De beste leeftijd om te beginnen met paardrijden? (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is volgens jou de beste leeftijd om met paardrijden te beginnen? (in lesvorm!)

1. Vanaf dat ze kunnen lopen, kunnen ze op een pony zitten.
5 (4%)
2. Vanaf 4 jaar
2 (1%)
3. Vanaf 5 jaar
11 (9%)
4. Vanaf 6 jaar
37 (32%)
5. Vanaf 7 jaar
26 (22%)
6. Vanaf 8 jaar
22 (19%)
7. Vanaf 9 jaar
7 (6%)
8. Vanaf 10 jaar of ouder (licht toe hoe oud)
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 115

Zilfstar

De beste leeftijd om te beginnen met paardrijden? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:21

Vanuit mijn andere poll (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=1362863&start=25) lees ik wat verschillen over leeftijden waarop kinderen beginnen met rijden. Dus tijd voor een nieuwe poll: vanaf welke leeftijd kan een kind beginnen met paardrijden?
En dan bedoel ik het ECHTE rijden dus zadel, teugels, zelfstandig (evt iemand ernaast in het begin) sturen etc. En ook opbouwend in tempo: draf, galop etc.
Ben ook benieuwd naar een toelichting op je keuze.

Amira_

Re: De beste leeftijd om te beginnen met paardrijden? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:22

Voor echt serieus vind ik vanaf 8/9 jaar, dan zijn ze veel serieuser, is mijn oordeel.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:24

Idd. 8 jaar. Ik begon ook op die leeftijd, ging ook heel goed. :D
Maar 5/6 jaar is nog echt veel te jong.
Ze zijn dan net zoals Amira zegt nog niet echt serieus genoeg ;-)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:26

Ik vind 8 jaar. Dan durven (de meeste) kinderen meer. En kan je al echt een paar dingetjes van het kind vragen. Maar ja dat is mijn mening ;)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:28

Ik persoonlijk 5 omdat ze dan de angst om eraf te vallen nog niet kennen, en dus minder snel bang zijn. Daarbij snapt een kind van 5 nog niet alle onderdelen, maar kan je ze wel uitleggen hoe je moet sturen enz. ;)

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:31

Ik ben zelf met 10 jaar begonnen, wilde al veel eerder maar mocht niet van mijn ouders. Mijn oudste dochter is begonnen met ruim 6 jaar. Ik vind dit een goede leeftijd om te beginnen omdat ze dan nog helemaal niet bang zijn. Mijn dochter is inmiddels bijna 10 en rijd elk moeilijk paard op de manege, en de hindernis moet wel hoog zijn anders is het saai...
Mijn jongste dochter is 4 en stapt zo nu en dan op mijn paardje rond, maar als ik naar haar motoriek kijk, is dat nog te jong om te beginnen, ze zal net als haar zus nog 2 jaartjes moeten wachten op haar eerste rijles.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:26

Ik vond onder de 10 jaar te jong. Paardrijden is dan nog een té grote belasting op die jonge spiertjes en gewrichtjes.

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:34

ik vind vanaf 4 jaar leuk om te beginnen met even erop, wat poetsen, de kleine dingetjes. en pas rond een jaar of 8/9 serieus beginnen met les.

dan hebben ze al ruime ervaring in het omgaan met een pony als ze met het echte rijden beginnen:d dan snappen ze ook beter waarvoor de bepaalde dingen moeten doen
maar naar mijn idee kun je ze nooit vroeg genoeg kennis laten maken met paarden/ponys ;)
Laatst bijgewerkt door GAMEPLAYER op 29-09-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:35

7 jaar.. Toen begon ik ook, en is toch wel altijd goed gegaan! :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:40

Tja ben zelf begonnen toen ik 6 was en mijn dochter dito. Ging prima, maar zal zeker ook met karakter/aanleg e.d. te maken hebben. Mijn dochter mocht op les nadat ze haar A diploma zwemmen had behaald, heb zelden een kind zo snel een diploma in de wacht zien slepen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:47

Dat ze met 5/6 jaar nog niet serieus genoeg zijn lijkt mij niet het probleem, ik zou meer uitkijken vanwege het feit dat het kind lichamelijk nog helemaal niet volgroeid is, en het dus ook niet gezond is om op een paard te zitten vanwege overbelasting van de gewrichten/botten/spieren.
Ik ben zelf laat (12 jaar) begonnen met paardrijden, maar ik zou zeggen dat een kind van 8 (rustig) aan zou kunnen beginnen. In elk geval absoluut niet jonger dan 6. Je kan die ukkies beter eerst gewoon vanaf de grond leren omgaan met paarden, hebben ze die belangrijke basis al te pakken. ;)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:50

Ik zou zeggen vanaf 6 jaar. Wel denk ik dat je dan niet alleen moet rijden, maar ook poetsen, knuffellen etc. En natuurlijk nog niet alleen laten, maar altijd iemand naast de pony laten lopen.
Toen ik begon was ik nog net 6 jaar :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:19

ik zou zeggen een jaar of 7-8. Dan komen de meeste kinderen met de benen onder het zadel uit, zijn ze al wat serieuzer en begrijpen ze dingen sneller. wel mogen ze wat mij betreft vanaf 6 jaar beginnen met kennismaken met pony's, dus knuffelen, een beetje poetsen, wandelen op de rug van een shet bijvoorbeeld (ik deed dat op een friese merrie, maargoed :+ )

op de manege waar ik ben begonnen met rijden moest je minimaal 8 jaar zijn om met longeerlessen te beginnen. Poetslessen mocht al eerder :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:22

