Paardenverzekering en keuren, wie kan mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandraC

Paardenverzekering en keuren, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 23:48

Hallo,

Ik heb een vraagje over een paardenverzekering en een keuring. Ik ben bezig met de aankoop van een E-pony, KWPN X New Forest, merrie van 5 jaar. Ze heeft tot nu toe nog geen ziektes of erge blessures opgelopen. Ik wil haar zoiezo klinisch laten keuren. Over rontgelogisch twijfel ik nog.
Tevens vind ik het moeilijk om een goede keuze te maken over wat voor verzekering ik moet nemen en bij welke maatschappij. Ik was zelf aan het denken aan een beperkte ziektekostenverzekering en haar iets onder het aankoopbedrag te verzekeren, met een beperkte ongevallenverzekering. Kan iemand mij een goede verzekeraar aanraden?
Tips zijn welkom!

moyra

Re: Paardenverzekering en keuren, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:50

ik ben met mijn beide paarden bij hippo zorg verzekerd maar dan ziektekosten uitgebreid.
Dus verder kan ik je niet helpen, hippo zorg ben ik zeer tevreden over.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:52

Ik zou de wijze van verzekeren eerder andersom doen. De kans dat ze zo dood neervallen is niet zo gek groot, de kans dat je fors aan het dokteren komt is veel eerder aanwezig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:24

Verplaatst van MD naar TAO.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:49

Ik ben ook uitgebreid verzekerd tegen ziektekosten, dood en diefstal bij EFO en heb dus ook rontgelogisch laten keuren. Maar ik moet zeggen (klopt nu af) heb er in 3 jaar tijd 1 keer gebruik van gemaakt (toen had ie op zn hoefbal gestaan) en daarvan moest ik dan nog 25 euro zelf betalen..
Soms denk ik dat mensen gelijk hebben als ze niet verzekeren en een 'spaarpotje' maken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:14

een tip, je krijgt alleen ziektekosten uitgekeerd over dat waar je je paard voor verzekerd hebt, verzeker je dus alleen ongevallen dan krijg je alleen ziektekosten uitgekeerd als gevolg van ongevallen (dus trauma van buitenaf, de peesblessure of koliek worden dan dus niet vergoed).

Je moet het paard ook verzekeren tegen ongeschikt worden voor de sport, omdat die alle mogelijke manieren dekt, blijvende kreupelheid komt nl vele maker vaker voor dan een gebroken been of een paard dat dood neervalt. Deze verzekering is wel vaak de duurste maar de kans dat je ook daadwerkelijk uitgekeerd krijgt is vele malen groter dan alleen bij ongevallen of dood, dan betaal je elk jaar braaf en krijg je waarschijnlijk nooit een cent uitgekeerd.

Qua ziekte kosten, je kan kiezen voor alle ziektekosten of beperkt (en dat is vaak alleen bij bepaalde klinieken), ikzelf heb de beperkte ziektekosten verzekering zodat de hele dure behandelingen voor een groot deel vergoed worden en je niet in ene duizenden euro's hoeft op te hoesten. De "kleine" behandelingen zijn vaak niet zo duur en kan ik zonder probleem zelf betalen.

Mijn paard is verzekerd bij Hippozorg en tot nu toe zijn de ervaringen goed, krijg netjes en snel uitbetaald als ik een claim indien.

SandraC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:12

Bedankt voor alle tips! Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:37

bonzwa schreef:
Ik ben ook uitgebreid verzekerd tegen ziektekosten, dood en diefstal bij EFO en heb dus ook rontgelogisch laten keuren. Maar ik moet zeggen (klopt nu af) heb er in 3 jaar tijd 1 keer gebruik van gemaakt (toen had ie op zn hoefbal gestaan) en daarvan moest ik dan nog 25 euro zelf betalen..
Soms denk ik dat mensen gelijk hebben als ze niet verzekeren en een 'spaarpotje' maken.

