bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:49

Vraag me toch iets af... :o

Hoeveel is momenteel normaal om voor een paard te bieden t.o.v. de vraagprijs? Ik heb er altijd wel een beetje kijk op gehad dacht ik, maar ben even de kluts kwijt geloof ik :=

Stel een paard heeft een vraagprijs van 5000 euro (fictief) is het normaal er dan 3750 voor te bieden na 2 keer kijken? Is het momenteel normaal om zoveel te zakken? Houden eigenaren al rekening dat mensen zomaar 1500-2000 euro beneden de vraagprijs durven te bieden? Ik zou zelf eigenlijk niet durven om te verwachten dat mensen een paard voor mij vasthouden en 2 keer alle tijd nemen als ik 25% beneden de vraagprijs te bieden heb :o

Ik hoor ook overal dat de markt echt zo slecht is dat de paarden voor een appel en een ei te koop staan. Helaas hoor ik het enkel bij paarden die ik te koop heb, maar kan ik ze er niet voor vinden...

Hoe is jullie mening hierover??

slimmerik

Re: bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:51

Het is wat de gek ervoor vraagt en de andere gek ervoor geeft.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:52

Tsja, ik zou het zelf wel doen hoor :j De markt is nu eenmaal slecht en ik moet toch echt eerst aan mezelf denken.
Als het kan en lukt, dan ben je toch een dief van je eigen portomonnee als je het niet doet?
Wat ik altijd nog beter vind, is als een eigenaar zegt: het paard kost bijvoorbeeld 2000 euro en dat is de prijs. Punt over uit.
Want als ze dan nog zakken als je het vraagt, zou het dus inhouden dat je teveel zou hebben betaald als je het níet had gevraagd.

kleinvosje

Re: bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:53

Ja, ik zou ook lager bieden, een beetje afhankelijk van de vraagprijs hoeveel lager. Ik heb voor mijn eerste paard minder dan de helft van de vraagprijs geboden, en em daarvoor gekregen...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:53

Tja, je kunt als verkoper altijd weer een tegenbod doen. Volgens mij verwacht de koper dat ook.. Die verwacht dan ergens tussen de 5000 en de 3750 uit te komen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:54

Bij mijn paard ging er 1000 euro vanaf. Ze was niet te verkopen namelijk en ik bood uiteindelijk toch bjina 2x de prijs die ze bij de slager zou krijgen. En ze had al gezegd dat het paard naar de slager zou gaan als ze aan het eind van de maand niet verkocht zou zijn. Dusja... kiezen of delen := Of mijn bod accepteren, of de helft krijgen bij de slacht....

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:55

Figaro schreef:
Tja, je kunt als verkoper altijd weer een tegenbod doen. Volgens mij verwacht de koper dat ook.. Die verwacht dan ergens tussen de 5000 en de 3750 uit te komen.

Idd, das handel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:55

Dat ligt geheel aan het paard natuurlijk. Als iemand er 5000 euro voor vraagt, maar ik dat paard absoluut dat niet waard vindt, dan bied ik natuurlijk minder. Hoeveel minder hangt dan af wat ik het paard waard vind en natuurlijk iets minder, zodat ik marge heb om evt te stijgen :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:57

dus jullie vinden het momenteel normaal om 25% beneden de vp te bieden? Ik ga vaak uit van 250 euro zakken, en mijn paarden staan voor meer dan 1000 te koop... :oo

Ik snap dat je het kan proberen, maar ik zou niet eens meer een tegenbod doen. Het beginbod moet wel reeel zijn naar mijn idee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:59

tones schreef:
Figaro schreef:

Idd, das handel.

