Paard breekt trailer af, wat nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

Paard breekt trailer af, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 11:59

Misschien een beetje een vage titel, maar ik zal het uitleggen (weet overigens niet of ik het topic goed geplaatst heb).

Ik heb een merrie van 9 jaar, ik heb haar nu iets meer dan 3 jaar. In die 3 jaar is het trailer laden steeds ene beetje op en naar gegaan. Sommige periodes is ze vrij makkelijk te laden, andere periodes krijg ik haar met geen mogelijkheid de trailer op.
Of ze nu makkelijker of moeilijk te laden is, op de trailer is ze altijd vrij druk geweest. Steeds stampen en met dr hoofd slaan, hierdoor word ze gestressed en bouwt het zichzelf alleen maar op. Nu is ze de laatste keren echt heel druk geweest met gister als toppunt.
Ze heeft tijdens het rijden de voorstang doormidden weten te breken. Deze heeft aan dr buik 3 flinke wonden gemaakt. Van schrik is ze naar voren gesprongen. In eerste instantie hielt het halster dr tegen, helaas knapte deze waardoor ze met haar hoofd tegen de ophanging van de webcam is geklapt. Ook op haar hoofd dus een flinke wond en meerdere kleine en schaaf wondjes. Uiteindelijk is de DA erbij gekomen om haar te verdoven en de wonden te hechten. Zelfs met een 3 dubbele verdoving is ze op de terug weg nog druk geweest en heeft ze staan stampen.
(Halster hebben we btw met een touwtje aan elkaar geknoopt en we hebben met een longeerlijn een voorstang gefabriceerd :Y))

Na dit drama ben ik bang dat ze nu helemaal niet meer de trailer op wil. Stel dat ik dat voor elkaar krijg, ik durf eigenlijk niet meer met haar in de trailer te rijden, aangezien de kans bestaat dat het volgende keer helemaal mis gaat.
Ik wil het proberen met steeds rustig een stukje verder te rijden, kijken wat dat uithaalt. Van de DA kreeg ik de tip het zeiltje met rijden dicht te doen, tegen enge beelden/geluiden van achter.
Nu vraag ik me af of jullie ervaring hebben met lastige paarden op de trailer en wat jullie er aan doen. Gewoon een suggestie geven mag natuurlijk ook :)

Uriël is trouwens zeer stressgevoelig en is snel zenuwachtig. Daarbij is ze rete dominant. Maar wel heel lief hoor :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:08

op welke trailer wordt ze vervoerd?
het paard dat ik rij deed dit in het begin ook, maar gelukkig niet zo heftig.
maar als ze vervoerd wordt met een tussenschot (is een hele tijd goedgegaan, als het maar eens sporadisch was, maar als we wekelijks weggingen kwam het erger en erger)
bij aankomst was heel het tussenschot ontwricht, lag alles schots en scheef, of er zelfs helemaal uit
toen ik eens meeging in de trailer, bleek dat ze er tegen knalde, zich liet vallen, omhoog kwam, etc in de bochten.

Nadien bleek dat ze geen plaats genoeg had, en in een bocht haar evenwicht verloor, doordat ze krap stond panikeerde ze en sloeg tegen het tussenschot met haar zijkant, waardoor die losschoot, en de paniek groter was en ze zich maar liet vallen.

ik heb dan het risico genomen, en de korte stangen aan elkaar geknoopt, en ze zonder schot vervoerd,
en dat was de oplossing, ze gaat scheef gaan staan (heb inmiddels lange stangen) en stapt in de bochten netjes over of leunt tegen de zijwanden die niet kunnen bewegen, ze stapt er nu zo in, en molt de trailer niet meer.

ik zeg nu niet dat dit DE oplossing is voor uw paard, maar het kan wel zijn dat ze te krap staat (vooral merries staan graag wijd vanachter) en daardoor paniekt

EllenRose

Re: Paard breekt trailer af, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:12