Een uitgebreide (ziektekosten)verzekering kost ongeveer 12 - 15% van de verzekerde waarde, op jaarbasis. Een paard van 3500 euro verzekerde waarde zou dus ongeveer 450 - 500 euro per jaar aan premie kosten.
Dat zelf aangelegde spaarpotje is dus niet zo vreemd, zeker wanneer je bedenkt dat je naast de ziektekostenverzekering ook nog een eigen risico hebt en dat de uitkering begrensd wordt op de verzekerde waarde en dat sommigen ook een uitkeringsplafond op jaarbasis hebben. Lees dus ook goed je voorwaarden, voordat je een verzekering afsluit.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:04

Nog een tipje: als je al weet welke verzekering je precies wilt, kijk dan bij de verzekering even naar de voorwaarden voor opname in de verzekering. Zo weet je dan vantevoren of klinische keuring voldoende is voor de verzekering die je wilt óf dat er ook een röntgenologische keuring vereist is.
Succes met je aankoop!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:24

Ik denk dat je voor het bedrag waarvoor je gaat verzekeren geen keuring hoeft te laten doen (onder 4500 euro). Ik ben zelf uitgebreid verzekerd tegen ziektekosten en ik heb (helaas) de premie er voor een levenlang wel uit, ookal is mijn paard pas 7. De uitkering bij overlijden vind ik niet zo belangrijk, heb er dan toch mijn paard niet mee terug.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:33

Ik ben ook verzekerd bij Hippozorg basis uitgebreidt en ook uitgebreide ziektekosten.
Betaal iets van 60 euro per maand en ik hoefde geen keuring te doen onder 4500,= maar dat was een jubileumaanbieding van Hippozorg.

Maargoed de meningen zijn verschillend zo heeft een stalgenoot de verzekening opgezegt omdat ze totaal niks uitgekeerd heeft gekregen en een ander was blij dat ze de verzekering had.

De beste afweging kan je zelf maken.
Heb je het geld als er wat is zou ik het niet doen. Voor hetzelfde geld krijgt je paardje hopelijk nooit was en betaal je toch premie.
Heb je het geld niet zou ik er zeker over nadenken voor het geval er wat gebeurd

Die van mij zit net in de verzekering. We hebben 2 paardjes
1 keer ziekte kosten zou ik kunnen betalen maar wat als ze allebei wat krijgen
Dus heb ik enkel mijn paardje in de verzekering en de kleine pony van onze dochter niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:20

ardech schreef:
Maargoed de meningen zijn verschillend zo heeft een stalgenoot de verzekening opgezegt omdat ze totaal niks uitgekeerd heeft gekregen en een ander was blij dat ze de verzekering had.

Dat "niet uitkeren" is veelal terug te voeren op het niet goed lezen van de voorwaarden.
Afgaand op wat ik op Bokt lees (ik ken de verschillende verzekeringsvoorwaarden niet inhoudelijk) lijkt het erop dat alleen een uitgebreide ziektekstenverzekering soort van zin heeft, omdat de beperkte versie juist datgene wat vaak gebeurt NIET verzekerd. Maar nogmaals, lees eerst de voorwaarden en kijk daarna wat het kost en of dat past bij wat je wil.
Verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of betalen. Daarnaast heb ik sterk de indruk dat de wijze waarop het paard gehouden wordt en hoe ermee wordt omgegaan, van invloed is op de medische kosten die je eraan hebt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:05

Ik zit idd ook nogal te dubben of ik m zal verzekeren... Maar das toch meestal tegen de aanschafwaarde zeg maar? Heb die van mij nmlk heel goedkoop gekocht dus als dat het maximaal uit te keren bedrag is, ook bij ziektekosten, schiet ik er weinig mee op..

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:14

amyz schreef:
Ik zit idd ook nogal te dubben of ik m zal verzekeren... Maar das toch meestal tegen de aanschafwaarde zeg maar? Heb die van mij nmlk heel goedkoop gekocht dus als dat het maximaal uit te keren bedrag is, ook bij ziektekosten, schiet ik er weinig mee op..

Dat is ook de reden waarom ik besloten heb enkel Cherokee te verzekeren en Lucky Lady niet

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:24

Net hippo gesproken en die zijn erg vriendelijk, dus poown gaat fijn de verzekering in :)

roosje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:14

mijn paarden zijn ook bij hippo verzekerd en ik ben ook zeer tevreden erover

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:16

Ik heb mijn 2 jonge paardjes nu verzekerd bij Hippo zorg b.v, ik heb het uitgebreide pakket maar ben niet verzekend voor dierenartskosten enzo.
En ben er zeer tevreden over.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:27

ben vanaf 98 verzekerd volledig maar nog nooit wat bij deze merrie gehad.
ben nu aan rond kijken naar andere verzekering, voor fokkerij en ziektekostten voor mijn fokmerries. zijn er 3 dus even kijken.

betaal voor mijn merrie nu bij hippozorg 412 euro per jaar.
en alleen ziektekostten die blijvende schade hebben worden vergoed.