Is ook zo, maar als je een bod hebt van 3750 vp 5000 en je wilt 4500 minimaal hebben, dan gooi ik dus de deur dicht :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:01

Ik vind dat je beiden tevreden moet zijn. Voor een goed paard betaal je gewoon een goede prijs.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:01

trisca schreef:
dus jullie vinden het momenteel normaal om 25% beneden de vp te bieden? Ik ga vaak uit van 250 euro zakken, en mijn paarden staan voor meer dan 1000 te koop... :oo

Ik snap dat je het kan proberen, maar ik zou niet eens meer een tegenbod doen. Het beginbod moet wel reeel zijn naar mijn idee.

Ik neem aam dat als jij 1500 euro vraagt voor een paard en daarbij meeneemt dat je ongeveer 250 euro zakt, dat het paard dan iig die 1250 euro waard is??
Waar vraag je dan niet gewoon 1250 euro en verteld er bij dat dit de vaste prijs is. Als je mensen verteld dat je niet zakt omdat het paard het gewoon waard is en dat je vind dat als je nu zou zakken je in eerste instantie dus teveel vroeg, dan zijn ze eerder geneigd hier op in te gaan dan 250 te zakken. Ik denk dan altijd: ziejje wel, ik wist wel dat ze teveel vroegen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:02

trisca schreef:

En mijn ervaring is dat de verkoper het paard veel hoger inschat dan de koper :) En dan kan het dus inderdaad zomaar zijn dat je zoveel van de vraagprijs afzit :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:02

Volgens mij is 25% onder de vraagprijs helemaal niet zo raar..
En heeft dat niet eens te maken met dat het nu slechte tijden zijn..
Zelf zou ik het ook niet erg vinden als ik mn paard te koop zet, die marge neem je meestal toch mee..
en stel dat het paard voor 5000 te koop staat, er wordt 3750 geboden.
Dan zal de uiteindelijk prijs daar tussenin gaan.
Afhankelijk van wat jij als eigenaar dan weer als bod aan de koper doet..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:03

Ik vind het wel normaal, je weet nooit hoe de koper reageert. Sommige verklaren je voor je gek, en anderen geven hem meteen mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:06

Ik vind het zelf niet netjes om dat pas na zo vaak te komen kijken te bespreken. Ik vind wel dat je dan als koper eerder aan zou moeten geven dat je de vraagprijs niet passend voor het paard vind of dat de vraagprijs niet binnen je budget past.
Zelf bied ik wat ik een paard waard vind, soms ding ik dus in het geheel niet af, soms moet ik iemand beledigen.

Laatste dier wat ik heb verkocht (pony), stond te koop voor 2000. Dat was ietsje aan de hoge kant, maar wel reëel. De kopers boden 1500 en daarmee ben ik accoord gegaan, dat was het laagste wat ik zelf had willen zakken. De kopers waren ook no-nonsense mensen die ook na de koop zeiden dat zij gewoon mensen zijn die zeggen: dit is het me waard, en verder niet nog gaan bieden en tegenbieden. Dat is prettig zakendoen vind ik.

Als mensen een irreëel laag startbod doen ga ik niet meer verder onderhandelen, dan is het over en uit.

Aan de andere kant staat er nu een te koop waar ik steeds PB's voor krijg wat er dan aan mankeert dat ie voor zo weinig gaat. Blijkbaar zou ik makkelijker verkopen als ik er 2000 Euro bovenop gooide ofzo }:0

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:06

Ik weet zeker dat de vraagprijs niet raar is en klaag ook niet, omdat hij pas een week te koop staat. Mijn eigen paarden ga ik ook een vaste prijs aangeven inderdaad. :j

Ik verklaar je dus voor gek, maar misschien moet ik ook gewoon eerst 25% er bijop tellen, dan wil ik het ook wel zakken :Y) :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:08

Handel is handel.
De kopers worden natuurlijk ook steeds brutaler in hun biedingen omdat er zovaak gezegd is dat de markt compleet op z'n gat ligt..
Wie niet waagt wie niet wint, een half jaar onderhoud is vaak ook meer dan 1000 euro..
Vind 5000 euro wel heel dicht bij 4500 liggen trouwens.. Dat laat wel heel weinig onderhandelingsruimte.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:10

Ik ben nu net geslaagd voor mijn paard, maar wij zijn wezen kijken naar een 13 jarig paard wat L1 dressuur liep, die vroeg er 4750,- voor. Wij boden 3750,- maar ze wou niet verder zakken dan 4500,-.

