Paard op de trailer zonder paspoort, met chippapieren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lola96

Paard op de trailer zonder paspoort, met chippapieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:54

Mijn paard heeft geen paspoort maar wel chippapieren. Schijnt nogal apart te zijn maar komt denk omdat ze al een van de eerste gechipt is. Daarna werd direct het paspoort ingevoerd.
Als ik met de trailer op pad ben heb ik het inentingsboekje en chippapieren bij me, ik neem aan dat dit voldoende is maar nu ik wat vaker en verder weg ga vraag ik me toch af of dit daadwerkelijk zo is.
Heeft iemand dit meegemaakt?
Als ik wel wordt aangehouden kan ik toch gewoon doorrijden?

Tigra_

Re: Paard op de trailer zonder paspoort, met chippapieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:30

Zover ik weet is een paspoort verplicht en denk ik ook niet dat alleen de chippapieren voldoende zijn. Je zou eens naar het KNHS kunnen mailen die kunnen je de zekerheid geven.
Maar paspoort kun je volgens mij zo aanvragen als het paard al gechipt is.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 14:53

Dank je wel voor je reactie Tigra!
Heb er idd ook over gedacht om het de KNHS te vragen maar zij zeggen me waarschijnlijk gewoon een paspoort aan te moeten vragen, goed voor de kas haha. Als het niet nodig is doe ik het liever niet.
Heb de politie gebeld en zij zeggen het niet te weten!? Vond ik nogal raar aangezien zij degene zijn die je aanhouden en indien nodig maatregelen moeten treffen. Daarom kreeg ik de indruk dat ze me daar vast niet voor van de weg zullen halen.
Vandaar dat ik me afvroeg of er bokkers zijn die net als ik wel chippapieren hebben en geen paspoort en daarmee zijn aangehouden.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:01

Heb dit ook aan de hand gehad. Mijn merrie was ook al gechipt (via het huisdierengenootschap) en daarna werd het paspoort ingevoerd zoals we het nu kennen. De KNHS snapte er de ballen van en ze wilde mijn paard nog een keer laten chippen :P Op aandringen van onszelf hebben we na heel veel gesteggel een paspoort aan mogen vragen, maar moest wel de volledige kosten betalen (chippen dus ook...) Erg krom allemaal.
De KNHS vertelde toen dat mijn papieren van het huisdiergenootschap niet voldeden aan de nieuwe voorwaarden.

ElCamino

Re: Paard op de trailer zonder paspoort, met chippapieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:14

ik koos voor dan maar extra kosten en een paspoort... ik zou geen zin hebben in gezeur....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:58

Het paspoort is verplicht.
Alleen de chippapieren voldoen niet, aangezien daarin bijv. ook geen registratie van al dan niet slachtpaard in opgenomen is, etc.
Via je dierenarts kun je een formulier krijgen, waarbij hij/zij de identiteit van je paard checkt, dus de chip afleest, en dan de kleur en aftekeningen etc. op dat formulier invult.
Dat kun je opsturen naar het KNHS bijv., maar een stamboek kan ook en dan krijg je een paspoort van je paard.

Overigens is het niet de politie maar de AID die vervelend kan doen bij verkeerscontroles, dus dat de politie het niet weet is zo raar nog niet.

Daarnaast is het paspoort niet alleen verplicht voor als je met de trailer op stap gaat, maar ook gewoon als je een buitenrit gaat maken met je paard, eigenlijk zelfs al, als het dier alleen maar in de wei staat.
Je voldoet niet aan de wetgeving van de I&R.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:28

mamabird schreef:
Heb dit ook aan de hand gehad. Mijn merrie was ook al gechipt (via het huisdierengenootschap) en daarna werd het paspoort ingevoerd zoals we het nu kennen. De KNHS snapte er de ballen van en ze wilde mijn paard nog een keer laten chippen :P Op aandringen van onszelf hebben we na heel veel gesteggel een paspoort aan mogen vragen, maar moest wel de volledige kosten betalen (chippen dus ook...) Erg krom allemaal.
De KNHS vertelde toen dat mijn papieren van het huisdiergenootschap niet voldeden aan de nieuwe voorwaarden.

Dank voor jullie reacties!
Dat is lekker dan mamabird, ik heb me laten vertellen dat dat 200 gaat kosten.
Als het niet nodig zou zijn had ik me die liever bespaart!
En nog een keer laten chippen!? Belachelijk.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:34

Marije_jiplover schreef:
Het paspoort is verplicht.
Alleen de chippapieren voldoen niet, aangezien daarin bijv. ook geen registratie van al dan niet slachtpaard in opgenomen is, etc.
Via je dierenarts kun je een formulier krijgen, waarbij hij/zij de identiteit van je paard checkt, dus de chip afleest, en dan de kleur en aftekeningen etc. op dat formulier invult.
Dat kun je opsturen naar het KNHS bijv., maar een stamboek kan ook en dan krijg je een paspoort van je paard.

