Jong paard vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jong paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:05

Ik ben op zoek naar een jong paardje & vroeg me net iets af over het transport:

Als het een paard wordt dat niet gewend is aan de trailer (wat zeer waarschijnlijk is) en nog niet vast kan staan tijdens het poetsen bijvoorbeeld, wat is dan de makkelijkste manier om hem/haar te vervoeren?
Zou het bijvoorbeeld makkelijker gaan wanneer er een ervaren, rustig paard naast staat?
Of is het genoeg om hem/haar rustig te laden & met een goed gevuld hooinet te laten staan?

Iemand nuttige tips O:) ?

De bestuurder heeft ervaring met het rijden met een trailer & rijdt sowieso rustig!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:16

waarom zou je er aan beginnen vraag ik me dan eerst af,want een jong paard wat nog nooit op een trailer heeft gestaan en nog niet vast kan staat,komt wel wat meer bij kijken dan alleen de trailer rit.
maar dat terzijde ik zet ze gewoon vast op de trailer er zit een stang achter dus als hij gaat hangen komt ie de stang wel tegen achter zijn kont,je kunt een ander paard mee nemen die al wel ervaring heeft maar ook daar zitten 2 kanten aan,want als het jonge paard in paniek raakt en begint te hangen en springen op de trailer...aan de andere kant heeft het jonge paard wel mee steun.je kunt het jonge paard ook wat tranqgel geven voor onderweg.
succes!

Anoniem

Re: Jong paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:19

Tja dat hoort bij een paard kopen, het vervoeren ervan. Het paard kopen & vervolgens daar het trailerrijden rustig gaan trainen etc is geen optie, al zou dat natuurlijk wel het fijnste zijn.

Wat is tranqgel?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:28

__Laura schreef:
Tja dat hoort bij een paard kopen, het vervoeren ervan. Het paard kopen & vervolgens daar het trailerrijden rustig gaan trainen etc is geen optie, al zou dat natuurlijk wel het fijnste zijn.

Wat is tranqgel?

dat is een vervanger voor sedalin ofwel een verdovings middel.
paard word er beetje duf van.je hoeft er een beetje van te geven en bespaart een hoop paniek de eerste keer.

edit:wat ik bedoel te zeggen net ,is dat er wat meer bij komt kijken dan alleen een trailer rit.
ervaring met jonge paarden is toch wel handig voor je er aan begint.
en uit je vraag en reactie merk ik dat je eigenlijk geen ervaring hebt met jonge paarden.

_Mike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:35

Hoi Laura,

Je kunt eventueel de afspraak met de verkoper maken dat het paard gebracht wordt. Dat scheelt jou mogelijk een hoop risico's.
Als ik een jong paard vervoer, bijvoorbeeld een veulen/ jaarling, laat ik de trailer kaal en zet ik het dier niet vast (luik/ zeil dicht).
Een hooinet geeft bij onervaren paarden het risico dat er een been in blijft hangen.
Mits je rustig rijdt zal het dier zijn balans zelf vinden. De achterstang zou ik ivm de stevigheid van de trailer wel plaatsen.

Een verdovend middel zou ik niet gebruiken vanwege het evenwicht van het paard, maar kun je wel bij de hand houden voor noodsituaties.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met je zoektocht :)

Mike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:35

Ik heb wel ervaring met jonge paarden, maar niet met het vervoeren ervan.
Vandaar dat ik op zoek ben naar nuttige tips, zodat het zo goed mogelijk verloopt :)

Laten brengen zou inderdaad het fijnste zijn, jammer genoeg is dit niet altijd mogelijk.
Bedankt voor de tips Mike!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:40

Inderdaad wordt hier een vraag gesteld met betrekking tot vervoeren van een paard.
Lijkt me handig daar ook antwoord op te geven want achtergrond en verder info is er niet en kan niet over geoordeeld worden.

Het beste kun je imo met een 1,5 paards trailer gaan, paard wel vastzetten zodat het niet over de stang heenkan en er niet onderdoor.
De bilstang begrenst het paard wel en ze moeten het al erg mal doen wil er wat misgaan.

Misschien dat er nog wat vervoerexperts reageren, anders kun je misschien bij de eigenaar van het te kopen paard om advies vragen?
Deze kent het paard en weet misschien wat wel en niet kan.

