Jonge pony.. graag advies over voeren conditie enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Jonge pony.. graag advies over voeren conditie enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 23:18

Hoi,

We hebben een jonge ruin gekocht, hij is ruim 3!
We hebben veel ervaring met paarden maar eigenlijk nooit een een heel jong pony/paard gehad.
Dus ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen over het voeren (welke brok en hoeveel), conditie opbouwen hoevaak rijden, en wat is belangrijk in het rijden van een jong paard, hoe longeren, omgang met het paard, hoe kan ik het paard goed uitlaten groeien en is daar nog iets extra's voor te doen.. gewoon zoveel mogelijk informatie.
We worden wel begeleid maar zelf wil ik graag zoveel mogelijk erover weten.

friesiszwart

Re: Jonge pony.. graag advies over voeren conditie enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 05:40

Als eerste is kontakt op nemen met de vorige eigenaar hoe het voer- en werkschema was, tijden en hoeveelheid. Dit ook voeren en dan eventueel aanpassen op wat jij het dit paard doet.
je hebt het over conditie opbouwen, dus ik ga ervan uit dat het nog weinig gedaan heeft. Misschien is het verstandig het boek:
jonge paarden trainen door Ingrid Andersson & Charlie Lindberg door te lezen en zo wellicht ook nog veel meer boeken.
Maar met ervaren begeleiding geduld en rust bereik je heel veel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:49

het hangt er ook wat van af of het een sobere pony is of niet, of het een heethoofdje is en of hij zo mag/moet blijven, etc.

een haflinger bv heeft minder brok nodig dan een luxere pony.

voeren gaat dus grotendeels op het oog, begin met bv 1 schep te voeren per dag, en kijk of hij verandert van karakter en werklust, en vergroot of verminder aan de hand daarvan de hoeveelheid brok.

hooi hetzelfde, geef onbeperkt hooi en kijk een tijdje aan of hij het daar goed op doet, wordt hij te dik, beperk je het rantsoen, etc

kwa rijden, per jaar 1 trainingssessie per week.
dwz: een driejarige 3 X per week
vierjarige 4 X
vijfjarig 5 X

longeren is ook een trainingssessie!
ikzelf zou 2 maal licht dressuurwerk doen en een buitenritje per week.

kwa tijdsduur, niet te lang, je kunt ook combineren, stap hem in en uit op de weg, en rij hem dan een kwartiertje 20 minuten dressuurmatig door in de piste...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 20:57

maar hoe ziet de training eruit? wat is er belangrijk voor een jong paard/pony? en zijn er nog bepaalde brokken of vitamine die hij nodig heeft om goed te groeien?