Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennisch

Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:48

Hallo,
Een vriendin van mij heeft een kleine 3 maand geleden twee recreatiepaarden gekocht. De paarden zouden worden gebruikt voor enkele uren in de week op kleinschalige manege, waaronder ook met gehandicapten. Het betreft hier een 19 jr merrie en een 20 jr ruin. De paarden hadden 8 jaar lang bij elkaar gestaan, in een weiland met inloopstal 24/7. Ook met rijden gingen ze altijd samen buitenritten maken.

Toen we de paarden kwamen bekijken en rijden viel het ons wel op dat de merrie wat stijf liep achter, maar we dachten dat dat kwam doordat ze langere tijd stil gestaan hadden volgens de verkoper, en de paarden nooit dressuurmatig getraind zijn bij hun, enkel ritjes rechtuit buiten langs de weg en in het bos.

Eenmaal bij ons hebben we de paarden op stal gezet, ieder hun eigen box en nog naast elkaar ook. De 1e dagen hebben de paarden mogen wennen, daarna zijn we ze gaan rijden. Wel zagen we na dag 1 dat de ruin stond te weven op stal, dat hebben we gelijk gemeldt aan de vorige eigenaar en we hebben afgesproken het eventjes aan te kijken omdat het mischien ook zou kunnen komen omdat de paarden nu gescheiden staan van elkaar. De ruin had tijdens het rijden nergens problemen mee en doet het prima.

De merrie begon de 1e keer onder het zadel als je haar een beetje begon te rijden en goed door de hoeken heen wilde sturen vervelend gedrag te vertonen, als in bokken of rond tollen met ruiter erop. Als je dan een zweepje erbij pakte werd het alleen maar erger. Dat deze merrie strontverwend was daar waren we al achter, en van aanpakken is ze zeker niet gediend.
Als arugement gaf de verkoper; je moet haar met liefde behandelen als een prinsesje en veel koekjes geven!

We hebben het met de merrie ook aangekeken even, en het bok-draai gedrag is verbeterd maar nu uit het zich in struikelen, door de achterhand zakken met opstappen en rijden. Dierenarts is erbij geweest en die zegt dat dit paard pijn heeft in heup/lende.
Dit is ook gemeld aan de verkoper, met het voorstel het paard terug te nemen, en voor de ruin i.v.m het weven een gedeelte van het aankoopbedrag terug.

Uiteraard kregen wij terug te horen dat er geen mogelijkheid is het paard terug te nemen of een gedeelte van het geld terug te doen.
En dat we de paarden als recreatiepaarden gekocht hadden maar ze daar volgens hun niet voor gebruikt worden (maar dit is zeker wel het geval!) De paarden werden volgens haar ieder jaar bij de enting van de dierenarts nagekeken of ze er gezond uitzagen. Ja van de buitenkant ziet de merrie er ook supergezond uit, maar kennelijk is er wel iets aan de hand binnenin. En dat ze 1 keer zijn komen kijken in de 1e week omdat ze niet geloofden dat de ruin een stalgebrek had: weven. Als arugement gaven ze dat de ruin het na 3 kwartier niet meer deed op stal.
We hebben daarna nog gezegd dat als er geen mogelijkheid is het paard terug te nemen dat ze een gedeelte van het aankoopbedrag terug moeten geven aan ons, en dat we dan afscheid nemen van de merrie. De ruin is iedereen supertevreden over en hij is erg geliefd, maar hij heeft welliswaar wel een stalgebrek en wij hebben hem als gezond paard zonder gebreken gekocht, dus willen wij een gedeelte van het aankoopbedrag terug.

We waren er al achter dat deze mensen niet zoveel paardenverstand hadden, maar hoe gaan we hier in godsnaam uitkomen met deze mensen?! Heb ik nu iets raars gezegd, nee toch? Moeten we de rechtsbijstand inschakelen?

Somebitch

Re: Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:51

De paarden heb je dus niet laten keuren? Niets op contract gezet?
Denk dat je weinig kans hebt..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:52

Ik kan niet uit je tekst halen of de paarden gekeurd zijn voor aankoop?

Dat valt onder de onderzoeksplicht!
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 19-09-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:53

Wettelijk is het verplciht om een "goed" tot na 6 mnd van de verkoop terug te nemen als er verborgen gebreken aan bot komen.

