Vragen betreft overnemen pensionstal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hopeanddream

Vragen betreft overnemen pensionstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:10

Mijn man en ik denken erover om een bestaande pensionstal over te kopen.
Ik sta er op dit moment met m'n paard, dus weet wel het een en ander over hoe het reilt en zeilt.

Het is een stal voor 15 paarden met een groot, netjes onderhouden buitenbak, longeerkraal, 2 paddocks en een behoorlijk stuk land.
Ik begrijp dat een pensionstal voor 15 paarden niet echt rendabel is en daarom houden mijn man en ik onze banen ook.
Dit is haalbaar aangezien mijn ouders er dan ook komen te wonen en die een gedeelte van de zorg van de paarden overnemen en ik maar 16 uur werk, wat naast de deur is.

De kale prijs van de stallen ect. is nu 125 euro en dit vind ik zelf ook een redelijk bedrag om zo te houden.

Kosten voor hooi en stro ect. kom er voor de klanten bovenop, dus die 125 euro per paard, zouden voor het water en licht en onderhoudt van de stallen zijn.
Iemand een mooie berekening hoeveel daaraan over wordt gehouden?
Heb namelijk nog geen inzicht in alle precieze kosten en eventuele belasting.

Verder heb ik contact met een stichting en die zou ik dan graag bij mijn stallen onder willen brengen.
Hun paarden zouden bij mij dan in pension komen en hun hebben hier de mogelijkheid mensen les te geven.
Nu heb ik begrepen dat je daar ook subsidie voor kan krijgen.
De bedoeling is dat ik met mijn huidige baan ook samen ga werken met hun.

Ik hoop dat er iemand is die mij hier een beetje meer inzicht in kan geven op de kosten en op de punten wat er bij gaat komen.

Nogmaals begrijp dat er geen winst uit te halen valt, maar ik vind het wel belangrijk als een deel van mijn hypotheek wel betaald kan worden ervan.
Alvast bedankt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:19

Kijk goed naar de bestemming van de grond en de bijbehorende vergunningen.
Hou ook in je berekeningen rekening met onderhoud, verzekeringen en afschrijvingen.
Kijk ook of eea bv aan de brandvoorschriften conform het bouwbesluit voldoet. Voor je het weet krijg je ineens controle en moet je gaan investeren om eea open te kunnen houden.
Bedenk ook dat je hypotheek waarschijnlijk niet aftrekbaar is of indien er ook een woning bij zit in ieder geval maar gedeeltelijk.

Ik heb ooit eens eea helemaal doorgerekend (kleinschalig en grootschalig) maar als je niet uitgaat van waardestijging van het onroerend goed of handelactiviteiten dan was er geen droog brood mee te verdienen.
Maar als dat niet de bedoeling is en je het als een verlengstuk ziet van je hobby dan zou het leuk kunnen zijn.

Er is toch een branchevereniging van paardenbedrijven. Zij hebben ook altijd die jaarlijke prijs van hippische ondernemer van het jaar. Zij kunnen je zeker verder helpen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:43

hypotheek van het bedrijfsdeel is aftrekbaar van inkomen van het bedrijf. Het is een kostenpost. Aflossing geld ook als kostenpost.
Inkomstenbelasting betaal je over je inkomsten. Je moet met een bedrijf dus eerst in de positieve cijfers komen, en dan boven je belastingvrijstelling komen, voordat je belasting moet betalen. Bij je aangifte aan het eind van het jaar tellen natuurlijk jullie gewone banen wel mee...

Probeer eerst inzicht te krijgen in de boekhouding van het bestaande pensionbedrijf. Vrienden van ons hebben een rondvaartbedrijf overgenomen en hebben ook eerst inzicht gekregen in de financien en met die cijfers zijn ze ook naar de bank gegaan om te praten over de financiering.

Bij een pensionstal waar je ook bij woont, moet je dus laten bepalen wat de waarde is van het bedrijfsdeel, en wat de waarde is van het priv'edeel. Vervolgens kun je het bedrijfsdeel dus verrekenen met de inkomsten van het bedrijf (naast alle andere kosten), en het priv'edeel kun je daarna nog aftrekken van je "priv'e"inkomen bij je jaarlijkse belastingaangifte.

Verder kun je dit soort dingen het best eens op een rijtje zetten met een belastingadviseur/bedrijfsadviseur. Voor de bedrijfsmatige financiering willen banken vaak een bedrijfsplan zien waarin de cijfers ook verwerkt zijn..

Als j het geheel priv'e koopt, kun je het bedrijfsdeel ook "onderverhuren" aan je bedrijf. Wel even goed overleggen met de hypotheekverstrekker en verzekering hoe en wat er mogelijk is voor je kiest voor een financierder)

Dat maakt de bedrijfsadministratie makkelijker.

Of je het er uit kunt halen hangt af van hoe duur ze het verkopen en wat je woonlasten zijn... Dat kunnen wij niet uitrekenen voor je ;) SCheelt namelijk nogal of je een hypotheek van €600.000 hebt of van 1,2miljoen euro :P