dus een betere keuze is dan polyester in dit geval.

Ik vind het echt heel fijn dat jullie steeds reageren, dat helpt me echt bij mijn afwegingen: dank jullie wel! En vooral doorgaan! ;)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:11

Mijn trailer is van polyester en is nu 7 jaar oud en bevalt mij zeer goed.
Als je in mijn profiel kijkt zie je een foto van de trailer en hoe mooi van kleur hij nog is.
De trailer staat altijd buiten, en heb geen last van rot.
hij is perfect afgewerkt met rubber trapbescherming waar geen vocht achter komt.
Hiervoor heb ik een houten trailer gehad en was naar 8 jaar helemaal op.
Veel kosten aan gehad door vervangen van verschillende wanden met rot.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:07

Heel belangrijk voor de levensduur van cpl / plywood is ook dat de trailerfabrikant goede kwaliteit materialen heeft gebruikt, de trailer goed ontworpen is, de materialen goed doordacht gemonteerd zijn en de afwerking hoogwaardig is (kitranden, gebruik van overlappende profielen e.d.) Ga maar eens kijken bij dealers, en vergelijk een paar cpl/plywood trailers met elkaar: een Henra Buffalo met een Weijer Traveller en bekijk daarna eens een Böckmann Uno. Kijk ook eens kritisch naar een Atec Starline en een Hotra Salinero.......

De prijs van deze trailers is zo ongeveer vergelijkbaar, dus daar hoef je niet mee te ziten.