Paard trailer inrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisewiesje

Paard trailer inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 18:00

Gisteren hadden mijn stiefvader en moeder bedacht naar de lemelerberg te gaan! Ik vond het wel een goed idee als ik mee mocht met een vriendin en onze twee paarden. Dat mocht wel, maar het is een drama om mijn paard in de trailer te krijgen. Het duurde +/- een half uur voor ze erin stond. En het andere paard is nog erger die wil er helemaal niet als eerste in! Toen we eenmaal gereden hadden in het bos waren we eerder terug dan mijn moeder en stiefvader want die waren verdwaald. Ik heb toen het zadel van haar rug gehaald en ben haar zonder zadel nog even gaan uitstappen! Toen mijn moeder en stiefvader terug waren deed mijn stiefvader de trailer open en liep mijn paard ( met mij op haar rug) er heel gemakkelijk heen.. ze stond voor de klep en ik dacht waarom ook niet. Ik spoorde haar aan en ze liep heel gemakkelijk de trailer in.. moest wel zelf bukken om mijn hoofd niet te stoten.. maar mijn paard stond en bleef ook heel rustig in de trailer staan.. mijn stiefvader deed de stang erachter en toen kon ik best onhandig maar niet erg moeilijk afstappen. Daarna konden we het andere paard in de trailer zetten die er toen ook erg gemakkelijk inliep.

Ik vroeg me af of iemand dit ook ooit al eens heeft gedaan.
En ik ben ook erg benieuwd naar meningen van mensen!

( wist niet goed waar ik dit anders moest plaatsen )

Sokje_6

Re: Paard trailer inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:02

Ik vind het erg gevaarlijk, zou het zelf echt nooit doen!

Als je paard de trailer niet in wil kan dat meerdere redenen hebben, zoals dat er te wild mee wordt gereden (hobbels/scherpe bochten/snel optrekken). Ik zou het in- en uitladen gewoon goed gaan oefenen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:06

Ik vind het wel een grappig verhaal, maar ik denk dat je jezelf gelukkig mag prijzen dat er niks mis is gegaan. Nu heb je het voor de gein op deze manier gedaan en is het gelukt, maar de kans is aanzienlijk dat wanneer je haar de volgende keer op deze manier probeert te foppen ze gaat protesteren. En waar blijf jij dan zonder tuig op je paard?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:07

En wat nou als het paard omhoog was gekomen omdat hij het eng vond en jij zat erop? Dan hadden ze je van het dak kunnen schrapen...

Ik vind het niet verstandig om dat soort dingen te doen met een paard wat het trailerladen op zich al niet vlekkeloos doet.

Hartstikke leuk dat het nu zo goed is gegaan, en ik rijd zelf ook wel eens door een smalle deur op mijn paardje, maar een trailer vind ik toch een ander verhaal dan door een hoge schuurdeur rijden. Als mijn paard omhoog komt, hou ik genoeg ruimte over voordat het kozijn zich in mijn hersenpan boort ;) .

Mijn mening: Het trailerladen goed oefenen en niet te paard de trailer in. Er komt een dag dat het grandioos misgaat vrees ik.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:07

Sorry, maar te gek voor woorden!
Ouders zonder verantwoordelijkheid.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:08

Ja best gevaarlijk eigenlijk want stel paard raakt in paniek in de trailer en jij zit er nog op... Maar iedereen heeft wel eens iets gedaan waarvan hij achteraf denkt: "dat had best anders kunnen aflopen.."

Ik zou zelf wel aan de hand gaan oefenen. Toch wat meer veiligheid voor jezelf. Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:11

oei! niet meer doen hoor!!

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 18:12

Ik rijd dit paardje al erg lang,, en ik vertrouw der verkomen.. Zit in de tuin op der rug zonder tuig.. daarbij hebben we nog een tam kalf lopen die rondspringt en honden die rennen en blaffen en mevrouw blijft altijd rustig!! Ze heeft in al die jaren dat ik der ken nog nooit gestijgerd!! Met al mijn andere paarden zal ik het nooit doen.. Maar met deze is het gewoon anders.. En ze was gewoon heel relaxed op dat moment! als ze gestrest is of druk zou ik het ook nooit doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:14

Ik ken wel iemand die wel eens te paard de vrachtwagen inreed. Maar dan heb je ten eerste meer hoofdruimte, en ten tweede waren dat paarden die zonder enig probleem die vrachtwagen inliepen.

Overigens, verbazingwekkend dat het onder de man wel ging. Meestal is het zo dat als een paard iets eng vindt, dit wel durft als de baas er naast staat/voorop loopt. Onderweg niet over die enge brug? Afstappen en het paard volgt 9 van de 10 keer wel.

Het doet mij vermoeden dat jij als begeleider de verkeerde signalen geeft tijdens het trailerladen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:14

Ik zou het gewoon sowieso nooit meer doen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:16

_Lisettu_ schreef:
Ik rijd dit paardje al erg lang,, en ik vertrouw der verkomen.. Zit in de tuin op der rug zonder tuig.. daarbij hebben we nog een tam kalf lopen die rondspringt en honden die rennen en blaffen en mevrouw blijft altijd rustig!! Ze heeft in al die jaren dat ik der ken nog nooit gestijgerd!! Met al mijn andere paarden zal ik het nooit doen.. Maar met deze is het gewoon anders.. En ze was gewoon heel relaxed op dat moment! als ze gestrest is of druk zou ik het ook nooit doen!

