als minderjarige officiële eigenaar paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieke_

als minderjarige officiële eigenaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:37

Ik heb pas een paard gekocht en nu zou ik het mutatiedocument moeten opsturen om het paard van eigenaar te laten veranderen. Ik heb het zelf betaald en dus ben ik volgens mijn ouders dan ook de officiële eigenaar. (ik ben 17). Kan ik het mutatie document opsturen in mijn naam of moet dit door een meerderjarig persoon?

(Ik woon in België, ik weet niet of het in nederland hetzelfde is?)

groetjes

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:43

hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:43

Nee hoor, mag gewoon op jouw naam. Zelfs een baby mag een paard op haar naam. Enige is dat het juridisch niet geldig is. Tot je 18de zijn jouw ouders verantwoordelijk voor jou. Zij hebben dus eigenlijk de eigendom over al jouw bezittingen.

V_lalala

Re: als minderjarige officiële eigenaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:48

idd, ik heb mijn paard ook gewoon op mijn eigen naam

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:03

Ik heb destijds de pony van mijn dochter ook op haar naam gehad, ze was geloof ik twee toen de pony in de databank werd gezet :+

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:05

Ik ben 14 en mijn pony staat officieel op mijn naam :)
Mijn ouders betalen alles, maar aangezien ik de gene ben die alle klusjes doet
en er de meeste tijd aan besteed vonden ze het redelijk hem van mij te maken.
Ik heb hem immers ook gekregen van een kennis :))

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:06

mijn paarden staan ook op mijn naam en ik ben13 dus moet lukke

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:15

oke bedankt allemaal

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:17

Ik was ook 17 toen ik het paard op m'n naam liet omschrijven :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:18

Mijn paard staat op de naam van mn zus, al vanaf ons 12e ;)

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:15

Toen ik nog tiener was stond mijn voormalige pony ook gewoon op mijn naam.

Horse_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:17

Ik heb nog even een vraagje,

ik ben dus 15 jaar en als ik de pony echt officieel op mijn naam laat zetten, Kunnen mijn ouders mijn pony dan verkopen ook al wil ik dit niet?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:21

Ik ben eveneens 17, heb samen met mijn ouders mijn paard gekocht, maar ze staat wel op mijn moeders naam.
We hebben hiervoor gekozen omdat het ons verzekeringstechnisch en juridisch gezien wat makkelijker leek. Als ik 18 word gaat ze over op mijn naam.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:56

@ TS: je hebt het paard al van eigenaar laten veranderen; je hebt 'm immers gekocht, daarmee is paard van eigenaar veranderd.
Alleen zou jij het graag in het paspoort vermeld willen zien middels het mutatiedocument ;)
Dat kan prima, maakt niet uit dat je minderjarig bent.
Het is echter geen eigendomsbewijs.
Ook is het niet verplicht om het paard van naam over te laten schrijven. Met mijn Welsh heb ik gewacht tot het stamboek een leuke actie had, anders vond ik het teveel kosten voor niks.... 't is leuk maar je hebt er weinig aan (als je verder geen keuringen wil lopen). Ik ga geen € 50,00 uitgeven als niet-lid om een stickertje in het paspoort en het stamboekbewijs te kunnen plakken met mijn naam er op als eigenaar. Dat heb ik destijds wél met die actie voor € 15,= laten doen.

Horse_shop schreef:

ik ben dus 15 jaar en als ik de pony echt officieel op mijn naam laat zetten, Kunnen mijn ouders mijn pony dan verkopen ook al wil ik dit niet?

Ligt helemaal aan de omstandigheden van het geval.

Pony op jou naam maakt jou nog geen officieel eigenaar, ookal spreek jij van 'echt officieel op mijn naam zetten'.

Zo staan mijn 2 shetten nog steeds 'op naam' van de fokker in het paspoort. Paspoort is geen eigendomsbewijs. En toch zijn ze echt van mij, ookal staat naam v/d fokker er nog in en hebben ze daar tussen ook een tijdje een andere eigenaar gehad.

