Trailer ook winterbanden in Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Trailer ook winterbanden in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:37

Ik heb een leuke wedstrijd op het oog en ben een beetje aan het kijken in hoe verre het haalbaar is. De wedstrijd is half december in Duitsland en dan is de kans natuurlijk groot dat er sneeuw ligt. Plus dat winterbanden 'verplicht' zijn in Duitsland. Maar nou vroeg ik me af, moet de trailer ook winterbanden. In hoeverre is dat verplicht ivm aansprakelijkheid en als het niet 'verplicht' is, is het aan te raden of gewoon overbodig?

Als het raadzaam is de trailer ook te voorzien van winterbanden gaat het hele feest niet door, dan wordt het wel een hele dure grap voor een redelijk onbelangrijke wedstrijd.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:45

Het is inderdaad zo dat in Duitsland winterbanden verplicht zijn, maar dit heeft meer met je verzekering te maken.
Winterbanden zijn in zoverre verplicht, dat als er iets gebeurd terwijl je zonder winterbanden rijdt, je alles zelf moet betalen en dus niks terugkrijgt van de verzekering en dergelijke.
Ik neem aan dat dit met een trailer hetzelfde is.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:51

Je hebt een Nederlandse auto die in Nederland verzekerd is, of niet? En ieder land heeft weer andere regels en voorschriften.

Neem anders even contact op met je verzekeringsmaatschappij over de voorwaarden voor rijden in het buitenland. Zij kunnen je vast wel meer vertellen over wat wel en niet te doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:57

Winterbanden verplicht, ook trailer, volgens stalhouder. Voor de verzekering hier, maar jij hebt een NL verzekering. Zou daar even checken.
Maar ik kan je wel aanraden winterbanden eronder te doen, of dat nou in DL of in NL is, het is een stuk veiliger en je hebt wel je paard erin staan!

Lenneke_

Re: Trailer ook winterbanden in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:56

Ik heb het inmiddels al gevonden op de anwb site.
Winterbanden zijn alleen 'verplicht' voor motorvoertuigen. Een trailer is geen motorvoertuig.

Dat het alleen gaat om aanprakelijkheid weet ik, daarom had ik verplicht al tussen aanhalingstekens gezet. Wist even niet hoe ik het anders kort kon formuleren.

Ik heb uiteraard een goede sterke auto voor de trailer staan, met winterbanden. M'n vader dacht er zowiezo al over om er winterbanden onder te doen, dus dat zou mooi zijn. En anders zijn die dingen ook te huur.
Maar het maakt wel uit of het er 4 of 8 moeten zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:05

Een goede, sterke auto met winterbanden maakt niet veel verschil als het glad is op de weg en jij hebt een paard op de trailer staan. Glijd de trailer, dan glijd de trailer en ben je de grip kwijt. Mocht het inderdaad vriezen en glad zijn, is het stom, dom en super idioot als je met trailer zo de weg op gaat.
Ik neem aan dat je dat risico niet gaat nemen, met je lieve, kostbare paardje achterin?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:27

Het is in Duitsland verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Dat zijn omstandigheden waarbij ik niet met een trailer op pad zou gaan voor een pleziertje. Op een droge dag is er niks aan de hand en is 't dus in principe ook niet verplicht.
Gewoon 't weerbericht in de gaten houden dus :)

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:19

Een tip die ik je wel graag mee wil geven is om sneeuwkettingen mee te nemen die op je trailer passen.
Mocht er nu onverhoopt toch sneeuw vallen kun je die op je trailer monteren zodat er op de trailer altijd voldoende grip zal zijn.

Wanneer je gaat remmen en je trailer gaat schuiven kun je op het trekkende voertuig winterbanden of sneeuw kettingen hebben liggen maar je kan dan helemaal niks.

Het kan uiteraard altijd onverwacht gaan sneeuwen terwijl je al onderweg bent.