slacht of markt pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

slacht of markt pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:36

hoi,

ik zoek een ponytje. voor bij mijn merries.

Ik vind dat ze op internet allemaal veel te veel vragen voor een pony.
Nu zat ik te denken, omdat ik toch plaats zat heb, misschien kan ik dan beter een pony van de slacht halen, of op een paarden markt.
Heeft iemand een idee hoe en waar je een pony van de slacht haalt.

En misschien ook hoeveel een pony op een markt gemiddeld kost?

liefst een c-b-d pony

Leinearthur

Re: slacht of markt pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:38

Dan zou ik er een van de paardenmarkt halen, hier was laatst een paardenmarkt en daar stond een C welshje voor 300,- en die was 2 jaar :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:38

Pony op de markt hangt helemaal van het dier zelf af, wat je ervoor moet betalen.

Slacht paarden zijn over het algemeen niet voor niks SLACHT paarden, vergis je daar niet in aub. Die gaan over het alhgemeen niet zonder reden naar de slacht en dan is er vaak geen andere optie.

Goed bedoeld, maar dan lijkt mij een pony van de markt beter/ meer haalbaar

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:39

Ik heb geen idee
Maar aangezien de markt flink is ingestort betaal je voor veulens en paarden onder 3 zonder papier of koudbloed super weinig!
Heb nu 2 haflinger hengstjes gekocht voor weinig :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:40

slacht zou ik persoonlijk nooit doen; naast het feit dat men het paard misschien voor een rede hebben weggehaald, zou ik er als eigenaar ook niet blij mee zijn; ik heb een pony met pijn in mn hart daarheen gebracht(misschien als laatste optie), omdat vervolgens te horen/merken dat hij/zij verkocht is door de achterdeur :n

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:40

tegenwoordig gaan veel goede recreatie paarden naar de slacht omdat de paardenmarkt helemaal is ingestort en veel mensen het niet kunnen betalen en dit als laatste uitweg zien

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:42

De slachter mag geen paarden doorverkopen, dus daar kun je geen paard vandaan halen. Moet je ook niet willen, 99,9% van de paarden gaat niet voor niets naar de slacht, dat je niets kunt zien wil niet altijd zeggen dat er niets aan de hand is.

Op de paardenmarkt moet je goed kijken, niet iedere handelaar is even eerlijk.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:43

__SavannaH__ schreef:
tegenwoordig gaan veel goede recreatie paarden naar de slacht omdat de paardenmarkt helemaal is ingestort en veel mensen het niet kunnen betalen en dit als laatste uitweg zien

Klopt, maar die worden dan ook echt geslacht. Een slachter raakt al zijn vergunningen kwijt, mocht hij een paard door de achterdeur verkopen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:45

Het is simpel, een paard wat eenmaal op het terrein van de slachter is mag het er niet meer levend vanaf...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:48

Vjestagirl schreef:
De slachter mag geen paarden doorverkopen, dus daar kun je geen paard vandaan halen. Moet je ook niet willen, 99,9% van de paarden gaat niet voor niets naar de slacht, dat je niets kunt zien wil niet altijd zeggen dat er niets aan de hand is.

Op de paardenmarkt moet je goed kijken, niet iedere handelaar is even eerlijk.

hoe kan het dan dat er toch paarden via de achterdeur door verkocht worden?
slagers zijn ook niet altijd even eerlijk als het om geld gaat hoor..

TS als ik jou was zou ik eens lekker gaan speuren op de markt..staan genoeg leuke paarden/pony's voor een klein prijsje..
ik moet er niet aan denken dat als ik mijn paard naar de slager breng ik hem ooit weer ergens tegen zou komen..tevens gaan de meeste paarden niet voor niets naar de slacht..hoewel..er is nu wel een overschot aan paarden die dus toch bij de slacht komen om er maar van af te komen..
ik zou het nooit doen..wil het niet op mijn geweten hebben..lekker naar de markt..daar kan je ook een paard 'redden' want wie weet waar hij/zij anders beland..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:49

@ Vjestagirl :
Het is alleen zo jammer dat het vaak genoeg wel gebeurd en dat het paard weer de dupe is.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:51

Het is wel grappig dat vele beweren DAT het WEL gebeurd, maar zijn er bewijzen?

Ik weet dat het een paar jaar terug nog gebeurde, maar tegenwoordig is alles heel erg veranderd qua reglegeving en de controle op die regels

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:53

ja hoor bewijzen zat
genoeg mensen die hun "geslachtte " paard ineens bv op bokt tegenkwamen
de mijne komt er ook vandaan, ook doorverkocht

koop een beestje van de markt, en vergeet niet te keuren

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:56

ik heb toevallig maanden bij een handelstal gereden. toevallig was de vader van de eigenaar een slachter. En ja hoor hij zette genoeg pony's en paarden in die handelstal te koop . het gebeurt dus wel echt.