Ik heb een Waco pt 16 1,5 paards trailer uit 1986.
Gister hebben we express de stang op het gaatje het verst van haar vandaag gezet zodat ze wat ruimte heeft.
Uriël is geen groot paard (krap 1.60), maar het zou kunnen dat voor haar idee de trailer te klein is en ze daardoor in paniek raakt.
In de bocht is ze meestal niet drukker, erna wel. Dat zou kunnen duiden op wat jij zegt, dat ze dr evenwicht verliest.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:10

maar een anderhalfpaard trailer is breder dan de ruimte dat ze heeft op een tweepaardstrailer met tussenschot ...
ik zou eens proberen om ze eens op een tweepaard te zetten met tussenschot, en eens op een tweepaard zonder tussenschot, en kijken of haar gedrag verandert.
de mijne staat beter in een grote ruimte, kan ze heenen weer hupsen naar behoefte, en staat daardoor stevig, andere paarden staan soms beter op een smalle ruimte, waardoor ze aan beide kanten steun hebben...

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:37

Een 1,5 paards trailer is idd breder dan een kant van een tweepaards. Ik heb haar al eens op een 2 paardstrailer gehad, samen met een ander paard. Dat ging prima, totdat we het andere paard af hadden gezet en ze een klein stukje zelf stond.
Een 2 paardstrailer zonder schot lijkt mij niet de oplossing voor Uriël, ze heeft dan teveel ruimte en zal constant proberen om te draaien (dat probeert ze nu soms ook).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:42

Ik zou dit paard voorlopig met een 2-paards trailer vervoeren en een 2e paard mee. Dat andere probleemloze trailer paard eerst laden en jouw paard als 2e en als 1e weer uit de trailer.
Het andere paard kan haar rustig houden.

Daarbij is het ook van belang hoe er gereden wordt.

Wij hebben ook een paard die de eerste keren dat wij haar op de trailer vervoerden ook de voorstang los kreeg. Na een keer of 4 nooit geen problemen meer met haar gehad. Zij is alleen mee te nemen op buitenrit, en op keuringsdagen staat zij uren rustig op de trailer te wachten etc. etc.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:49

Ik ga mee me thet antwoord van Friesiszwart.

Mijn paard staat redelijk rustig op de trailer, hij wil zich alleen nog wel is laten horen ( stampen) als we stilstaan voor een verkeerslicht.
De eerste keer dat we hem meenamen met de trailer hadden wij het zeiltje ook niet dicht hierdoor stond hij een stuk onrustiger daarom doen wij tegenwoordig het zeiltje ook gewoon dicht en dan staat meneer gewoon rustig.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:48

Okee, dat zeiltje ga ik dan ook eens proberen :j

@friesiszwart, dat is idd het poberen waard. Ik ben alleen bang dat ze wanneer ze weer alleen staat weer in paniek schiet. Ik heb haar al eerder met een ander op de trailer gehad, maar dat had totaal geen effect op het alleen staan op een 1,5 paardstrailer.
Ik rij trouwens altijd heel voorzichtig met de trailer. Heel traag remmen, traag optrekken, slakken tempo door de bocht. Zodat ze goed dr evenwicht kan bewaren.

Is zijwaarts of achteruit rijden voor een paard fijner?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:57

paarden die kunnen kiezen gaan meestal schuin gaan staan, en dan met het hoofd naar de achterkant, en de kont richting rijrichting.
dus op zich is zijwaarts reizen wel prettiger voor een paard, maar in een anderhalfpaardstrailer kunnen ze al min of meer schuin gaan staan...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:02

ik zou contact opnemen met Eddy Modde.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:39

Als het niet lukt kun je altijd overwegen om hem bij Annemarie van der Toorn in training te zetten... dan hoef je er zelf niet mee verder te tobben en lossen zij het voor je op!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:45

@Kukkie, ik heb even op zijn site gekeken. Zijn manier van werken bevalt me wel. Ik heb z'n Ebook gedownload, die ga ik nu lezen.

