Beslag laten leggen op een paard en auto, graag tips!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Beslag laten leggen op een paard en auto, graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:33

Iemand heeft een schuld (geldbedrag van bijna 10.000 euro) bij mij open staan, en zegt al maanden dat er geen cent afgelost kan worden. Alle redenen waarom er niet afgelost kan worden zijn zo langszamerhand al de reveu gepasseerd.
Ik wil de zaak uit handen geven aan een incasso bureau, ik kan namelijk bewijzen dat diegene mij een groot geldbedrag schuldig is. Diegene heeft een eigen zaak, ik weet dat daar financieel moeilijk wat te halen valt want volgens mij gaat de zaak helemaal niet goed. Maar diegene rijd wel een auto prive en heeft een paard, gestald op een pensionstalling.

Ik zou persoonlijk als ik iemand al maanden geld schuldig ben, mijn paard verkopen en alle luxe spullen en zo mijn schuld gedeeltelijk of geheel aflossen. Maar dat doet deze persoon dus niet, en zegt alleen maar: ik heb geen cent om je af te lossen, maar mijn paard en auto gaan niet de deur uit.

Als je een incassobureau inhuurt, sturen zij eerst een brief, en als daar niet op gereageerd word dan gaat er een deurwaarder naar toe om beslag te leggen. Nou ben ik alleen bang dat zodra er een brief binnen komt bij diegene van het incasso bureau dat het paard en auto natuurlijk even snel op iemands ander zijn naam word gezet ofzo, zodat er geen beslag opgelegd kan worden. Want dan kan diegene aantonen dat er geen luxe bezit is, want ze is immers geen eigenaar meer.

Nou wil ik graag tips van mensen die hier ervaring mee hebben of kennis van zaken hebben.

Kan ik voorkomen dat het paard en auto op een andere naam worden gezet?

Hoe kan ik aantonen dat paard en auto wel in het bezit zijn van diegene, maar om de boel te ontduiken even snel op iemand's naam is gezet? Ergens een registratie van de datum van overschrijving? Overigens gaat het om een paard zonder stamboompapieren, wel met een paspoort.

Wie o wie heeft er tips hoe dit aangepakt kan worden met succes, of kan ik daadwerkelijk niks als alles op een andere naam staat?

manzano

Re: Beslag laten leggen op een paard en auto, graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:37

Ik zou gewoon contact opnemen met een incassobureau/gerechtsdeurwaarder. Die weten dit soort dingen natuurlijk als geen ander.

(en je hebt niet het risisco dat diegene evt. viavia op de hoogte komt van je plannen via dit topic ;))

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:38

LZP --> TAO

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:39

Is het een BV, een eenmanszaak, een VOF of wat anders?
Schulden van een zaak zijn namelijk niet altijd privé te verhalen/

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:42

Het betreft een priveschuld, dus niet gemaakt vanuit de zaak.
De zaak is volgens mij een eenmanszaak maar geheel zeker weet ik dat niet.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:42

ik ken zo'n situatie..en nee je kan niet voorkomen dat het paard en auto op iemand anders naam gezet wordt .
erg lastig maar ik zou het wel via een deurwaarder spelen , die kan het in zijn eerste brief vermelden dat ze op de hoogte zijn van auto en paard, dan ben je ze al een stap voor ..je kan het dan nog niet voorkomen maar dan weet ze in ieder geval dat de deurwaarder al van alles weet ...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:43

Diegene zit niet op bokt, dus zal dit ook niet lezen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:43

vwmissy schreef:
ik ken zo'n situatie..en nee je kan niet voorkomen dat het paard en auto op iemand anders naam gezet wordt .
erg lastig maar ik zou het wel via een deurwaarder spelen , die kan het in zijn eerste brief vermelden dat ze op de hoogte zijn van auto en paard, dan ben je ze al een stap voor ..je kan het dan nog niet voorkomen maar dan weet ze in ieder geval dat de deurwaarder al van alles weet ...

Niet te voorkomen dus.....nou dat is flink balen.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:47

zowieso wordt een beslaglegging op een dier heel moeilijk , want wie komt vertellen dat wat het dier waard is .. (voor vragen hierover graag via pb) bel gewoon even met het deurwaarderskantoor die kunnen je in ieder geval verder helpen...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:49

Volgens mij heb je ook een actio pauliana buiten faillisement.

Ben er alleen niet zo in thuis. Misschien weten bokkers uit het rechtenforum het wel.....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:49

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 14:52

Bedankt voor de tip manzano! ik zal het eens aan ze voorleggen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:58

Je kunt een rechtshandeling binnen een beperkte periode terug laten draaien wanneer die verricht is om andere schuldeisers te benadelen. Dat bewijs is natuurlijk lastig, dus ik zou je niet aanraden daar als leek aan te beginnen. Als je het probleem voorlegt aan een deurwaarder kan die je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:01

Waarom is het zo'n probleem als ze haar paard op een andere naam zet? Ik ken de situatie niet, maar als iemand mij nu mijn paard af zou pakken omdat ik geld schuldig was... Mijn brommer en laptop mag je hebben, maar met een levend dier vind ik dat wat anders.
Ookal schrijft ze de auto en het paard over, dan kan ze toch andere dingen van de hand doen om het geld bij elkaar te krijgen? Desnoods wordt haar bedrijf failliet verklaard, maar dat is dan toch haar verantwoordelijkheid?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:02

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het zeker niet altijd mogelijk om zaken snel op iemand anders naam te zetten e.d. Dan zou de hele functie van beslagleggen geen nut hebben. En er kan wel beslag op een dier gelegd worden. Dat paard heeft dan de waarde die hij in het economische verkeer zou opbrengen, dus een reeele verkoopprijs. Het is zelfs een best effectief middel, omdat dat paard iedere maand gruwelijk veel geld kost. Alleen wel heel vervelend voor de eigenaar, maar soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen.