Leuk dat je je paard zo goed kent. Beter waarschijnlijk als ik mijn eigen kinderen. Want die zetten me zelfs wel eens voor verrassingen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:17

wat hier boven al is gezegd het is levens gevaarlijk. je geeft zelf al aan dat er weinig ruimte was om er af te komen. je kan zo geplet worden of nog erger je hoofd er afrijden of pletten.

ik kan niet ontkennen dat ik het nog nooit gedaan heb. maar dit was met mijn shetlander van 1m. zonder laad probleem (en doet geen vlieg kwaad op de wagen) en ik was 8. mocht die omhoog komen in de 2 paardstrailer dan nog knalde ik met mijn hoofd nergens tegen aan. daarnaast stodn het schot op zei en was er ruimet om af te stappen. de reden dat we het deden was een wolkbreuk.
des al niet te min raad ik het iedereen af.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:17

_Lisettu_ schreef:

Maar geld dat ook voor haar? Ze had problemen met het oplopen van de trailer, en ik zeg nu niet dat het paard je niet vertrouwd, maar ze was onvoorspelbaar toen ze de trailer de eerste keer opmoest. Dat betekend dat ze dat ook kan zijn als ze erop moet en jij zit erop.
Je wilde meningen, en die heb je, ik snap niet zo goed waarom je ertegenin moet gaan. Als iedereen die hier tot nu toe heeft gepost zegt dat het niet zo slim is, waarom accepteer je dat dan niet gewoon?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:22

oei, gevaarlijk idd! Je weet dat je paard er niet uit zichzelf inloopt en er dus ook een grote kans was dat het ook niet zo ging lukken, hij had maar even omhoog moeten komen en je zat vast tussen je paard en het dak..

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 18:24

Mischien moet ik mijn eigen mening ook even geven.. Ik denk dat mijn paard graag steun wil van mij met het in de trailer lopen! Maar als ik haar begeleid en er voorloop ziet ze minder goed waar ze inloopt omdat ik ervoor loop! Op het moment dat ik achter haar loop ziet ze mij niet meer. Nu zat ik op haar kon ik haar vertrouwen geven en zag ze waar ze inliep.. ik weet dat het met hoofdruimte niet zo handig is en dat het best gevaarlijk is!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:25

Ze wil meningen maar niet de grond ingestampt worden, is wel een verschil.
En ze wil graag weten wie dit nog meer heeft gedaan. Ik niet in elk geval.
Ik zou het durven met één van de merries maar of het verstandig is?
Het is in elk geval bijzonder dat het zo goed ging! Maar mss toch maar niet meer doen.. ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:34

hoe dan ook zou ik naar een andere oplossing zoeken om haar op de trailer te krijgen dan er op zitten. hoe goed je haar ook vertrouwd er blijft gewoon te weinig ruimte over. wat het voor jouw zelf levensgevaarlijk maakt en voor je paard ook gevaarlijk. (als er zo iets gebeurt is ze het vertrouwen helemaal kwijt)

je geeft zelf aan dat als je voor loopt het niet gaat en er achter ook niet. probeer er naast te lopen, eventueel met het schot op zij dan is er genoeg ruimte om naast haar te blijven zodat ze de trailer kan zien. voordat je hier aan begint kan je misschien wat grondwerk en schrikoefeningen doen, zodat ze jouw ook op de grond leert vertrouwen.

ik weet hoe moeilijk en frusterend het is om je paard niet op de trailer te krijgen. me ponies geen probleem, maar me paard was bijna onmogelijk te laden, maar ook heel onvoorspelbaar daarin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:45

_Lisettu_ schreef:
Maar als ik haar begeleid en er voorloop ziet ze minder goed waar ze inloopt omdat ik ervoor loop!

Een paard ziet recht voor zich niets. Dus als jij er voor loopt en zij niet durft, heeft dat niets te maken met dat zij het niet kan zien. Juist als je naast haar zou lopen zou je haar zicht blokkeren. Jouw paard ziet jou als je er naast of voor staat kennelijk niet als leider. Dáár zul je aan moeten werken. En als je paard je 100% vertrouwt kan je haar ook voor je uit de trailer in laten lopen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:48

Ik heb het in een erg domme bui ook eens gedaan. Achteraf schrok ik zo van WAT er had kunnen gebeuren dat ik het nooit meer zal doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:40

Ibbel schreef:
_Lisettu_ schreef:
Maar als ik haar begeleid en er voorloop ziet ze minder goed waar ze inloopt omdat ik ervoor loop!

Een paard ziet recht voor zich niets. Dus als jij er voor loopt en zij niet durft, heeft dat niets te maken met dat zij het niet kan zien. Juist als je naast haar zou lopen zou je haar zicht blokkeren. Jouw paard ziet jou als je er naast of voor staat kennelijk niet als leider. Dáár zul je aan moeten werken. En als je paard je 100% vertrouwt kan je haar ook voor je uit de trailer in laten lopen.

Eens!

Je zou ook iets verder voor haar kunnen lopen en het touw langer laten en haar zo naar binnen halen, dus op afstand laden.
Je zou ook gewoon kunnen oefenen zodat ze straks zónder jouw de trailer inloopt, stuk veiliger dan wat je nu gedaan hebt.
Je zou er ook eens hulp bij kunnen halen om te laten kijken wat jij doet met laden en of dat beter kan(en dat kan beter anders had je het probleem niet gehad).
Je zou samen met de eigenaar van dat andere paard iemand kunnen laten komen om de kosten te delen, is dat andere probleem ook gelijk opgelost.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:32

Ik heb het nog nooit gedaan en zou het ook nooit doen, A) omdat ons paard er veels te groot voor is (past dus niet eens, dan zit ik klem tegen het plafond) en B) om wat er allemaal kan gebeuren als hij naast de laadklep zou stappen, of omhoog zou komen.