Dus die man moet ze terug nemen. (mits je een aankoop bewijs heb)

Zowiezo is het verstandiger om de volgende x de paarden min. klinisch te laten keuren, scheelt een hoop ellende.

Pijn in heup en lendenen is een vervelende blessure en gaat niet zo snel over. rijden is vaak geen optie bij een oude paard die dit heeft,.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:58

Ik vind het een ietwat vaag verhaal. Je hebt die paarden daar toch uitgeprobeerd?? dan zou je daar al moeten zijn opgevallen dat die merrie niet ok liep en onder het zadel lastig was.
Daarbij heeft je kennis ze nu al 3 maand, een tijdsbestek waarin genoeg andere dingen kunnen zijn gebeurd waardoor die merrie niet ok is. Je rechtsbijstand inschakelen gaat je imo niet helpen. Te lang gewacht en als je ze niet hebt laten keuren, is het echt eigen schuld.
De ruin die weeft had je ook toen gelijk op moeten reageren en terugbrengen, of overeenkomen met verkoper dat er een gedeelte van het bedrag terug gestort zou worden. Niet nu pas na 3 maand.

@Don Zhivago die 6 maand is voor handelaar, en niet als ze ze van een partikulier gekocht hebben.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:02

ik dacht dat er ook zoiets was bij particuliere verkoop.

Maar dat doet er opzicht niet toe, als er geen aankoopbewijs is hebben ze zowiezo geen poot om op te staan.
en volgens mij geen keuringsbewijs.. dus das nog een - puntje

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:04

rina schreef:
De ruin die weeft had je ook toen gelijk op moeten reageren en terugbrengen, of overeenkomen met verkoper dat er een gedeelte van het bedrag terug gestort zou worden. Niet nu pas na 3 maand.

@Don Zhivago die 6 maand is voor handelaar, en niet als ze ze van een partikulier gekocht hebben.

ik denk dat je nerges komt als je geen aankoop bewijs heb en niet gekeurd...

over de ruin kan je natuurlijk ook denken: hij heeft altijd buiten gestaan en nu in een hokje... zou je dan ook niet gek worden met ineens zon verandering?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:13

@Hindafree idd zonder aankoopsbewijs ben je al helemaal nergens, maar nu pas na 3 maand gaan klagen en geld terug willen is imo echt veel te laat. Dat is iets dat moet je dan gelijk in die eerste week regelen. Het hoe en waarom hij is gaan weven is hier eigenlijk onbelangrijk, hij doet het ;) het ging mij er meer om dat ze veel te laat reageren naar de verkoper toe.

Dan zou je nl als verkoper een half jaar erop moeten gaan zitten wachten of er toch niet iets fout gaat met het door jou verkochte paard. Een stalgebrek kan vrij snel tot ontwikkeling komen, en dan zou jij als verkoper het paard maar terug moeten nemen na zoveel tijd??? (en dan gaat het even alleen om de bewijslast he ;) )

Zover ik weet is de tijd van verborgen gebrek bij partikulier 6 weken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:44

Koper heeft onderzoeksplicht, dus aankoopkeuring doen. Daarnaast is periode verplichting tot terugname bij koop van particulier max 6 weken, mits aan onderzoeksplicht voldaan is.

Weven zal paard niet zo snel doen bij 24/7 uitloop en maatje, kan dus heel oude ondeugd zijn of nu opduiken door de stress van de verhuizing.

Als je bij de merrie al twijfels had bij het bekijken waarom heb je dan geen aankoopkeuring laten doen en de koop daar van af laten hangen?
Zowiezo is recreatie voornamelijk op rechte lijnen iets heel anders dan bakwerk met veel bochten. Dat vorige eigenaar geen problemen heeft gehad kan heel goed, die belaste de paarden binnen hun mogelijkheden.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 23:20