Ik ga het voor je opzoeken vanavond.

Edit Prrr was me voor. Het is inderdaad belangrijk advies in te winnen bij de deurwaarder.
Laatst bijgewerkt door Tayga op 15-10-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:02

Dinsdag is de afspraak bij het incassobureau.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:02

Als Eenmanszaak ben je zowel persoonlijk als zakelijk verantwoordelijk voor schulden, het maakt niet uit of deze uit prive of zakelijk zijn voortgekomen!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:03

eilleen333 schreef:
Waarom is het zo'n probleem als ze haar paard op een andere naam zet? Ik ken de situatie niet, maar als iemand mij nu mijn paard af zou pakken omdat ik geld schuldig was... Mijn brommer en laptop mag je hebben, maar met een levend dier vind ik dat wat anders.
Ookal schrijft ze de auto en het paard over, dan kan ze toch andere dingen van de hand doen om het geld bij elkaar te krijgen? Desnoods wordt haar bedrijf failliet verklaard, maar dat is dan toch haar verantwoordelijkheid?

Asl er een brommer of laptop is waar beslag opgelegd word, gebeurd dat ook.

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:06

t is nog maar afwachten of het paard ook echt op hun naam staat.
anders valt die al niet te halen.

en als ze de auto overschrijven voordat ij een brief gestuurd hebt , dan ben je ook die kwijt.

zoiezo verkoopt een deurwaarder niet gauw ene auto of dergelijke , omdat de verkoopkosten vaak duurder zijn dan de opbrengts ( gaat per opbod)

loonbeslag leggen kan wel....
maar hoe dat exact zit met een bedrijf weet ik niet

als ze bij ja al 10duizend euro schuld hebben , zullen ze vast meer schulden hebben en exact weten hoe t gespeeld moet worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:08

ik heb onlangs beslag laten leggen, dit heeft de politie gedaan.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:13

friesiszwart schreef:
ik heb onlangs beslag laten leggen, dit heeft de politie gedaan.

kan je daar meer over vertellen mag ook per pb.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:14

Ik werk als jurist bij een gerechtsdeurwaarderskantoor. Je kan gewoon beslag leggen op een paard. Om beslag te leggen heb je een vonnis nodig. Je zult dus de persoon in kwestie moeten dagvaarden. Incassobureaus kunnen dit niet zelf, zij zullen daar een gerechtsdeurwaarder voor in moeten schakelen. Wellicht is het dan ook verstandig om bij jou in de buurt op zoek te gaan naar een gerechtsdeurwaarderskantoor die ook incassozaken doet (dit zijn doorgaans alle gwd-kantoren). Zo bespaar je wellicht wat kosten, omdat je zaak niet via 2 instanties moet lopen.

Indien je daadwerkelijk vreest dat het paard/auto op andermans naam zal worden gezet, dan kan je beslag leggen zonder een voorafgaand vonnis. Dit heet conservatoir beslag. Kijk maar eens op google, wellicht kom je er zelf uit.

Edit: uiteraard moet je na afloop altijd nog een vonnis gaan halen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:18

Super! deze info Stephanie, daar kan ik wel weer mee vooruit! ik ga meteen googelen!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:57

Via het incassobureau is het nog een behoorlijk langslepend traject. Ik heb nu ook 3 zaken lopen bij het incassobureau (ik ben de eiser, voordat jullie rare dingen gaan denken), geleverde goederen, maar geen betaling van mijn facturen.
We zijn nu een half jaar verder en het ligt nu éindelijk bij de deurwaarder. Er is één faillissement aangevraagd (bedrijf), één heeft bij dreiging van deurwaarder tóch maar betaald (manege) en één doet aan struisvogelpolitiek (particulier).
Een abbo bij de deurwaarder kost bijna 600 euro, voor een jaar.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:25

pieteritus schreef:
Via het incassobureau is het nog een behoorlijk langslepend traject. Ik heb nu ook 3 zaken lopen bij het incassobureau (ik ben de eiser, voordat jullie rare dingen gaan denken), geleverde goederen, maar geen betaling van mijn facturen.
We zijn nu een half jaar verder en het ligt nu éindelijk bij de deurwaarder. Er is één faillissement aangevraagd (bedrijf), één heeft bij dreiging van deurwaarder tóch maar betaald (manege) en één doet aan struisvogelpolitiek (particulier).
Een abbo bij de deurwaarder kost bijna 600 euro, voor een jaar.

Dus is het wellicht slimmer zoals Stephanie W. al zei om naar een bureau te gaan waar zowel deurwaarder als incasso zitten.
Ik zit nu te lezen op internet naar de mogelijkheden, en gelukkig zijn die er wel. Tja ik ga er niet vanuit dat ik binnen een maand mijn geld terug heb, maar wel een fijn idee om te weten dat je het toch nog kan verhalen. Die 600 euro aan kosten kan je ook meenemen in de beslaglegging.

En ik weet nu dat er toch mogelijkheden zijn als zaken mogelijk door verkocht gaan worden, ik bij voorhand dat toch een halt toe kan roepen middels zo'n Conservatoir beslag.
Dus dat biedt wellicht mogelijkheden. Heb net mijn afspraak voor dinsdag gecanceld want dit betreft alleen een incassobureau. Inmiddels voor volgende week een nieuwe afspraak gemaakt met een deurwaarde en incassobureau in 1.