voordelen anderhalfpaardstrailer tov tweepaardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

voordelen anderhalfpaardstrailer tov tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:03

Even de situatie, ik werk vooral met zware trekpaarden, de merrie die ik rijd, en haar veulen die ik gekocht heb zijn beide belgische trekpaarden.
bij de merrie hebben we een tweepaardstrailer, maar een vakje is te smal voor de merrie, dus het tussenschot is er nu uit, en ze heeft beschikking over de gehele ruimte, wat momenteel erg goed gaat.

Waarschijnlijk zal haar veulen later ook in dezelfde situatie zitten, dus komt eropneer dat ik zelfs met een tweepaardstrailer maar een paard mag vervoeren.

Volgend probleem, ik heb nog geen E-rijbewijs en geen trekkende auto.
Bedoeling is om dat rijbewijs te halen, en een bestelwagen te kopen die het mag trekken, helaas heb ik dan al minimum een 2500 cc nodig met veel te veel paarden, die dus ook duur is in onderhoud en verbruik.

Nu vroeg ik me af, welke MTM een anderhalfpaardstrailer heeft, hoe breed die zijn vergeleken met een eenpaards, een tweepaards, en een vakje in een tweepaards, en welke voor of nadelen dat heeft tov een tweepaards.
en ook hoeveel kg je dan nog in die trailer mag laden (ongeacht welke auto dat er voor hangt, onze tweepaards bv heeft een MTM van 2000 kg, en mag er nog 1100 laden, zoiets bedoel ik)

en stel, kun je een anderhalf die op het maximum beladen is, trakken met een lichtere bestelwagen (bv renault kangoo, of een berlingo, oid?)

Mootje

Re: voordelen anderhalfpaardstrailer tov tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:07

Qua auto kan je een kijkje nemen in het centrale topic. Ik ben alleen bang dat je geen bestelauto kan vinden waar je legaal (en verzekerd) een paardentrailer mee kan trekken.

Naar mijn idee is het enige voordeel van een 1.5paards trailer dat je deze trailers kan trekken met een sedan / hatchback ipv met een slurpende SUV/Bus.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:08

en als je denkt aan pakweg de opel vivaro? (daarmee kan je normaal 2000 kilo trekken dacht ik)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:10

Jij had het over een bestelbus á la Kangoo / Berlingo. De Vivaro / Master e.d. is een totaal ander segment, maar zoals ik al zei, is hier een centraal topic van (Wat voor auto heb jij voor je tweepaardstrailer).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:12

Mootje schreef:
Jij had het over een bestelbus á la Kangoo / Berlingo. De Vivaro / Master e.d. is een totaal ander segment, maar zoals ik al zei, is hier een centraal topic van (Wat voor auto heb jij voor je tweepaardstrailer).

ja, de bestelbus was in de zin van een kangoo, voor een anderhalf, paar als dat niet lukt om te trekken opteer ik voor de vivaro oid en een tweepaardstrailer denk ik.

hoeveel ruimte is er in een anderhalf voor een paard?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:13

Hangt ervan af welk merk je koopt. Interne afmetingen staan doorgaans in de brochures van de verschillende types.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:14

dan zou ik even op verschillende sites kijken waar ze trailers aanbieden. Daar staan als het goed is afmetingen bij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:15

In een anderhalfpaardstrailer heeft het paard meer ruimte dan in een tweepaards of eenpaardstrailer (deze worden niet veel meer verkocht). Hoeveel dat in centimeters is, kan ik nu even geen antwoord op geven. Maar dit verschilt ook per merk trailer.
Hetzelfde verhaal eigenlijk met de MTM.

Ik denk dat je moet zien uit te vinden wat het gewicht van het te vervoeren paard is, en daar een trailer op uitzoeken. Het liefst een zo stevig mogelijke gezien de paarden.

W.b. je laatste vraag: je wilt een anderhalfpaardstrailer die op z'n maximum beladen is, trekken met een lichtere bestelwagen.
Mijn vraag: moet je dat willen? Ik heb even snel opgezocht wat een Berlingo mag trekken... dat zit rond de 1.100 kg. De MTM van een anderhalfpaardstrailer ligt daar vaak een kilootje of 400/500 boven.

Maar stel je dit eens voor: je hebt een lichte bestelwagen voor zo'n trailer en je paard begint te stampen of heen en weer te bewegen.
Je hebt niet een Shetje erin zitten.

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties: er is een centraal topic over trekauto's en wil daarbij aanvullen: met de paarden die jij wil vervoeren moet je niet beknibbelen op de trekauto.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:19

Berlingo is dan idd te licht, ik dacht dat het meer ging schelen dan 400 kilo tov een tweepaardstrailer.

zijn er ervaringen met een vrachtwagen B rijbewijs tov een trailer? (maw: wat rijdt er fijner, een voldoende zware auto met een anderhalfpaards of tweepaards erachter, of een vrachtwagentje met B rijbewijs, zowel voor de bestuurder als voor de paarden)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:29

2 paardstrailer
vakomvang 70 - 100cm
gewicht leeg 700 - 1000kg
kogeldruk 65 - 110kg
max toegestaan 1800 - 2800kg

1,5 paardstrailer
vakomvang 90 - 140cm
gewicht leeg 600 - 900kg
max toegestaan 1100 - 1600kg
kogeldruk 65 - 100kg

Dit zijn grofweg wat maten. Een B-rijbewijs vrachtwagentje heeft maximaal 1200kg totaal laadvermogen. Dat is 1 trekpaard + jezelf

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:10

dank je :)