Paard afgekeurd? Loopt weer in sport in België??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Paard afgekeurd? Loopt weer in sport in België??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 01:33

Hallo,

Ik heb een half jaar geleden een paard naar de verzekering gedaan. Dit paard had een zeer ernstige vorm van van overhoef en liep met heel veel pijn. We hebben toen een moeilijke beslissing gemaakt en de verzekering gebeld. Die zou haar komen ophalen en er een einde aan maken (slacht) is ons gezegd. Nu ben ik op internet aan het kijken op de afstamming en naam van dit paard en zie ik dat ons paard doodleuk in België parcoursen loopt. Wat is nu ons recht nog? Ons is beloofd dat dit paard niet met pijn hoeft verder te lopen. Maar blijkbaar is ze nu in België. Wat moet ik nu doen? |(

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik weet niet waar dit anders moet staan.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 01:41

Het rotte van deze situatie is, dat je niets kunt doen. Je hebt zelf afstand gedaan van het paard en het bedrag uitgekeerd gekregen.
Helaas gebeurt het nog steeds dat verzekeringen de overgenomen paarden doorverkopen.
Het enige wat je had kunnen doen, was meegaan toen ze werd opgehaald en er bij blijven tot ze dood was.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:49

Je zou contact kunnen zoeken met de eigenaar? Misschien kun je contactgegevens achterhalen op internet?
En ik zou zeker contact opnemen met de verzekering!

LaVieDivine

Re: Paard afgekeurd? Loopt weer in sport in België??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:53

als je echt niet wilde dat dit kon gebeuren, had je het paard zelf moeten laten inslapen/naar de slacht doen... dit is nu eenmaal het risico van een bedrag aannemen in ruil voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:54

Wij hebben op stal ook weleens via de verzekering paarden gekregen om te revalideren endergelijke !!.
Soms vind de verzeekening het de moeite waard om het paard inweze in hun ogen een 2e kans te geven en dan word het ergens gestald waar het paard kan revalideren. Indien het goed komt word het weer verkocht en blijft het paard bij hun in verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:54

Weet je 101% zeker dat het echt jullie paard is? Het is nou niet bepaald een verborgen gebrekje waarmee hij doorverkocht zou zijn. Je zegt ook dat je op naam en afstamming hebt gekeken maar dat is natuurlijk niet waterdicht. Heb je foto's gezien of een stamboeknummer?

@Dowie; dat is ook helemaal geen slechte zaak. Een paard wat voor de sport wordt afgekeurd maar verder een fijn karakter heeft kan nog prima functioneren voor een recreatieruiter. Maar wanneer hij voor een sportprijs verzekerd is zal de eigenaar hem liever overdragen dan voor een habbekrats verkopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:56

Maar dat is dan toch Fraude wat die verzekering doet?
Oke ze betalen een geld bedrag,maar dat moeten ze omdat het paard afgekeurd is.Ze zeiden ook dat het naar de slacht zou gaan,je vertrouwt er op dan.Ik vind dit pure fraude!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:58

Nee dit is geen fraude !!. In weze heb je je paard verkocht..
Als de verzekening het toch niet wil slachten is het hun keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:59

gohya schreef:
Oke ze betalen een geld bedrag,maar dat moeten ze omdat het paard afgekeurd is.Ze zeiden ook dat het naar de slacht zou gaan,je vertrouwt er op dan.Ik vind dit pure fraude!

Het paard is door de vorige eigenaar min of meer verkocht aan de verzekering. Het staat de verzekering dan vrij met het paard te doen wat ze willen. Het is alleen niet netjes om A te zeggen en B te doen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat er in de algemene voorwaarden of in de verzekeringsovereenkomst is opgenomen.

LaVieDivine

gohya schreef:

je vertrouwt toch nooit vezekeringsmensen (en verkopers :+ ) zonder dat het op papier staat

x_Quinta_x

Nou in België is het op wedstrijd toch wel zo dat als het paard pijn laat zien (mankt) dat de combinatie gedikwalificeerd wordt. Mss is het paard naar een hele goede smit geweest?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:00

Ik zou hierover juridisch advies inwinnen. De handelswijze van de verzekering lijkt mij niet correct, ze hebben zich niet aan de afspraak gehouden om je paard naar de slacht te brengen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:01

bijdehandje1 schreef:
Het rotte van deze situatie is, dat je niets kunt doen. Je hebt zelf afstand gedaan van het paard en het bedrag uitgekeerd gekregen.
Helaas gebeurt het nog steeds dat verzekeringen de overgenomen paarden doorverkopen.
Het enige wat je had kunnen doen, was meegaan toen ze werd opgehaald en er bij blijven tot ze dood was.