@Farah_, 30 oktober is er hier in de buurt een cursus van Annemarie van der Toorn, daar ga ik heen :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:25

Hoe gaat je paard de trailer op? Is ie dan rustig en zelfverzekerd? Vaak gebeuren dit soort dingen als het paard zich niet veilig voelt in de trailer en kan je eraan gaan werken door het trailerladen zelf te verbeteren.

wellicht interessant om eens naar mijn topic te kijken over de cursus trailerladen die wij binnenkort geven:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1365928
we hebben nog een paar plaatsen over!

We geven ook lessen op lokatie voor paarden die echt niet laden of te vervoeren zijn.

gr
Kim

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 22:24

Hoe ze de trailer oploopt is altijd heel verschillend.
Zondag had ik veel moeite met het laden. Ze wilde er echt niet in. Uiteindelijk is het gelukt, ze stond niet heel relaxed.
2 Weken terug liep ze echter heel rustig de trailer op en stond vervolgens ook heel rustig. Toch is ze toen uiteindelijk ook uit dr dak gegaan en heeft toen eerst de achterstang eruit gebeukt om vervolgens de rechterkant van de klep uit z'n verband te duwen waardoor de klep uiteindelijk nog maar aan 1 kant vast zat.

Ik ga zeker even nadenken over je cursus :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:03

top! Laat maar weten. Mocht je meer info willen kan je altijd met ons mailen!!

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:32

Hi,

Ik dacht dat ik de enige was met een paard dat gek komt op een trailer of paardencamion.
Mijn oudste paard wilde vroeger al niet goed op de trailer of paardencamion. Ze is heel erg lief, maar enorm "wild" zeg maar. Het is een volbloed, dusja..
Ik was 10 toen ik der kreeg maar ik was eigenlijk toen nog wat bang om haar op de trailer/paardencamion te zetten.
Mijn vader "probeerde" dat altijd. Het enige probleem was dat hij snel nerveus kwam, en je weet, een paard neemt dat over.
Hij was vaak erg kwaad omdat hij dacht dat men paard gewoon koppig was maar ik kon zien dat het niet koppigheid was (ze doet alles in de les, aan de hand, ...), ze durfde niet. Eens we ze er op kregen, dan stond ze letterlijk te trillen. Ik had echt medelijdn met der.
Een eind later, toen ik 13 was, mocht ik ze er zelf opsteken.
(men paard had eigenlijk alle vertrouwen in mij, maar doordat men vader zo kwaad kwam niet in men vader).
Ik steek ze nu telkens op de trailer en dat gaat meestal in 1 of 2 keer.
Toch, staat ze nog steeds te trillen. Ze heeft nog nooit iets meegemaakt (wel al dingen afgebroken, maar ze had speciale trailer-bescherming aan en daardoor had ze geen wonden) maar wij hebben een vermoeden dat ze ooit een accident heeft gehad in een trailer.
Een tip, probeer je paard te laden in een paardencamion (zodat je paard kan draaien naar de richting waar je paard het makkelijkst staat) en bind je paard lang.
Wij hebben een paardencamion gekocht, maar er is een kleine ruimte voor zadels, hoofdstellen, borstels die is gescheiden door een plank waar je over kunt kijken.
Ik ging in die ruimte staan en kalmeerde mijn paard tijdens de rit.
Ik weet dat het is verboden (maar vanaf de plaats waar ik stond was het niet onveilig).
Zorg ervoor dat je paard vertrouwen in je heeft.

Ik hoop dat je hieraan iets had.
Als je vragen hebt, vraag het dan zeker!
Ik heb al wat ervaring opgestoken door mijn "moeilijke" paard..
P.S.: Ik vind het heel jammer dat je paard gewond is. Misschien kun je trailer-uitrusting komen om dat de volgende keer te niet meer te hebben.

iLenkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:25

Het klinkt heel stom maar laat een fotoreading van je paard doen en vraag haar waarom ze dit doet en hoe je het haar prettiger kan maken op de trailer en hoe ze weer vertrouwd kan raken met de trailer..

Mijn paard is/was panische voor trailers ( we zijn nog in training)
zodra ze een trailer zag begon ze te rillen en werd ze nerveus..

Na de reading hebben we de tips direct opgevolgd..