Het stalgebrek van de ruin en het gekke gedrag van de merrie is nog binnen 24 uur gemeld aan de vorige eigenaar. Dezelfde week nog zijn de mensen wezen kijken, ze wisten niet wat we bedoelden met weven en volgens hun arrugement nu deed hij het na 3 kwartier niet meer toen ze ervoor stonden te kijken. Ja dat doen ze ook niet de hele dag seconde na seconde, en hij heeft bij die mensen 8 jaar gelopen 24/7 buiten maar in de jaren daarvoor heeft hij ook op stal gestaan want het is een sportpaard geweest op hoger niveau. We hebben afgesproken het nog even aan te kijken met beide paarden, de ruin weeft nog steeds. De merrie is ook nog niet verbeterd, het verslechterd eigenlijk alleen maar per week.
We hebben de paarden ook bekeken en gereden bij aankoop, daar was niet te zien dat de ruin een wever was. De merrie liep wel wat stijf maar niet verontrustend, de paarden hadden immers langere tijd al niets gedaan en stonden alleen maar in de wei dus dat zou ook niet zo gek kunnen zijn.
We zijn er wel achter dat deze mensen bar weinig verstand hebben van paarden. We hebben nog nadrukkelijk gevraagd of ze geen gebreken, stal gebreken of exceem hadden maar dat hadden ze niet.
Over het klinisch keuren kan ik kort zijn, de paarden hebben niet de wereld gekost en dat vonden wij gewoon overbodig bij 19 en 20 jr paarden. Maar het feit gaat dat er verborgen gebreken zijn en volgens mij de paarden wettelijk gezien terug zouden moeten kunnen. De merrie kunnen we nu gewoon niets mee. Nu willen we de ruin absoluut hier niet missen, maar wel een gedeelte van het aankoopbedrag terug gezien het toch een gebrek heeft waar wij niet om gevraagd hadden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:29

Tja..spreek je van een verborgen gebrek als het paard de afgelopen 8 jaar niet heeft geweeft? Hoe moeten zij weten dat het paard dan weeft?

De vorige eigenaren hadden in die 8 jaar geen enkel probleem met die paarden, zoals ik begrijp uit je verhaal. De problemen beginnen pas bij jullie op stal..... Geborgen gebrek? Of gewoon geen goed passende paarden bij jullie doel?

Daarbij vind ik het een beetje apart dat je de verkopers afschilderd als mensen met zeer weinig paardenverstand, maar zelf wel de koper op het woord gelooft mbt tot de merrie en ook nog eens een paard met wat twijfel achter niet laat keuren. Dat noem ik nu ook niet bepaald verstandig.

Ik denk zelf dat je niet zoveel hiermee kan. En heel eerlijk zou ik het ook niet eerlijk vinden. Jullie hebben zelf niet gekeurd en daarbij het paard in een stal gezet waarna hij ging weven. Geborgen gebrek? Of is het paard gewoon niet gelukkig in zijn stal???

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:31

Wat verwacht je nou van een 19 en en 20 jarige,qua gezondheid en dergelijke? Als je dergelijke paarden koopt en niet keurt voldoe je niet aan je onderzoeksplicht.
Waarschijnlijk gekocht voor slachtprijs= dus geen waardevermindering= dus niet realistisch om geld terug te vragen van de aanschafprijs.
Heb je er meer voor betaald dan is dat gezien de huidige marktsituatie gewoon dom.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:10

het weven kan je niet verhalen op de oude eigenaar.. Hij heeft het nooit gezien omdat het paard altijd buiten liep..
en wordt nu opeens in een stal gezet.. dan zou ik ook gaan weven, hebben jullie niet de mogelijkheid om het paard buiten te laten lopen?

Wbt die merrie.. denk dat je er niet veel me kan doen, misschien moet zij ook wel weer naar buiten en wordt ze gewoon gefrustreerd van het binnen staan en is ze daarom stout.
Vergeet niet dat deze paarden dag en nacht buiten liepen.. dag in dag uit.. ze worden ineens in een stal gestopt! dat vinden ze niet fijn hoor.

Juist oudere paarden hebben meer slijtage, denk aan artrose e.d oudere paarden moet je JUIST laten keuren om uit te sluiten dat je iets koopt wat achteraf niet bevalt (zoals nu)

Ik hoop dat jullie de mogelijkheid hebben om deze paarden weer samen buiten te zetten, misschien dat ze daarna liever is

EDIT:
Merrie misschien na laten kijken op gebit/zadel/rug e.d

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:43

Citaat:
Over het klinisch keuren kan ik kort zijn, de paarden hebben niet de wereld gekost en dat vonden wij gewoon overbodig bij 19 en 20 jr paarden. Maar het feit gaat dat er verborgen gebreken zijn en volgens mij de paarden wettelijk gezien terug zouden moeten kunnen. De merrie kunnen we nu gewoon niets mee. Nu willen we de ruin absoluut hier niet missen, maar wel een gedeelte van het aankoopbedrag terug gezien het toch een gebrek heeft waar wij niet om gevraagd hadden.