Hier staat eigenlijk alles wat je moet weten.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:07

Ik zou zeker even de verzekering bellen, want zij hebben het paard toch door verkocht blijkbaar.
Zou toch echt belachelijk zijn, maar je hoort het toch wel vaak dat verzekeringen dit flikken.
Vind dit zo mens onvriendelijk , want je maakt een hele moeilijke beslissing voor je paard, dat je haar wil laten slachten om haar van der pijn te verlossen.
En dan kom je haar weer tegen, levend en wel.
Vind dat paardenverzekeringen niet zo met paardeneigenaren mogen omgaan, je betaald je scheel en dan maak je een moeilijke beslissing en dan bedonderen ze je gewoon.
Gaat ze alleen maar om geld. Grr kan er zo boos om worden, moet toch om het welzijn van het paard gaan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:10

Ninia schreef:
Ik zou hierover juridisch advies inwinnen. De handelswijze van de verzekering lijkt mij niet correct, ze hebben zich niet aan de afspraak gehouden om je paard naar de slacht te brengen.

Ik zou eerst de overeenkomst en geldende voorwaarden lezen. Waarschijnlijk wordt er nergens gesproken over wat er met een paard gebeurd nadat deze is over gedragen. Er zit nogal wat verschil tussen een geruststellende toezegging en een keiharde afspraak zwart op wit.

Het is dus maar zeer de vraag of verzekeringen de eigenaren echt bedonderen of dat eigenaren zichzelf niet goed op de hoogte brengen van de geldende voorwaarden en er maar gewoon vanuit gaan dat overgedragen paarden worden geslacht.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:11

De eigenaar heeft toch het paard aan de verzekering verkocht, en hier dus ook geld voor gekregen? Daar is de zaak mee afgedaan.

Je kan je paard terug kopen van de verzekering, en dan zelf kiezen waar je hem wegbrengt. Dan had TS dat moeten doen. Maar ts koos ervoor om geld te krijgen voor haar paard.

Dat is gevalletje, verkocht is verkocht.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:12

irmalouise schreef:
Ik zou zeker even de verzekering bellen, want zij hebben het paard toch door verkocht blijkbaar.
Zou toch echt belachelijk zijn, maar je hoort het toch wel vaak dat verzekeringen dit flikken.
Vind dit zo mens onvriendelijk , want je maakt een hele moeilijke beslissing voor je paard, dat je haar wil laten slachten om haar van der pijn te verlossen.
En dan kom je haar weer tegen, levend en wel.
Vind dat paardenverzekeringen niet zo met paardeneigenaren mogen omgaan, je betaald je scheel en dan maak je een moeilijke beslissing en dan bedonderen ze je gewoon.
Gaat ze alleen maar om geld. Grr kan er zo boos om worden, moet toch om het welzijn van het paard gaan???

sja neen sorry, maar geloof je nu oprecht dat het de verzekering te doen is om dierenliefde?

een verzekering moet in de eerste plaats geld opbrengen he en als ze het paard moeten overnemen, kun je toch echt wel met een beetje logica bedenken dat ze de schade gaan proberen te beperken.

en verder... als je toch wilt dat het paard afgemaakt wordt, laat het dan zelf doen ipv geld te ontvangen van de verzekering, of kijk ten minste of het officieel genoteerd wordt dat het paard afgemaakt moet worden en beter nog: ga mee als het weggebracht wordt!

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:16

Ik vind dit echt een nare streek. Je neemt een moeilijke beslissing, in belang van je paard en dan dit!!
Ik ben hier ook bang voor.
Ik heb net vorige week besloten mijn paard te laten slachten (ivm ernstige aandoening). De verzekering heeft haar meegenomen en ik verwacht ook dat ze naar de slacht gaat. Wij hebben op de 1e pagina van haar paspoort geschreven dat ze niet meer geschikt is voor fokken en de sport en wat ze heeft. Met onze naam erbij.
Ook hebben we met de organisatie gebeld waar ze geregistreerd is dat ze is overleden. Als iemand dan een startkaart o.i.d. wil aanvragen, lukt dat niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:19

Ik zou de eigenaren proberen te achterhalen.
Maar meer kun je niet doen.
Als je zeker wilt weten dat je paard niet doorverhandeld wordt,verkoop je het aan de verzekering, en koop je hem direct terug en brengt hem zelf naar de slacht ..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:19

Ik ben wel heel erg benieuwd welke verzekering dit is. In ieder geval als echt blijkt dat dit jullie paard is.

