Mijn paard wil níet op de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Mijn paard wil níet op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:12

Hallo,

ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen met dit probleem.
Mijn 5-jarige merrie hebben we gekocht als 4 jarige en toen was ze nog nooit van het terrein af geweest.
Met de fokker hebben we afgesproken dat ze goed op de trailer liep als ze bij ons kwam.
Toen ze naar de keuring ging liep ze goed op de trailer en was ze goed gekeurd dus kwam ze bij ons.

Op het begin liep ze redelijk de trailer op met een touwtje door haar mond. (Zodat ik meer macht heb want ze is zo ontzettend sterk)
Van mijn paard weet ik zelf dat ze ontzettend dominant, eigenwijs en vervelend kan zijn en er alles aan kan doen (dit geld voor rijden, in de omgang en dus ook op de trailer) om maar niet te hoeven werken.
Met rijden heb ik dit gehad, dat ze ontzettend vervelend was en er álles aan deed om eronderuit te komen.
Maar nu heeft ze dit met de trailer.

Ze loopt er met geen mogelijkheid op, met de staleigenaren bij ons op stal proberen we het, dan lukt het wel maar met veel gedoe.
Eerst proberen we het nátuurlijk rustig, maar ze verzet geen voet of houd haar hoofd wel recht maar draait heel haar lichaam..
Toen hebben we aan een kant een longeertouw vast gemaakt aan de trailer en met twee man om haar een gelopen toen stond de er recht voor maar verzette nog geen been. Toen ben ik een bezem gaan halen duwde wat tegen haar lichaam aan. En toen liep ze erop.

Maar tot mijn schrik toen ze erop stond, had ze waarschijnlijk haar hoofd gestoten aan de trailer.
Zeg maar, op haar kolletje bloeide het en zo had ze nog twee wonden met haar haar eraf.
We zetten haar nu elke dag even op de trailer.

Het is niet dat ze bang is, want ze staat hartstikke rustig op de trailer, het is gewoon weer uitproberen warschijnlijk.
Wat kan ik toch doen.. ;(

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:21

Ik denk dat je best goed bezig bent al door haar iedere dag er even op te zetten en te oefenen. Je geeft niet op iig en dat zal op den duur gaan werken. Alleen zal je dus geduld moeten hebben en blijven oefenen.
Wel zou ik proberen zo rustig mogelijk te blijven en het zo 'leuk' mogelijk te maken voor haar. Worteltje in de trailer, even staan en er weer uit. Maar dat zal je wel doen denk ik.

giessenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:22

Beste Soulsister,

In dit geval is je naam echt van toepassing. Ook ik heb een zeer dominant paard wat elk moment aanpakt om de baas te zijn. Jarenlang is hij de baas over mij geweest in plaats van andersom. Op den duur kreeg ik hem met vijf man inclusief sedatie nog steeds met geen mogelijkheid de trailer op. Angst was het zeker niet. Hij liep bijvoorbeeld wel de heenweg zonder twijfel de trailer op, maar met de terugweg wilde hij niet meer. Om zo de volgende keer weer zonder problemen mee te gaan. Al met al heeft dit probleem zich bij mij steeds verder uitgebreid waardoor er op den duur echt gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Na vele wegen bewandeld te hebben, heb ik hulp gevonden en ben aan de slag gegaan met freestyle. Onder goede begeleiding ben ik hiermee aan de slag gegaan en is er in de omgang van mij en mijn paard veel veranderd. De leiderschapsverhoudingen zijn omgekeert en ik kan nu alleen met de trailer overal naar toe. Momenteel loopt hij als een hondje achter mij aan de trailer op.
Bij mijn paard kon ik geen oplossing vinden door longeerlijnen langs de trailer te sopannen of de bezem te pakken. Dit pikte meneer gewoon niet.
Wellicht leuk hier is een foto van hem in "training"
http://www.equinova.nl/equinova/index.p ... ailerladen