Citaat:
Koper heeft onderzoeksplicht, dus aankoopkeuring doen. Daarnaast is periode verplichting tot terugname bij koop van particulier max 6 weken, mits aan onderzoeksplicht voldaan is.

Nee wettelijk gezien dus niet. Jullie hebben veel te lang gewacht om duidelijk afspraken te maken. En wel zwart op wit. Dat die mensen langs zijn gekomen, het weven hebben bekeken zegt niet zoveel. Jullie hebben toen geen duidelijk afspraken gemaakt over het terugbrengen of een gedeeltelijke teruggave van de koopprijs, althans ik lees steeds van we zouden het nog even aankijken. Als je een verborgen gebrek ziet bij je net gekochte paard moet je daarop direct reageren en direct afspraken maken, zwart op wit, met de verkopende partij over een oplossing. En dus niet even aankijken. Wat de merrie aangaat, hebben jullie verzuimt jullie onderzoeksplicht te voldoen, niet keuren. Die merrie liep niet rad tijdens het proefrijden, en toch hebben jullie de gok/ het risico genomen en haar zo gekocht zonder te keuren.
IMO eigen schuld en zul je gewoon op de blaren moeten zitten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:15

Ben het met CherokeeChum eens, wat verwacht je nou van oude paardjes die van het land komen?? je zet ze in een box en de ellende gaat beginnen! En dan nog geeneens laten keuren!! ben bang dat jullie zelf bar weinig verstand van paardjes hebben!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:37

CherokeeChum schreef:
Wat verwacht je nou van een 19 en en 20 jarige,qua gezondheid en dergelijke? Als je dergelijke paarden koopt en niet keurt voldoe je niet aan je onderzoeksplicht.
Waarschijnlijk gekocht voor slachtprijs= dus geen waardevermindering= dus niet realistisch om geld terug te vragen van de aanschafprijs.
Heb je er meer voor betaald dan is dat gezien de huidige marktsituatie gewoon dom.

ik ga hier idd aan mee, je had het dier op zn minst gewoon kunnen keuren.. het zijn oude paardjes, en schijnbaar vertoont ze dit gedrach niet als ze buiten gereden word. althans jullie hebben dit niet gemerkt...omdat er minder bochtwerk is... ik ken paarden die recreatief (lees voornamelijk buitenritten) wel gereden kan worden maar zijn gebreken toont zodra je in bak of wei gaat rijden door een oude blessure waar het dus buiten geen last van heeft.

maar alé ik als eigenaar had mn dieren sowieso terug gehaald! echter als ik er niet meer zo aan gehecht was, had ik dr merrie iig wel terug genoemen.. de ruin echter... de dieren vertoonde geen stalgebreken omdat ze gelukkig 24/7 buiten stonden, Dan opeens worden ze na al die jaren op stal gezet en dat voor ook nog een ouder paard. Weet je hoeveel paarden buiten niks laten zien en op stal beginnen de problemen pas!? dit valt dus onmogelijk op de eigenaar te schuiven! ik had je dus ook NOOIT geld terug gegeven voor hem!

alé ik denk dat je weinig kans maakt

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:11

Don_Zhivago schreef:
het weven kan je niet verhalen op de oude eigenaar.. Hij heeft het nooit gezien omdat het paard altijd buiten liep..
en wordt nu opeens in een stal gezet.. dan zou ik ook gaan weven, hebben jullie niet de mogelijkheid om het paard buiten te laten lopen?

Wbt die merrie.. denk dat je er niet veel me kan doen, misschien moet zij ook wel weer naar buiten en wordt ze gewoon gefrustreerd van het binnen staan en is ze daarom stout.
Vergeet niet dat deze paarden dag en nacht buiten liepen.. dag in dag uit.. ze worden ineens in een stal gestopt! dat vinden ze niet fijn hoor.