Bovendien val jij nog onder de verantwoordelijkheid van je ouders, zowel qua zorg als ook in veel gevallen nog financieel.
Het kan dan inderdaad zijn dat jou ouders de pony verkopen, ookal wil jij dit niet. Maar dan nog heeft het er mee te maken wie eigenlijk officieel eigenaar v/d pony is, en ook al lijkt dat heel gemakkelijk, juridisch gezien ligt het vaak niet eens zo zwart/wit.

Beste kun jij op schrift laten stellen dat jij/je ouders paard x met levensnr. en chipnummer y kopen, voor jou, het is JOU paard (als dit de bedoeling van jou en je ouders is), en dan geheel afzijdig van dit kun je dan ook met je ouders afspraken maken over de kosten e.d. qua onderhoud en dierenarts.

Horse_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:43

Dus als mijn ouders met handtekening op papier zetten dat de pony op mijn naam komt te staan, En dat de pony ook wettelijk etc van mij is, kunnen ze achteraf niet zeggen we verkopen de pony?

ik heb al 3 eigen paarden en 2 verzorgjes, maar vroeg mij dit gewoon af omdat ik miss nog een pony wil kopen en deze echt van mij wil hebben en dat mn ouders ondanks ik 15 ben niet kunnen zeggen we verkopen hem

Welke manier/en bestaan er zodat mn ouders zelfs op nu op mn 15 niet kunnen zeggen we verkopen de pony ?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:55

Als je ouders in financiële problemen komen, zal de pony ook verkocht worden omdat je niet volwassen bent.
Ook kunnen je ouders de pony verkopen, kun je niks aan veranderen (tenzij ze de pony niet kunnen vinden bijv)

Horse_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:01

sneeuwpop schreef:
Als je ouders in financiële problemen komen, zal de pony ook verkocht worden omdat je niet volwassen bent.
Ook kunnen je ouders de pony verkopen, kun je niks aan veranderen (tenzij ze de pony niet kunnen vinden bijv)

Maar ik bedoel gwn hoe kan ik echt de eigenaar worden van de pony en dat men ouders NOOIT kunnen zeggen we verkopen deze, Daar had ik graag info over :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:11

Horse_shop schreef:
Maar ik bedoel gwn hoe kan ik echt de eigenaar worden van de pony en dat men ouders NOOIT kunnen zeggen we verkopen deze, Daar had ik graag info over :)

Meerderjarig worden.

En dan nog is het niet waterdicht, zie de verhalen over oplichters die een paard van een ander in stalling/opleiding oid hebben en dat dier doodleuk doorverkopen. Eigenlijk is er zover ik weet alleen van huizen en auto's een goed registratiesysteem van wie de eigenaar is. Bij paarden en b.v. fietsen of bijzettafeltjes is in NL niets geregistreerd. In België is dat bij paarden wel het geval.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:13

Ik heb mijn pony zelf gekocht, maar hij is niet op mijn naam gezet ofzo. Is iemand anders dan de officiële eigenaar, of hoeft er niet perse aan elke pony een officiële eigenaar verbonden te zijn?

Horse_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:14

Ik kom uit belgie :)

Is het dan wel mogelijk om op 15jarige leeftijd je paard je eigendom te maken zodat ouders niet kunnen zeggen ik verkoop hem?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:14

Nee, je ouders zijn verantwoordelijk voor je tot je meerderjarig (18) bent. Voor zowel je bezittingen als je schulden zijn zij verantwoordelijk.

Dus als jij nu schulden maakt, moeten zij ervoor zorgen dat het afbetaald wordt. Andersom mogen zij ook jouw fiets of paard verkopen.

Je bent dan misschien wel eigenaar, maar je kan je ouders niet verbieden je pony te verkopen.

