De meeste pensionstallingen hebben openingstijden en sluitingstijden.(logisch) Ik heb gezocht naar een soort zelfde topic maar kon niets vinden, dus als het hier verkeerd staat..excuses hiervoor..
bijvoorbeeld:
De pensionstalling is tot 17:00 open op vrijdag. Vrijdag ochtend sta je op om te gaan werken maar je vind het toch heel vervelend dat je paardje al 2 dagen erg kreupel loopt, je wilt het beste voor je paardje en belt de dierenarts nog voor het weekend. Hij kan toevallig om 18:00 even langskomen. Je denkt oliebol de pensionstalling is tot 17:00 open, je belt de staleigenaar en je legt situatie uit en vraagt of dit geen probleem is. De staleigenaar gaat hier moeilijk over doen en vind dat voor zoiets de openingstijden zijn.......
Nu ben ik eens benieuwd naar jullie meningen. Wat vinden jullie? Moet dit zonder getwijfel van de staleigenaar eens kunnen of, open is open dicht is dicht.
Ik vind dat in dit soort gevallen een pensioneigenaar niet moeilijk moet doen en de DA gewoon moet mogen komen...
MamboBeach
Geplaatst: 09-10-10 23:27
Tja, ik houd niet van die openings en sluitingstijden en ik vind zeer zeker dat een eigenaar daar flexibel in moet zijn. Onlangs heb ik gekeken op een stal met van die rare sluitingstijden. Niets voor mij. Ik wil komen wanneer ik wil en ik kom echt niet op rare tijden maar tot 17.00 uur op een vrijdag... Nee, dat vind ik te...
sta ook op een pensionstal met openingstijden, vind het ook wel eens lastig, maar pas me er wel op aan. In geval van een DA vind ik het wat anders en dit moet altijd wel kunnen, anders verhuis ik, gezondheid van mijn paard gaat voor alles.
mairead
Geplaatst: 09-10-10 23:32
En wat dan als je paardje een acuut probleem krijgt? (Denk bijvoorbeeld aan een ongeluk, koliek?)
Op de stal waar ik sta, wordt daar niet moeilijk over gedaan. Nu hebben wij wel ruime openingstijden doordeweeks en op feestdagen, zaterdagen en zondagen sluit stal om 18:00. Kijk, dan moet je natuurlijk niet elke week na openingstijd komen opdraven. Maar als het een keer niet anders kan, wordt daar ook absoluut niet moeilijk over gedaan. Bij problemen worden de eigenaren ook direct op de hoogte gesteld en die mogen dan ook langskomen, zelfs al is het midden in de nacht.
Ik vind dat een pensionstalling best wel wat flexibel mag zijn in sommige dingen (vooral als het om de paarden zelf gaat!); het gaat hier tenslotte om levende wezens en die houden zich nou eenmaal niet aan dit soort regeltjes die wij onderling afspreken.
Dit vind ik wel heel erg, dat de stalhouder het welzijn van een paard minder belangrijk vind dan een openingstijd. Ik zou gaan uitkijken naar een andere stal.
Op de stal waar ik sta zijn geen openingstijden. Als ik om 8.00 's ochtends wil komen is dat ok, als ik om 20.30 's avonds nog ga paardrijden is dat ook ok. Ik moet er wel bij vermelden dat dit geen grote pensionstal betreft maar particulier bij mensen thuis (die verhuren maar 2 boxen).
TuttiFrutti_
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-10 23:35
Thnx voor reacties...
Deze sluitingstijd heb ik maar ff verzonnen maar ik bedoel het principe.
NZ92
Geplaatst: 09-10-10 23:35
pfff ik vind openingstijden wel belachelijk!! alle respect voor de privacy van de eigenaren van een pensionstalling, maar als ze zulke dingen niet goedkeuren dan moesten ze geen pensionstalling beginnen!! op mijn stal ben ik altijd welkom zolang ik maar alles goed afsluit en dicht doe.
En in het geval van een dierenarts vind ik het al helemaal vanzelfsprend dat die gewoon moet komen waneer het jou en de d.a uitkomt.
heb vanavond om half 10 ook nog gereden heerlijk toch!?
Pentax
Geplaatst: 09-10-10 23:36
Ik ben ooit eens wezen kijken op een stal die op zondag compleet dicht is, en op zaterdag wel open is maar de paarden niet deed (zelf dus voeren, binnen/buiten zetten). Op zondag voerden ze alleen, paarden kwamen niet buiten en mocht je zelf ook niet doen (ook niet langskomen, rijden etc.)
Daar was ik heel snel weer weg...
silfie35
Geplaatst: 09-10-10 23:38
Vind sluitingstijden niet echt gek voor een pensionstal, maar het moet wel een beetje ruim zijn. Op een pensionstal waar ik sta is het maandag tot zaterdag 7.00 tot 22.00, zaterdag zondag 7.00-20.00. Vind dat heel redelijk.
tamary
Geplaatst: 09-10-10 23:39
Sluitingstijd oude pensionstal (amsterdam) was 22:00 of zonsondergang medische zaken uitgezonderd. Openingstijd was er niet echt, stalhouder reed vrachtwagen voor de bouw, dus die voerde door de weeks al om 5 uur. Nooit een probleem met de openingstijden dus.
Dat de eigenaar liever geen mensen om 3 uur 's nachts op het erf heeft voor niet noodgevallen is begrijpelijk, maar meeste klanten hebben 9-5 werkweek en zijn dus 's avonds bij hun paard. Als je een pensionstal wil runnen is dat een randvoorwaarde waar je toch echt rekening mee moet houden.