Oke dan misschien maar eens bij een markt gaan kijken?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:00

een paardenmarkt bekijken of marktplaats afstruinen wilt ook wel werken. ik merk vaak dat er een hoop shetjes weggaan voor alleen een goed tehuis, maar je wilt echt iets groters zie ik :P

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:02

ja, mijn arabier die heeft het niet op echt kleine paardjes, dus ik zoek echt iets groters. shetlanders overleven het niet bij haar haha.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:02

armanike schreef:
ik heb toevallig maanden bij een handelstal gereden. toevallig was de vader van de eigenaar een slachter. En ja hoor hij zette genoeg pony's en paarden in die handelstal te koop . het gebeurt dus wel echt.

Maar wil je dat ook? Wil jij een paard waarvan iemand misschien wel ontzettend verdrietig was dat ze haar lieveling heeft moeten laten gaan, maar het toch heeft gedaan omdat het dier weet ik het wat had waardoor hij niet meer van het leven kon genieten?

En ja, ik zou op de markt kijken.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:06

nou, ik heb in mijn korte leven al genoeg gezien, en ik ben er zelf ook heel hard in geworden. Wat geslacht moet worden, moet geslacht worden punt.

Maar ik heb toevallig zelf een pony gehad, die extreem bang was , mishandeld, viel aan,etc etc. Die de eigenaar ' met veel pijn in het hart' naar de slacht heeft gebracht. En ja ik heb dat diertje gekocht.

Ik zou het dus wel willen? HEt beestje is gekeurd etc. En lichamelijk was het dier nog 100% ik heb er drie maanden mee gewerkt. En na die drie maanden was het een gods geschenkt. Heel fijn paardje om mee te werken, niet meer bang voor mij of de omgeving.
En op zulke momenten denk ik toch van, tjeh, sommige paarden gaan echt voor niets naar de slacht?

Ik vind het ook een schande dat je zo een beestje naar de slacht brengt.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:10

Als het je niets uitmaakt om er wat verder voor te moeten rijden is dit misschien iets voor je: een manegepony die wegens rugklachten met pensioen mag, 16 jaar oud. Als je op marktplaats.nl zoekt op dit nummer: 386656775, kom je bij de advertentie.

Succes!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:12

bedankt voor het aanbod, maar ik zoek nog wel een pony dat bereden kan worden? ander kan ik me eigenlijk net zo goed een weidemaatje of een veulen aanschaffen.

mvg

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:15

Ok, ik dacht dat je alleen een maatje zocht.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:16

Ik zou er 1 op de paardenmarkt kopen. De paardjes bij de slager mogen officieel eenmaal op het erf van de slachter nooit meer eraf. Meestal mankeerd daar ook wel wat aan waardoor ze daar staan.
Ik zou zeker eens gaan kijken op de paardenmarkt, in Hedel is 8 november een grote markt die zeker leuk is heen te gaan.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:16

armanike schreef:
nou, ik heb in mijn korte leven al genoeg gezien, en ik ben er zelf ook heel hard in geworden. Wat geslacht moet worden, moet geslacht worden punt.

Maar ik heb toevallig zelf een pony gehad, die extreem bang was , mishandeld, viel aan,etc etc. Die de eigenaar ' met veel pijn in het hart' naar de slacht heeft gebracht. En ja ik heb dat diertje gekocht.

Ik zou het dus wel willen? HEt beestje is gekeurd etc. En lichamelijk was het dier nog 100% ik heb er drie maanden mee gewerkt. En na die drie maanden was het een gods geschenkt. Heel fijn paardje om mee te werken, niet meer bang voor mij of de omgeving.
En op zulke momenten denk ik toch van, tjeh, sommige paarden gaan echt voor niets naar de slacht?

Ik vind het ook een schande dat je zo een beestje naar de slacht brengt.

Misschien heeft de vorige eigenaar het paardje daarom juist naar de slacht gebracht, zodat hij niet in de handel terecht zou komen. Want als zo'n beestje in de verkeerd handen valt zal het paard echt een verschrikkelijk leven krijgen. Dat speelt bij veel mensen ook mee, niet alleen dat het maar dood moet, omdat zij het niet meer moeten!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:19

Tja dan moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rij moeten zitten. ;)
Mis kun je idd een gepensioneerd manegepaard nemen zoals hierbovenstaat, die af en toe nog een rustig ritje kan doen? Is dat een goed compromis?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:20

ik heb de vorige eigenaar ontmoet, na dat hij mij had aangesproken nadat ik een advertentie op kapaza had geplaats om de pony te verkopen. ( ik kreeg toen net een veulen dus er moest er eentje weg)

Hij vroeg hoe ik daaraan kwam en dat die dood had moeten zijn omdat het een super gevaarlijke pony was. Met allerlij verwijten naar mijn hoofd geslingerd.
Later ben ik deze man ook gaan opzoeken, en als ik alleen al zag hoe hij met die paarden omging. Gewoon de stal binnen vliegen met de riek, beest eruit jagen naar de wei etc etc.

en het is nu niet dat ik een ' paarden fluisterraar ben ' en dat paard helemaal heb ' genezen' . Iedereen met een beetje gezond verstand en geduld had dit paardje makkelijk kunnen helpen.

En ik ben heel blij dat ik hem nog een kans heb gegeve.Hij staat nu bij een gezin, en het dochtertje van 10 rijd er jumpings mee.