Overigens is het niet de politie maar de AID die vervelend kan doen bij verkeerscontroles, dus dat de politie het niet weet is zo raar nog niet.

Daarnaast is het paspoort niet alleen verplicht voor als je met de trailer op stap gaat, maar ook gewoon als je een buitenrit gaat maken met je paard, eigenlijk zelfs al, als het dier alleen maar in de wei staat.
Je voldoet niet aan de wetgeving van de I&R.

De AID? Dat wist ik niet.
Dan ga ik hierover maar even contact opnemen met mijn dierenarts.
Waar staat I&R voor?
Mijn paard heeft geen stamboekpapieren maar volgens degene die haar heeft gefokt zou ik er wel een KWPN papier op aan kunnen vragen. Heb dat nooit gedaan omdat ik haar toch nooit verkoop, zou dat na 14 jaar nog kunnen? Dat zou ik dan liever doen dan een paspoort bij het KNHS aanvragen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:13

mamabird schreef:

Chippen moet je aan de dierenarts betalen hoor niet aan de paspoort uitgevende instantie en zover ik weet kost een paspoort rond de 30 tot 45 euro maar goed daarvoor zul je wel even kunnen bellen of mailen. Was in totaal chippen + paspoort niet meer dan 80 euro kwijt dus. Maar goed aangezien het nu al een tijdje verplicht is zou het kunnen dat het een stukje duurder is.

Daarbij kun je een paspoort aanvragen bij alle paspoort uitgevende instanties dus KWPN, Fjord, Shet, Fries al die stamboeken mogen officieel een paspoort uitgeven het enige wat er komt te staan bij ras is onbekend dus lijkt me geen meerwaarde om papieren aan te vragen voor je paard.

I&R staat voor Identificatie & Registratie van landbouwhuisdieren via google is de site te vinden.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:04

30 of 45 euro? Dat scheelt nogal.
Als dat zo is dan vraag ik gewoon een paspoort aan, een oud stalgenootje vertelde mij 200 euro kwijt te zijn, vond ik nogal veel geld voor een extra stukje papier.
Ik heb de KNHS niet gemaild om geen slapende honden wakker te maken maar denk dat ik ze even ga bellen.
Dus ik kan gewoon een paspoort aanvragen bij verschillende stamboeken zonder dat mijn paard in dat stamboek is opgenomen?
Maandag ben ik vrij dan ga ik wel even een rondje bellen.
Harstikke bedankt voor jullie reacties en info!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:15

Paspoort kost idd iets van rond de 40-50 euro, hooguit.
En ja, dan de kosten van de dierenarts voor identiteitscontrole van je paard en het invullen van het formulier.
Maar dan lijkt me 200 euro in totaal erg veel.

Een duplicaat paspoort aanvragen is echter wel veel duurder. Dat moet je bijv. doen, wanneer je wel al een paspoort had, maar dat bent kwijtgeraakt. Die kosten zouden wel eens rond de 200 euro kunnen liggen.

Je hebt geen stamboekpapier nodig om een paspoort aan te vragen bij een stamboek.
Maar in feite maakt het niet uit waar je het paspoort aanvraagt, kan net zo goed via de knhs.

Via de website van de KNHS heb ik wat wetgeving kunnen vinden.
Is hoogstwaarschijnlijk niet de meest recente versie, maar die kan ik zo even niet vinden.
http://www.knhs.nl/objects/00008627.pdf
Zomaar een greep uit de artikelen:
Citaat:
2. VERBODSBEPALINGEN
3) Artikel 2
1. Het is verboden paardachtigen ouder dan 7 maanden te houden die niet zijn
voorzien van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen ouder dan 7 maanden te houden die niet zijn
voorzien van een transponder.
Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet
vergezeld gaan van een geldig paspoort.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:37

Dank je wel Marije, ik had dat idd ook gevonden maar vroeg me toch af of dat bij anders lag omdat ik wel de chippapieren heb. Dat schijnt nl bijna niet voor te komen, alleen bij degene die als eersten hebben laten chippen en geen stamboekpapieren hebben. Toen ik een afspraak maakte om Lola te chippen had de dierenarts het chipapparaat nog niet eens binnen.
Maar ik bel maandag eerst wel met de dierenarts, ik denk niet dat hij hoeft te komen want hij kent mij en mijn paard helaas maar wat goed en heeft de chip zelf geplaatst. Denk dat hij dan alleen even het formulier kan invullen. Maar ik laat het jullie weten.