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:31

Horse_shop schreef:
sneeuwpop schreef:

dat kan je zodra je meerderjarig ben (maar dan moeten je ouders ook niet meer voor de kosten opdraaien natuurlijk) Zolang ouders de onkosten betalen, kan jij zeggen wat je wil. Als zij stoppen, dan stoppen ze. als je zelf wil beslissen hoe of wat kan je het best een (bij)baantje zoeken om zelf de kosten (vppr een deel) op je te nemen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:10

JoyCiej007 schreef:
@ TS: je hebt het paard al van eigenaar laten veranderen; je hebt 'm immers gekocht, daarmee is paard van eigenaar veranderd.
Alleen zou jij het graag in het paspoort vermeld willen zien middels het mutatiedocument ;)
Dat kan prima, maakt niet uit dat je minderjarig bent.
Het is echter geen eigendomsbewijs.
Ook is het niet verplicht om het paard van naam over te laten schrijven. Met mijn Welsh heb ik gewacht tot het stamboek een leuke actie had, anders vond ik het teveel kosten voor niks.... 't is leuk maar je hebt er weinig aan (als je verder geen keuringen wil lopen). Ik ga geen € 50,00 uitgeven als niet-lid om een stickertje in het paspoort en het stamboekbewijs te kunnen plakken met mijn naam er op als eigenaar. Dat heb ik destijds wél met die actie voor € 15,= laten doen.

Horse_shop schreef:

Ligt helemaal aan de omstandigheden van het geval.

Pony op jou naam maakt jou nog geen officieel eigenaar, ookal spreek jij van 'echt officieel op mijn naam zetten'.

Zo staan mijn 2 shetten nog steeds 'op naam' van de fokker in het paspoort. Paspoort is geen eigendomsbewijs. En toch zijn ze echt van mij, ookal staat naam v/d fokker er nog in en hebben ze daar tussen ook een tijdje een andere eigenaar gehad.

Bovendien val jij nog onder de verantwoordelijkheid van je ouders, zowel qua zorg als ook in veel gevallen nog financieel.
Het kan dan inderdaad zijn dat jou ouders de pony verkopen, ookal wil jij dit niet. Maar dan nog heeft het er mee te maken wie eigenlijk officieel eigenaar v/d pony is, en ook al lijkt dat heel gemakkelijk, juridisch gezien ligt het vaak niet eens zo zwart/wit.

Beste kun jij op schrift laten stellen dat jij/je ouders paard x met levensnr. en chipnummer y kopen, voor jou, het is JOU paard (als dit de bedoeling van jou en je ouders is), en dan geheel afzijdig van dit kun je dan ook met je ouders afspraken maken over de kosten e.d. qua onderhoud en dierenarts.

In België is het wel verplicht om het mutatiedocument op je naam te laten zetten als je een paard hebt gekocht. Daarmee worden paarden geregistreerd voor de voedselveiligheid, zodat slachtpaarden en niet-slachtpaarden gevolgd kunnen worden qua medicatie. Maar je bent niet verplicht het paspoort te laten aanpassen, maar als mijn paard gestolen wordt of uitbreekt heb ik liever de chip op mijn naam staan in de hoop het paard ooit terug te krijgen.

Als -18 jarige kan gewoon jou naam in het paspoort en het mutatiedocument staan, maar blijven je ouders verantwoordelijk tot je 18 en financieel zelfstandig bent.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:32

beert schreef:
Nee, je ouders zijn verantwoordelijk voor je tot je meerderjarig (18) bent. Voor zowel je bezittingen als je schulden zijn zij verantwoordelijk.

Dus als jij nu schulden maakt, moeten zij ervoor zorgen dat het afbetaald wordt. Andersom mogen zij ook jouw fiets of paard verkopen.

Je bent dan misschien wel eigenaar, maar je kan je ouders niet verbieden je pony te verkopen.

Sterker nog, tot 21 jaar ben je als ouders nog verantwoordelijk.
Er bestaan geen wegen om je pony dus echt van jou te laten zijn tot je meerderjarig bent ts. ( en dat lijkt me ook een goede zaak)

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 08:37

Dag iedereen,

Bedankt voor de reacties allemaal, maar dit topic is ondertussen 6 jaar oud en ik ben gelukkig al een ruime tijd meerderjarig nu ;)
Het paard heeft altijd op mijn naam gestaan (ik heb het nog steeds trouwens) ook als minderjarige en heb hier nooit problemen mee gehad. Niet bij de dierenarts niet op wedstrijd...

Naar mij persoonlijk toe heeft dit topic nu dan ook geen waarde meer. Maar natuurlijk kan het wel interessant zijn voor anderen die in dezelfde situatie zijn. Ik ben uiteraard wel van België dus hoe het precies in Nederland gaat, kan ik niet zeggen.