Madam stond in 2 minuten op de trailer zonder stress.. en ze liep er zelfs op zonder dat we het aan haar vroegen..

we hebben de trailer nog niet dicht gehad dat is onze volgende stap..

als je meer wilt weten pb me maar :D

Flower78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 01:21

Wat ook kan helpen heb vroeger een paard gehad die ongeveer het zelfde deed. Heb toen een shetje gekocht (is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar, misschien dan een leen shet :D ) een tijd elke keer dat shetje mee laten rijden, waardoor mijn paard meer vertrouwen kreeg, ze het reizen met de trailer ineens zelfs gezellig vond, want haar vriendje ging toch ook mee. Op het laatst kon ik er gewoon vervoeren zonder shet! 8-) cool toch!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:30

@ilenka, ik zou het graag proberen, maar ik heb geen geld voor een vrachtwagentje/paardenbus. Erbij in gaan staan vind ik eigenlijk gevaarlijk. Als madam gestrest is is er niets wat dr nog kan kalmeren op de trailer, ik dus ook niet. En aangezien ze flink ver en hoog kan slaan met dr voorbenen vind ik dat toch wat gevaarlijk.
Met opladen is ze trouwens niet zo nerveus als je jouw paard beschrijft. Ze is dan vrij dominant door steeds gewoon ongeinteresseerd de andere kant op te willen kijken.

@Lindy. Bedankt voor je tip. Ik geloof echter niet in zulke dingen. Is naar mijn mening gewoon giswerk dat soms goed uitpakt. Maar alle respect dat 't bij jou wel werkt :)

@Flower, heb jij de shet er gewoon bijstaan in de 1,5 paardstrailer? Of heb je een 2 paards? :)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:42

Wat erg zeg dat je paard zich verwond heeft, ik lees even mee want ik heb ook zo'n nerveus paard, ze laat zich wel op de trailer zetten maar is vervolgens super nerveus. Iemand zei dan moet je gaan oefenen met haar en lekkers geven als ze op de trailer staat en dan 10 minuten of zo en er weer af halen. Ik weet nog niet of het werkt, maar het lekkers schrokt ze op ik denk dat ze dat niet eens merkt. Ze is te veel bezig met nerveus zijn. Ik ben er wel van geschrokken dat je paard de trailer gesloopt heeft, ik wist niet dat dat kon. Sterkte ermee.

xkittyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:10

Ik heb ook precies hetzelfde probleem gehad met mijn paardje. Ik heb een hele tijd iedere week geoefend met trailerladen en steeds maar proberen. Het lukte gewoon echt niet. Ze wilde niet die trailer in. Ik had de moed opgegeven tot ik een oproep zag van Annemarie van der Toorn. Ze zocht nog paarden voor hun show. Ik dacht, dat is iets voor mij!! Dus ik mijn paardje opgegeven en ja hoor ik werd gebeld of ik even mijn paard naar de Beekse Bergen wilde komen dan zou Annemarie haar daar gebruiken voor de show. Ik zeg, prima, maar hoe krijg ik haar daar. Want het probleem was nou juist trailerladen!! Nou dat werd netjes opgelost zeiden ze en dat kwam wel goed. Op de dag van de show is er een team mijn kant opgekomen en ze zetten mijn paardje even in de trailer. Ik stond met open mond toe te kijken. Daarna heeft ze de show meegelopen (was dus nog nooit op vreemd terrein geweest) en moest ik ook mee doen en sinds dien wil ze zo de trailer in. Ik heb daarna ook zelf een certificaat gehaald bij Annemarie van der Toorn na een cursus trailerladen. Dit was echt zo interessant en zo gaaf dat het dan wel lukt.

Wat ik je dus aan wil raden: ga eens kijken bij Annemarie (maar ik las dat je 30 oktober al gaat, ik ben er dan ook!!) en kijk of dat iets voor je is.

Ik wens je heel veel succes en blijf dit even volgen!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:18

hoi is het een idee om haar af en toe haar eten te geven in de trailer rijd hem de wei of buitenbak in en gooi het voer er luidruchtig in een bak met hooi en klep open.