Overigens hebben we niet alleen problemen gehad met trailerladen, maar ook in de training en in de normale omgang waren bij ons de problemen zichtbaar.

ik hoop dat je er iets mee kan

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:33

giessenj schreef:
Beste Soulsister,

In dit geval is je naam echt van toepassing. Ook ik heb een zeer dominant paard wat elk moment aanpakt om de baas te zijn. Jarenlang is hij de baas over mij geweest in plaats van andersom. Op den duur kreeg ik hem met vijf man inclusief sedatie nog steeds met geen mogelijkheid de trailer op. Angst was het zeker niet. Hij liep bijvoorbeeld wel de heenweg zonder twijfel de trailer op, maar met de terugweg wilde hij niet meer. Om zo de volgende keer weer zonder problemen mee te gaan. Al met al heeft dit probleem zich bij mij steeds verder uitgebreid waardoor er op den duur echt gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Na vele wegen bewandeld te hebben, heb ik hulp gevonden en ben aan de slag gegaan met freestyle. Onder goede begeleiding ben ik hiermee aan de slag gegaan en is er in de omgang van mij en mijn paard veel veranderd. De leiderschapsverhoudingen zijn omgekeert en ik kan nu alleen met de trailer overal naar toe. Momenteel loopt hij als een hondje achter mij aan de trailer op.
Bij mijn paard kon ik geen oplossing vinden door longeerlijnen langs de trailer te sopannen of de bezem te pakken. Dit pikte meneer gewoon niet.
Wellicht leuk hier is een foto van hem in "training"
http://www.equinova.nl/equinova/index.p ... ailerladen

Overigens hebben we niet alleen problemen gehad met trailerladen, maar ook in de training en in de normale omgang waren bij ons de problemen zichtbaar.

ik hoop dat je er iets mee kan

Dankjewel, precies hetzelfde probleem zo te zien!
Ik zal thuis eens overleggen met mijn moeder,
wel ben ik bang dat als ze daar van terug komt en ik haar drie maanden thuis heb dat het probleem weer net zo erg is,
want als je een dominant paard hebt zal dat altijd terug blijven komen toch?

kim_bjorn schreef:
Ik denk dat je best goed bezig bent al door haar iedere dag er even op te zetten en te oefenen. Je geeft niet op iig en dat zal op den duur gaan werken. Alleen zal je dus geduld moeten hebben en blijven oefenen.
Wel zou ik proberen zo rustig mogelijk te blijven en het zo 'leuk' mogelijk te maken voor haar. Worteltje in de trailer, even staan en er weer uit. Maar dat zal je wel doen denk ik.

Dankjewel voor je reactie, opgeven doen we niet want dan word het als maar erger denk ik.
Altijd als ze goed de trailer op loopt geven we haar even wat brokjes en een wortel.
Laatst had ze 'savonds geen eten gehad en waren we meteen na het avondeten gegaan naar stal.
Toen hadden we haar op de trailer gezet en hadden we haar eten in de trailer gegeven.

giessenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:41

Citaat:
Dankjewel, precies hetzelfde probleem zo te zien!
Ik zal thuis eens overleggen met mijn moeder,
wel ben ik bang dat als ze daar van terug komt en ik haar drie maanden thuis heb dat het probleem weer net zo erg is,
want als je een dominant paard hebt zal dat altijd terug blijven komen toch?

