Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Horse_shop schreef:Ik heb nog even een vraagje,
ik ben dus 15 jaar en als ik de pony echt officieel op mijn naam laat zetten, Kunnen mijn ouders mijn pony dan verkopen ook al wil ik dit niet?
sneeuwpop schreef:Als je ouders in financiële problemen komen, zal de pony ook verkocht worden omdat je niet volwassen bent.
Ook kunnen je ouders de pony verkopen, kun je niks aan veranderen (tenzij ze de pony niet kunnen vinden bijv)
Horse_shop schreef:Maar ik bedoel gwn hoe kan ik echt de eigenaar worden van de pony en dat men ouders NOOIT kunnen zeggen we verkopen deze, Daar had ik graag info over
Horse_shop schreef:sneeuwpop schreef:Als je ouders in financiële problemen komen, zal de pony ook verkocht worden omdat je niet volwassen bent.
Ook kunnen je ouders de pony verkopen, kun je niks aan veranderen (tenzij ze de pony niet kunnen vinden bijv)
Maar ik bedoel gwn hoe kan ik echt de eigenaar worden van de pony en dat men ouders NOOIT kunnen zeggen we verkopen deze, Daar had ik graag info over
JoyCiej007 schreef:@ TS: je hebt het paard al van eigenaar laten veranderen; je hebt 'm immers gekocht, daarmee is paard van eigenaar veranderd.
Alleen zou jij het graag in het paspoort vermeld willen zien middels het mutatiedocument
Dat kan prima, maakt niet uit dat je minderjarig bent.
Het is echter geen eigendomsbewijs.
Ook is het niet verplicht om het paard van naam over te laten schrijven. Met mijn Welsh heb ik gewacht tot het stamboek een leuke actie had, anders vond ik het teveel kosten voor niks.... 't is leuk maar je hebt er weinig aan (als je verder geen keuringen wil lopen). Ik ga geen € 50,00 uitgeven als niet-lid om een stickertje in het paspoort en het stamboekbewijs te kunnen plakken met mijn naam er op als eigenaar. Dat heb ik destijds wél met die actie voor € 15,= laten doen.Horse_shop schreef:Ik heb nog even een vraagje,
ik ben dus 15 jaar en als ik de pony echt officieel op mijn naam laat zetten, Kunnen mijn ouders mijn pony dan verkopen ook al wil ik dit niet?
Ligt helemaal aan de omstandigheden van het geval.
Pony op jou naam maakt jou nog geen officieel eigenaar, ookal spreek jij van 'echt officieel op mijn naam zetten'.
Zo staan mijn 2 shetten nog steeds 'op naam' van de fokker in het paspoort. Paspoort is geen eigendomsbewijs. En toch zijn ze echt van mij, ookal staat naam v/d fokker er nog in en hebben ze daar tussen ook een tijdje een andere eigenaar gehad.
Bovendien val jij nog onder de verantwoordelijkheid van je ouders, zowel qua zorg als ook in veel gevallen nog financieel.
Het kan dan inderdaad zijn dat jou ouders de pony verkopen, ookal wil jij dit niet. Maar dan nog heeft het er mee te maken wie eigenlijk officieel eigenaar v/d pony is, en ook al lijkt dat heel gemakkelijk, juridisch gezien ligt het vaak niet eens zo zwart/wit.
Beste kun jij op schrift laten stellen dat jij/je ouders paard x met levensnr. en chipnummer y kopen, voor jou, het is JOU paard (als dit de bedoeling van jou en je ouders is), en dan geheel afzijdig van dit kun je dan ook met je ouders afspraken maken over de kosten e.d. qua onderhoud en dierenarts.
beert schreef:Nee, je ouders zijn verantwoordelijk voor je tot je meerderjarig (18) bent. Voor zowel je bezittingen als je schulden zijn zij verantwoordelijk.
Dus als jij nu schulden maakt, moeten zij ervoor zorgen dat het afbetaald wordt. Andersom mogen zij ook jouw fiets of paard verkopen.
Je bent dan misschien wel eigenaar, maar je kan je ouders niet verbieden je pony te verkopen.