Juist oudere paarden hebben meer slijtage, denk aan artrose e.d oudere paarden moet je JUIST laten keuren om uit te sluiten dat je iets koopt wat achteraf niet bevalt (zoals nu)

Ik hoop dat jullie de mogelijkheid hebben om deze paarden weer samen buiten te zetten, misschien dat ze daarna liever is

EDIT:
Merrie misschien na laten kijken op gebit/zadel/rug e.d

De paarden komen overdag buiten in wei of paddock. De merrie is niet alleen stout maar begint gewoon steeds slechter te lopen en de merrie is al nagekeken door dierenarts!
De ruin voldoet verder prima maar het probleem is enkel dat hij weeft, wij hebben hem gekocht zonder gebrek, het is n.l wel erg belastend voor de gewrichten van het paard.
De merrie liep bij bezichtiging wel rad, enkel wat stijf. Dat kwam volgens de vorige eigenaar doordat ze lang niet bereden zijn geweest, oke dat zou kunnen.
Laatst bijgewerkt door Dennisch op 20-09-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:12

Maar hoe kan je het een gebrek noemen als de ruin het bij de oude eigenaar nooit heeft gedaan? Waarom is het dan een verborgen gebrek? Ik denk eerder een gebrek dat bij jullie is ontstaan!

Geldt ook voor de merrie, nooit geen problemen mee geweest. Bij jullie begint de ellende.... waar ligt de fout dan? Echt bij de oude eigenaren die nergens problemen mee hebben gehad?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:14

Als koper heb je onderzoeksplicht, voldoe je daar niet aan bij aankoop van een paard heb je geen poot om op te staan....
Als er geen keuring is door een DA, kun jij niet bewijzen dat het probleem er al was toen de paarden werden aangekocht.
Je zou verder even naar harnachement kunnen kijken, en naar manier van rijden. Eventueel een Osteopaat erbij halen.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:23

zap schreef:
Maar hoe kan je het een gebrek noemen als de ruin het bij de oude eigenaar nooit heeft gedaan? Waarom is het dan een verborgen gebrek? Ik denk eerder een gebrek dat bij jullie is ontstaan!

Geldt ook voor de merrie, nooit geen problemen mee geweest. Bij jullie begint de ellende.... waar ligt de fout dan? Echt bij de oude eigenaren die nergens problemen mee hebben gehad?

De ruin is 8 jaar bij hun geweest, hun hebben m gekocht van handelaar, in die jaren daarvoor zal de ruin dit gebrek zeker eerder hebben vertoond gezien hij direct op stal begon met weven, dit ontstaat niet in 1 dag.

Mischien hebben hun nooit aan de merrie vernomen dat ze gek liep, en dat rondtollen en bokken onder het zadel zeker niet want je moest haar als prinses behandelen en veel koekjes geven en aan een lange teugel rijden en als het paard links wilde dan ging maar links want dat wou ze zo graag... yeah right..

Maargoed we kunnen er dus niks aan doen, terwijl andere weer zeggen dat je tot een half jaar op zoiets terug kunt komen. Klinische keuring is ook moment opname.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:24

Je reageert wel heel selectief op berichten. Kijk eens naar de berichten van CherokeeChum en rina.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:27

GamblersCup schreef:
Je reageert wel heel selectief op berichten. Kijk eens naar de berichten van CherokeeChum en rina.

Ik heb er 1 gequote, maar daaronder staat tevens reacties op de anderen uitgelegd ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:20

Weven kan echt wel in 24 uur tijd de kop op steken.
En wat verwacht je van oude paarden, die altijd op het land staan, en dan opeens elke nacht worden opgestald?
JUllie vonden keuren overbodig, maar gaan wel later klagen over "verborgen gebreken".
En over die merrie, die is toch ook geprobeerd bij de vorige eigenaar? Je vertelt, dat ze stijf liep. Dat vind ik al ongewenst bij een paard, wat altijd op de wei staat. Een paard wordt niet stijf van weidegang.
Toen hadden jullie alarmbellen al moeten afgaan.
En nu wordt de verkoper verweten dat die niets van paarden weet.
Ik heb ook mijn twijfels bij de koper.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:23

paardjes van die leeftijd horen met pensioen en niet meer met ruiters rond te zeulen.
En bij twijfel zoals de stijfheid wat al bemerkt werd had men een dierenarts verder moeten laten kijken!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:25

Dat ben ik niet met je eens, rust roest. Een gezond paard van een jaar of twintig mag nog best iets doen voor de kost. Maar ik vind het niet ideaal dat ze deze paarden willen inzetten voor manegewerk, al is het kleinschalig. Zoek dan jongere dieren. Het zal wel een geldkwestie zijn?
Maar een ouder dier voor eigen gebruik? Niets mis mee.

funnyhorses schreef:
paardjes van die leeftijd horen met pensioen en niet meer met ruiters rond te zeulen.
En bij twijfel zoals de stijfheid wat al bemerkt werd had men een dierenarts verder moeten laten kijken!