Tammy_ schreef:
ik zou zeggen een jaar of 7-8. Dan komen de meeste kinderen met de benen onder het zadel uit, zijn ze al wat serieuzer en begrijpen ze dingen sneller. wel mogen ze wat mij betreft vanaf 6 jaar beginnen met kennismaken met pony's, dus knuffelen, een beetje poetsen, wandelen op de rug van een shet bijvoorbeeld (ik deed dat op een friese merrie, maargoed :+ )

op de manege waar ik ben begonnen met rijden moest je minimaal 8 jaar zijn om met longeerlessen te beginnen. Poetslessen mocht al eerder :)

Hihi, mijn dochter was 4 toen ze voor het eerst op onze Friese ruin zat....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:25

ik weet niet meer hoe oud ik was, het was de fries van mijn tante, denk dat ik ook een jaartje of 4 was, in ieder geval nog een smurfje :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:27

Op dit moment is de stand na 39 stemmers:

Op 1: Vanaf 6 jaar (16x)
Op 2: Vanaf 8 jaar (8x)
Op 3: Vanaf 7 jaar (6x)

Ligt vrij dicht bij elkaar, al vind ik zelf 6 jaar nog erg jong ivm de belasting van heupen en rug als jet het gaat hebben over echte les van een uur met alle gangen erin. Daar heb ik nog weinig meningen over gezien.
Ik hoop dat er nog meer stemmen bijkomen...

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:32

Mijn oudste dochter is nu 7,5jaar en begint nu serieus met het ponyrijden bezig te zijn..hiervoor was het altijd alleen een paar rondjes rond de stal stappen.
Mijn middelste dochter is 6 en die vind het leuk om een rondje te rijden maar heeft er verder niet echt iets mee en mijn jongste dochter van 2,5 heeft vorige week op eigen verzoek even op de rug gezeten van de pony en gisteren samen met haar grote zus op het zadel.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:38

Ik heb gekozen voor 7 jaar, maar vindt ze dan nog jong genoeg. Ik heb zelf 25 jaar lesgegeven aan kinderen en heb gemerkt dat ze toch wel opdrachten moeten kunnen uitvoeren . Jongere kinderen zijn snel afgeleid, luisteren niet goed en dan heb je ook nog het veiligheidsaspect.

Ik ben begonnen op mijn achtste. Het eerste jaar kregen we echt alleen maar zitles , te beginnen met voltige op de blote paardenrug en daarna met een zadel erop. We leerden ook lichtrijden aan de longe. Pas na een jaar mochten we ook los en dan nog achter een ervaren ruiter aan. Zo leerden we de figuren etc. Elke les werd er aandacht besteed aan gymnastiek, zodat je een heel zekere zit kreeg en je je niet vast hoefde houden aan de teugels. Houding en zit waren dat tweede jaar het belangrijkste, plus de figuren en dat natuurlijk wel in de verschillende gangen. Omdat je achter een ervaren ruiter reed, volgde je pony vanzelf.
Op mijn tiende haalde ik mijn eerste ruiterdiploma van de toen nog NPC(nederlands ponyclub). Dat was een dressuurproef met een stuk theorie, waarin je de onderdelen moest kennen van tuig en pony.
Daarna volgde het jaar daarop diploma twee en daarna drie en bij de laatste moest je ook een springproef doen. Ik was toen 12.
Ik heb hier enorm veel van geleerd en zou het nu ook nog iedereen aanraden om op deze manier pony te leren rijden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:42

Zilfstar schreef:
al vind ik zelf 6 jaar nog erg jong ivm de belasting van heupen en rug als jet het gaat hebben over echte les van een uur met alle gangen erin.

Is een les pas een les als deze een uur duurt en alle gangen erin zitten? Ik vind dat je vanaf 6 jaar best kunt paardrijden. Lessen spelenderwijs, ook de verzorging e.d. van de pony meenemen.
Overigens gebeurt er echt niets met de heupjes of rug van een kindje als deze eens per week (of twee keer per week) een half uur/drie kwartier op een pony zit hoor.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:45

Dat ligt natuurlijk aan het kind he. De ene is met 5 al veel geintereseerder en dus waarschijnlijk gemotiveerder dan eentje van 8

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:14

6 jaar en een half uur ,1x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:17

zelf ben ik op 5 begonnen. Gewoon een uur les met stap draf (en na verloop van tijd ook galop). Jong geleerd is oud gedaan!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:20

7 jaar, ben ik ook mee begonnen. Op veel maneges zijn er ook regels vanaf 7 jaar.. denk dat tie er niet voor niets zijn right? kinderen zijn daarvoor nog A niet sirieus genoeg en B, tis onwijs slecht voor de rug etc om met 5jarige leeftijd al te beginnen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:25

Echt paardrijden vanaf 9-10 jaar. Eerder spelenderwijs rondhobbelen op een pony is prima, om gevoel en balans te krijgen, maar vanaf 9/10 jaar neemt het sensomotorisch vermogen toe, dan kunnen ze dus dingen aan elkaar koppelen met zien, voelen, evenwicht etc.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:27

Vanaf 6 jaar. en dan bedoel ik niet dressuur oid, maar lol maken, spelletjes doen, buitenritjes aan de hand ect. :)