Je zal altijd op je hoede moeten zijn bij een dominant paard omdat hij/ zij de leiderschap op elk moment kan proberen te pakken. Natuurlijk zal je in het begin heel erg alert moeten zijn op je paard en de wijze waarop je er zelf op reageert en naar handelt. Bij mij is het bijvoorbeeld een jaar lang zo geweest dat mijn paard elke keer toch voor de trailer stopte om te kijken of hij kon winnen. Door elke keer op dezelfde manier te reageren en daarmee hem toch elke keer weer op de trailer te krijgen lijkt het er de laatste maanden op dat hij het heeft opgegegeven door gewoon direct met mij mee te lopen. Ik weet nu in ieder geval wat ik wel en niet moet doen als hij weer gaat staken.
De eerste maanden heb ik ook wel begeleiding gehad zowel met het rijden als trailerladen om het voor mij goed helder te krijgen hoe ik nu moest handelen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:57

Ja inderdaad, zo wordt het op den duur ook een normale handeling voor haar en ze doet wat JIJ wil. Zoveel vraag je niet van haar.

Ik heb zelf een haflingerruin met een hoop streken. Zeker het eerstje jaar met hem was behoorlijk heftig. Hij is ook megasterk.
Ik heb wel eens anderhalf uur gelongeerd in de kou en donker, omdat hij anderhalf uur alleen z;n eigen ding deed. Zich losrukken, steigeren etc etc. Ik kon wel janken ;) Maar ik dacht: jij gaat gewoon 3 rondjes links en rechtsom lopen zoals ik dat wil en dan stoppen we pas. Dat zei ik dan ook tegen hem ;) Jongen, al moeten we hier tot midden in de nacht staan met ijspegels aan m'n neus, jij gaat dit gewoon doen.
Nu is het stukken minder, hij weet wat hij aan me heeft nu en hij heeft respect voor me. Maar ook nu probeert hij nog dingen en hoe ellendig ik me ook voel en hoe lang het ook duurt allemaal, opgeven doe ik niet want dan is het 1-0 en het hek van de dam ;)

Revanches

Re: Mijn paard wil níet op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:44

OPG-->TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:10

Het lijkt me een leiderschapsprobleem van je paard en misschien is ze wel heel onzeker en daarom dominant.
Dat is zo vanaf bokt uiteraard niet te beoordelen. Lees het Ebook van Eddy Modde eens door http://www.diagonaal-paardenvervoer.com dan wordt je wellicht al eea duidelijk. Heb je daarna nog vragen laat het dan even weten.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 16:33

cissy schreef:
Het lijkt me een leiderschapsprobleem van je paard en misschien is ze wel heel onzeker en daarom dominant.
Dat is zo vanaf bokt uiteraard niet te beoordelen. Lees het Ebook van Eddy Modde eens door http://www.diagonaal-paardenvervoer.com dan wordt je wellicht al eea duidelijk. Heb je daarna nog vragen laat het dan even weten.

Mijn paard denkt inderdaad dat híj de baas is, ik zal het eens lezen dankjewel!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:36

Als ze eerst goed op de trailer ging, en er nu een probleem van maakt kan het uiteraard een dominantieprobleem zijn. Het kan ook zo zijn dat er een keer iets is gebeurd tijdens een trailerrit waardoor ze er niet zoveel behoefte meer aan heeft. Is de bestuurder wel voorzichtig genoeg als hij haar op de kar heeft staan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:00

Zou ook kunnen, daardoor kan paard ook onzeker zijn wat de trailer betreft. Vaak zat denken mensen dat ze rustig rijden maar hun paard is het daar niet mee eens. Kritisch naar de rijstijl kijken is onderdeel van een oplossing zoeken.

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:22

Mijn paard was ook heel moeilijk
We zijn 3x in de week toen haar op trailer
gaan zetten een stukje rijden en dan weer
naar huis, en dan gelijk belonen met een
poetsbeurt en evt. lekkers
Het ging steeds beter en zijn toen
ook op andere locaties geweest, zoals het bos
omdat ze hele positieve ervaringen heeft
met de trailer nu loopt ze er nu makkelijk in
hopelijk heb je er wat aan en succes!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:07

Gisteren liep ze er goed op!
Haast meteen, met touw door de mond en een longeertouwtje dacht ze, ik geef het maar op.
Vanavond rijden en dan weer proberen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:20