Mijn buurman heeft een aantal shetlandpony's. Omdat het nog mooi weer was en er nog een aardig partijtje gras stond heeft hij maandag zijn 5 pony's naar de uiterwaarden gebracht. Gistermiddag er twee opgehaald omdat hij ermee ging rijden voor de wagen, de manen van de pony's zaten flink in de klit doordat er klitten van een of ander onkruit ingekomen waren. Hij is twee uur bezig geweest om deze klitten met de hand te verwijderen, hele klus maar alles zag er weer toonbaar uit. De andere pony's zou hij vandaag op gaan halen want ook bij deze pony's zaten de manen erg in de klit. Hulptroepen zouden komen helpen voor dit karwei.
Vanmorgen komt hij bij het weiland en bij alle drie de pony's zijn de manen inklusief kuif eraf geknipt!
Wij hebben al zitten brainstormen: wandelaars hebben standaard geen schaar bij zich, dus het is met voorbedachte rade gedaan. Misschien heeft iemand er niet bij nagedacht en alleen maar " goed" willen doen voor de pony's, manen eraf is klitten weg. Iedereen weet van wie de pony's zijn, als er een probleem is waarom dan niet even aanbellen. Gisteravond om half 8 (in het schemerdonker) heeft de buurman twee buurmeisjes zien lopen met hun shetlandpony over de weg. Zouden zij het gedaan kunnen hebben? Wij vermoeden van wel, er is niemand in de wei geweest, er is geknipt vanover de afrastering. (Als je een andere pony bij je hebt komen ze kijken uit nieuwschierigheid en kun je er dus makkelijk bij). En kinderen kunnen ook bedacht hebben, wat zielig die klitten en hebben gedacht de pony's zo te kunnen helpen. Ook qua tijdsstip zou het kunnen.
De ouders van deze kinderen kennen wij geheel niet. Kun je daar zomaar aanbellen met de vraag of de kinderen er iets vanaf weten? Mijn buurman (83 jaar) durft nu nl de pony's niet meer buiten te zetten uit angst dat iemand ze kwaad wil doen, als blijkt dat de kinderen het hebben gedaan lijkt mij dat na een gesprekje met ze dit uit de lucht zal zijn? Hoe pak je dit nu aan?
Kun je geen neutraal gesprekje aangaan met die meiden onder het mom van: pas goed op je eigen pony want bij ons is laatst..... Hebben jullie iets gezien/gehoord?
Suus__
Geplaatst: 14-10-10 13:45
Ik zou gewoon even aanbellen en het vragen dat kan geen kwaad. Vooral als je buurman zo bang is
MercuryDream
Geplaatst: 14-10-10 13:45
wat ontzettend vervelend zeg, dat dit gebeurd is. Even aanbellen bij de ouders van deze kinderen lijkt me zeker wel een goed idee. Ik zou wel heel voorzichtig zijn met het uiten van eventuele beschuldigingen. Misschien kun je vragen of ze toevallig iets gezien hebben omdat ze tenslotte in de buurt waren? Met vriendelijk doorvragen kom je meestal veel verder dan met boos worden.
diega
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-10 13:46
Hij is idd bang, maar ook boos en heel verdrietig. De pony's zien er echt niet meer uit, zeker omdat ook de maantop afgeknipt is.
diega
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-10 13:52
Zal ik er het eerst met de moeder/ vader over hebben (licht er aan wie de deur open doet), of vragen of dochter thuis is en het rechtstreeks vragen. (of ze wat gezien heeft oid) Kind is, schat ik 12/13 jaar.
Ik zal eerst je verhaal aan hun ouders uitleggen en dan kunnen de ouders erbij zijn.
jes_sira
Geplaatst: 14-10-10 14:25
Ik zou als ik jouw was het rechtstreeks aan het meisje zelf vragen. Eventueel met ouders erbij.
Dan kun je aan de reactie van het meisje direct zien of je gelijk hebt of niet. Sommige ouders willen nog wel eens ten aller tijden het voor hun kind opnemen en voor kun kind liegen. Helaas
Ik zou het ook even gaan vragen.. Wat rot zeg voor je buurman! Ik snap wel dat hij nu bang is dat ze zijn pony's iets aan willen doen.
Tigra_
Geplaatst: 14-10-10 23:31
Ik zou de ouders zeker inlichten. Moet zeggen als de kinderen dat gedaan hebben snap ik dat niet ze zijn toch al oud genoeg om te moeten weten dat je niet aan andermans dieren zit en al helemaal omdat ze zelf een pony hebben moeten ze dat toch snappen. Dus vind het niet helemaal rijmen als ze zelf een paard hebben en vervolgens andermans paard zouden gaan knippen.
Ik zou aanbellen en aangeven dat je graag even met hun en hun dochter wilt praten. Dan vertel je wat er gebeurd is en waarom je vermoedt dat hun dochter ermee te maken heeft. Overigens vind ik het wel mager dat je hun hebt zien lopen met die pony, daarmee kun je niet zomaar iemand beschuldigen. Anders spreek je die meiden alleen aan zoals iemand anders zei met de "waarschuwing" en peil je hun reactie.
Kun je niet beter een klein "buurtonderzoek" houden? Bij de hele buurt(of naaste buren) vertellen wat er gebeurd is en wat het met de eigenaar doet en vragen of ze iets gezien hebben? Ik zou niet zomaar iemand durven beschuldigen..
Ik zou aan de meiden vragen of die toevallig wat gezien hebben toen ze daar liepen.
Pikeur
Geplaatst: 16-10-10 13:22
_Cindy schreef:
Ik zou aan de meiden vragen of die toevallig wat gezien hebben toen ze daar liepen.
Ik ook, als je gelijk mensen aan begint te wijzen zullen ze sowiso niet gaan praten, als je gewoon een normaal gesprek begint gaan ze misschien wel uit zichzelf praten Ook lijkt het me niet verstandig om meteen partij te kiezen voor die man in het gesprek, zeg desnoods dat het inderdaad wel zielig was dat hun haar in de klit zat
Connie
Geplaatst: 16-10-10 13:27
Sonja schreef:
Ik snap de verdenking niet
ik eigenlijk ook niet..? omdat ze daar wel eens lopen met hun pony zijn ze verdacht? vind ik een beetje raar
mirgino
Geplaatst: 16-10-10 22:35
ik zou aan die meisjes vragen of ze langs de wei gelopen zijn en of hun iets gezien hebben en of ze toen de manen nog hadden of hebben hun ze al kaal gezien ik zou ze niet beschuldigen maar wel zeggen dat ze gezien zijn en dat je nu hoopt dat hun iets weten
en het liefst dat vragen waar een ouder bij staat zodat je niet achteraf een ander verhaal krijgt. mochten ze het gedaan hebben dan zien de ouders dat wel aan hun kind of ze hebben het er later nog over met hun
maar zomaar aannemen dat hun het geweest zijn gaat mij iets tever.