Deken tijdens transport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maya_Mariel

Deken tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:52

Binnenkort ga ik mijn twee haflingers op halen. Het wordt een lange rit, ongeveer 7,5 uur. Nu worden ze niet geschoren en hebben ze dus al een lekkere wintervacht, ze staan dus ook altijd zonder deken. Nu vroeg ik me af of ik tijdens het transport een fleecedeken op moet doen. Ze staan dan namelijk erg lang stil, op stal of in de wei bewegen ze nog. Daarnaast komen we dus pas rond half 8 's avonds aan en dan zou de fleecedeken dus weer af moeten voor in de stal, als ze die heel de dag op hebben gehad, krijgen ze het dan niet koud?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

biancavos

Re: Deken tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:57

ik zou ze gewoon zonder zetten, een trailer is natuurlijk niet bepaald ruim, daardoor blijft er veel warmte in hangen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:57

Vergis je niet in hoeveel warmte die twee paarden in een vrij kleine ruimte produceren.
De kans dat je ze bezweet van de wagen haalt, acht ik groter dan dat ze het op de wagen koud hebben.
Ik zou dus paarden die nooit een deken op hebben, op de wagen niet ineens wel een deken opleggen, zeker niet als ze met z'n tweetjes op de wagen gaan.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:59

Marije_jiplover schreef:
Vergis je niet in hoeveel warmte die twee paarden in een vrij kleine ruimte produceren.
De kans dat je ze bezweet van de wagen haalt, acht ik groter dan dat ze het op de wagen koud hebben.
Ik zou dus paarden die nooit een deken op hebben, op de wagen niet ineens wel een deken opleggen, zeker niet als ze met z'n tweetjes op de wagen gaan.

helemaal mee eens, lekker zonder deken op de wagen zetten

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:00

sluit ik me helemaal bij aan.

Mijn paard is wel geschoren, staat nu op stal met 200g op. Maar gisteren in de trailer met een fleecedekentje, anders krijgt hij het veel te warm daar!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:01

ik heb vandaag zelfs mijn geschoren paard onder een fleecedeken gezet in plaats van zijn normale deken, omdat hij het anders veels te warm krijgt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:26

inderdaad, op de trailer lekker zonder deken
de mijne krijgt op de trailer standaard haar wollen deken op in de plaats van de 440 grams (is geschoren) en na de les een zweetdekentje
ik neem wel een zweetdeken met hals tegen de tocht.
ongeschoren paarden zeker zonder deken, dan zit er al kans in dat je ze bezweet erafhaalt

Markarhofi09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:29

Ik zou ook geen deken opleggen. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid en je eigen gemoedsrust wel eea meenemen. Ik neem aan dat je onderweg wel een paar keer stopt. Je kunt dan meteen even checken hoe het met ze gaat, ze laten drinken en uiteraard controleren of ze het niet koud hebben.
Zijn ze wel gewend aan een deken?

Heb ooit mijn (geschoren) Haf eens tijdens de vrieskou met haar stal-winterdeken in een 1.5 paardstrailer gehad, beest had het bloedheet! Die kleine ruimte hebben ze idd zo warm, zeker met z'n tweetjes!

Heel veel succes en plezier met het halen van je paardjes!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:37

Gezien de kleine ruimte zeg ik geen deken, gezien de lengte van de rit zeg ik fleeshe / zweet deken. Denk dat ze in het begin het lekker warm zullen hebben, zullen het misschien ook warm hebben en spannend vinden en daardoor zweten. Op den duur zullen de denk ik afkoelen en met 9 graden overdag is dat denk ik toch wel erg koud.
Ik doe mijn kruising fries wel altijd een deken op.

Succes!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:36

Ik zal geen deken op doen, wel het achterluikje dicht.

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:47

zou geen deken op doen ! Word warm in de trailer!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 02:55

Geen deken op, de voorraampjes dicht en juist het achterluik open. Paarden krijgen het onwijs warm in een trailer als je alles potdicht houdt, als je de raampjes openzet komt er alleen frisse lucht in maar wordt de warmte niet afgevoerd, door de luchdruk van een tegenwerkend object. Doe je het achterluik open dan kunnen ze tenminste de hitte nog afvoeren en mochten ze dan koud worden kun je altijd nog even een dekkie op doen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:31

Lekker zonder deken erop. ze zijn het gewend zoals je al aangeeft. ze hebben zelf al een dikke vacht aangemaakt dus een deken lijkt me wat overbodig.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:22

Zonder deken op de trailer.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:34

De paardjes zijn inmiddels opgehaald :D
Ik heb het zonder deken gedaan(wel voor de zekerheid meegenomen)en ze hebben het niet koud gehad of iets.
Dank je wel voor jullie antwoorden!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:16

Zonder deken. Nu ze geschoren is leg ik er een zweetdeken overheen.
Goed te horen dat het helemaal goed gegaan is +:)+

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:18

Maya_Mariel schreef:
De paardjes zijn inmiddels opgehaald :D
Ik heb het zonder deken gedaan(wel voor de zekerheid meegenomen)en ze hebben het niet koud gehad of iets.
Dank je wel voor jullie antwoorden!

Ik wou net zeggen, zonder deken, maar voor de zekerheid wel meenemen en dan onderweg even kijken of ze het niet te koud hebben, maar het is gelukkig al goed gegaan. :+