Fijne anti-reclame dan.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:23

[quote="Laura0303"]Ik vind dit echt een nare streek. Je neemt een moeilijke beslissing, in belang van je paard en dan dit!!
quote]

oprecht in het belang van het paard had zelf slachten geweest, niet eerst handje openhouden en dan verwachten dat een ander het wel zal doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:26

Laura0303 schreef:
Wij hebben op de 1e pagina van haar paspoort geschreven dat ze niet meer geschikt is voor fokken en de sport en wat ze heeft. Met onze naam erbij.
Ook hebben we met de organisatie gebeld waar ze geregistreerd is dat ze is overleden. Als iemand dan een startkaart o.i.d. wil aanvragen, lukt dat niet.

Paspoort kan worden achter gehouden alszijnde verloren/gestolen. Kost alleen iets meer om een nieuwe te krijgen. Waar hebben jullie haar als dood laten registreren? Stamboek of KNHS? In geval bij KNHS; kan dit weer ongedaan gemaakt worden onder het mom dat er een foutje is gemaakt?

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:27

Onze verzekering is een kleine verzekering in de dorpen om ons heen. Ik ken de mensen en verwacht dat zij mijn paard niet doorverkopen. Meegaan naar de slacht kan ik niet opbrengen.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:29

Juliette86 schreef:
Laura0303 schreef:
Wij hebben op de 1e pagina van haar paspoort geschreven dat ze niet meer geschikt is voor fokken en de sport en wat ze heeft. Met onze naam erbij.

Paspoort kan worden achter gehouden alszijnde verloren/gestolen. Kost alleen iets meer om een nieuwe te krijgen. Waar hebben jullie haar als dood laten registreren? Stamboek of KNHS? In geval bij KNHS; kan dit weer ongedaan gemaakt worden onder het mom dat er een foutje is gemaakt?

Bij de FRS volgens mij (mijn moeder heeft dat gedaan), in het paspoort stond een telefoonnummer. Is dat de KNHS?
Het stamboekbewijs heb ik zelf gehouden. Is het handig om haar nog op meer plaatsen als overleden te laten registreren?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 10:41

Hallo,

Even om op iedereen hier te reageren. Ons paard had echt heel veel pijn. We kregen de keuze om haar te laten inspuiten in de voorbenen. Zo zou ze de pijn niet voelen, maar zichzelf dus wel even kapot lopen zonder dat ze het voelde. Dat wouden we niet, de merrie wou op een gegeven moment niet eens meer lopen. Het is een beslissing waar we maanden overnagedacht hebben. Dus niet van goh, we doen haar weg (zonder erover naar te denken).
Twee dierenklinieken bevestigden dat dit paard eigenlijk nergens meer geschikt voor was. Dit hebben we ook als verklaring meegekregen voor de verzekering.

En voor dat geld wat we hebben teruggekregen hoefde het ook niet. Dit was slechts een heel klein bedrag als wat we voor haar betaald hebben. Reden dat we haar zelf niet brachten is omdat wij goed vertrouwen hadden in onze verzekering (onderlinge). Wij zijn er maandenlang kapot van geweest. We hebben na die tijd nog gebeld naar de verzekering en die verzekerde ons dat ze was geslacht. Er wordt hier gedaan alsof wij ons paard zomaar wegdoen, maar wij deden wat ons het BESTE leek voor het dier. Ik heb inmiddels contact met de eigenaar en het verhaal uitgelegd. Ik heb nog niets terug. De afstamming van het paard, de naam,geslacht,leeftijd,schofthoogte klopt en op de foto is dit gewoon ons paard. Ik vind het vreselijk voor het paard. Die is dus waarschijnlijk ingespoten zodat ze niets voelt.

En inderdaad, wij hebben afstand van het paard gedaan. Dus in principe hebben we geen poot om op te staan. Maar het is toch absurt dat zon paard weer ik de sport kan komen? Ik wacht op de reactie van de eigenaar. Daarna neem ik contact op met de verzekering. Die is nog niet klaar met ons :(