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:37

Heb 2 paarden verzekerd bij EFO. Ben hierover zeer tevreden, betalen snel uit en heb tot nu toe nooit problemen gehad. Scheelt, ze hebben verstand van paarden (agrarische achtergrond)!

SandraC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 23:00

Ik heb mijn paard bij EFO verzekerd, B tarief en ook beperkte ziektekosten. Wanneer er iets kleins gebeurt, betaal ik dat zelf, maar als ik hoger in kosten kom, omdat dierenarts zelf niet meer kan behandelen, betalen zij dat (voor 90 procent). Het is altijd een risico wat je neemt, maar ik denk dat ik dat wel wil nemen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:16

bonzwa schreef:

Dat dacht ik ook dus ik wilde geen verzekering toen we ons paard kochten, maar mijn vriend stond erop. En gelijk had hij! We hadden ons paard nog geen half jaar toen hij ernstig ziek bleek. Na een tijdlang dokteren met de DA werd hij doorverwezen naar een privékliniek. Er volgende twee operaties en meerdere weken in de kliniek. Al met al kostte dit alles meer dan een nieuw paard, maar ja: je doet je lief niet weg omdat hij wat mankeert, je betaalt. Dan dan ben je dus heel erg blij als de verzekering een groot deel van die kosten vergoedt!

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:20

Hooi
ik zag hier enkele mensen die vertelde hun paard niet
te verzekeren vanwege de goedkope aankoopprijs
En dat je dan ook maar voor weinig bent verzekerd.
Toevallig heb ik mijn jaarling ook vorige week bij hippo zorg verzekert nou weet ik niet precies hoe alles daar precies werkt vind de meeste dingen nog wel ingewikkeld maar ben er wel achter gekomen dat je je paard voor meer kunt verzekeren dan de aankoopprijs ik heb mijn paard ook heel goedkoop kunnen kopen vanwege de crisis en geld problemen van de vorige eigenaar maar heb hem nu voor 3x zo veel als de aankoopprijs verzekert en hippo zorg was op de hoogte hier van en stelde zelf voor om hem voor meer te verzekeren.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:50

tuurlijk vind hippo zorg, en alle andere dat geen probleem, je betaald premie nl naar waarde paard.

ik heb die van mij zelf gefokt en wil ze ook niet voor hoog bedrag maar voor ziektekostten verzekeren zodat ik een operatie kan laten doen ook al heb ik t geld niet.
Lindsey_G schreef:
Hooi
ik zag hier enkele mensen die vertelde hun paard niet
te verzekeren vanwege de goedkope aankoopprijs
En dat je dan ook maar voor weinig bent verzekerd.
Toevallig heb ik mijn jaarling ook vorige week bij hippo zorg verzekert nou weet ik niet precies hoe alles daar precies werkt vind de meeste dingen nog wel ingewikkeld maar ben er wel achter gekomen dat je je paard voor meer kunt verzekeren dan de aankoopprijs ik heb mijn paard ook heel goedkoop kunnen kopen vanwege de crisis en geld problemen van de vorige eigenaar maar heb hem nu voor 3x zo veel als de aankoopprijs verzekert en hippo zorg was op de hoogte hier van en stelde zelf voor om hem voor meer te verzekeren.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:56

Kan je ook gewoon voor alleen ziektekosten verzekeren?

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:59

@kevje06 Ja heb mijn paard eigenlijk ook alleen laten verzekeren zodat als die wat krijgt bijv koliek ofzo en hij moet naar de kliniek de verzekering dit kan dekken want zo een paar honderd euro kan ik ook niet 123 neer leggen.
Alleen ik had nog een vraagje misschien dat iemand hier dat weet op de site bij hippo zorg staat als ik het goed gelezen heb dat de castratie van 1 en 2 jarige paarden helemaal vergoed word nou heb ik mijn paard laten verzekeren en wil hem binnenkort laten castreren en nu word er gezegd dat dit alleen vergoed word als er tijdens de operatie iets mis gaat en als ik het goed heb heb ik een uitgebreide ziekteverzekering