We zijn er niet uitgekomen omdat er veel meer leuke paarden te koop zijn voor dat geld die nog wel hoger lopen dan L1, en dat
dus al helemaal in deze tijd.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:12

maar naar mijn idee ligt een vraagprijs ook dicht bij een prijs, wat is anders een vraagprijs...een schot in de leegt en bied maar raak??

Ik vind 4500 ook wel veel voor een 13 jarig paard dat enkel L liep inderdaad :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:12

Ik zou een paard nooit vast houden zonder dat er duidelijkheid is over de prijs die ze bereidt zijn te betalen en waarom ze bedenktijd willen.
Die bedenktijd is dan ook max een dag of twee.

Ik zag laatst op mp een twee jarige C pony te koop. twee jaar, palomino bont, vp 750 euro.
Nu blijkt het een eenjarige pony te zijn en zijn ze ondertussen al gezakt naar 550 euro. Voor goede pony niet te veel maar ja, je moet net maar iemand vinden die nog 1,5 jaar wil wachten voor dat ze kunnen beginnen met rijden. Ik denk dus dat ze hem voor 400 kwijt kunnen raken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:13

trisca schreef:
Ik weet zeker dat de vraagprijs niet raar is en klaag ook niet, omdat hij pas een week te koop staat. Mijn eigen paarden ga ik ook een vaste prijs aangeven inderdaad. :j

Ik verklaar je dus voor gek, maar misschien moet ik ook gewoon eerst 25% er bijop tellen, dan wil ik het ook wel zakken :Y) :+

Als jij me zou vertellen: dat paard is 8000 euro waard en er valt niet over te onderhandelen want hij ís het gewoon waard. Zou ik daar niet moeilijk over doen. Dan is het gewoon helder, hij is het waard.
Zeg jij nou: hijs 9000 euro, maar ik wil nog wel 1000 zakken. Dan vraag ik me toch af waarom je me in eerste instantie 1000 meer wilde laten betalen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:14

Ik heb een shet te koop staan, mensen wilde 100 euro betalen, maar dan moest ik hem wel eerst laten castreren en voor dat zelfde geld 3 uur rijden met de trailer hier vandaan komen afleveren. Tja, dat is mij toch ook echt te gek :+.

Ach, je hoor gekke dingen. Ik verbaas me nergens meer over.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:15

Daar heb je ook een goed punt TessaVB, de mensen vragen veel te veel voor een paard. Een groen paard met onbekende afstamming vinden ze dan bijvoorbeeld 3000 euro waard, maar dat ga ik echt niet neerleggen voor een paard zonder papier wat nog niets kan.

*edit: daarbij heb je ook nog de gevallen waarbij de verkoper echt vindt dat het paard 7500 euro waard is, maar daar speelt dan ook nog een stuk emotionele waarde bij mee, en daar kun je geen geld voor vragen...

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:25

Ik had laatst ongeveer hetzelfde met mijn scooter. Stond te koop op Marktplaats, de optie bieden stond gewoon open zonder een vanaf-bedrag. De nieuwprijs van de scooter was bijna €3000, pas een jaar oud en nog geen 3000 km mee gereden. Had ik allemaal vermeld in de advertentie en dan zijn er mensen die €400 euro gaan bieden.. Proberen kan altijd natuurlijk, maar een béétje reeel mag ook wel. Heb daarna toch maar een vanaf-bedrag bij bieden neergezet.
Nu vind ik dit anders dan wanneer er kijkers komen en pas na een paar keer met een bedrag komen dat ver onder je budget ligt. Dat lijkt me als verkoper niet prettig, heb je alle moeite voor niks gedaan.