Mirkim
Geplaatst: 09-10-10 23:41
Waar ik sta hebben we geen duidelijke afspraken wat betreft openings- en sluittijden. Ik vind het heerlijk: het geeft me de vrijheid om te gaan en te staan wanneer ik wil daar op stal. Ik geloof niet dat paard en ik het veel beter elders kunnen treffen.
Soms wil het wel eens gebeuren dat hij de tent wil sluiten en ik er net aankom. ik mag dan rustig het paard nog pakken, rijden of wat dan ook.
Ik zelf zou het heel vervelend vinden wanneer je tussen bepaalde tijdstippen kunt komen. Je bent toch gebonden. Daarnaast als er een veearts komt vind ik het ook lastig dat in principe alle stalgenootjes mee kunnen genieten met wat de veearts zegt. Dus flexibiliteit is bij mij iig gewenst en ik kan me voorstellen dat je er van baalt!
marjoleinft
Geplaatst: 09-10-10 23:43
ja tot 17.00 is idd raar. bij mij mag je tot 23.00 op stal zijn, maar het gebeurt ook wel regelmatig dat het later word. maar het is idd raar als een pensionhouder zegt dat je niet later dan 17.00 op stal zijn als je een veearts wil laten komen.
Daantjuh20
Geplaatst: 09-10-10 23:44
Pff vind dat zo'n onzin! Als je het niet leuk vind dat er mensen op je erf lopen moet je natuurlijk geen pensionsstalling beginnen Bij mij op stal zijn dus geen tijden, ben zelfs een keer door omstandigheden een hele nacht bij mijn paardjes gebleven, geen probleem Maar normaal gesproken kom ik natuurlijk rond normale tijden, en ik val dan ook niet onnodig de eigenaren lastig
TuttiFrutti_
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-10 23:46
Ik snap heel goed dat ze prive willen...vind ik ook niet zo erg. Maar als ik een keertje uurtje eerder of later op de stal moet zijn voor iets belangrijks vind ik het vervelend als er zo gereageerd wordt. Durf bijna niet de volgende keer iets te vragen als er iets is....
Tigra_
Geplaatst: 09-10-10 23:50
Ik houdt zelf niet zo van openingstijden eigelijk. Zelfde als dat er stallen zijn die met feestdagen of zelfs zondagen gesloten zijn. Dat zijn voor mij nu net de dagen dat ik alle tijd van de wereld heb en juist aan me paard besteed.
Ik snap best dat een stalhouder wat privé wil maar paarden hebben en houden is geen baan van 9 tot 5 dus flexibel moet je zeker wel zijn ben je dat niet of wil je dat niet moet je gewoon weg niet met paarden beginnen en al helemaal geen pensionstal.
Nu ga ik zelf nooit echt 's avonds naar de paarden meestal al wel in de vroege avond maar het is wel zo prettig dat je gewoon welkom bent en je niet weggestuurd wordt. Nu is het logisch dat je niet zomaar om 2 uur 's nacht je bed uit springt en even naar je paard toegaat maar openingstijden van 8/9 uur tot een uur of 9/10 's avonds vind ik toch wel normaal.
friesiszwart
Geplaatst: 10-10-10 08:02
Ik heb ooit te maken gehad dat ik bij een pensionstal op zondag niet kon komen.
Dit zou ik dus nooit meer doen. Maar toendertijd vond ik dat zij daar goed stond. Wel kwamen de paarden die dag buiten en werden zij door de pensioneigenaar gemest.
Indien er medisch iets aan de hand was met je paard kon je dan wel komen, voor de verzorging (of voor je eigen gemoedsrust want zij wilden dat ook voor je doen).
ikke
Geplaatst: 10-10-10 09:06
Een pensionstal dient 24/7 open te zijn, punt uit! Iets anders is voor mij onbespreekbaar.
Dat je met elkaar afspreekt om niet op onmogelijke tijden naar stal te komen is een ander punt, maar in nood- of reisgevallen wil ik zelf kunnen bepalen hoe en wat. Zoiets gaat bij ons dus gewoon in overleg.
Tot 17.00 open??? Wat een belachelijke tijd. De meeste mensen werken tot 5. Wat betreft het welzijn van een paard moet een stalhouder wel flexibel zijn!
TuttiFrutti_
Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-10 09:14
Bedankt voor alle reacties.
Die tijd tot 17:00 heb ik ff verzonnen voor een voorbeeld...maar ik bedoel eigenlijk het principe.. Als je bij je paardje moet zijn om een goede reden dat ze daar dan moeilijk over doen...
Ik vind het altijd heel begrijpelijk dat er bepaalde openingstijden zijn op een stal. Vaak wonen de eigenaars erbij en die hebben ook hun slaap nodig. Maar ik vind het daarbij wel belangrijk dat er rekening gehouden wordt met werkende mensen die 's avonds willen komen én dat er uitzonderingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld wanneer de DA komt. Op de stal waar ik sta is dat ook zo. Op een stal waar dat niet kan, zou ik mijn paard ook niet neerzetten.
CoRiNa1983
Geplaatst: 10-10-10 09:46
ben blij dat er bij ons geen openingstijden zijn kom ik midden in de nacht, het maakt niet. ze hebben ook tptaal geen last van mij, ik doe mijn ding en vertrek weer, ik hoef niet eens langs hun huis als ik iets met mijn paard ga doen.
ik hou echt niet van openingstijden, maar als die er zijn zullen ze heel ruim moeten zijn en als mijn paard ziek is moet ik er ieder moment van de dag bij kunnen. anders zl ik nooit op die stal gaan staan.
m'n stumper heeft vaak iets dus moet er vaak extra naar toe voor extra verzorging.