Ben het verder eens met _Mike_
Laatst bijgewerkt door naambordjes op 27-09-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:45

Idd met een ervaren paard ernaast geeft het vaak meer rust. Mocht je denken dat het niet gaat -bij voorbaat!!- dan idd een tranqelizer toedienen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:55

Ik rij regelmatig met een veulen in de trailer. De moeder gaat dan mee.

Wij gebruiken een 2-paards trailer, tussenschot eruit en stangen erin. Moeder vast en veulen los, dit pas nadat de achterklep dicht is en ook het veulenrek hierop bevestigd is.
Daarna super rustig en gecontroleerd rijden en lak hebben aan alle auto's achter je.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:46

Niet vastzetten is misschien niet zo verstandig. Mijn ervaring is dat veulens en jonge paarden zich graag omdraaien en achterstevoren gaan staan. Blijkbaar vinden ze dit aangenamer... Mijn gevoel is dat ze het rijden dan het prettigst ervaren.
Ik heb geen idee wat anderen ervaren hebben, maar bij alle veulens die ik heb meegemaakt is dit tot nu toe het geval geweest.

Niet vastzetten lijkt me dus niet zo verstandig. Je wilt namelijk niet dat je paardje zich gaat omdraaien op het moment dat jij remt of gasgeeft, waarschijnlijk zal hij of zij dan zijn of haar balans verliezen en omvallen, met alle gevolgen van dien.

In ieder geval succes met je (nieuwe??) paardje!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:05

Als je een ouder, ervaren paard tot je beschikking hebt, maak daar dan gebruik van :) Zo doen wij het ook met onze jonge paarden en dat werkt eigenlijk heel super!

Gewoon een tweepaards trailer en je moet je paard dan wel vastzetten. Wij gebruiken twee touwen, om te voorkomen dat het paard zich omdraait. Ons "oude" paard is zo vreselijk makkelijk op de trailer, dat het jonge paard zich daaraan aanpast.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:37

Ik zou ze ten alle tijden vastzetten. Aan omdraaien, moeilijk doen omvallen ed heb je niks aan.

Wij zetten zelfs de veulens vanaf jonge leeftijd al met een tussenschot naast moeders op de trailer, en dan worden ze gewoon vastgezet.

Ik ken zelfs veulens die uit de trailer zijn gesprongen, dus zet alles alsjeblieft vast.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:38

Hier zal al veel topics over geweest. Ik zou de zoekmachine even doorspitten want dan kun je op al je vragen antwoord krijgen ;) .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:48

de beste tip die ik je kan geven, laat het paard door de oude eigenaar brengen en beding dat pas na goede onbeschadigde aankomst de koop gesloten wordt.
Zo sluit je alles uit en ligt het risico bij de verkoper.

Je kunt het wel zelf willen doen maar dan loop je dus ook zelf alle risico's dat het fout gaat. Als je m eenmaal thuis hebt kun je op je gemak gaan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:17

& wat nou als de eigenaar geen trailer heeft :+ ?

Lolali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:59

Hoi, ik heb gisteren een veulen vanuit brabant naar friesland vervoerd...we hadden een vrachtwagentje geleend waar een camera in hing. Het veulen was al 2 weken van zijn moeder af. We hebben hem in het vrachtwagentje gezet op veel zaagsel. Op de camera zagen we dat hij het eerste uur met zijn hoofdje naar beneden hing en zich echt concentreerde op zijn evenwicht. Toen hij door had hoe dat werkte ging hij rondkijken en naar buitenkijken, ging wat hooi eten etc. Echt grappig om te zien. Als er dan weer een bocht aankwam ging hij weer even met zijn hoofd omlaag. Ging erg goed en het paardje was superrustig (zonder sedatie).

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:07

We hebben vrijdag het paard opgehaald!
Het laden duurde even, ze was erg twijfelachtig (logisch met een vreemde trailer met vreemde luchtjes), maar ging er uiteindelijk braaf op!
Tijdens de rit heeft ze zich goed gedragen. We hebben haar aan twee touwen vast gezet, hooinet ervoor, stang voor + achter & tussenschot.
Ze heeft wel wat getrapt, maar er is niets raars gebeurd. Mevrouw was bezweet en gespannen toen ze van de trailer afkwam, logisch.
Ben blij dat het allemaal goed gegaan is :D